نویسنده: شایان شفایی
// دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۹

معرفی برخی قدرت‌های کمتر شناخته شده سوپرمن

سوپرمن به عنوان یکی از محبوب‌ترین ابرقهرمانان دنیای کامیک بوک‌ها، قدرت‌های خارق العاده بسیاری دارد که شاید خیلی‌ها از وجودشان خبر نداشته باشند!

اگر در بین تمام ابرقهرمانان دنیای کمیک، یک نفر بخواهد لقب محبوب‌ترین ابرقهرمان را تصاحب کند، بی شک باید قابلیت‌ها و قدرت‌های خارق‌العاده زیادی داشته باشد که به دور از کلیشه، مرزهای تخیل و خلاقیت را جابه‌جا کنند. خوشبختانه به لطف نویسندگان دی سی، این اتفاق برای سوپرمن افتاده است و این ابرقهرمان قدرت‌های عجیب و فوق‌العاده بسیاری در اختیار دارد که هر کدام از آن‌ها می‌توانند این شخصیت را چند پله نسبت به دیگر ابرقهرمانان متمایز کنند. از زمانی که اولین بار در سال ۱۹۳۸ سوپرمن معرفی شد، این ابرقهرمان دست‌خوش تغییرات بسیار زیادی شده و قدرت‌های بسیاری را به دست آورده که همگی نشان دهنده ذهنی خلاق و تفکراتی خارج از چارچوب کلیشه‌ای برای این ابرقهرمان است. در همین ابتدای کار صادقانه قضیه را مطرح خواهیم کرد: قدرت پرواز، آسیب ناپذیر بودن و سرعت خارق‌العاده را فراموش کنید! در اینجا از قدرت‌ها و قابلیت‌هایی حرف خواهیم زد که کمتر شناخته شده هستند و هر شخصی قادر نیست تا این قابلیت‌ها را برای یک ابرقهرمان متصور شود. خودتان را برای آشنایی با قدرت‌های کمتر شناخته شده سوپرمن آماده کنید و از همین ابتدا این مسئله را قبول کنید که یک ابرقهرمان می‌تواند هر گونه قدرت ماورایی و خارق‌العاده‌ای داشته باشد!

سوپرمن superman

بافندگی خارق العاده

اتفاقی که در تصویر بالا شاهد آن هستید، استفاده از قابلیت سرعت خارق العاده یا "Super-Speed" برای بافتن یک لباس نیست! سوپرمن قابلیتی با نام بافندگی خارق العاده هم دارد که با استفاده از آن می‌تواند در هر زمان و مکانی از الیاف اولیه استفاده کند و به سرعت آن‌ها را به یک لباس تبدیل کند. همانطور که مشاهده می‌کنید، ظاهرا سوپرمن ابزار مورد نیاز برای این کار را همیشه به همراه دارد تا بتواند با استفاده از آن‌ها حتی وسط جنگل هم بافندگی کند! استفاده از این قابلیت توسط سوپرمن را در جایی مشاهده کردیم که این ابرقهرمان قصد داشت تا یک لباس عروسی را ببافد. 

سوپرمن superman

ریاضیات خارق العاده

مسئله بسیار جالب در مورد سوپرمن این است که این ابرقهرمان می‌تواند مسائل و مشکلاتش را از راه‌ها و روش‌های بسیار زیادی حل کند. به عنوان مثال، تصویر بالا و مسئله تعیین تعداد آب نبات‌های ژله‌ای را در نظر بگیرید. کودکی که از سوپرمن درخواست می‌کند تا در ده ثانیه بگوید در این ظرف چند آب نبات وجود دارد. سوپرمن برای حل این مسئله به راحتی می‌تواند از قابلیت «دید اشعه ایکس» خود استفاده کند و تعداد دقیق آب نبات‌ها را بگوید اما این ابرقهرمان در این لحظه تصمیم می‌گیرد تا از دستان خود به عنوان ترازو استفاده کند؛ وزن یک آب نبات را بسنجد و در نهایت با استفاده از قدرت ریاضیات خارق العاده خود تعداد کل آب نبات‌های ظرف را مشخص کند. اما یک لحظه صبر کنید! آیا ۲۰ ضربدر ۱۶ ضربدر ۱۰ واقعا معادل ۳۲,۰۰۰ است؟ شاید بهتر باشد که سوپرمن از همان قدرت دید اشعه ایکس به جای ریاضیات خارق العاده خود استفاده کند!

سوپرمن superman

خشم خارق العاده

اکثر ابرقهرمان‌ها به‌واسطه مسائل و شرایط مختلفی که با آن‌ها درگیر می‌شوند، عصبانی شده و خشمگین می‌شوند و هر کدام خشم خود را به گونه‌ای تخلیه می‌کنند. سوپرمن اما به تازگی روش جدیدی برای تخلیه خشم خود پیدا کرده است! در سال ۲۰۱۵ و در شماره ۳۸ کامیک سوپرمن، با شمایلی جدید از خشمگین شدن این ابرقهرمان آشنا شدیم. هنگامی که سوپرمن واقعا عصبانی می‌شود (که این مسئله به ندرت رخ می‌دهد)، این ابرقهرمان می‌تواند انرژی ذخیره شده در تک تک سلول‌های بدن خود را به بیرون ساطع کند و تمام چیزهایی را که در فاصله نزدیکش قرار دارند از بین ببرد. 

سوپرمن

غذا خوردن خارق العاده

با متابولیسمی که سوپرمن دارد، عجیب نیست اگر این ابرقهرمان توانایی غذا خوردن خارق العاده نیز داشته باشد. به صورت متوسط میزان کالری که یک فرد در روز نیاز دارد چقدر است؟ ۲,۰۰۰؟ باید گفت که این رقم برای سوپرمن به میلیون می‌رسد. اما سوپرمن در این میان از امتیاز بسیار بزرگی بهره‌مند است و آن هم انرژی گرفتن از خورشید روی سیاره ما است. این بدان معنا است که این ابرقهرمان نیازی به خوردن، نوشیدن و خوابیدن ندارد! اما زمانی که این منبع انرژی در دسترس نیست مراقب غذاهای خود باشید چراکه این ابرقهرمان با قابلیت غذا خوردن خارق العاده خود به هیچ غذایی رحم نخواهد کرد! مثال بارز این اتفاق در کامیک شماره ۴۵۴ سوپرمن به چشم می‌خورد. زمانی که تمامی انرژی‌های خورشیدی به طرز عجیبی ناپدید می‌شوند، سوپرمن توانایی غذا خوردن خارق العاده خود را برای همگان به نمایش می‌گذارد.

سوپرمن superman

چند زبانه بودن

اگر ثور و زن شگفت انگیز می‌توانند چند زبانه باشند چرا سوپرمن نتواند؟ چند زبانه بودن، قابلیت درک و یادگیری هر نوع از زبانی به صورت آنی است. مطمئنا این توانایی بسیار با ارزش خواهد بود مخصوصا زمانی که ابرقهرمانی مثل سوپرمن در صدد نجات کل دنیا است. در کامیک‌های مختلف سوپرمن تا کنون بارها این قابلیت را دیده‌ایم که از بین آن‌ها می‌توان به زمانی که سوپرمن یک پری دریایی را می‌بیند اشاره کرد. سوپرمن می‌تواند به راحتی و بدون کوچکترین مشکلی تمام کلمات پری دریایی را بفهمد و به زبان خودش با او ارتباط برقرار کند.

سوپرمن superman

دید میکروسکوپی

چشمان سوپرمن علاوه بر دید میکروسکوپی، قدرت دید تلسکوپی هم دارد!

چشم‌های سوپرمن قابلیت‌هایی بالاتر از توانایی دیدن اشیاء از پشت یک مانع یا توانایی سوزاندن آن‌ها را دارد! سوپرمن می‌تواند با چشم‌هایش اشیاء را در سطح میکروسکوپی و اتمی مشاهده و بررسی کند. در شماره ۴۶ کامیک سوپرمن این قابلیت را مشاهده کردیم. چشمان سوپرمن و توانایی دید میکروسکوپی این ابرقهرمان، هزاران برابر بهتر و دقیق‌تر نسبت به مدرن‌ترین میکروسکوپ‌ها کار می‌کند. نکته جالب در مورد چشمان سوپرمن این است که علاوه بر دید میکروسکوپی، چشمان این ابرقهرمان دید تلسکوپی هم دارد. در نتیجه با تمامی این قابلیت‌ها سوپرمن می‌تواند با چشم‌های خود پشت یک دیوار را ببیند، اشیاء را بسوزاند و از بین ببرد، تک تک سلول‌ها و اتم‌ها را مشاهده کند و حتی به آسانی کرات دیگر و فضا را هم بررسی کند.

سوپرمن superman

تغییر شکل

تا به اینجای کار و با خواندن قابلیت‌های سوپرمن، عجیب نیست اگر بگوییم که این ابرقهرمان قابلیت تغییر شکل هم دارد! در کامیک شماره ۴۵ سوپرمن در سال ۱۹۴۷، به طرز شگفت انگیزی توانایی جدید تغییر شکل را مشاهده کردیم. داستان از این قرار بود که عده‌ای از موجودات فضایی در داستان حضور داشتند که سوپرمن قصد مبارزه با آن‌ها و نابودی آنان را داشت. سوپرمن تنها با کشیدن پوست صورت خود تغییر شکل داد و تمام لباس‌ها، رنگ پوست، ساختار بدن و چهره‌اش تغییر یافت و دقیقا همانند یکی از فضایی‌ها شد. در پایان کار سوپرمن بدون هیچ مشکلی به شکل سابق خود بازگشت و در ادامه تا به حال دیگر شاهد استفاده از این قابلیت نبوده‌ایم!

سوپرمن superman

خواندن ذهن

این روزها قابلیت خواندن ذهن بسیار محبوب است و ابرقهرمانان زیادی از این توانایی برخوردار هستند. سوپرمن هم از این قاعده مستثنی نیست. این ابرقهرمان هم می‌تواند ذهن هر کسی را در هر فاصله‌ای بخواند. اما یک قابلیت دیگر در مورد سوپرمن این است که این ابرقهرمان توانایی شناخت هویت شخصی که تلفن می‌زند هم دارد! به بیانی دیگر، هنگامی که تلفن زنگ می‌خورد، سوپرمن می‌تواند بدون برداشتن گوشی تلفن بفهمد که چه کسی در حال زنگ زدن است. قطعا این قابلیت امروزه به درد نمیخورد و همه ما از آن بهره‌مند هستیم اما سی سال پیش، توجه به این مسئله و داشتن این قابلیت حائز اهمیت بود!

سوپرمن superman

حرکت اجسام با ذهن

اگر سوپرمن می‌تواند ذهن بقیه را کنترل کند، چرا نتواند با استفاده از ذهن خودش اجسام را جا به جا کند؟ سوپرمن به آسانی می‌تواند بدون لمس یک جسم آن را جا به جا کند و به نقطه مشخصی حرکت دهد. تا به حال از این توانایی سوپرمن در شماره‌های مختلف کامیک بوک‌ها مثال‌های زیادی به چشم خورده است که از بارزترین آن‌ها می‌توان به انتقال مستقیم خلافکاران به زندان اشاره کرد.

سوپرمن superman

هیپنوتیزم خارق العاده

سوپرمن در ناخودآگاه خود دائما در حال استفاده از قابلیت هیپنوتیزم خارق العاده است!

تا کنون به این مسئله فکر کرده‌اید که هیچ کس هیچ موقع «کلارک کنت» را به عنوان سوپرمن شناسایی نمی‌کند؟ به نظر می‌رسد توجیه ضعیفی برای عادی جلوه دادن این مسئله وجود دارد و آن چیزی نیست جز قابلیت هیپنوتیزم خارق العاده! در اینجا از تکان دادن ساعت جیبی و مجاب کردن افراد برای خوابیدن حرف نمی‌زنیم! سوپرمن می‌تواند تنها با نگاه کردن عادی به افراد ذهنشان را دستکاری کند و آن‌ها را مجبور کند که کارهایی که می‌خواهد را انجام دهند. با توجه به چیزی که در کامیک بوک‌ها مشاهده کردیم، سوپرمن برای استفاده از قابلیت نیاز به تمرکز هم ندارد و در ناخودآگاهش این قابلیت دائم در حال استفاده شدن است. 

ما به عنوان مخاطبین این ابرقهرمان تنها افرادی هستیم که از هویتش خبر داریم! اما مسئله مهم‌تر و سوال بزرگتر این است که چرا سوپرمن از این قابلیت خود برای خاتمه دادن به جرم و جنایت و تمام مشکلات زمین استفاده نمی‌کند؟

سوپرمن superman

شلیک رنگین کمان از انگشتان دست

آخرین مورد از قدرت‌های سوپرمن شاید عجیب‌ترین آن باشد! پیش از این در کامیک بوک‌ها شاهد تکثیر شدن سوپرمن به اشکال مختلف بوده‌ایم اما اکنون قصد داریم به عجیب‌ترین شکل آن اشاره کنیم. شلیک رنگین کمان از انشگتان دست یا تولید تعداد زیادی سوپرمن کوچک، قابلیتی است که در شماره ۱۲۵ کامیک سوپرمن با آن آشنا شدیم. سفینه‌ای فضایی به زمین حمله می‌کند و طی اتفاقت و جریاناتی، سوپرمن تمامی قدرت‌های خود را از دست می‌دهد. اما در این لحظه، این ابرقهرمان به طرز عجیبی می‌تواند از انشگتان دست خود رنگین کمان تولید کند که این رنگین کمان در واقع از تعداد بسیاری زیادی سوپرمن کوچک تشکیل شده است که هر کدام از آن‌ها قدرت‌های معمولی و همیشگی سوپرمن را دراختیار دارند! این رنگین کمان باعث می‌شد تا دشمنان سوپرمن تسلیم شوند! 

نظر شما در مورد قدرت‌ها و قابلیت‌های کمتر شناخته شده سوپرمن چیست؟


منبع screenrant
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده