نویسنده: مهرداد داودی
// چهار شنبه, ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۵۵

نگاهی به جشن حافظ 97؛ از قدرت نمایی رگ خواب تا رکورد جدید مهران مدیری

در این مطلب نگاهی به اتفاقات آماری و مهم هجدهمین جشن حافظ (دنیای تصویر) خواهیم انداخت. با زومجی همراه باشید.

جشن سینمایی-تلویزیونی حافظ (دنیای تصویر) از سال ۱۳۷۶ توسط زنده‌یاد علی معلم پایه‌‌گذاری شد. این جشن از همان ابتدا با هدف بررسی اکران سالانه‌ی سینما و تلویزیون ایران کار خود را آغاز کرد. جشن حافظ تنها جشن خصوصی سینمای ایران است. این جشن درطول سال‌های برگزاری بارها ثابت کرده است که به هیچ جناحی در سینمای ایران میل ندارد و صرفا با هدف حضور تمام قشرها و فکرها در جریان‌های سینمای ایران برگزار می‌شود. این جشن و عوامل برگزارکننده‌اش با تکیه بر همین هدف و طرز فکر اکنون به جایگاهی رسیده‌اند که سالانه بیش از نود درصد سینمای ایران را دورهم جمع می‌کنند. پرواضح است که برای سینمای پرحاشیه‌ای مانند سینمای ایران، برگزاری چنین جشنی که سعی می‌کند ارزش هنری فیلم‌ها را به‌دور از هر مسئله‌ی دیگری بررسی کند، ضروری است. ما در این مطلب با نگاهی به تاریخچه‌ی جشن حافظ، از فیلم‌ها و فیلمسازان پرافتخار تاریخ حافظ می‌گوییم و  اتفاقات مهم هجدهمین جشن حافظ را که بیست و دوم مرداد ماه در برج میلاد برگزار شد، مرور خواهیم کرد.

امید معلم

جشن حافظ دو بخش کلی با نام‌های جوایز سینمایی و جوایز تلویزیونی دارد. بدون شک ستاره اصلی بخش سینمایی حافظ هجدهم «رگ خواب» ساخته حمید نعمت الله بود. این فیلم با بردن ۶ تندیس از ۱۰ تندیس نامزدی‌اش در این دوره درخشید و در تاریخ جشن جاودانه شد. رگ خواب حالا دومین فیلم پرافتخار جشن حافظ است. تنها فیلم «لیلا» ساخته‌ی داریوش مهرجویی با هفت تندیس حافظ بالاتر از رگ خواب قرار گرفته است. نکته قابل توجه این است که بازیگر اصلی هردوی این فیلم‌ها لیلا حاتمی است. پس از «رگ خواب» و «لیلا» فیلم‌های «سلطان»، «دو زن» و «ابدو یک روز» با پنج جایزه در تالار افتخارات جشن حافظ می‌درخشند. یادآوری می‌شود که فیلم رگ خواب در ۱۰ بخش نامزد شده بود. پس از رگ خواب فیلم‌های لاتاری با هشت نامزدی و خفه‌گی و سد معبر هرکدام با هفت نامزدی پیشتازان بخش سینمایی جشن بودند.

مهران مدیری و اصغر فرهادی پرافتخارترین افراد تاریخ جشن حافظ هستند

تا صحبت از بخش سینما است بد نیست به فریدون جیرانی اشاره کنیم که در چهار بخش بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه برای فیلم خفه‌گی و بهترین چهره تلویزیونی برای برنامه سی و پنج نامزد شده است. اتفاقی که در نوع خود موردی عجیب است. البته جیرانی از این چهار نامزدی فقط تندیس بهترین کارگردانی را به خانه برد. تا پیش از حافظ هجدهم، رکورد بیشترین تندیس برای یک شخص، در اختیار یک کارگردان سینمایی یعنی اصغر فرهادی بود. اما حالا مهران مدیری تندیس بهترین چهره تلویزیونی را با رای مردم دریافت کرده و در رتبه‌ی اول پرافتخارترین‌ها در کنار فرهادی ایستاده است. پس از این دو محمد دلپاک با پنج تندیس در رتبه‌ی دوم است. در رده‌های بعد نیز داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی، مجید مجیدی، پرویز پرستویی، داریوش ارجمند، مصطفی خرقه‌پوش و رضا عطاران حضور دارند.

حمید نعمت الله جشن حافظ

بخش تلویزونی امسال تحت اختیار «شهرزاد» با یازده نامزدی و «پایتخت ۵» با ۹ نامزدی بود. در رده‌های بعد سریال‌های دیوار به دیوار با هفت و لیسانسه‌ها ۲ با پنج نامزدی حضور داشتند. سهم شهرزاد و پایتخت پنج هرکدام سه جایزه بود. حال جوایز پنج فصل سریال پایتخت در مجموع به عدد ۹ رسیده است و از آن‌جایی که پایتخت با ۶ جایزه هم پرافتخارترین سریال جشن بود، حال با ۹ جایزه دست نیافتنی شده است. اما اگر تاریخ جشن را برای سریال‌های تک فصلی یا فصل به فصل سریال‌ها زیر ذره‌بین ببریم، می‌بینیم که سریال شب‌های برره با چهار جایزه پیشتاز است. سریال‌های قهوه تلخ، شاهگوش، شهرزاد، لیسانسه‌‌ها و عاشقانه هرکدام با سه جایزه در رده دوم هستند. یکی از عجیب‌ترین موارد جشن حافظ، به ترانه علیدوستی مربوط است. علیدوستی رکوردار نبردن تندیس حافظ است. این بازیگر تاکنون هشت بار در بخش بهترین بازیگر زن نامزد شده است اما یک‌بار هم این جایزه را به خانه نبرده است.

شما در زیر می‌توانید تصاویر اختصاصی برنده‌های هجدهمین جشن حافظ را ببینید.برنده های جشن حافظ

برنده های جشن حافظ


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده