// جمعه, ۱۰ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۹

بهترین بازی‌هایی که توسط یک نفر ساخته شده‌اند

در این مقاله سراغ معرفی چند بازی با‌کیفیت خواهیم رفت که توسط یک نفر ساخته شده‌اند؛ بازی‌هایی مثل Stardew Valley و Tetris.

تولید یک بازی رایانه‌ای کاری گروهی است که می تواند بسیار سخت و طاقت‌فرسا باشد. اما برخی افراد با عشقی که به بازی‌سازی دارند تنهایی دل به این کار می‌زنند. در این مطلب سراغ بازی‌هایی خواهیم رفت که تنها توسط یک نفر ساخته شده‌اند. 

Stardew Valley

زمانی که این بازی در سال ۲۰۱۶ عرضه شد، دنیا را درنوردید. این شبیه‌ساز کشاورزی، اثر اریک بارون است که یکی از طرفداران سری بازی‌های Harvest Moon بود. او احساس می‌کرد Harvest Moon از مسیر اصلی خود خارج شده است. پس تمام نقاط قوت آن مجموعه را در یک جا جمع کرد و محصولی بی‌نقص را به تولید رساند. او به‌سرعت نسخه‌ای اولیه‌ را پیاده کرد و پس از بازخورد مثبت در استیم گرین‌لایت، تصمیم گرفت بازی را تکمیل کند. وی که با اسم مستعار ConcernedApe شناخته می‌شود، بازی را در اوایل سال ۲۰۱۶ برای ویندوز عرضه کرد که از نظر اقتصادی و نگاه منتقدان به موفقیت رسید. از آن پس، بازی ۳.۵ میلیون نسخه روی پلتفرم‌های مختلف فروش داشته است. Stardew Valley عناصر شبیه‌سازی کشاورزی، جمع آوری منابع و بازی‌های اجتماعی را به صورت تلفیقی در خود دارد. این موضوع تجربه نابی را فراهم می‌آورد که ظاهری کلاسیک دارد اما بر مبنای قواعد طراحی بازی‌های امروزی بنا شده است. مدتی است ConcernedApe محتوای جدیدی را هم برای بازی‌اش معرفی کرده و با توجه به قطعی شدن قسمت چندنفره، واضح است بازی هنوز به محبوبیتش ادامه خواهد داد.

Axiom Verge

این اثر، زاده‌ی افکار بازی‌سازی مستقل به نام تام هاپ است که تجربه صحیحی از سبک مترویدوانیا را ارایه می‌دهد. شما در بازی دانشمندی هستید که در دنیای موازی اسیر شده است و باید از آن فرار کند. این بازی برداشتی صریح از مجموعه بازی متروید است که با عشق ساخته شده و تمام عناصر کلاسیکی که انتظار داشته باشید در آن پیدا می‌شوند. نقشه بزرگی که به‌تدریج بخش‌های آن آشکار می‌شوند، سکو بازی و فرار از موقعیت های خطرناک از قبیل این عناصر هستند. همچنین رازهای مخفی درون محیط هم نقش مهمی در بازی ایفا می‌کنند که حس نوستالژی خیلی‌ها را قلقلک می‌دهند. بازی گرافیک پیکسلی جذابی دارد، تسلیحات در آن متنوع هستند و داستان متقاعدکننده است. هر چیزی که در Axiom Verge تحسین‌برانگیز است از بازی‌های مشهور دیگر الهام گرفته و به‌گونه‌ای مدیریت شده‌اند که به‌اندازه نسخه اصلی‌شان خوب باشند.

Tetris

این قطعا یکی از پرطرفدارترین بازی‌های تمام زمان است. Tetris ساده و راحت و در عین حال به شکل غافل‌گیر کننده‌ای عمیق است. این بازی در اصل به‌وسیله الکسی پاییتنو برنامه‌نویسی و طراحی شده است. او بازی‌سازی روسی است که در آن زمان ساکن مسکو بود. نام Tetris از ریشه‌ای یونانی می‌آید که به معنی چهار است. این نام‌گذاری به ورزش موردعلاقه سازنده بازی یعنی تنیس و همچنین به این حقیقت اشاره دارد که هر شی در بازی چهار تکه دارد. مشهور است Tetris اولین محصول سرگرمی بود که از شوروی سابق به آمریکا صادر شد. در آمریکا بازی برای دستگاه‌های کومودور 64 و رایانه‌های IBM و پلتفرم‌های دیگر زیادی منتشر شد.

Minecraft

باور کنید یا نه این بازی بسیار محبوب، به‌وسیله یک نفر یعنی مارکوس پرسون ساخته شده است. Minecraft در سبک ساخت‌وساز سه‌بعدی و با تاثیر فراوان از بازی‌هایی نظیر Infiniminer توسعه یافت. بازی به شکل فزاینده‌ای حجیم و حجیم‌تر شد به‌طوری که کار روی آن برای سازنده‌اش به مشغولیتی تمام‌وقت تبدیل شد. او به‌وسیله پولی که از نسخه آزمایشی بازی به دست آورد شرکتMojang  را تاسیس کرد. هرچند این بازی بر اساس همان پروژه‌ی تک نفره توسعه یافت اما درنهایت تعداد بسیار بیش‌تری از افراد به گروه اضافه شدند تا به پیشرفت آن کمک کنند. با گذشت زمان، Minecraft امروزه یکی از پرفروش‌ترین بازی‌های تاریخ شده و راه خود را به اسباب‌بازی‌ها، کتب و رسانه‌های دیگر هم باز کرده است. شرکت Mojang  هم در سال ۲۰۱۴  به‌وسیله مایکروسافت به قیمت ۲.۵ میلیارد دلار خریداری شد و بازی تا به حال ۱۴۴ میلیون نسخه در جهان فروش داشته است. این رقم برای یک بازی که درواقع به‌وسیله یک نفر در اتاق خواب درست شده است قطعا بد نیست!

Thomas Was Alone

Thomas Was Alone بازی داستان محور معمایی است که به‌وسیلهمایک بیتل  طراحی شده است و در آن بازیکن کنترل گروهی از اشکال را به عهده می‌گیرد. بازی داستان جالبی از برنامه‌های هوش مصنوعی را روایت می‌کند که شخصیت انسانی به دست آورده‌اند و یک رخداد رایانه‌ای را دنبال می‌کنند. راوی این ماجرا، دنی والاس، صداپیشه‌ی بریتانیایی، است که به خاطر این اجرا، جایزه‌ی BAFTA را دریافت کرد. Thomas Was Alone در اصل بر پایه فلش برای مرورگرها عرضه شد. بعد سازنده تصمیم گرفت آن را به‌طور کامل‌تری در موتور یونیتی پیاده کند. او که در استودیوی Bossa در سمت طراح ارشد بازی‌ها مشغول به کار بود، در اوقات فراغتش روی Thomas Was Alone کار می‌کرد و پازل‌ها و سکو بازی‌های پیچیده‌تری به اثرش می‌افزود. بازی نهایتا در سال ۲۰۱۲ برای ویندوز و سال بعد هم روی کنسول‌ها عرضه شد. به طور مشخص در این بازی استفاده از اشکال کوچک برای نمایش احساسات و روایت داستان عالی بود. چیزی که برگرفته شده از آثار هنری پیت موندریان است.

Roller Coaster Tycoon

شبیه‌ساز ترن هوایی تقریبا اصلا قرار نبود تولید شود. کریس سایر، اصلا خودش از ترن هوایی متنفر بود و درواقع تصمیم داشت دنباله بازی قبلیش را که در سبک دیگری بود تولید کند. با این حال سازنده ناگهان توجهش به ترن‌های هوایی جلب شد و شروع به تحقیقات درباره آن کرد. بدین ترتیب شبیه‌ساز ترن هوایی تولید شد و دنیا را متحول کرد! در این اثر، بازیکن یک شهربازی را طراحی، پیاده‌سازی و راه‌اندازی می‌کند. بازی جزئیات و قابلیت‌های کنترلی بسیار زیادی دارد. چند دنباله از آن تا به حال عرضه شده است که موجب شده این بازی یکی از مشهورترین بازی‌های شبیه‌ساز تاریخ باشد.

Legendary Gary

بخشی از بازی Legendary Gary در سبک نقش‌آفرینی است. بخش دیگر نظیر کارتون‌های روزهای تعطیل تلویزیون می‌ماند و در بخش دیگر اتمسفری خاص دارد. بازی به‌وسیلهایوان راجرز  ساخته شده است. کسی که در سمت برنامه‌نویس روی بازی معروف What Remains of Edith Finch هم کار کرده است. Legendary Gary داستان مرد بیکاری حدود سی ساله با نام گری را روایت می‌کند که بیش از هر چیزی مشغول بازی‌های رایانه‌ای است. در این بازی بین دنیای واقعی و جهان یک بازی‌ رایانه‌ای می‌توان جابه‌جا شد. انیمیشن‌های زیبا و داستان دقیق هم از ویژگی‌های بارز بازی هستند. در بازی سیستم مبارزه قابل‌قبول، مینی‌گیم‌های متنوع و شخصیت‌های عجیب‌وغریب وجود دارند. با توجه به میزان عشقی که در بازی صرف شده می‌توان حدس زد که بازی به‌وسیله یک ذهن واحد تولید شده باشد. بازی مسایلی نظیر عشق، افسردگی و خوشبختی را در ترکیبی با فانتزی و اکشن شمشیری ارائه می‌کند.

Braid

Braid به‌طور باور نکردی مهم است. این اثر موقعی که عرضه شد بازی‌های مستقل اندکی نسبت به امروزه در بازار وجود داشت. بازی تراوش ذهنی جاناتان بلو بود. کسی که Braid را مستقلا ساخت و قبل از این‌که روی سرورهای ایکس باکس قرار دهد سرمایه زندگی‌اش را روی آن سرمایه‌گذاری کرد. Braid در سبک سکو بازی به همراه سازوکارهای دست‌کاری در زمان بود که داستانی عمیق و پرمغز داشت. این بازی راه را برای بازی‌های مستقل هموار کرد تا در میان آثار بزرگ بودجه به رسمت شناخته شوند و این را ثابت کرد که بازی‌های رایانه‌ای هم می‌توانند هنر باشند. مردم بسیار از این غافلگیر می‌شدند که بشنوند بازی‌ کوچکی با عناصر بصری قدیمی و بودجه اندک اینقدر خوب باشد. چیزی که امروزه البته عادی شده است. احتمالا در آینده بازی Braid به‌عنوان نقطه عطفی بزرگ برای بازی‌های رایانه‌ای به یاد آورده خواهد شد.

Undertale

بازی دیگری که از قواعد مرسوم بازی‌ها اجتناب کرده Undertale است. یک بازی ماجرایی که به‌وسیله توبی فاکس توسعه و تشکیل یافته است. بازی کار استادانه عجیبی است که دلیل مشغولیت انسان‌ها به بازی‌های رایانه‌ای را کنکاش می‌کند. در این بازی می‌توان تمام مراحل را بدون آسیب رساندن به شخصی به پایان رساند. چراکه دشمنان با صحبت کردن راضی می شوند که با شما نجنگند. معماها هم طرح‌هایی هستند که دیوار چهارم بین مخاطب و اثر را می‌شکنند و هیچ‌وقت آن چیزی نیستند که در نگاه اول به نظر می‌رسند. یکی از بهترین بخش‌های بازی قطعات موسیقی باورنکردنی آن است که به بازی‌های نقش‌آفرینی دهه هشتاد و کسلوانیا و ماریو تنه می‌زنند. بازی هرگز کارهای تکراری را که طبیعت صنعت بازی‌های رایانه‌ای است انجام نمی‌دهد و این، کار نوینی است. داستان Undertale هم یکی از بهترین‌ها است که گاهی موجب می‌شود مخاطب قهقهه بزند؛ کاری که خیلی بازی‌ها نمی‌توانند انجام دهند.

Cave Story

Cave Story در دوره‌ای پنج ساله به‌وسیله دایسوکه آمایا ساخته شد. یک سکو بازی دوبعدی که عناصری از سبک مترویدوانیا و بازی‌های پازلی را در خود دارد. این بازی در اصل در سال ۲۰۰۴ برای رایانه‌های شخصی عرضه شد و از نظر منتقدان مورد تقدیر قرار گرفت. از آن پس، نسخه‌های به‌روز شده‌ی آن روی استیم و 3DS عرضه شدند. وقتی‌که سازنده موفقیت نسخه‌های پورت شده را دید، تصمیم گرفت روی بازسازی سه‌بعدی آن کار کند که به‌وسیله NIS عرضه شد. بازی در سال ۲۰۱۱ روانه بازار شد و نقدهای خوبی هم دریافت کرد. Cave Story به خاطر تعهدش به عناصر ویژه‌ی بازی اصلی تقدیر شد. این بازی اخیرا برای نینتندو سوییچ هم عرضه شده که یعنی الان می‌توان آن را به روی پلتفرم‌های مختلف اجرا کرد.

 


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده