نگاهی به جدید‌ترین اطلاعات بازی Assassin's Creed: Odyssey

نگاهی به جدید‌ترین اطلاعات بازی Assassin's Creed: Odyssey

یکشنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۰۱

شاید Assassin's Creed: Odyssey در نگاه شما یک بازی تکراری باشد، اما با توجه به شواهد، این بازی راه خودش را نسبت به Origins پیش گرفته است. با زومجی و نگاهی به اطلاعات بازی همراه باشید.

دیگر بر کسی پوشیده نیست که سری Assassin's Creed، چه بد چه خوب، از نسخه Origins راهی جدید را پیش گرفت. بازی، با اضافه کردن المان‌های نقش‌آفرینی به این مجموعه و تغییر سیستم مبارزه، دیگر آن حال و هوای سابق خود را نداشت. اینکه از چنین تغییری خوش‌تان آمد یا نه، امری سلیقه‌ای است. اما نسخه جدید سری Assassin's Creed حالا پا را فراتر از ایده‌های Origins گذاشته و با شاهین خود، بلندپروازانه‌تر از قبل پر کشیده است. در این مجموعه، همیشه انتخاب‌های مختلفی در دسترس بازیکن قرار داشت. این که در سایه‌ها بمانید یا رو در رو دشمن را سر به نیست کنید، این که کمپ دشمن را آرام آرام تصرف کنید یا با نگهبانان را طعم تند و تیز شمشیر نوازش کنید، همیشه لذت بخش بود. نسخه‌های گذشته Assassin's Creed با اینکه انتخاب‌های فراوانی نداشتند، اما با گیم‌پلی‌ای منسجم‌تر، بازیکنان را تا آخرین لحظه رها نمی‌کردند. اما گفتنی است که در نسخه جدید این مجموعه یعنی Assassin's Creed Odyssey، دیگر از این خبر‌ها نخواهد بود؛ همه چیز وسیع‌تر و گسترده‌تر از قبل شده و با یک بازی کاملا نقش‌آفرینی طرف هستیم. استودیو یوبیسافت کوبک «Ubisoft Quebec» سعی دارد با تیری از جنس نقش آفرینی خالص، بر قلب Assassin's Creed بزند و آن را متحول کند. اما آیا او را خواهد کشت؟ یا جانی تازه به این مجموعه خواهد بخشید؟

یوبیسافت با Origins، قدم برای تغییرات روی سری اسسینز را با شک و تردید برداشت، اما حالا در Odyssey آن‌ها به بلندپروازی یک عقاب خیز برداشته‌اند

یکی از ایراداتی که همیشه به سری Assassin's Creed وارد می‌شد، عرضه سالیانه آن بود که دیگر نفسی برای مجموعه باقی نگذاشته بود. خود یوبیسافت هم می‌دانست که این مجموعه نیاز به یک تازه‌سازی دارد. آن‌ها با فرصتی یک ساله، Assassin's Creed Origins را دو سال پس از Assasssin's Creed Syndicate منتشر کردند. به این ترتیب، دیگر پروژه‌های این مجموعه مانند Assassin's Creed Odyssey هم فرصت بیشتری برای ساخت به دست آورد. نسخه اوریجینز بخش‌های متنوعی به این مجموعه تزریق کرد. تغییر کنترل شخصیت‌ها، قابلیت لوت و البته تغییر در مبارزات از جمله شاخه‌های تازه روییده‌ بر تنه درخت Assassin's Creed بودند. خود یوبیسافت هم برای ایجاد چنین تغییراتی شک داشت و کمی محتاط عمل کرد و نمی‌دانست چه تاثیری روی آینده این سری می‌گذارد. اما نتیجه شاید آن چیزی شد که یوبیسافت می‌خواست. نتیجه بازخورد قابل توجه بسیاری از بازیکنان Origins، حالا در نسخه Odyssey کاملا مشهود است. هر آنچه که در Origins دیدیم، این بازی قرار است چندین برابر آن را دیگر بدون ترس از بازخورد طرفداران انجام دهد. تمرکز شدید روی انتخاب‌های مختلف و سیستم نقش‌آفرینی، همانند یک سفینه بیگانه حالا روی سیاره‌ی Assassin's Creed سایه انداخته است. جاناتان دورمونت، کارگردان خلاق بازی Assassin's Origins می‌گوید:

Assassin's Creed Origins اولین قدم برای وارد شدن به بازی‌های نقش‌آفرینی بود. تمرکز اصلی اولین قدم، بیشتر روی دنیایی بزرگ‌تر، پیشرفت بازیکنان، مراحل، کوئست‌ها و چنین مواردی بود. اما ما در نسخه جدید می‌خواستیم قدم بعدی را برداریم. قدم بعدی، آن چیزی است که به معنای واقعی کلمه به بازی‌های نقش‌آفرینی می‌گویند، جایی که شما کاملا یک نقش را بر عهده می‌گیرد. واقعا می‌خواستیم تا همه چیز وابسته به انتخاب بازیکنان باشد. برای ما، این تجسم واقعی نقش‌آفرینی است. «انتخاب» هسته تمام سیستم‌ جدیدی است که مشغول ساخت آن هستیم.

assassin

استودیو یوبیسافت کوبک، ساخت نسخه اودیسی را در مدت کوتاهی پس از اتمام ساخت Assassin's Creed Syndicate آغاز کرد؛ حدودا سه سال زمان برای جدیدترین نسخه از این مجموعه. نسخه سیندیکیت، آخرین قسمت از یک اسسنیز کرید سنتی در این مجموعه بود که پس از آن نسخه اوریجینز ورق را به سمت المان‌های نقش‌آفرینی برگرداند. اسکات فیلیپس، کارگردان بازی، بسیار پر هیجان است که کارگردانی این مجموعه در مسیری جدید، به او و تیمش رسیده است:

وقتی ما شروع به صحبت در مورد دیالوگ‌ها، انتخاب‌ها و نقش‌آفرینی کردیم، به سرعت به این موضوع جذب شدم. بعد از ساخت سیندیکیت، من به شخصه احساس کردم که Assassin's Creed به این نیاز دارد که در مسیری جدید قدم بگذارد و به همین خاطر بود که صحبت با تیم سازنده Origins برای من بسیار خوب بود، چرا که آن‌ها نیز همین احساس را داشتند. آن‌ها سعی داشتند دقیقا همان مسیری را بروند که ما می‌خواستیم. بنابراین ساخت این دو مجموعه پشت هم برای هر دو تیم خوب پیش رفت.

بازی در سال ۴۳۱ قبل از میلاد جریان دارد، جایی در میان نبردهای آتنی‌ها و اسپارتان‌ها، شما یک مزدور هستید و داستانی‌ شخصی‌تر را دنبال خواهید کرد

هنگامی که زمان انتخاب مکان و بازه زمانی بازی فرا رسید، تیم، به یکی از بزرگ‌ترین عصرهای تاریخ چشم دوخت؛ یونان، سال ۴۳۱ قبل از میلاد. به گفته یوبیسافت، یونان یکی از پردرخواست‌ترین زمان‌ها و مکان‌هایی بود که بازیکنان دوست داشتند با این مجموعه به آن‌جا سفر کنند. همیشه یونان یکی از جذاب‌ترین بخش‌های تاریخ بوده ‌است بنابراین یوبسافت یکی از مهم‌ترین بازه‌های زمانی آن دوران را انتخاب کرد و یک داستان شخصی را قرار دست در طول آن روایت کند؛ جایی که در نبردی بزرگ بین اسپارتان‌ها و آتنی‌ها به نام جنگ پلوپونز، آتن تخریب و به نابودی تمدن آن‌ها منتهی می‌شود. این دوره، زمانی است که مردم هنوز زئوس، آتنا و هرکول را می‌ستودند و از همه مهم‌تر، یکی از زیباترین مکان‌ها روی کره زمین است. ملیسا مک‌کوبری، کارگردان روایت داستانی بازی می‌گوید:

وقتی متوجه شدیم که مزدوران در نبرد پلویونز نقش داشته‌اند، شرایط برای حضور سری Assassin's Creed در یونان بیش از پیش فراهم شد. این مورد به ما اجازه می‌دهد تا هم بخشی از نبرد و هم بخشی از مردمان آن زمان را به تصویر بکشیم. با چنین شرایطی، دیگر بازی شما را فقط در یک مسیر قرار نمی‌دهد و باعث می‌شود تا انتخاب‌‌های مختلفی پیش روی بازیکنان قرار بگیرد.

یکی از اولین انتخاب‌های بازی، این است که چه کاراکتری نقش شخصیت اصلی بازی را بر عهده بگیرد. شما می‌توانید در نقش الکسیونس یا کاساندرا روایت بازی را پیش ببرید. البته تفاوت بین این دو تنها به جنسیت و ظاهر آن‌ها مربوط می‌شود. هر دوی این قهرمان‌ها، ماموریت‌ها، قابلیت‌ها، دیالوگ‌ها و حتی شرایط درام و رمانتیک مشابه‌ای دارند. به صورت خلاصه، هر کدام از کاراکتر‌ها را که انتخاب کنید، نیاز نیست نگران این باشید ماموریت کاراکتری دیگر را از دست بدهید. همچنین بدون در نظر گرفتن این که شما کدام کاراکتر را انتخاب می‌کنید، زندگی هر دو کاراکتر از صفر شروع نمی‌شود. تیم سازنده بازی شخصیت‌ و هویت‌های پایه و اساسی را برای این قهرمان‌ها تدارک دیده است. به گفته ملیسا مک‌کوبری، هم کاساندرا و هم الکسیوس، افرادی خون سرد، احساساتی و پرشور هستند. از طرفی دیگر به خاطر داشته باشید که این کاراکترها مزدور هم هستند. پس این تصمیم با بازیکنان است که با احساسات‌شان مراحل بازی را پیش ببرند یا اینکه اجازه دهند وسوسه طلاها، سکه‌ها و انجام کارهای بی‌رحمانه آن‌ها را به سمت خود بکشاند.

کاراکتر بازی یک سرباز اخراج شده است که حالا برای یافتن خانواده گم شده‌اش به ماجراجویی می‌پردازد

در خلاصه داستان بازی Assassin's Creed Odessey، شما از کودکی از خانواده جدا شده‌اید و یکی از مهم‌ترین بخش‌های ماجراجویی شما هم پیدا کردن خانواده‌ای است که گم کرده‌اید. همین موضوع شما را وارد ماجرایی جدید و بزرگ‌تر می‌کند. در شروع بازی، شما چندین ماموریت را برای مردم انجام می‌دهید تا پول جمع کنید. چرا که کاراکتر بازی، در جوانی از اسپارتاها بیرون انداخته شده است. به همین دلیل کاراکتر بازی یک جنگجو است. اما بیرون انداخته شدن او از اسپارتان‌ها، او را مجبور کرده تا برای ادامه زندگی چنین کارهایی انجام دهید. نیاز نیست حتما برای اسپارتان‌ها یا برای آتنی‌ها کار کنید. انتخاب دست شما  است. حتی می‌توان برای هر دوی آن‌ها کار کرد.

 

assassin

انتخاب دیالوگ؛ تازه‌ترین عنصر اضافه شده به مجموعه Assassin's Creed

یکی دیگر از بخش‌های مهم هر بازی نقش‌آفرینی، انجام ماموریت به روش‌های مختلف و دیدن نتیجه انتخاب‌ها در طول بازی است. این موضوع در مورد Assassin's Creed Odyssey هم صادق است. اما این بازی برای اولین بار در تاریخ این مجموعه سعی در انجام چنین هدفی دارد. ملیسا درومونت در مورد انتخاب‌های مختلف می‌گوید:

ما می‌خواهیم شما به انتخاب‌های پیش روی خود نگاه کنید اما غیر قابل پیش‌بینی باشند در همان لحظه متوجه نشوید انتخاب شما در آینده چه تاثیری خواهد داشت. ما حتی در بازی ماموریت‌هایی داریم که در نگاه اول مهم به نظر نمی‌رسند، اما انتخاب‌های شما در آن ماموریت بعدا در طول بازی مهم خواهد بود.

قطعا برای تمامی عمل‌های شما، عکس‌العملی وجود دارد، اما استودیو سازنده در تلاش است تا انتخاب‌ها و نتایج‌شان از همان ابتدا قابل تشخیص نباشند تا بتوانید به راحتی آینده خود در بازی را رقم بزنید. در داستان بازی، دقیقا راه درست یا غلطی وجود ندارد. به گفته نویسنده بازی، بازی راهی را پیش روی شما قرار نمی‌دهد که آن را پیش بگیرید، بلکه شما در انتخاب‌های مختلف و نتایج آن‌ها درگیر خواهید شد.

برای اولین بار در این مجموعه، می‌توان دیالوگ‌های مختلفی را انتخاب کرد و بعد‌ها شاهد عواقب هر یک از آن‌ها بود

طبق نظر سایت گیم‌اینفورمر، انتخاب‌ها در طول بازی افزایش پیدا می‌کنند و رفته رفته دنیای بازی به مراتب جذاب‌تر و خواستنی‌تر از دیگر نسخه‌های این سری، جذابیت گشت و گذار و پیشرفت را افزایش می‌دهد. اینکه آن چیزی که دقیقا می‌خواهید با کاراکتر خود بگویید، حسی تازه در این مجموعه دارد، حتی اگر آن صحبت، تاثیر زیادی در دراز مدت روی داستان نگذارد. گیم‌اینفورمر مثال جالبی در این مورد می‌زند. آن‌ها می‌گویند در صحنه‌ای از بازی، جایی که یکی از کاراکترها به نام دروسیلا در حال واگذاری ماموریتی به کاساندرا بود، دروسیلا با بی‌ادبی صحبت می‌کرد و رفتار جالبی نداشت. او چندان اعتمادی به کاساندرا نداشت. حال شما می‌توانید رفتار منحصر به فرد خود را در برابر چنین اشخاصی داشته باشید و همانند گذشته با یک رفتار عادی رو به رو نمی‌شوید. به طور مثال، در دمویی که گیم‌اینفورمر تجربه کرد، آن‌ها در این بخش رفتاری خشونت‌آمیز را در برابر دروسیلا انتخاب کردند. در نتیجه کاساندرا با پرخاشگری به دروسیلا جواب می‌دهد: «ناله‌های تو به سریع‌تر انجام شدن کارا کمکی نمی‌کنه! من اون راهزنای لعنتی رو میکشم و چیزی که ازت دزدیدن بهت پس میدم!». دروسیلا هم سریع از خود واکنش نشان داد و گفت: «من.. من.. می‌دونم که می‌تونی، مراقب خودت باش، بهت اعتماد دارم». از نگاه گیم‌اینفورمر، شاید چنین موضوعی بزرگ و تاثیرگذار به نظر نرسد، اما کاملا باعث شده تا حس خوب و جالبی به بازیکن منتقل شود و دیگر شاهد صحبت‌ها و رفتارهای از پیش تعیین شده بین کاراکترها نباشیم. می‌توان به هر شکلی چنین مکالمه‌هایی را پیش برد و حتی از شرایط موجود سو استفاده کرد. ملیسا مک‌کوبری در این باره می‌گوید:

برای مثال اگر به کاراکتری در طول بازی دروغ بگویید، لزوما به این معنا نیست که با عواقب منفی رو به رو خواهید شد و اگر با کسی دوستانه برخورد کنید، لزوما به این معنا نیست که در طول داستان نتیجه مثبتی دریافت خواهید کرد. این موارد کاملا به شخصیت رو به روی شما، داستانی که شکل گرفته، شرایط و متن‌ها ربط دارند. یا حتی ممکن است گاهی هیچ نتیجه و عواقبی وجود نداشته باشد.

 

assassin

نیزه لئونیداس به جای هیدن بلید

در بازی دیگر خبری از هیدن بلید‌ها نیست و جای آن را یک نیزه گرفته است

ده‌ها هزار سال قبل، قبل از این که بشر به قدرت‌های خاص برسد، زمین سکونت‌گاه نژادی مرموز بود که آن‌ها را به نام تمدن‌های اولیه می‌شناسیم. حداقل این داستانی است Assassin's Creed برای ما تعریف می کند و شرایط در روایت‌های بازی بر این اساس رقم خورده است. این آدم‌های اولیه که از نظر فنی بسیار پیشرفته بودند، کمک شایانی به پیشرفت حال حاضر بشر کردند. آن‌ها ابزار و اشیا مرموز و منحصر به فردی در اختیار داشتند که قدرت‌های زیادی در آن‌ها نهفته بود. نمونه قابل توجه آن، Apple of Eden است که بارها و بارها در سری Asssassin's Creed مشاهده کردیم. همچنین در بازی Assassin's Creed Odyssey، یکی دیگر از این ابزار قدرتمند را به دست می‌آوریم. این شی قدرتمند، Spear of Leonidas نام داشت. در نسخه‌های گذشته این مجموعه،‌ زمانی که کاراکتر بازی به Apple of Eden یا هر وسیله‌ای مشابه آن می‌رسید، به این معنی بود که به پایان بازی رسیده‌اید و می‌توانید با قدرت خود به راحتی از پس تک تک دشمنان بر‌بیایید. اما به گفته کارگردان بازی، آن‌ها سعی دارند این بار این روند را تغییر دهند و چنین قدرتی را در طول بازی در اختیار بازیکنان قرار دهند. البته قرار نیست مانند زئوس همه دشمنان را با قدرت حیرت‌انگیز پودر کنید، اما این قدرت نقش نیرویی محرک در آزاد کردن قابلیت‌های کاراکترتان خواهد داشت. کارگردان بازی در این مورد می‌گوید:

این چیزی است که در طول بازی به آن‌ خواهید رسید، چرا که شما رابطه خونی با نیزه لئونیداس دارید. در اصل، شما از تبار او هستید. بنابراین قرار است از آن استفاده‌های بزرگی صورت بگیرد. در این بازی، خبری از هیدن بلید نیست، بنابراین، Spear of Leonidas نقش ابزار قتل را برای‌تان ایفا خواهد کرد. تیم سازنده سعی دارد به لطف این که این وسیله همانند هیدن بلید تنها محدود به وصل کردنش در دستان کاراکتر نیست، از آن برای اجرای قتل‌هایی با حرکات متنوع‌تر استفاده کنند. الکسیوس یا کاساندرا قادر هستند نیزه را به سمت هدف پرتاب و آن را در بدن دشمن فرو کنند. این نیزه در طول داستان بازی آپگرید می‌شود و عملکرد آن وابسته به پیشرفت قابلیت‌های کاراکتر دارد.

assassin

دنیایی بزرگ‌تر و غنی‌تر از گذشته

بازی Assassin's Creed Odyssey شامل یک دنیای صد مایلی می‌شود. این میزان که معادل است با ۲۵۹ هزار متر مربع، تقریبا بین زمین‌های خشک و اقیانوس تقسیم شده است و چیزی حدود ۲.۵ برابر نقشه بازی Assassin's Creed Origins است. ۲۸ شهر در دنیای بازی وجود دارد و البته باید بدانید که تمامی زمین‌‌ها و اقیانوس‌ها از ابتدا در دسترس بازیکنان قرار خواهد گرفت. هنگامی که بازی را شروع کنید، از همان ابتدای بازی در دوردست‌ها هر جایی را ببینید که بخواهید به آن سفر کنید، می‌توانید این کار را انجام دهید. هیچ کدام از زمین‌های بازی قفل نیستند. شاید آنجا سربازان و دشمنان نیرومندی باشند که بتوانند در ابتدای بازی به راحتی دخل شما را بیاورند، اما با این حال شما راحت می‌توانید به آن منطقه سفر کنید. البته همانند Origins بازی هم به این گونه نیست که هر چقدر سطح کاراکتر را بالاتر ببرید، زودتر از شر یک منطقه خلاص شوید. هر یک از مناطق بازی پر از محتوا و ماموریت‌های جانبی هستند.

نقشه بازی ۲.۵ برابر بزرگ‌تر از نسخه اوریجینز است و به مراتب غنی‌تر و زنده‌تر از قبل خواهد بود

یکی دیگر از مواردی که استودیو به آن فکر کرده است، مناطقی هستند که در سطوح پایین آن‌ها را ترک می‌کنید و بعدا قصد بازگشت به آن‌جا را دارید. فرض کنید شما با لول ۵ این منطقه را ترک می‌کنید، اما بعدها و با لول ۲۰ قصد بازگشت به این منطقه را دارید. هنگامی که بعد از رشد و قدرمندتر شدن به این مکان باز می‌گردید، این منطقه نسبت با سطح شما افزایش پیدا می‌کند. استودیو سازنده بازی برای تحقق این مورد، یکی از المان‌های مهم بازی Origins را به بازی خود افزوده است. با این ویژگی، دنیای بازی هم سطح با لول شما رشد خواهد کرد. هدف از انجام این کار این بود تا دنیای بازی در هر صورت و هر زمان که به مناطق مختلفش باز می‌گردید، همچنان دارای ارزش و اهمیت باشد و شما را از چالش باز ندارد. این طور نباشد که وقتی به یک منطقه قدیمی باز می‌گردید، دشمنان در همان سطح پایین باقی بمانند و شما بتوانید به راحتی آن‌ها را از پای درآورید.

یکی دیگر از مواردی که سازنده به آن توجه داشته، این بود که مردم آن زمان، واقعا اعتقاد داشتند که یونان و زمین‌های آن توسط خدایان افسانه‌ای خلق شده‌اند. بنابراین استودیو باید برای هر چه طبیعی‌تر جلوه دادن این موضوع تلاش می‌کرد. یوبیسافت سعی کرده تا جای ممکن بازی از نظر تاریخی دقیق باشد. یونان شهری به شدت زیبا بود، پس شاهد دنیایی با ساختمان‌های رنگی و زیبا، مجسمه‌هایی باشکوه با رنگ‌های مختلف، درختان و محیط‌هایی سرسبز و موارد دیگر خواهیم بود. این مورد نه فقط برای هر چه نزدیک‌تر شدن بازی به تاریخ واقعی یونان برای استودیو مهم بود، بلکه آن‌ها پیش از این لندن را در نسخه Syndicate بسیار تاریک و خاکستری به تصویر کشیده بودند، بنابراین آن‌‌ها مشتاق هستند تا این بار دنیایی کاملا متفاوت را در Assassin's Creed Odyssey به تصویر بکشند.

آتن شهری با سازه‌ها و معماری‌های پیچیده است و مناطق مختلفی را هم در بر می‌گیرد. این شهر، ۳۰ درصد بزرگ‌تر از الکساندریا در بازی Origins است. حتی در بخش‌هایی از بازی مشاهده خواهید کرد که کارگردان همچنان در حال ساخت آثار هنری و مجسمه‌های ماندگار هستند. به گفته گیم‌اینفورمر، یوبیسافت تلاش به شدت زیادی کرده تا محیطی بسیار غنی برای این بازی خلق کند.

 

assassin

به هر روشی که دوست دارید بازی کنید

استودیو یوبیسافت کوبک کاملا آگاه است که بازیکنان دوست دارند خودشان آن طور که می‌خواهند درگیر اکشن‌های سری Assassin's Creed شوند. در نسخه Odyssey، تیم سه راه اصلی مبارزات یعنی Assassins، Hunters و Warriors را حفظ خواهد کرد، اما در عین حال در تلاش هستند تا هر کدام از این روش‌ها، حس قدرت را به بازیکنان القا کنند.

با اینکه Assassin's Creed Origins راه خود را کاملا از نسخه‌های گذشته این سری جدا کرد، اما با این حال نسخه‌های گذشته نیز هیچوقت در بخش نبردها و شیوه مبارزات بدون تغییر و تحول هم نبوده‌اند. تیم‌های مختلفی روی نسخه‌های متعدد بازی کار کرده‌اند و هر کدام از آن‌ها، المان‌های مختلفی از گیم‌پلی را وارد مجموعه یا از آن خارج کرده‌اند. بخش‌هایی مانند دفاع از برج، مدیریت تیم، دریانوردی و موارد دیگر، از جمله المان‌های جدیدی بودند که وارد بازی شدند و رفتند. کارگردان خلاق بازی در این مورد می‌گوید:

مجموعه Assassin's Creed، برندی است که ما بیش از ۱۰ سال آن را به شیوه‌های مختلف بازی می‌کنیم. بنابراین هر کدام از طرفداران بازی، انتظارات مختلفی از این سری دارند. افرادی که این سری را بازی می‌کنند، می‌خواهند بازی را به روشی که دوست دارند پیش ببرند. بنابراین ما سعی داریم در نسخه جدید، این مورد را گسترش دهیم و شیوه‌های مختلف بازی را در اختیار بازیکنان بگذاریم. شما آن چه را که دوست دارید در Assassin's Creed پیدا خواهید کرد و وظیفه ما این است که همه موارد را برای بازیکنان فراهم کنیم.

روش مبارزه در بازی مشابه با Origins خواهد بود، اما شاهد حرکاتی جدید و قدرمندتر خواهید بود

نبردها در بازی Odyssey شباهت زیادی به نبردهایی دارند که در Origins تجربه‌ کرده‌ایم. اگر اوریجین را بازی کرده باشید، با سیستم نبردهای این نسخه حسی آشنا خواهید داشت. اما این بخش بدون تغییر هم نیست و بدون در نظر گرفتن ضربات پایه، بازی حرکات جدیدی را نیز در مبارزات در اختیار بازیکنان قرار می‌دهد که جالب به نظر می‌رسند. درخت قابلیت‌های کاراکتر، بین قابلیت‌های فعال و غیر فعال تقسیم شده است. بازیکنان می‌توانند ۴ قابلیت مختلف برای تیراندازی با کمان و ۴ تا ۸ قابلیت مختلف برای نبردهای تن به تن را به روش خود شخصی سازی کنند. اگر شما شیوه Assassin را پیش بگیرید، برای مثال می‌توانید قابلیت Chain Assassination را فعال کنید تا به شما اجازه دهد چندین دشمن را به سرعت از پای درآورید و از میان آن‌ها عبور کنید. یا در شیوه Warriors می‌توان قابلیت Shield Break را فعال کرد تا آبجکت‌های دفاعی اضافی را از جلوی دست و پای شما خالی کند و راحت‌تر به مبارزه بپردازید. در نهایت با شیوه Hunters، می‌توانید تیرهای مختلف را برای کمان خود انتخاب کنید که هر کدام عملکرد خاصی از خود نشان می‌دهند. قابلیت‌های مختلف از طریق آدرنالین به دست می‌آیند و آدرنالین نیز با عمل‌های موفق در کشتن، نبردهای تن به تن یا تیراندازی‌های دقیق دریافت می‌شوند. همچنین هر زمانی که بخواهید می‌توانید این قابلیت‌ها را دوباره شخصی‌سازی کنید.

 

assassin

ابزار نبرد و آپگرید آن‌ها

همانند نسخه Origins، ابزارهای نبرد، پوشیدنی و ساخت و ساز همچنان یکی از مهم‌ترین بخش‌ها را در این بازی تشکیل می‌دهند و در عین حال نقش مهمی هم در گشت و گذار در دنیای بازی را ایفا می‌کنند. در این بازی نیز شاهد بخش بندی هر کدام از آن‌ها به نسبت کمیاب بودن‌شان هستیم. اما استودیو یوبیسافت کوبک تغییرات خاصی را هم در زمینه ابزار اعمال کرده است. یکی از از نمونه‌های این تغییرات را می‌توان مربوط به تیر و کمان دانست. در Odyssey به جای اینکه سه نوع کمان برای موارد خاص از نظر فاصله، سرعت و قدرت وجود داشته باشد، یک نوع دسته کمان وجود دارد. حال برای گرفتن بهترین نتیجه در زمینه پرتاب تیر، این قدرت و کیفیت کلی کمان است که شما را به مقصود‌تان می‌رساند.

این مشکل از این جهت برطرف شد چرا که مثال‌های زیادی در Origins وجود داشت که تبدیل به مانعی برای بازیکنان می‌شد. برای مثال، در آن بازی شما یک کمان در کلاس شکارچی به دست می‌آوردید. اما به خاطر نوع عملکردش از آن خوش‌تان نمی‌آمد، اما در عین حال این کمان بالاترین رتبه را در میان دیگر کمان‌ها داشت. بنابراین سازندگان نسخه Odyssey در تلاش هستند تا به جای دسته بندی هر یک از کمان‌ها، به بازیکنان این اختیار را بدهند که خودشان قابلیت‌هایی را که دوست دارند روی کمان پیاده کنند.

ابزار مختلف و کلاس بندی آن‌ها متنوع هستند و حتی به یکی از عناصر کنجکاوی شما برای گشت و گذار در دنیای بازی تبدیل می‌شوند

بیشترین تغییرات قابل توجه مربوط به عملکرد آیتم‌های مختلف به خصوص آیتم‌های لجندری می‌شود. تمامی اسلحه‌‌ها و زره‌ها دارای مشخصات منحصربه‌فرد خود هستند. مشخصاتی از قبیل میزان مقاومت در برابر ضربه و میزان ایجاد صدمه رفته رفته با توجه به بالاتر رفتن کلاس اسلحه‌ها، افزایش پیدا می‌کنند و حتی عملکرد جالبی خواهند داشت. در عین حال ابزارهای لجندری هر کدام قابلیت‌های منحصربه‌فرد خود را دارند. برای مثال کلاه‌خودی وجود دارد که اجازه می‌دهد به طور نامحدود در زیر آب شنا کنید!! سیستم جدیدی در بازی وجود دارد که اجازه می‌دهد قابلیت‌های آن‌ها همیشه در دسترس باشند. درست وقتی که یک آیتم لجندری به دست می‌آورید و از آن استفاده کنید، قابلیت منحصر‌به‌فرد آن در یک لیست قرار می‌گیرد. سپس می‌توانید این قابلیت را با رفتن به یک مغازه در دنیای بازی و پرداخت پول به دیگر آیتم‌ها اضافه کنید. قیمت انجام چنین کارهایی رابطه مستقیمی با کمیاب بودن این آیتم‌ها دارد. همچنین کارهایی وجود دارد که با انجام دادن آن‌ها می‌توان ویژگی‌های ویژه‌ای را نیز به دست آورد. برای مثال، ویژگی Beast Slayer زمانی قابل استفاده خواهد بود که ۲۵ حیوان شکارچی خطرناک را بکشید. این ویژگی باعث افزایش پنج درصدی ضربات شما به حیوانات می‌شود. این موضوع برای نبردها با انسان‌ها هم صادق است و بر اساس اینکه در برابر دشمنان اسپارتان یا آتنی‌ها مبارزه کنید، جایزه‌های مختلفی کسب خواهید کرد.

این سیستم جدید به این دلیل طراحی شده تا بازیکنان بتوانند به ترکیب‌ها و آیتم‌های مختلفی دست پیدا کنند. هرچند می‌توانید بدون انجام این کار و استفاده از همان قدرت اولیه اسلحه‌ها به بازی ادامه دهید. این مورد تنها برای ایجاد تنوع و انتخاب‌های بیشتر برای بازیکنان در نظر گرفته شده است.

Asassin's Creed Odyssey

مزدورها و نبرد برای تصاحب ۲۸ منطقه یونان

دنیای بازی Assassin's Creed Odyssey یک تار پیچیده از تعامل است که می‌توانند بازیکنان را درگیر کند و به خود بچسباند. دنیای بازی در تمام مدت حالتی جاری و فعال دارد. نیروهای اسپارتا و آتنی‌ها به شدت درگیر کنترلر ۲۸ منطقه بازی هستند. هر کدام از این مناطق رهبر خاص خود را دارند که با حضور شما به عنوان نیروی مقابل و انجام کارهایی نظیر کشتن سربازها، به دست آوردن کمپ‌ها، نابود کردن محموله‌ها و از این قبیل ماموریت‌ها می‌توان قدرت آن رهبر را کاهش داد. هر چه باشد شما یک مزدور هستید و می‌توانید در سمت مقابل آتنی‌ها یا اسپارتان‌ها یا حتی هر دوی آن‌ها قرار بگیرید.

۲۸ منطقه در بازی وجود دارد که برای تصاحب آن‌ها بین آتنی‌ها، اسپارتاها و مزدوران درگیری وجود دارد

شما یونانی دائم در نبرد را خواهید دید. هر کدام از این مناطق به نوعی مستقل هستند اما به طور کلی، در پنهای نقشه بازی، دو قلمرو بزرگ آتنی‌ها و اسپارتاها را مشاهده خواهید کرد که شما در نقش شخصیت بازی می‌توانید با هر کدام از آن‌ها که می‌خواهید هم پیمان شوید و برای‌شان بجنگید. اما در عین حال می‌توانید دائما جایگاه خود را عوض کنید و بیشتر به اهداف خود فکر کنید تا پیروزی یکی از این دو دسته.

هر بار که قلمرویی از بازی تضعیف شود، به زانو نشاندن رهبر آن منطقه کار آسان‌تری خواهد بود. اما باید بدانید که هر یک از این اشخاص در دژ‌ها یا مناطقی به شدت مستحکم و محافظت شده قرار دارند. هر بار که قلمرو ضعیف‌تر شود، رفتار این رهبران در این مناطق تغییر خواهد کرد و حس امنیت کمتر آن‌ها را در رفتارشان خواهید دید و در آن زمان است که از پا درآوردن‌شان راحت‌تر از قبل خواهد شد. البته اگر حوصله انجام کارهایی برای ضعیف‌تر شدن هر قلمرو را ندارید، می‌توانید چالش از بین بردن رهبران را به‌پذیرید.

زمانی که یک رهبر را به قتل می‌رسانید، قلمروی آن منطقه مورد تهاجم همسایگانش قرار می‌گیرد و به نبردی تازه منجر می‌شود که در نهایت مشخص خواهد شد این منطقه به کدام دسته خواهد رسید. اگر ارتشی که در این منطقه قرار گرفتند قادر به دفاع در برابر حمله دشمنان نباشند، این قلمرو از دست خواهد رفت، طایفه و ملیت منطقه تغییر خواهد کرد، قدرت آن منطقه تازه‌سازی خواهد شد و شاهد رهبری جدید خواهیم بود. این اتفاق حتی می‌تواند بدون ذره‌ای دخالت از سوی بازیکنان انجام شود. هرچند با حضور شما، این اتفاقات سریع‌تر انجام خواهد شد. اگر شما خودتان بخواهید یک قلمرو را تخریب کنید و رهبری جدید با ملیتی جدید را به آنجا بنشانید، جایزه خواهید گرفت.

هرچند این رفتارهای مزدورانه، می‌تواند شما را به دردسر هم بیاندازد. هرچند این دردسرها حتی می‌تواند شما را به یک سری از المان‌های جالب بازی هدایت کند. نسخه Odyssey صدها سال پیش از وقایع Assassin Brotherhood رخ داد است و الکسیوس و کاساندرا، هنوز پا به فرقه و کیش حشاشیون نگذاشته‌اند. بنابراین این به خود بازیکنان بستگی دارد که کارهایی که قصد انجامشان را دارند و عواقبی را که به آن‌ها ختم می‌شود تعیین کنند. البته شما تنها مزدوران دنیای بازی نیستید و صد البته قانون هم مخالف مزدوران است. اما اگر به عنوان یک موزدور، سمت درستی را انتخاب کنید، نیازی نیست نگران قوانین باشید. اما اگر منحرف شوید، با قانون و در عین حال با دیگر مزدوران طرف هستید و این قانون، سیستمی مشابه با سری Grand Theft Auto را برای‌تان تدارک دیده است. هر چقدر کارهای خلاف را واضح و در دید عموم انجام دهید، شرایط وخیم‌تر خواهد شد. کشتن انسان‌ها، دزدی یا حتی غارت یک کشتی می‌تواند سطح تحت تعقیب بودن شما را افزایش دهد. البته مسئله فقط قانون نیست. هرچقدر که شرایط بدتر باشد، دیگر مزدوران برای سرنگون کردن شما به سراغ‌تان می‌آیند. در بازی Origins، بایک توسط سربازان ویژه و قدرتمند فرح تعقیب می‌شد. در بازی Odyssey شرایط به همین صورت است، اما تعقیب‌کنندگان شما فقط به یک سطح ختم نمی‌شوند.

assassin's creed odyssey

در بازی، یک جدول مزدوران وجود دارد که نشان می‌دهد شما در کدام سطح قرار دارید و رقیب بعدی شما در میان آن‌ها چه کسی خواهد بود. می‌توانید با کشتن دیگر مزدوران سطح خود را در این جدول بالاتر ببرید. این جدول شامل ۵۰ مزدور می‌شود که هر بار یکی از آن‌ها را بکشید، مزدوری جدید با سطح‌هایی مختلف به آخر جدول اضافه می‌شود. هر بار که جایگاه‌تان بالاتر برود، جایزه هم دریافت خواهید کرد. حتی جالب است بدانید هر چقدر که جایگاه بالاتری پیدا کنید، معروف‌تر خواهید شد و در نتیجه مغازه‌های درون بازی به شما تخفیف می‌دهند و حتی NPCها شما را می‌شناسند.

بازی سیستم تعقیب و گریزی مانند GTA دارد؛ هرچقدر شرایط‌تان وخیم‌تر باشد، قانون و همچنین دیگر مزدوران دنیای بازی به سراغ‌تان می‌آیند

برخی از مزدوران، طراحی‌ منحصر به فردی دارند. آن‌ها لباس‌ها، زره‌ها و ابزار نبرد و دفاعی خاصی در سطح لجندری در اختیار دارند. همچنین برخی از آن‌ها، با هم متحد شده‌اند و چیزی شبیه به سیستم نمسیس بازی Shadow of Mordor ایجاد کرده‌اند. برخی از آن‌ها نیز به شدت سر سخت هستند و چالش شدیدی را در برابرتان قرار خواهند داد. هنگامی که آن‌ها به دنبال شما باشند،‌ به قول سازنده بازی، اشک‌تان را در خواهند آورد! تنها راه مقابله با آن‌ها نیز دفاع کردن و از بین بردن آن‌ها است.

البته مقابله با این مزدوران همیشه به معنی کشتن آن‌ها نیست. زمانی که به اندازه کافی حساب‌شان را رسیدید، به شما این انتخاب داده می‌شود که آن‌ها را به سرباز خود درآورید! زمانی که جلوی شما زانو زده‌اند و منتظر هستند گردنشان را بزنید، می‌توانید به جای شمشیر، دست خود را دراز کنید و بگویید: «هی رفیق، حاضری برای من کار انجام بدی؟». سپس او هم‌پیمان شما خواهد شد. برای این مورد، قابلیتی به نام Call to Arms وجود دارد. با استفاده از این قابلیت، یک مزدور را احضار خواهید کرد تا در نبرد‌ها در کنار شما مبارزه کند.

بسیاری از این مزدوران شما را تحت نظر خواهند داشت و سعی می‌کنند در شرایطی سخت به شما حمله کنند. برای مثال زمانی که با سربازان دشمن به نبرد می‌پردازید، مزدورها در همین حین دوست دارند وارد صحنه شوند و برای‌تان دردسر ایجاد کنند. البته فراموش نکنید که آن‌ها همیشه به دنبال شما نیستند، مگر اینکه برای شما جایزه‌ای تعیین شده باشد یا کاری برخلاف میل آن‌ها انجام داده باشید. آن‌ها اگر با شما کاری نداشته باشند، حتما کارهای دیگری برای انجام دادن خواهند داشت. یکی از مواردی که سازنده بازی به دنبالش بود، ادامه راهی بود که تیم سازنده Assassin's Creed Origins در نظر داشت. سازندگان اوریجینز دوست داشتند تا NPCها درون بازی هر کدام برنامه و کارهای خود را داشته باشند و اشخاصی بی‌هویت نباشند. حال سازندگان Odessey با استقبال از این هدف، راه آن‌ها را در این بازی ادامه می‌دهند.

 

assassin

نبردهای دریایی

همانطور که پیش از این هم گفتیم، نقشه بازی بسیار بزرگ است . در یونان جزایر مختلفی وجود دارد و شما هم نیاز به سفر بین آن‌ها خواهید داشت. از طرفی دیگر، بخشی از تاریخ یونان را کشتی‌ها و دریاها و راز و رمزهای درون آن تشکیل داده‌اند. برای همین، تمرکز روی این بخش نه تنها برای تیم سازنده مهم بود، بلکه جذاب و سرگرم کننده هم بود. یکی از اهداف مهم سازنده این بود که سفر بین خشکی و دریا به صورت یکپارچه انجام شود و بازیکنان بتوانند به راحتی وارد کشتی خود شوند. شما از ابتدای بازی کشتی خود را خواهید داشت و تا آخرین لحظه هم همراه‌تان خواهد بود. Assassin's Creed Odyssey گشت و گذار و نبردهای دریایی را به این سری بر می‌گرداند. البته استودیو یوبیسافت کوبک همچنان سعی کرده تا با ایجاد حق انتخاب، این بخش از بازی را به نسبت گذشته گسترش دهد.

نبردهایی که در این بازی بین کشتی‌ها صورت می‌گیرد، به نسبت نبردهایی که در نسخه Asssassin's Creed Black Flag تجربه کرده بودیم متفاوت است. در عصر یونان، کشتی‌ها سریع‌تر بودند و کوبیدن کشتی‌ها به یکدگیر، از جمله مهم‌ترین روش‌های نبردهای دریایی بود. در نسخه Odyssey نبردهای دریایی به شدت فیزیکی را تجربه خواهیم کرد. نه فقط می‌توانید محکم به آن‌ها برخورد کنید، بلکه با کمی استراتژی می‌توانید با انتهای کشتی خود، کشتی دشمنان را منحرف کنید. بازی بیشتر از اینکه نبردهایی از فاصله دور و پرتاب و شلیک تیر باشد، برخوردهای فیزیکی را دستور کار خود قرار داده است. برای سازنده بسیار مهم بود تا بازیکنان بتوانند کشتی خود را به هر شکل و سمتی که بخواهند هدایت کنند. همچنین یک حالت Boost وجود دارد که می‌توانید سرعت کشتی خود را برای مدتی دو برابر کنید و اجازه می‌دهد تا سریع‌تر بچرخید و حتی دریفت بزنید!

assassin

با اینکه بخش بزرگی از بازی را دریا و نبردهای دریایی تشکیل می‌دهند، اما شما هرگز مجبور نیستید وقت خود را روی آب و جدال در آن صرف کنید

البته تمرکز روی نبردهای فیزیکی به این معنا نیست که نتوان از راه دور با دشمنان مبارزه کرد. خدمه کشتی قادر هستند از دور پیکان‌های آتشین به دشمن پرتاب کنند و در فاصله نزدیک‌تر این پیکان‌ها جای خود را با نیزه‌های قدرتمند عوض خواهند کرد. زمانی که رو بخشی از کشتی دشمن تمرکز کنید، شاهد تخریب و آتش گرفتن همان قسمت از کشتی خواهید شد. همان لحظه هم شاهد ترسیدن خدمه کشتی دشمن خواهید بود که راه نجات خود را پریدن به آب می‌بینند. اما اوضاع برای ‌آن‌ها زمانی وخیم‌تر خواهد شد که کوسه‌ها به آن‌ها حمله کنند. البته یادتان باشد که این مورد برای شما هم صدق می‌کند!

یکی دیگر از نکات جالبی که گیم‌اینفورمر به آن اشاره کرد، NPCها در کشتی‌های دشمن هستند. یوبیسافت آن‌‌ها را تنها برای جنبه نمایشی قرار نداده است و شما می‌توانید به تک تک آن‌ها حمله کنید و در عین حال شاهد عکس‌العمل و حمله متقابل از آن‌ها باشید. تک تک این NPCها می‌توانند به شما حمله کنند، تیری شلیک کنند یا به سمت شما خیز بردارند. اگر می‌خواهید در نبرد‌ها موفق ظاهر شوید، باید آن‌ها را از بین ببرید و منتظر این نباشید که خود به خود نابود شوند. همچنین یکی از بهترین روش‌های به دست آوردن متریال‌های خام برای آپگرید کردن، غارت دارایی‌های کشتی‌های دشمن است.

همانطور که گفته شد، بخش بزرگی از بازی در دریا و نبردهای درون آن پیش می‌رود. بنابراین باید شاهد المان‌‌های مختلفی حول محور آن باشیم. بازیکنانی که عاشق سفرها و نبردهای دریایی هستند، می‌توانند انتظار شخصی‌سازی‌های جالبی را در این بخش داشته باشند. از جمله این شخصی‌سازی‌ها می‌توان به آرایش‌های شخصی خدمه کشتی، تنه و دماغه کشتی اشاره کرد. کشتی‌های باشکوهی وجود دارند و شما نیز می‌توانید کشتی خود را به شکوه و جلال در عصر یونان برسانید. دریای Odyssey، مکانی جذاب و عالی برای کاوش است اما فکر نکنید کسی کاری به کار شما نداشته باشد. اگر تحت تعقیب باشید، دیگر مزدوران هم حتی شما را تا انتهای آب‌ها دنبال خواهند کرد یا حتی ممکن است در طی سفر با کشتی‌هایی بربخورید که قصد غارت از شما را دارند. هرچند شما گاهی هم می‌توانید راه خود را کج کنید تا با دیگر کشتی‌ها برخوردی نداشته باشید. یوبی سافت به این موضوع اشاره دارد که آن‌ها یک بازی با محوریت سفر و نبرد در دریا را نساخته‌اند و شما اصلا مجبور به انجام این کار نیستید و این کار تنها به انتخاب خود شما بستگی دارد.

assassin

به گفته مجله گیم‌اینفورمر و تجربه چندین ساعته این بازی، مشخص است که سازنده بازی در تک تک بخش‌ها به بازیکنان و انتخاب‌هایی که سر راه‌شان قرار می‌گیرد فکر کرده است. اینکه بعضی بازیکنان دوست دارند روی خشکی یک جنگجو باشند یا یک مزدور، اینکه بعضی‌ها دوست دارند در دریاها سفر کنند و برخی‌های دیگر دوست ندارند و حتی انتخاب دیالوگ و تغییر سرنوشت، همه و همه از جمله افکاری است که یوبیسافت بازی Assassin's Creed Odyssey با آن‌ها پایه‌گذاری کرده است. استودیو Ubisoft Quebec سعی کرده تمامی سلایق را در نظر بگیرد و مطمئن شود که بازی برای همه آن‌ها بهترین عملکرد را از خود نشان دهد.

Assassin's Creed Origins یک بازی بلندپروازانه از این سری بود و Odyssey هم راه آن را ادامه خواهد داد. این بازی فقط یک تکرار از نسخه اوریجینز نیست، بلکه سعی شده تا المان‌های پرمعنایی از سبک نقش‌ آفرینی را در خود جای دهد. حال این که چقدر موفق عمل کند، باید تا زمان انتشار بازی صبر کنیم.  

اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده