نگاهی به نسخه بتای بازی Battlefield V

نگاهی به نسخه بتای بازی Battlefield V

سه شنبه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۰۱

بتای بازی Battlefield V، خبر از یک شوتر خوش‌ساخت با محوریت جنگ جهانی دوم می‌دهد که البته، باید یک سری مشکلات آن تا زمان انتشار رفع شوند. 

مجموعه Battlefield از همان نسخه‌های اول تا به امروز، به‌عنوان بازی شوتری شناخته می‌شود که شاید، به جز در نسخه‌های معدود، تجربه داستانی خیلی فوق‌العاده‌ای ارائه نکرده باشد اما تقریبا همیشه، در زمینه بخش چندنفره عالی است و مخصوصا به دلیل اینکه نبرد‌هایی با تعداد زیاد بازیکن را به تصویر می‌کشد، مورد استقبال گیمر‌ها قرار می‌گیرد. برای مثال، Battlefield 4 یک تجربه چندنفره با محوریت نبرد‌های مدرن به‌شمار می‌رود که هنوز هم با وجود انتشار دو نسخه جدید‌تر در سری، طرفداران خاص خودش را دارد. از آن طرف دایس، دو سال پیش با انتشار Battlefield 1، یک تجربه شوتر واقعا عالی را در اختیار طرفداران قرار داد. پس از آنکه اعلام شد این بازی قرار است در جنگ جهانی اول جریان داشته باشد، خیلی‌ها تصور می‌کردند که قرار است با یک شوتر خسته‌کننده با تجهیزات قدیمی رو‌به‌رو باشیم اما پس از انتشار بازی، مشخص شد که این تصور اشتباه است و شوتری در دوران جنگ جهانی اول، که قبلا کم‌تر بازی دیگری به آن پرداخته بود هم می‌تواند جذاب باشد. 

اما حالا، نوبت به Battlefield V رسیده است؛ بازی جدید استودیو دایس با محوریت جنگ جهانی دوم که نسخه بتای آن چند روز پیش منتشر شد و در جریان برنامه لودینگ این هفته، نگاهی ویدیویی هم به آن داشتیم. در ادامه می‌توانید این ویدیو را به‌صورت مجزا هم تماشا کنید و پس از آن، نگاه مفصل‌تری به نسخه بتا بازی خواهیم داشت:

دانلود ویدیو از آپارات | تماشا در یوتیوب

یکی از نظراتی که خیلی از دوستانم هم در مورد Battlefield V دارند و به‌شخصه هم تا حدود زیادی با آن موافق هستم، این است که بازی، آنطور که باید و شاید یک نسخه جدید در مقایسه با Battlefield 1 به‌شمار نمی‌رود. البته منظورم در رابطه با مکانیزم‌ها و تغییراتی که سازندگان در این زمینه اعمال کرده‌اند نیست. بلکه منظور این است که بازی از نظر حس و حال و اتمسفر کلی میدان‌های نبردش، شباهت زیادی به نسخه قبلی دارد. برای مثال، زمانی که دایس پس از نسخه‌هایی در دوران مدرن، به‌سراغ جنگ جهانی اول رفت، شاهد یک تغییر فضای خاص بودیم که باعث شده بود تا بتلفیلد 1، شبیه به یک تجربه کاملا نو و متمایز در بین بازی‌های شوتر اول‌شخص باشد. اما چنین چیزی، در رابطه با Battlefield V صدق نمی‌کند و با وجود اینکه مثلا تجهیزات، سلاح‌ها و وسایل نقلیه نسبت به نسخه قبلی مدرن‌تر شده‌اند، اما اتمسفر کلی بازی، شباهت زیادی به بتلفیلد 1 دارد و همین موضوع شاید به مذاق خیلی‌ها خوش نیاید و به همین دلیل هم بود که پیش از رونمایی رسمی بازی، خیلی‌ها امیدوار بودند تا مثلا V، به معنی جریان داشتن بازی در نبرد ویتنام باشد تا تجربه‌ای کاملا جدید را شاهد باشیم. 

بازی Battlefield V

اما خب با‌وجود این مساله، Battlefield V برای یک گروه از گیمر‌ها، می‌تواند بسیار جذاب باشد و آن هم افرادی که عاشق نبرد‌های جنگ جهانی دوم، اسلحه‌های خاص آن زمان و ماهیت بی‌رحم نبرد‌هایش هستند و خب دایس، همه این ویژگی‌ها را به‌درستی در بازی‌اش به تصویر می‌کشد. برای مثال، در مقایسه با نسخه قبلی، شاهد نبرد‌های سریع‌تری هستیم؛ سریع از این نظر که با قوی‌تر شدن سلاح‌ها نسبت به دوران جنگ جهانی اول، به نظر می‌رسد که تاثیر‌گذاری آن‌ها هم بیش‌تر شده است و در نتیجه، هم می‌توانید دشمنان‌تان را سریع‌تر بکشید و هم اینکه خودتان سریع‌تر و در اثر برخورد چند تیر، کشته شوید. این مساله باعث شده تا اهمیت داشتن برنامه‌ریزی درست‌تر در بازی، بیش از پیش حس شود و بدون شک بی‌مهابا به دل دشمن زدن نتیجه‌ای جز مرگ سریع شما را نخواهد داشت. 

بازی در مقایسه با Battlefield 1، از نظر حس و حال کلی پیشرفت خیلی زیادی نداشته است

در نسخه بتای عمومی بازی، شاهد دو حالت مختلف هستیم. اولین حالت، همان بخش محبوب همیشگی سری بتلفیلد یعنی Conquest است که برای آن، دو نقشه برفی نارویک که در کشور نروژ واقع شده است و نقشه نوتردام در دسترس هستند. کانکوئست، با اینکه همان حس و حال کلی همیشگی را دارد و در آن، باید برای تصرف نقاط روی نقشه تلاش کنید، اما تغییراتی هم نسبت به قبل داشته است. برای مثال در بتلفیلد 1، حالت کانکوئست به این شکل بود که تیمی که تصرف نقاط بیش‌تری را در اختیار داشت، سریع‌تر امتیاز جمع‌آوری می‌کرد و با رسیدن این امتیاز‌ها به حدی خاص، آن تیم برنده می‌شد. اما در بتلفیلد V، این ویژگی برعکس شده است و این بار، هر دو تیم کارشان را با یک امتیاز یکسان آغاز می‌کنند و هر تیمی که بتواند بیش از نیمی از نقاط را تصرف کند، باعث می‌شود تا از تیم حریف امتیاز کسر شود و اگر امتیاز حریف به صفر برسد، بازنده خواهد شد و شما برنده نبرد می‌شوید.

بازی Battlefield V

اما حالت بعدی، Grand Operations است که خودش به دو حالت جزئی‌تر تقسیم می‌شود. اولین مورد، Airborne نام دارد که یک تجربه نسبتا جدید به‌حساب می‌آید و مخصوصا شروع آن در نقش تیم مهاجم، یادآور بازی Medal of Honor: Airborne است. در این حالت، گروهی که نقش تیم مهاجم را برعهده دارند، با یک سری هواپیما به منطقه اعزام می‌شوند و باید، پس از پرش با چتر و برداشتن موارد منفجره، اقدام به منفجر کردن اهداف مشخص‌شده روی نقشه کنند. در طرف مقابل تیم مدافع هم باید مانع از این کار شود. از آن طرف، حالت دوم این بخش، Breakthrough نام دارد که مشابه آن را در بتلفیلد 1 هم مشاهده کرده بودیم و در آن، تیم مهاجم باید سعی کنید دو هدف مشخص‌شده در نقشه را تصرف کند تا تیم مدافع به عقب رانده شود و اهداف دیگری ظاهر شوند. در نهایت اگر بتوانید همه این هدف‌ها را با شکست دادن تیم مدافع تصرف کنید، برنده نبرد خواهید شد. 

در نسخه بتای عمومی، دایس سعی کرده تا چند مورد از مهم‌ترین حالت‌های بازی را در اختیار مخاطبینش قرار بدهد و خب باید گفت که با وجود محدود بودن تعداد نقشه‌ها، این دو حالت هنوز هم جذاب هستند و هیجان بالایی دارند. مخصوصا در حالت کانکوئست، خیلی وقت‌ها شاهد تجربه بسیار نزدیکی هستیم و نبرد‌ها در حالت نفس‌گیری به پایان می‌رسند. البته هنوز برای قضاوت در مورد جذابیت کلی بازی زود است و باید در نسخه اصلی، نقشه‌های مختلف آن را تست کنیم و ببینیم که کیفیت طراحی نقشه‌ها و حالت‌های بازی به چه شکل است اما در مجموع، نسخه بتا از این حیث امیدوار‌کننده ظاهر می‌شود. 

بازی Battlefield V

مورد بعدی یا بهتر است بگوییم تغییر بعدی، به کلاس‌های بازی مربوط می‌شود. هنوز هم شاهد همان چهار کلاس مدیک، اسنایپر (با نام Recon در بازی شناخته می‌شود)، Assasult و ساپورت هستیم اما در Battlefield V، فاصله بین کلاس‌ها کم‌تر از قبل شده است. به این صورت که برای مثال دیگر مدیک، تنها کلاسی نیست که توانایی احیای سلامت هم‌تیمی‌ها پس از مرگ آن‌ها را دارد و سایر کلاس‌ها هم می‌توانند اعضای اسکواد‌شان را پس از مرگ، احیا کنند. با این حال قرار گرفتن در نقش مدیک، این مزیت را دارد که هم، می‌توانید سریع‌تر از سایر کلاس‌ها افراد زخمی را احیا کنید و هم اینکه جدا از اعضای اسکواد خودتان، می‌توانید سایر بازیکنان تیم خودی را هم احیا کنید. تغییر بعدی در رابطه با کلاس‌ها، به سلاح‌های آن‌ها مربوط می‌شود. برای مثال در بتلفیلد 1، کلاس مدیک اکثرا سلاح‌هایی داشت که به صورت تک‌تیر شلیک می‌کردند و نهایتا یکی دو اسلحه پیدا می‌شدند که حالت خودکار داشتند و بیش‌تر اسلحه‌های خودکار و مسلسل‌مانند، در اختیار کلاس اسالت بودند. اما در Battlefield V، کلاس مدیک چند اسلحه مسلسل دارد و به همین دلیل، می‌تواند در درگیری‌ها هم حضور موثر‌تری داشته باشد. از آن طرف در کلاس اسالت، شاهد اسلحه‌های تک‌تیر مختلفی هستیم که البته قدرت بالایی دارند و بازیکنانی که عاشق سلاح‌های معروف جنگ جهانی دوم مثل M1 هستند، قطعا از این کلاس لذت خواهند برد.

کلاس‌های بازی شباهت‌های بیش‌تری نسبت به همدیگر پیدا کرده‌اند اما هنوز هم بازی کردن با هرکدام، مزایا و معایب خاصی دارد

در نهایت، کلاس Recon یا همان اسنایپر بازی، به اسلحه‌هایی دسترسی دارد که در مقایسه با بتلفیلد 1، به‌نظر می‌رسد کمی ضعیف‌تر شده‌اند و مثلا ۵۰ واحد از سلامتی دشمن را کم می‌کنند که خب این مساله، باعث می‌شود تا هدشات کردن دشمن تنها راه کشتن آن‌ها با یک تیر توسط کلاس اسنایپر بازی باشد. البته بدون شک در نسخه نهایی بازی، شاهد سلاح‌های بیش‌تری برای هر کلاس خواهیم بود که شاید از نظر نوع عملکرد و قدرت، متفاوت از سلاح‌های این نسخه باشند. این تغییرات، در رابطه با تجهیزات و وسائل نقلیه هم صدق می‌کنند. برای مثال، تانک‌ها و هواپیما‌های موجود در این نسخه، به مراتب مدرن‌تر شده‌اند و دایس سعی کرده تا تجهیزات مشهور دوران جنگ جهانی دوم را در بازی‌اش قرار بدهد. به این‌ها باید مواردی مثل امکان شخصی‌سازی سلاح‌ها را که گزینه آن در نسخه بتا هم وجود دارد و همچنین سیستم وظایف (Assignments) را اضافه کنیم که با انجام دادن آن‌ها، می‌توان جوایز خاصی دریافت کرد. 

 

اما یکی از مواردی که به‌شخصه خیلی در مورد Battlefield V دوست نداشتم، مربوط به سیستم ریسپاون شدن بازی می‌شود. در این نسخه پس از اینکه کشته می‌شوید، مدتی روی زمین می‌مانید و در این مدت، می‌توانید با زدن یک کلید از سایر اعضای تیم‌تان تقاضای کمک کنید یا با زدن کلیدی دیگر، سریع‌تر بمیرید. اما حتی با‌وجود زدن این کلید دوم، باز هم این پروسه گاهی بیش از حد طولانی و خسته‌کننده می‌شود و تازه پس از مرگ، باز هم باید چند ثانیه‌ای صبر کنید تا بتوانید دوباره وارد بازی شوید. همچنین سازندگان در این بازه پس از مرگ تا برگشتن به میدان نبرد، از سیستم جدیدی استفاده کرده‌اند که در آن، می‌توانید هم‌تیمی‌هایتان را در میدان نبرد تماشا کنید و در کنار آن‌ها Spawn شوید. البته هنوز هم آن حالت مشاهده کردن میدان نبرد از نقشه وجود دارد و در صورتی که سیستم جدید باب میل شما نبود یا مثلا هم‌تیمی زنده‌ای نداشتید که بتوانید در کنار وی ظاهر شوید، می‌توانید به سراغ همان سیستم ریسپاون شدن از طریق نقشه بروید. همچنین تغییرات دیگر بازی در مقایسه با نسخه‌های قبلی، اولا کاهش تعداد اعضای هر اسکواد از پنج به چهار و مورد دیگر هم محدود بودن مهمات اولیه است. پس از اینکه وارد میدان نبرد می‌شوید، فقط یک سری مهمات محدود خواهید داشت و برای به‌دست آوردن مهمات بیش‌تر، باید به سراغ جعبه‌های مهمات یا سربازانی بروید که کشته شده‌اند. این محدود بودن مهمات مورد جالبی در بازی نیست و گاهی پیدا کردن مهمات بیش‌تر کار سختی می‌شود و به همین دلیل هم دایس، اعلام کرده که قصد دارد تا تغییراتی در این مورد داشته باشد. 

بازی Battlefield V

بازی از نظر گرافیکی زیبا است اما باگ‌های مختلفی دارد و برخی بخش‌های آن هم باید تا زمان انشار تکمیل شوند

در نهایت، بد نیست نگاهی هم به ویژگی‌های گرافیکی و صوتی نسخه بتا داشته باشیم. بتای Battlefield V، از نظر گرافیکی، مخصوصا در نسخه پی‌سی، زیبا به نظر می‌رسد و مثلا طراحی محیط برفی نقشه نارویک یا طراحی شهر روتردام و افکت‌های مختلفی که سازندگان در آن اعمال کرده‌اند، زیبا است. ولی با وجود این مساله، مشکلاتی هم در نسخه بتا وجود دارند. برای مثال گاهی انیمیشن مربوط به حرکت سربازانی که در کنار شما قرار دارند عجیب و غریب می‌شود یا مثلا پس از مرگ، شاهد انیمیشن‌های خنده‌دار و فرو رفتن بدن کاراکترتان در زمین یا سایر اشیا هستیم. بازی جدا از این‌ها، باگ‌های دیگری هم دارد و برای مثال، گاهی اگر هم‌تیمی‌تان را احیا کنید، وی دچار باگ می‌شود و دیگر قادر به برگشت به بازی نخواهد بود! یا گاهی هم به شکل عجیبی بدون اینکه مشکلی چون قطعی اینترنت داشته باشید، از بازی خارج می‌شود که البته، باید در نظر داشته باشیم که فعلا با نسخه بتای بازی طرف هستیم و هنوز، بیش از دو ماه تا انتشار نسخه نهایی زمان باقی است و دایس، می‌تواند با توجه به بازخورد‌های بازیکنان، برخی مشکلات بازی را هم رفع کند. اما جدا از بحث گرافیک، Battlefield V از نظر صوتی واقعا عالی است. اگر بررسی بتلفیلد 1 را در زومجی خوانده باشید، در آن هم اشاره کرده بودیم که بازی، چقدر از نظر صداگذاری انفجار‌ها، شلیک‌ها و در کل همه جنبه‌های صوتی عالی است و خب چنین چیزی در رابطه با Battlefield V هم صدق می‌کند و افکت‌های صوتی بازی بی‌نهایت واقع‌گرایانه و عالی کار شده‌اند. 

بازی Battlefield V

در مجموع، می‌توان گفت که نباید انتظار داشته باشیم Battlefield V، تجربه‌ای انقلابی و کاملا متفاوت در این مجموعه یا حتی در بین بازی‌های شوتر باشد. این نسخه، بیش‌تر ادامه‌دهنده راهی است که در بتلفیلد 1 شروع شده بود و تغییر دوران بازی به جنگ جهانی دوم، با اینکه تغییراتی برای آن در پی داشته، اما آنطور که باید و شاید متفاوت از نسخه قبلی حس نمی‌شود. اما جدا از این‌ها و سایر مشکلاتی که بازی در نسخه بتای داشته است، Battlefield V کماکان مخصوصا برای طرفداران این مجموعه، می‌تواند تجربه بی‌نهایت جذابی باشد. حس شرکت در نبرد‌هایی با حضور تعداد زیاد بازیکن و استفاده از انواع و اقسام تجهیزات مربوط به آن دوران، چیز‌هایی هستند که شاید نتوان مشابه آن‌ها را در بازی دیگری پیدا کرد و مخصوصا به دلیل اینکه امسال، قرار است تمام محتویات جانبی بازی به صورت رایگان منتشر شوند، Battlefield V باز هم پتانسیل این را دارد که در صورت رفع شدن مشکلات فعلی‌اش، به شوتری تبدیل شود که می‌توان برای یک مدت طولانی از آن لذت برد. 

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده