// یکشنبه, ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۳۰

گزارش اختتامیه هفتمین جشنواره بازی های رایانه ای تهران

آیین اختتامیه هفتمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران بدون داشتن بهترین بازی سال برگزار شد.

به رسم سال‌های گذشته امسال هم بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، جشنواره بازی های رایانه ای تهران را برای هفتمین دوره برگزار کرد که شب گذشته آیین پایانی این مراسم با حضور بازیکنان، بازیسازان و جمعی از اصحاب رسانه و مسوولان برگزار شد. برخلاف سال گذشته، امسال شاهد برگزاری اختتامیه هفتمین دوره جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران در تالار وحدت بودیم که با توجه به نبود پارکینگ مناسب، جایگاه بد خبرنگاران و ظرفیت کم صندلی‌ها، برخی از حاضران مجبور شدند تا این مراسم طولانی را به صورت سر پایی یا از پشت درهای بسته و از طریق اینترنت تماشا کنند.

اختتامیه هفتمین جشنواره ملی بازی های رایانه ای / حاجی میرزایی

در ابتدای برنامه محمد حاجی میرزائی، دبیر هفتمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران سخنان خود را با عذرخواهی از افرادی آغاز کرد که نتوانستند به دلیل محدودیت جا وارد سالن برگزاری مراسم شوند و در ادامه از «‌بیش هزار بازیسازی که با ارسال آثار خود اعتبار بخش هفتمین جشنواره بودند، سپاسگذاری کرد. حاجی میرزائی در ادامه افزود:

جشنواره هفتم همان اهدافی را دنبال کرد که دوره‌های قبل جشنواره به دنبال آن بودند و مهم‌ترین این اهداف ارتقاء کیفیت بازیسازی در کشور و رساندن پیام بازی‌سازان به مسوولان و سیاست‌گذاران بود.

دبیر هفتمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران، در ادامه سومین هدف مهم برگزاری این رویداد را آشنایی مهم‌ترین بازیگران صنعت بازی‌هایی ویدیویی یعنی گیمرها با بازی‌های برتر ایرانی بیان کرد و افزود:

 این رویداد می‌تواند ارتباط میسری را میان بازیسازان، سیاست‌گذران و سرمایه‌گذارها ایجاد کند.

حاجی میرزایی سپس با اشاره به جایگاه برترین بازی‌های سال گفت:‌

بازی‌های ویدیویی یکی از میسرترین رسانه‌ها برای انتقال پیام به نسل‌های آینده است، مثلا این جایگاه یعنی جایگاه برترین بازی‌های سال جایگاه بسیار بسیار مهمی‌ است. در روزگاری که گردش مالی بازی‌های ویدیویی از بسیاری از محصولات فرهنگی و هنری دیگر سبقت گرفته و این افزایش شتاب دار است یعنی هر سال ما از سایر محصولات فرهنگی در جهان فاصله می‌گیریم. طبیعتا این جایگاه یعنی برترین بازی‌های سال اهمیت بسیاری دارد.

دبیر هفتمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران، با اشاره به میراث فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی در ادامه افزود:

ما میراث‌دار فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی هستیم که طی قرن‌ها و بعد از پستی و بلندی‌ بسیاری به دست ما رسیده و از آنجا که بازی‌های ویدئویی ابزار مؤثری برای انتقال این میراث به کشورهای دیگر است این جایگاه اهمیت بسیاری دارد.

حاجی‌میرزایی در آخر با اشاره به خروج بازیسازان مطرح از کشور و وجود خطر خروج استعداد‌های بیشتر از کشور، گفت:

برخی از افرادی که در جایگاه برترین‌ها در سال‌های قبل قرار داشتند، اکنون در کشور حضور ندارند و با ترک وطن در خارج کشور در این صنعت مشغول شده‌اند. به همین خاطر فشار این بار سنگین را روی دوش خود احساس می‌کنیم و امیدواریم که تمام بازیسازها، سیاست‌گذاران، سرمایه‌گذاران و در نهایت مصرف‌کنندگان یعنی ما گیمر‌ها دست در دست هم به شکلی  مشکلات را کاهش دهیم که بتوانیم در سال‌های آینده با افتخار بگوییم که تمام عزیزان حاضر روی این سن، امسال با بازی‌های جدیدتر حضور دارند. کما اینکه بازیسازان خبره‌ای را داریم که با وجود مشکلات همچنان مشغول فعالیت در کشور هستند.

اختتامیه هفتمین جشنواره ملی بازی های رایانه ای / سیدعلی سیداف

بازی‌های هفتمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران نتوانستند انتظار  داوران را برآورده کنند

در ادامه مراسم،‌ سیدعلی سیداف، به نمایندگی از هیئت داوران هفتمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران روی سن حاضر شد و به قرائت متن بیانیه‌ی هئیت داوران پرداخت. متاسفانه با توجه به ضعف‌ها متعددی که بازی‌های حاضر در مراسم در بخش‌های مختلف داشتند، آثار ارسال شده نتوانستند در بخش‌های فنی، طراحی، داوری هنری،‌ بازی‌نامه و داستان تمام انتظارات داوران را برآورده کنند و از همین جهت نیز بیانیه‌ی قرائت شده توسط سید علی سیداف، عمدتا با ابراز تاسف به دلیل عدم پیشرفت بازی‌ها، همراه بود. این بیانیه بازی‌ها را در بخش‌های فنی، طراحی، داوری هنری،‌ بازی‌نامه و داستان تقسیم‌بندی کرده و به توضیح هر یک از بخش‌ها می‌پرداخت. طبق این بیانیه:

بخش فنی از ارکان اساسی تولید هر بازی است، زیرا بدون داشتن پشتوانه فنی مناسب جهت اجرا هیچ ایده و طرحی هرچند جذاب و پیچیده به محصولی با کیفیت تبدیل نمی‌شود. تیم داوران فنی در روند مشاهده و ارزیابی بازی‌ها عوامل متعددی را در نظر قرار دادند، از جمله مقیاس و بزرگی پروژه، عدم وجود باگ و ایراد فنی، روان و بهینه بودن بازی و همچنین وجود فناوری‌ها و قابلیت‌های ویژه.

بازی‌های شرکت‌کننده با توجه به بیانیه‌ نتوانستند انتظار تیم داوران را با وجود تاثیر مثبت پیشرفت‌های سال‌های اخیر از بعد موتورهای بازی‌سازی و رشد کمی و کیفی منابعی آموزشی برآورده کنند. در ادامه بیانیه هئیت‌ داوران آمده بود:

به دلیل تفاوت معیاری داوری‌ها در هر سبک، داوری بخش طراحی بازی از سخت‌ترین بخش‌ها است. هیئت‌داوران این بخش تمام بازی‌های رسیده به دبیرخانه را بازی کرده‌اند و برای اعلام رای نهایی‌شان هم معیار‌های کلی و هم معیارهای متناسب با هر سبک‌ از قبیل، مکانیک‌های بازی، آموزش و ارتباط با کاربر و روند سخت شدن بازی، سیستم منابع بازی و ... را در نظر گرفتند و به نظر داوران متأسفانه بازی‌های این دوره بیشتر بر بازار داخلی متمرکز بوده و کمتر شاهد خلاقیت در این بخش بوده‌ایم.

اختتامیه هفتمین جشنواره ملی بازی های رایانه ای

اما بخش هنری و بازی‌نامه، بزرگترین انتقاد‌ها را در بیانیه‌ی داوران به همراه داشت به شکلی که هئیت داوران در بیانیه‌ خود از برآورده نشدن انتظارت اولیه خود گفتند و طبق اعلام آنها میانگین آثار به نسبت‌ دوره‌های قبل بسیار پایین‌ بوده است. این ناامیدی اما در بخش بازی‌نامه نیز ادامه داشت و هئیت داوران با اشاره به امری ظریف و دقیق بودن بررسی بازی‌ها از بعد داستانی، از بررسی آثار در این بخش در دو حیطه‌ی بازی‌ نامه‌های مکتوب و بازی‌های داستان محور خبر دادند. در بخش بازی‌نامه هیئت داوران ضمن ابراز نگرانی از عدم درک درست نویسندگان از شیوه‌های جدید و درست روایتی، هیچ متنی را شایسته انتخاب ندانستند. از سوی دیگر طبق گفته‌ی داوران، نویسندگان بازی‌نامه‌ها دچار تکرار، کپی‌برداری و زیاده گویی شده‌اند و نویسنده‌های بازی‌های کوچک نیز از شیوه‌های درست روایتی بهره نبرده‌اند. اما در بخش بازی‌های داستان محور، شرایط امیدوار‌کننده‌تر بود و داوارن از امید خود برای دوره‌های بعد سخن گفتند.

در ادامه برنامه فرزام ملک‌آرا،‌ عضو هیئت موسس خانه بازیسازان پشت تریبون آمد و در سخنانی کوتاه به لزوم گسترش فعالیت‌های صنفی در حوزه بازی‌ها پرداخت. ملک‌آرا در ادامه گفت:

در حال حاضر بازی‌سازان به‌عنوان اشخاص حقیقی می‌توانند در خانه بازی‌سازان عضو شوند و تنها کافی است در یک بازی در یکی از چهار بخش اصلی تجربه همکاری داشته باشند.

اختتامیه هفتمین جشنواره ملی بازی های رایانه ای

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های هفتمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران مانند دوره‌های گذشته، برگزاری زنده موسیقی برخی از آثار درخشان بازی‌های ویدیویی مانند آنچارتد، Grim Fandango و افسانه زلدا به صورت زنده بود. به ویژه بازی زلدا به دلیل طراحی استیج با ظاهر نینتندو سوییچ بسیار جذاب بود.

اما مهمان ویژه هفتمین جشنواره ملی بازی‌های رایانه‌ای تهران، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که در سخنانی کوتاه با ابراز خوشحالی از حضور در جمعی از جوانان خلاق گفت:

اگر بخواهیم مهمترین تحولات چند دهه اخیر در زندگی بشر را نام ببریم، به نظرم دو چیز یعنی فضای مجازی و دیگری صنعت بازی بیشترین تحولات زندگی بشر را به خود اختصاص داده‌اند.

وزیر ارشاد در ادامه تأکید کرد: بازی در سال‌های اخیر هم در حوزه سخت‌افزاری و هم در حوزه‌های نرم افزاری تحولات بسیاری را تجربه کرده که آنقدر گسترده و سریع است که خیره‌کننده به نظر می‌رسد.

صالحی افزود:

در حوزه اهداف، اگرچه بازی‌ها با سرگرمی مسیر خود را آغاز کردند اما امروز بازی‌ها آنقدر جدی شده‌اند که در حوزه‌های آموزش، درمان، دین، سیاست و فرهنگ اهدافی برای آن‌ها تعریف می‌شود که این یعنی بازی دیگر بازی نیست و جدی شده است.

اختتامیه هفتمین جشنواره ملی بازی های رایانه ای / صالحی امیری

همانطور که دیگر فضای مجازی، مجازی نیست، بازی هم دیگر بازی نیست

وزیر ارشاد در ادامه با ارائه آماری از گیمرهای ایرانی، آمار گیمرها در سال ۹۲ را ۱۶ میلیون اعلام کرد که در سال ۹۴ به ۲۳ میلیون نفر رسید. طبق گفته‌ی سید عباس صالحی، میانگین سنی گیمرها دیگر نوجوانان نیست و حتی در برخی از کشورها مانند آمریکا معدل سنی بازیکنان به ۳۵ سال می‌رسد.

سید عباس صالحی با اشاره به اینکه «ما انسان‌ها همه در حال بازی‌ هستیم و دیگر این حوزه محدود به کودکان نیست» صحبت‌های خود را اینگونه ادامه داد:

بازی زندگی ما را فراگرفته است همانطور که دیگر فضای مجازی، مجازی نیست، بازی هم دیگر بازی نیست. با این نگاه بازی‌سازان را باید جدی گرفت چراکه برای یک اتفاق جدی در زندگی امروز ما ورود پیدا کرده‌اند. گویی تنها در حاشیه زندگی حرکت نمی‌کنند و در متن حضور دارند.

وزیر ارشاد در ادامه با اشاره به پیشرفت بازی‌سازی ایران در سال‌های اخیر، این پیشرفت را خوب دانست و افزود:

اگر در افق ۲۰ ساله در برخی از حوزه‌ها هنوز به رتبه اول منطقه نرسیده‌ایم اما در بازی‌سازی رتبه اول منطقه شده‌ایم و این نشان می‌دهد می‌توانیم این مسیر را در رقابتی گسترده‌تر و جدی‌تر دنبال کنیم. ورود به بازارهای جهانی را باید بالاتر ببریم تا سهم‌مان از بازار جهانی ارتقا پیدا کند. بازی را باید با هویت خود بسازیم. وقتی از هویت و بومی‌سازی صحبت می‌کنیم منظور تکرار گذشته نیست بلکه منظور نوخوانی گذشته و آوردن آن به زمان حال و آینده است.

صالحی در پایان سخنان خود خطاب به بازی‌سازان از لزوم بازخوانی مدرن قصه‌های کلیله و دمنه، نظامی و شاهنامه گفت و از توانایی‌ها برای ساخت فضاهای تازه‌ این قصه‌ها سخن گفت. صالحی امیری در انتها گفت:

 ممنونم از همه شما که برای این دنیای جدی، فضاهای تازه‌ای را خلق می‌کنید.

مراسم هفتمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران با اهدای جوایز در شاخه‌های مختلف ادامه پیدا کرد که طی آن بازی منچز با جلب نظر مردم توانست جایزه بهترین بازی سال را از دید مردم دریافت کند. یکی از اتفاقات عجیب این هفتمین جشنواره ملی‌بازی‌های رایانه‌ای، نبود آثار مناسب برای انتخاب به عنوان بازی سال بود که نشان از ضعف آثار ارسال شده در طول سال گذشته داشت. شما می‌توانید لیست کامل برندگان هفتمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران را در زومجی مطالعه کنید.


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده