نویسنده: افشین پیروزی
// چهار شنبه, ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۰۲

نگاهی به نسخه دموی بازی PES 2019

نسخه دموی بازی PES 2019 چند روز پیش منتشر شد و در این مطلب، نگاهی به آن خواهیم داشت. 

با نزدیک شدن به اواخر تابستان، زمان انتشار بازی‌های شبیه‌ساز فوتبال دو کمپانی الکترونیک آرتز و کونامی رسیده است؛ پیش از اینکه شاهد انتشار فیفا 19 در تاریخ ۶ مهر باشیم، بازی PES 2019 در تاریخ ۶ شهریور منتشر خواهد شد و علاقه‌مندان این مجموعه قادر خواهند بود زودتر از طرفداران FIFA، جدید‌ترین نسخه از بازی محبوب‌شان را تجربه کنند. 

کمپانی کونامی چند روز پیش یک نسخه دمو از بازی PES 2019 منتشر کرد که در آن، می‌توان با ۱۲ تیم موجود و در دو استادیوم، تجربه‌ای ۵ دقیقه‌ای از بازی داشت؛ تجربه‌ای که البته فعلا فاقد ویژگی‌هایی چون گزارشگر است و خیلی هم امکان تغییر دادن مواردی مثل وضعیت آب و هوایی یا مدت زمان بازی وجود ندارد. با این حال این نسخه دمو، هنوز هم می‌تواند دیدی کلی از جدید‌ترین نسخه PES به‌مان ارائه کند که در این مطلب، نگاهی به آن خواهیم داشت. تیم‌های موجود در این نسخه شامل ۱۰ تیم باشگاهی و دو تیم ملی فرانسه و آرژانتین و استادیوم‌های موجود هم ورزشگاه‌های خانگی باشگاه‌های بارسلونا و شالکه ۰۴ یعنی به ترتیب نیو کمپ و The VELTINS-Arena هستند. 

نگاهی به نسخه دمو PES 2019

البته پیش از هرچیز، باید در نظر داشته باشیم که فعلا با نسخه بتای بازی طرف هستیم و سری PES، همیشه نشان داده که گاهی نسخه اصلی بازی تفاوت زیادی با نسخه دمو از حیث گیم‌پلی دارد. به همین دلیل هم ممکن است مشکلات موجود در نسخه دمو، در نسخه اصلی رفع شوند و نباید این مطلب را بررسی کلی از بازی Pro Evolution Soccer 2019 در نظر بگیریم. پس از آغاز اولین مسابقه‌تان در نسخه دموی بازی PES 2019، یک نکته خیلی زود به چشم می‌آید و آن هم اینکه گرافیک بازی نسبت به نسخه قبل پیشرفت خیلی خوبی داشته است. PES 2018 به جرات بهترین گرافیک را در بین بازی‌های این سری تا به امروز ارائه می‌کرد و انیمیشن‌های با‌کیفیت، طراحی‌های نزدیک به واقعیت چهره بازیکنان و حتی بهبود‌های زیاد در زمینه طراحی استادیوم‌ها و چمن ورزشگاه‌ها، در این بازی کاملا به چشم می‌آمد. حال نسخه جدید‌تر این مجموعه یعنی همین PES 2019، حتی باز هم قدمی رو به جلو برای مجموعه در زمینه گرافیک است و این مورد حتی در نسخه دمو هم به‌وضوح دیده می‌شود. 

جلوه‌های بصری بازی کیفیت خوبی دارند و گرافیک کلی بازی پیشرفت داشته است

پیشنهاد می‌کنم برای پی بردن به کیفیت گرافیکی بازی، صحنه‌های اولیه ورود بازیکنان و داوران به زمین مسابقه را تماشا کنید که در آن‌ها، چهره بسیار طبیعی اکثرا بازیکنان به‌وضوح دیده می‌شود و جزییاتی که کونامی برای خلق چهره و حرکات بازیکنان در نظر گرفته است، کاملا به چشم می‌آید. جالب اینکه تعداد بازیکنانی که چهره آن‌ها شبیه به واقعیت است هم قابل توجه است و حتی در تیم‌های برزیلی موجود در نسخه دمو هم چند بازیکن با چهره واقعی دیده می‌شوند و همین مساله نوید این را می‌دهد که در نسخه اصلی بازی هم تعداد بازیکنانی که چهره واقعی دارند بیش‌تر از سال‌های قبل خواهد بود. چنین کیفیت بالایی در زمینه جزییات ریز گرافیکی هم صدق می‌کند و مثلا در صحنه‌های آهسته نمایش داده شده، می‌توان کنده شدن چمن در اثر تکل بازیکنان یا موارد ریز اینچنینی را مشاهده کرد. 

نگاهی به نسخه دمو PES 2019

از بحث گرافیک بازی که بگذریم، باید از گیم‌پلی بگوییم؛ مهم‌ترین ویژگی یک بازی شبیه‌ساز فوتبال که تعیین‌کننده کیفیت کلی آن است و در صورتی که خوب باشد، بازیکنان می‌توانند تمام نواقص دیگر بازی را نادیده بگیرند و اگر هم بد باشد، می‌تواند تمام ویژگی‌های مثبت اثر را زیر سوال ببرد. برای مثال سری PES نسخه‌هایی داشته که از نظر گیم‌پلی واقعا عالی بودند و با اینکه در این نسخه‌ها هم مشکلاتی چون لایسنس نبودن تیم‌ها وجود داشت، ولی به‌لطف گیم‌پلی می‌توانستیم همه این موارد را نادیده بگیریم. PES 2018 از حق نگذریم گیم‌پلی خیلی خوبی داشت و فوتبال را به شکل جالبی ارائه می‌کرد. حال PES 2019 هم پتانسیل خوبی در زمینه گیم‌پلی نشان می‌دهد و البته، یک سری مسائل هم در آن وجود دارند که کمی نگران‌مان می‌کنند. 

بازی شاید در اوایل کمی خشک به نظر برسد اما به مرور زمان به این مساله عادت می‌کنید

اجازه بدهید اول از مشکلی که با بازی داشتم صحبت کنم تا بتوانم در ادامه راحت‌تر به ویژگی‌های جدید آن بپردازم. اولین موردی که بلافاصله پس از شروع PES 2019 آن را حس کردم، تا حدودی خشک بودن کنترل بازیکنان و انیمیشن‌های حرکتی آن‌ها بود. این مساله چه زمانی که می‌خواهید با بازیکنی دفاع کنید و چه زمانی که می‌خواهید با دریبل زدن بازیکنان حریف را از پیش رو بردارید به چشم می‌آید و مخصوصا در اوایل محسوس‌تر است. با این حال پس از گذشت مدتی، کم کم به این مورد عادت خواهید کرد و دیگر آزارتان نخواهد داد. همچنین به احتمال زیاد در نسخه اصلی این مورد بهتر هم خواهد شد. مساله بعدی که در راستای واقع‌گرایانه‌تر کردن بازی صورت گرفته است، دقت پاس‌ها و شوت‌ها است. پاس‌ها در PES 2019 گاهی خیلی خوب به مقصد می‌رسند اما گاهی هم پاس‌های خیلی ساده به شکل عجیبی به مقصد نمی‌رسند که مشخص نیست این مساله کلا در ساختار گیم‌پلی بازی است یا اینکه نه حالتی باگ‌مانند دارد و رفع خواهد شد. این مورد مخصوصا در پاس‌هایی که توسط دروازه‌بان ارسال می‌کنید واضح‌تر دیده می‌شود و گاهی پاسی که توسط دروازه‌بان داده شده، به شکل عجیبی از کنار بازیکن خودی رد می‌شود و به حریف می‌رسد! چنین چیزی حتی در رابطه با شوت‌ها هم صدق می‌کند و گاهی شوت‌های ساده‌ای که دیگر صد در صد باید گل شوند به شکل غیر قابل باوری وارد دروازه نمی‌شوند و شما را حیرت‌زده به حال خود رها می‌کنند!

نگاهی به نسخه دمو PES 2019

اما این‌ها بدین معنی نیست که سیستم شوت و پاس در PES 2019 بد است و برداشتی که شخصا از این موضوع دارم، این است که کونامی سعی کرده تا بازی را بیش از پیش واقع‌گرایانه خلق کند و به همین دلیل هم درصد خطای شوت‌ها و پاس‌ها را بالا برده است. اما این موضوع هنوز به شکل متعادلی رعایت نشده است و به همین دلیل هم گاهی سناریو‌های عجیبی خلق می‌کند. ولی خب از این موارد که بگذریم، PES 2019 نکات امیدوار‌کننده زیادی دارد. یکی از این موارد جنبه تاکتیکی و تاکتیک‌پذیری تیم شما و حریف است. با اینکه مسابقات در دموی بازی زمان خیلی کوتاه ۵ دقیقه‌ای دارند و تا می‌خواهید از مسابقه لذت ببرید تمام می‌شوند، اما حتی در همین زمان کم هم می‌توان متوجه بهبود هوش مصنوعی بازی شد. به طوریکه بازیکنان خودی شما به خوبی در دفاع فضا‌های خالی را پوشش می‌دهند و در حمله هم از فضا‌های خالی فرار می‌کنند و خود را در موقعیت پاس قرار می‌دهند. در طرف دیگر هوش مصنوعی تیم رقیب هم بهتر شده است و گل زدن در بازی به مراتب سخت‌تر از قبل است. درست است که هنوز هم گاهی پاس‌های عمقی به شکل عجیبی حتی از وسط زمین راه خودشان را به مهاجم شما که پشت مدافعین حریف فرار کرده پیدا می‌کنند، اما در حالت کلی بازیکنان حریف به‌خوبی دفاع می‌کنند و راه نفوذ شما را می‌بندند. همین مساله هم بازیکن را تشویق می‌کند تا سراغ تاکتیک‌های متنوع‌تری برای رسیدن به گل برود که البته اگر کنترل بازی کمی روان‌تر شود و درصد خطا رفتن پاس‌ها هم کمی متعادل‌تر شود، امکان استفاده از تاکتیک‌های بیش‌تر فراهم خواهد بود و بازی بیش‌تر از همیشه شبیه به یک فوتبال واقعی به نظر خواهد رسید؛ فوتبالی که در آن رسیدن به گل ساده نیست و دیگر نمی‌شود مثل برخی از نسخه‌های همین سری PES، با شوت زدن از پشت محوط جریمه یا کار‌های اینچنینی خیلی راحت به گل رسید و برای اینکه بتوانید گل بزنید، حتما باید برنامه درستی داشته باشید. 

نگاهی به نسخه دمو PES 2019

PES 2019 همچنین یک مورد دیگر هم وجود دارد و آن هوش مصنوعی نه‌چندان جالب داور بازی است. داوری‌ها در نسخه دموی بازی شبیه به آن نسخه‌هایی از این مجموعه یا حتی فیفا هستند که داور، خیلی راحت برخورد‌ها را خطا اعلام می‌کند و گاهی حتی تکل‌هایی که واقعا سالم و معمولی هستند هم خطا گرفته می‌شوند و از آن جالب‌تر اینکه به بازیکن خطاکار کارت هم داده می‌شود! امیدواریم این مساله در نسخه اصلی بهتر شود؛ چرا که پتانسیل بالایی برای خرد کردن اعصاب بازیکنان دارد. اما جدا از بحث داور‌ها، دروازه‌بان‌ها موردی هستند که بهبود انیمیشن‌های آن‌ها در بازی کاملا به چشم می‌آید. این بهبود به شکلی است که به دروازه‌بان‌ها اجازه می‌دهد تا واکنش بهتری روی انواع و اقسام توپ‌هایی که به سمت‌شان می‌آید داشته باشند و گاهی در بازی شاهد مهار‌هایی از جانب هستیم که در حالت عادی، انتظار می‌رود گل شوند. همین مساله هم یکی دیگر از دلایلی است که گل زدن و صد البته گل خوردن در بازی را سخت‌تر می‌کند و هوش مصنوعی دروازه‌بان‌ها واقعا بهتر از قبل شده است. 

۱۲ تیم، دو ورزشگاه و سه حالت بازی محتویات دموی بازی هستند

نسخه دموی PES 2019 همچنین ما را با یک سری از ویژگی‌های جدید بازی هم آشنا می‌کند. به سبک فیفا 18، در این نسخه امکان تعویض سریع بازیکن‌ها بدون رفتن به قسمت منو فراهم شده است و راستش را بخواهید، این امکان در PES 2019 کارامد‌تر از فیفا 18 است؛ چرا که شما با زدن کلید مخصوص تعویض سریع بازیکنان، می‌توانید از بین چند بازیکن که معمولا خسته‌ترین‌ها هستند یکی را انتخاب کنید و سپس جایگزین وی را از بین مناسب‌ترین بازیکنان برای آن پست انتخاب کنید و به‌سادگی تعویض داشته باشید. این قابلیت بسیار کارامد است و شما را از رفتن به قسمت منو برای انجام دادن یک تعویض ساده در بازی بی‌نیاز می‌سازد و باعث می‌شود تا شاهد وقفه‌های کم‌تری در بازی باشیم. 

نگاهی به نسخه دمو PES 2019

ویژگی جدید دیگر، امکان انتخاب تاکتیک مناسب در حین ضربات شروع مجدد است. برای مثال زمانی که خطایی به ضرر تیم شما رخ می‌دهد یا توپ به کرنر می‌رود، می‌توانید با استفاده از کلید جهت، به قسمت انتخاب تاکتیک بروید و تاکتیک مناسبی را برای دفاع در برابر این ضربه شروع مجدد انتخاب کنید و جالب اینکه این تاکتیک‌ها واقعا هم در روند بازی تاثیرگذار هستند. همچنین نسخه دمو به جز حالت بازی دوستانه با هوش مصنوعی، دو حالت بازی دیگر هم دارد. اولین مورد حالت Quick Match است که در این بخش شما می‌توانید یک مسابقه پنج دقیقه‌ای آنلاین را تجربه کنید. با اینکه گاهی روند پیدا کردن بازیکن رقیب بیش از حد طول می‌کشد، اما در مجموع سرور‌های این بخش وضعیت بدی ندارند و شرایط نسبتا پایداری را در بازی می‌توان تجربه کرد. در طرف دیگر، امکان تجربه حالت Co-Op سه در برابر سه بازی هم وجود دارد؛ البته فقط به صورت آفلاین و همراه با هوش مصنوعی. 

بخش Co-Op بازی می‌تواند در کنار دوستان یک تجربه شدیدا اعتیادآور باشد

راستش را بخواهید، حالت Co-Op بازی پتانسیل خیلی خیلی بالایی برای موفقیت دارد. حتی در نسخه دمو و در حالی که آن را می‌توان فقط با هوش مصنوعی تجربه کرد، ولی کماکان این بخش تجربه اعتیاد‌آوری است و باعث می‌شود تا هم برای موفقیت تیمی تلاش کنید و هم نیم‌نگاهی به تبدیل شدن به بهترین بازیکن به صورت انفرادی داشته باشید. در حالت Co-Op سه در برابر سه، هر تیم را سه بازیکن کنترل می‌کنند و همکاری حرف اول را در موفقیت یا شکست می‌زند. بدون شک تجربه این بخش از بازی در کنار دوستان شدیدا سرگرم‌کننده خواهد بود و می‌تواند دقایق مفرحی را به ارمغان بیاورد و در مجموع به یکی از بهترین بخش‌های PES 2019 تبدیل شود. 

نگاهی به نسخه دمو PES 2019

در مجموع، نسخه دموی بازی PES 2019 با اینکه بی‌نقص نیست، ولی ما را به جدید‌ترین نسخه از این سری امیدوار می‌کند. مخصوصا که کونامی، همیشه نشان داده که نسخه دمو با وجود انتشار با فاصله‌ای تقریبا یک ماهه از نسخه اصلی، کاملا نشانگر وضع کیفی آن نیست و در اکثر اوقات، در نسخه اصلی شاهد تجربه به مراتب بهتری هستیم. پس اگر این اتفاق امسال هم رخ بدهد و نسخه اصلی بازی کیفیتی حتی بهتر از نسخه دمو داشته باشد، می‌توان گفت که طرفداران این مجموعه امسال هم اوقات خوشی را با بازی محبوب‌شان خواهند داشت. بازی PES 2019 در تاریخ ۶ شهریور برای ایکس باکس وان، پلی استیشن 4 و ویندوز منتشر خواهد شد.

 در پایان اگر شما هم نسخه دموی بازی PES 2019 را تجربه کرده‌اید، نظرات خود را در مورد آن با ما به اشتراک بگذارید. 


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده