Call of Duty: Black Ops 4؛ نگرشی نو و تحولی اساسی در سری کالاف دیوتی

Call of Duty: Black Ops 4؛ نگرشی نو و تحولی اساسی در سری کالاف دیوتی

سه شنبه, ۸ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۰۱

Call of Duty: Black Ops 4 چندی پیش معرفی شد و در این مطلب، قصد داریم نگاهی به تمام اطلاعات ارائه‌شده از این بازی داشته باشیم. 

مجموعه کالاف دیوتی، همیشه جایگاه بسیار ویژه و خاصی در بین طرفداران بازی‌های شوتر اول‌شخص دارد. از همان زمانی که این بازی در سال ۲۰۰۳ متولد شد، خیلی زود توانست طرفداران بسیاری برای خود دست و پا کند و حتی، شرایط به‌گونه‌ای پیش رفت که سری Medal of Honor الکترونیک آرتز که در آن زمان، یکه‌تاز بازی‌های شوتر اول‌شخص به شمار می‌رفت، به مرور زیر سایه کالاف دیوتی و کیفیت بالای این بازی در زمینه‌هایی چون داستان‌پردازی و ارائه تجربه‌ای سینمایی از نبرد‌های بزرگ قرار گرفت. اما از این حرف‌ها که بگذریم، مجموعه کالاف دیوتی پس از گذشتن یک دوره تقریبا ۱۵ ساله که البته خالی از فراز و نشیب هم نبوده است، در جدید‌ترین ایستگاهش به بازی Call of Duty: Black Ops 4 رسیده است؛ بازی که چندی پیش معرفی شد و قرار است تحولاتی اساسی در این سری ایجاد کند. در این مطلب سعی خواهیم کرد همانند کاری که برای Battlefield V کردیم، تمامی اطلاعات ارائه‌شده از این بازی را کنار هم جمع کنیم تا یک دیدگاه کلی از نسخه جدید Call of Duty به‌دست بیاوریم؛ نسخه‌ای که در تاریخ ۲۰ مهر (۱۲ اکتبر) برای پلتفرم‌های پلی استیشن 4، ایکس باکس وان و پی سی منتشر می‌شود.

بازی Call of Duty: Black Ops 4

بخش داستانی به سبک همیشه؛ خداحافظ!

درست است که بخش چندنفره در سری کالاف دیوتی اهمیت زیادی دارد و قسمتی است که بازیکنان پس از تجربه بخش داستانی بیش‌ترین وقت را در آن سپری می‌کنند، اما بعید است طرفدار این مجموعه باشید و اتفاقات داستانی فوق‌العاده آن را به یاد نیاورید. برای این منظور لازم نیست راه دوری هم برویم و کافی است همین سه‌گانه Modern Warfare را به یاد بیاوریم که مخصوصا در دو نسخه اول، یک سری از بهترین دقایق داستانی را نه فقط در سری کالاف دیوتی، که در بین بازی‌های شوتر اول‌شخص تقدیم‌مان کردند. هنوز هم علاقه‌مندان مرحله فوق‌العاده چرنوبیل از نسخه اول Modern Warfare یا مرحله دفاع از آمریکا در دنباله این نسخه و هزاران ماموریت فراموش‌نشدنی دیگر در قسمت داستانی بازی‌های کالاف دیوتی را فراموش نکرده‌اند. ولی خب چه می‌شود کرد که این‌ها، ذره‌ای برای اکتیویژن اهمیت نداشتند و این شرکت و تری‌آرک به عنوان سازنده Call of Duty: Black Ops 4، تصمیم گرفتند تا در این بازی، بی‌خیال قسمت داستانی بشوند و تمرکز خود را روی دیگر جنبه‌های بازی بگذارند. 

سازندگان دلیل حذف بخش داستانی را علاقه به مراتب بیش‌تر بازیکنان به تجربه‌های چندنفره می‌دانند

هدفم اصلا قضاوت کردن این تصمیم سازندگان نیست و شاید پس از انتشار بازی، متوجه شویم که اصلا این تصمیم، درست هم بوده است. چرا که طبق اعلام سازندگان بازی، تنها درصد بسیار کمی از بازیکنان بخش داستانی نسخه قبلی سری بلک آپس یعنی Black Ops 3 را تمام کرده‌اند و اکثر بازیکنان، برای تجربه قسمت‌های زامبی و چندنفره به سراغ این اثر رفته‌اند. این دلیل شاید برای حذف بخش داستانی به صورت کامل قانع‌کننده نباشد ولی خب بیایید از این زاویه به قضیه نگاه کنیم که تری‌آرک، به این نتیجه رسیده است که توان خلق کردن یک قسمت داستانی باشکوه را که بتواند همه طرفداران بازی را راضی نگه دارد ندارد و به همین دلیل، به جای تمرکز یا بهتر است بگوییم وقت تلف کردن روی این بخش و در نهایت هم ارائه یک نتیجه بسیار ضعیف، تصمیم گرفته است تا بی‌خیال قسمت داستانی شود و به‌جای آن، روی قسمت‌هایی تمرکز داشته باشد که در خلق آن‌ها، تخصص بهتری دارد. 

 

درست است که دو قسمت اول سری Black Ops بخش داستانی نسبتا خوبی داشتند، ولی این یک واقعیت است که نسخه سوم این مجموعه اصلا و ابدا موفق نشد بخش داستانی جذابی تقدیم مخاطب کند و به همین دلیل هم خیلی‌ها کلا قید تجربه این بخش را زدند و از همان ابتدا، سراغ حالت‌های چندنفره بازی رفتند که از حق نگذریم، جذابیت بالایی هم داشتند. دن بانتینگ، مدیر استودیو تری‌آرک، در مورد دلایل حذف شدن بخش داستانی از بازی می‌گوید:

راستشو بخواین وقتی که ما ساخت این بازی رو شروع کردیم، اصلا داشتن بخش داستانی بین برنامه‌هامون نبود. هدف ما از همون ابتدا، ساخت بازی بود که بازیکنا بتونن کنار دوستاشون اون رو تجربه کنن و تجربه‌ای اجتماعی‌تر داشته باشن. وقتی که ما تاریخچه مجموعه Black Ops رو بررسی کردیم، متوجه شدیم که تو نسخه‌های اول، تقریبا ۹۰ درصد بازیکنان مشتاق تجربه قسمت داستانی بودن ولی به مرور زمان و با تغییراتی که تو ذائقه کلی بازیکنا به وجود اومد، علاقه بازیکنا به قسمت‌های تک‌نفره کم‌تر شد و به همین دلیل هم تو نسخه سوم مجموعه، خیلی از بازیکنا، چیزی حدود ۹۰ درصد، بخش چندنفره رو تجربه کردن که این، نشون از محبوبیت بالای این قسمت بین بازیکنا داره و ما هم به همین دلیل روی ارائه یه تجربه چندنفره تمرکز کردیم. 

البته به عنوان نقطه آخر در مورد بخش داستانی، باید اشاره کنیم که درست است Call of Duty: Black Ops 4 فاقد یک بخش داستانی درست و حسابی است، ولی در این بازی، یک سری مراحل چالش‌مانند تک‌نفره وجود خواهند داشت که در آن‌ها، بیش‌تر با شخصیت‌های قسمت چندنفره بازی و توانایی‌های آن‌ها آشنا خواهید شد. حتی سازندگان امکان تجربه بخش زامبی بازی در کنار بات‌ها را هم فراهم کرده‌اند تا بتوانید در کنار کاراکتر‌هایی که توسط هوش مصنوعی کنترل می‌شوند، با زامبی‌ها مبارزه کنید. ولی خب با تمام این حرف‌ها، اولین تغییر بزرگی که Call of Duty: Black Ops 4 در سری کالاف دیوتی ایجاد کرده، حذف کامل بخش داستانی است که اتفاقی بی‌سابقه در این مجموعه به شمار می‌رود. حال اینکه این تصمیم چه نتیجه‌ای در پی خواهد داشت، باید تا انتشار بازی صبر کنیم. 

بازی Call of Duty: Black Ops 4

بخش چندنفره؛ تجربه‌ای تاکتیکی‌تر و جذاب‌تر

خب به حد کافی در مورد قسمت داستانی بازی و دلایل حذف شدن آن صحبت کردیم و نوبتی هم که باشد، نوبت قسمت چندنفره بازی است که تمرکز اصلی تری‌آرک هم روی آن است. یکی از ویژگی‌های جذاب بخش چندنفره Black Ops 3، وجود یک سری قهرمان در بازی بود که تحت عنوان «متخصصین» معرفی می‌شدند ولی در عمل، نقش همان قهرمانان در بازی‌های چندنفره را ایفا می‌کردند. این کاراکتر‌ها، باعث می‌شدند که بازیکنان به جای بازی کردن در نقش یک سری سرباز معمولی که فاقد هرگونه قدرت خاصی بودند، با قهرمان‌هایی بازی را تجربه کنند که هرکدام، ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی داشتند؛ ویژگی‌ها و توانایی‌هایی که می‌توانستند سرنوشت نبرد‌ها را عوض کنند و همین مساله جذابیت خاصی به بازی داده بود. خب خبر خوب برای طرفداران این مساله، اینکه این قهرمان‌ها در نسخه چهارم بازی هم حضور دارند و به احتمال زیاد، شاهد هشت قهرمان مختلف خواهیم بود که برخی کاملا جدید هستند و برخی را در نسخه قبل هم دیده‌ایم. 

هریک از قهرمانان در بخش چندنفره بازی قابلیت‌هایی دارند که می‌توانند نتیجه نبرد را به کل تغییر دهند

به عنوان مثال، یکی از این کاراکتر‌ها قدرت این را دارد که محل قرار گرفتن نیرو‌های تیم مقابل را برای مدتی کوتاه مشخص کند. حال کافی است قبل از ورود به یک ساختمان، از قابلیت این قهرمان برای شناسایی محل قرارگیری دشمنان استفاده کنید و پس از آن خیلی راحت هریک از اعضای تیم، می‌توانند یکی از این نیرو‌های دشمن را از ببرند. هر کدام از قهرمان‌های دیگر بازی هم قدرت‌هایی به این شکل خواهند داشت که برای لذت بردن از بازی، باید آن‌ها را بشناسید و بدانید که کدام قهرمان برای سبک بازی شما مناسب‌تر است. مراحل تک‌نفره‌ای که در قسمت قبل به آن‌ها اشاره کردیم، دقیقا برای همین منظور در بازی قرار گرفته‌اند و در طی آن‌ها، علاوه بر قابلیت‌ها، با پیش زمینه داستانی هریک از این شخصیت‌ها هم آشنا خواهید شد. در واقع طبق اعلام سازندگان، با اینکه این قهرمان‌ها در نسخه سوم بلک آپس حضور داشتند، ولی هیچ پیش زمینه داستانی از آن‌ها روایت نمی‌شد ولی در نسخه چهارم، در قالب مراحل تک‌نفره هر قهرمان، به بازه‌ای بین بازی‌های Black Ops 2 و Black Ops 3 خواهیم رفت و در این بازه، با این شخصیت‌ها و اتفاقاتی که برای‌شان رخ داده است، آشنا خواهیم شد. پس خب بازی خیلی هم بدون داستان نیست!‍

بازی Call of Duty: Black Ops 4

با اینکه اطلاعات خیلی زیادی در مورد ویژگی‌های بخش چندنفره بازی ارائه نشده است، اما سازندگان وجود قابلیت Pick 10 در بازی را تایید کرده‌اند که البته، این ویژگی به شکلی تغییر‌یافته در بازی وجود خواهد داشت و قادر خواهید بود موارد مختلفی از جمله سلاح را به شکلی که دوست دارید شخصی‌سازی کنید. مورد بعدی که اهمیت بسیار بالایی هم دارد، تغییراتی است که تری‌آرک در گیم‌پلی بازی اعمال کرده است. اگر از طرفداران Black Ops 3 باشید، می‌دانید که در این نسخه یک سری حرکات آکروباتیک مانند به بازی اضافه شد که مثلا امکان پرش‌های بلند یا راه رفتن روی دیوار را فراهم می‌کردند. خب در نسخه جدید، خبری از این حرکات ژانگولری نخواهد بود! تری‌آرک اعلام کرده که دلیل حذف چنین مواردی از بازی، این است که آن‌ها دوست داشتند Black Ops 4، یک بازی تاکتیکی‌تر باشد و چنین المان‌هایی، به این جنبه از بازی ضربه وارد می‌کردند. دیوید ووندرهار، طراح و کارگردان بازی، در این مورد توضیحات زیر را ارائه کرده است:

ساخت بازی که هم حس و حال تاکتیکی داشته باشه و هم تو اون بشه رو در و دیوار راه رفت، واقعا سخته! وقتی که ما نگاهی به نسخه سوم داشتیم، متوجه شدیم که قابلیت‌هایی مثل راه رفتن روی دیوار جذاب هستن ولی خب تو نسخه جدید، هدف ما این بود که بازیکنا همیشه روی زمین حرکت کنند و بازی، بیش‌تر حس و حال تاکتیکی‌تری داشته باشه که تو اون، همکاری تیمی و استفاده درست از قابلیت‌های هر شخصیت حرف اول رو می‌زنه. پس یکم سرعت بازی رو کاهش دادیم و حرکات آکروباتیک رو هم ازش حذف کردیم تا قدم مثبتی برای رسیدن به تجربه تاکتیکی‌تر برداشته باشیم. البته طرفدارای بلک آپس، لازم نیست نگران سرعت بازی باشن و Black Ops 4 هنوز هم یه تجربه شوتر سریع و هیجان‌انگیز به شمار می‌ره. 

 
حدف قابلیت‌هایی مثل راه رفتن روی دیوار، باعث خواهد شد تا بازی حس و حال واقع‌گرایانه‌تری داشته باشد

در واقع طبق تجربه‌هایی که سایت‌هایی مثل گیم‌اسپات از بخش چندنفره بازی داشتند، سرعت کلی بازی در این بخش، چیزی شبیه به Black Ops 2 خواهد بود که خب اصلا اتفاق بدی به شمار نمی‌رود و این نسخه هم بخش چندنفره بسیار با‌کیفیتی داشت. از طرف دیگر، در Black Ops 4 خبری از احیای خودکار سلامتی نخواهد بود و برای این کار، باید با استفاده از کلید مخصوص سلامتی شخصیت‌تان را احیا کنید که به طبیعی‌تر و سخت‌تر شدن بازی منجر می‌شود. با اینکه هنوز جزییات دقیقی از حالت‌های بازی موجود در قسمت چندنفره ارائه نشده است، اما یک حالت جدید به نام Control را شاهد خواهیم بود که در آن، دو جناح برای کنترل یک منطقه خاص مبارزه می‌کنند و هرکدام، تعداد محدودی امکان ریسپاون شدن دارند. در نتیجه هر تیمی که بتواند زودتر تعداد ریسپاون‌های تیم رقیب را به صفر برساند، برنده خواهد بود. 

حالت Control و در کل بخش چندنفره بازی Black Ops 4، بیش از همیشه تجربه‌ای تیمی خواهد بود و داشتن همکاری تیمی، کلید اصلی موفقیت در بازی خواهد بود. شاید این مساله البته به ضرر بازی هم تمام شود؛ چرا که قطعا همه بازیکنان، شانس این را نخواهند داشت که با یک تیم هماهنگ از دوستان وارد بازی شوند و به همین دلیل، شاید تجربه Black Ops 4 برای افرادی که بدون تیم ثابت قصد تجربه آن را دارند، کمی آزاردهنده شود. همچنین طبق ادعای نویسنده گیم‌اسپات، تجربه بخش چندنفره بازی با هریک از قهرمان‌ها، حس و حال کاملا متفاوتی دارد و این مساله، باعث خواهد شد تا بازی در طولانی‌مدت هم جذاب و متنوع باقی بماند. 

بازی Call of Duty: Black Ops 4

Blackout؛ تجربه‌ای بتل رویال از جنس کالاف دیوتی

Blackout یک تجربه بتل رویال ولی با رنگ و بوی خاص سری کالاف دیوتی خواهد بود

در مطلب مربوط به بتلفیلد V هم به اینکه چقدر بازی های بتل رویال این روزها محبوب و پرطرفدار شده‌اند اشاره داشتیم و خب همین مساله باعث شد تا در نهایت، شاهد چنین حالتی در نسخه جدید کالاف دیوتی هم باشیم. حالتی که تری‌آرک، نام آن را Blackout گذاشته است و ادعا دارد که این بخش، یک تجربه بتل رویال منحصر‌به‌فرد از جنس کالاف دیوتی خواهد بود که قرار نیست یک کپی محض از سایر بازی‌های بتل رویال باشد. هنوز جزییات چندانی از این بخش ارائه نشده است ولی خب می‌دانیم که در آن، همه شخصیت‌های مشهور سری بلک آپس حاضر خواهند بود. همچنین تری‌آرک هنوز در مورد تعداد بازیکنان حالت بتل رویال بازی تصمیم نگرفته است و این مورد، در آینده مشخص خواهد شد. در کل، تجربه بتل رویال بازی قرار است از نظر کلیت، ویژگی‌های همیشگی این چنین بازی‌ها را داشته باشد و باید به صورت شخصی یا در قالب تیم، سعی کنید تا مرگ سایر بازیکنان زنده بمانید. ولی اینکه تری‌آرک چطور این حالت را شخصی‌سازی خواهد کرد، مورد جذابی است که برای کسب اطلاعات بیش‌تر از آن باید منتظر ماند. دیوید ووندرهار در این مورد هم توضیحاتی ارائه کرده است:

ما علاقه زیادی به بازی‌های بتل رویال داریم و طرفدارای ما هم علاقه زیادی به این سبک بازی‌ها نشون دادن. همین هم یه شانس عالی برای ما به شمار می‌ره که بتونیم به شکل خودمون، سراغ بتل رویال بریم و چنین تجربه‌ای رو با حس و حال کالاف دیوتی ارائه کنیم. ما باور داریم که این، تصمیم درستی به شمار می‌ره در نهایت طرفدارای بازی، چیزی رو تجربه خواهند کرد که حس و حال کاملا خاص و منحصر‌به‌فردی خواهد داشت. 

به هر حال حالت بتل رویال، این روز‌ها به بخشی جدانشدنی از بازی‌ها تبدیل شده است و قطعا بودن آن در نسخه جدید Call of Duty، در صورتی که اجرای درستی داشته باشد، پتانسیل بالایی برای جذب بازیکنان خواهد داشت. 

 

حالت زامبی؛ سفری به روم و تایتانیک!

اما آخرین بخش بازی Black Ops 4 که قصد داریم در مورد آن صحبت کنیم، قسمت زامبی است؛ قسمتی که چند سالی است پای ثابت بازی‌های کالاف دیوتی است و از حق نگذریم، جذابیت خوبی هم دارد. اما این قسمت هم در Black Ops 4 دچار تحولاتی شده است و با اینکه گیم‌پلی آن کماکان هم سیستم همیشگی مبارزه با زامبی‌ها است و می‌توانید آن را همراه دوستان‌تان یا حتی بات‌ها تجربه کنید ولی از نظر داستانی این بخش ویژگی‌های جالبی پیدا کرده است. در بخش زامبی بازی، شاهد سه سناریو خواهیم بود. سناریو اول که The Nine نام دارد، بازیکنان را میدان نبرد گلادیاتور‌ها در روم باستان می‌برد که در آن، باید با تجهیزاتی مثل شمشیر و نیزه زامبی‌ها را از بین ببرید. در سناریو دوم که Voyage of Despair نام دارد، وارد کشتی تایتانیک خواهید شد که البته خیلی با آنچه که در فیلم Titanic دیده بودیم متفاوت است و این بار، زامبی‌ها در همه‌جای آن دیده می‌شوند. در نهایت آخرین سناریو هم Blood of the Dead است که محیط‌های آن، ارجاعاتی به نقشه‌های نسخه‌های قبلی سری Black Ops خواهند داشت. 

سناریو‌های جدید مثل روم تجربه‌ای کاملا متفاوت در بخش زامبی ارائه خواهند کرد

به هر حال بخش زامبی بازی، سعی دارد با بردن بازیکنان به محیط‌های جدید و همچنین داشتن المان‌های جذابی مثل مبارزه با شمشیر، این بخش را از یکنواختی خارج کند. البته در قسمت زامبی، یک حالت به نام Zombie Rush هم خواهیم داشت که اکتیویژن آن را یک حالت ساده‌تر از بخش زامبی همیشگی مجوعه کالاف دیوتی معرفی کرده است. آخرین مورد در رابطه با بخش زامبی هم وجود تعداد زیادی رویداد برای این بخش است که در مقاطع مختلفی در دسترس قرار خواهند گرفت و حس و حالی نو به بازی خواهند بخشید. 

بازی Call of Duty: Black Ops 4

با اینکه Black Ops 4 تغییرات زیادی به عنوان یک نسخه از سری کالاف دیوتی داشته است، ولی هنوز هم بخشی از این مجموعه محبوب به‌شمار می‌رود و همین کافی است تا آن را به لیست بازی‌هایی که منتظر‌شان هستیم اضافه کنیم. اما اینکه در نهایت بازی قادر خواهد بود در حد و اندازه نام سری کالاف دیوتی ظاهر شود یا خیر، مساله‌ای است که فعلا نمی‌توان با قاطعیت در مورد آن نظر داد و باید منتظر ماند و دید که در نهایت، تغییرات بازی به نفع آن خواهند بود یا به ضررش. نظرات خود را در این مورد و کلا در مورد بازی Call of Duty: Black Ops 4 با زومجی در میان بگذارید. 

اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده