۸ هوش مصنوعی فراموش نشدنی در بازی های ویدیویی

۸ هوش مصنوعی فراموش نشدنی در بازی های ویدیویی

چهار شنبه, ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۵

در این مقاله قصد معرفی هشت هوش مصنوعی فراموش نشدنی را در بازی‌های ویدیویی داریم. برخی از این هوش های مصنوعی دوستان و بعضی نیز با دشمنی‌های خود لحظات خاطره‌انگیزی را برای ما آفریده‌اند. در ادامه با زومجی همراه باشید.

یکی از اصلی‌ترین عنصر بازی‌ها در عصر حاضر «هوش مصنوعی» است. زمانی که همراهی با خود در بازی دارید همیشه برای شما سوال می‌شود که چرا دوباره به دنبال شما نیامد؟ حتما دوباره نتوانسته راه خود را پیدا کند! به کجا داری شلیک می‌کنی ؟ چرا دوباره جای ما را برای دشمنانمان مشخص کردی؟! این‌ها همه به هوش مصنوعی ضعیف شخصیت کنار شما مربوط می‌شود. همین موضوع است که بعضا بسیاری از بازیکنان علاقه‌ای به داشتن یک همراه کامپیوتری ندارند. اما برخی از هوش‌های مصنوعی فرای گیم‌پلی بازی‌ هستند و به جزئی از خط داستانی و عنصر اصلی بازی تبدیل شده‌اند.

ما می‌خواهیم در این مقاله برخی از این هوش‌های مصنوعی به یاد ماندنی را برای شما بازگو کنیم. البته منظوراز بیاد ماندنی بودن یک هوش مصنوعی لزوما باهوش بودن آن نیست. برخی اوقات با شخصیتی روبرو می‌شوید که از جهت خسته کننده بودن یا شیرین بودن بیاد انسان می‌ماند. هر چند در این روزگار تردید‌های زیادی در رابطه با آینده‌ی هوش مصنوعی وجود دارد و از گوشه‌ و کنار با سخنانی منفی در این رابطه روبرو هستیم، اما چیزی که مشخص است. انسان‌ها هیچگاه از ارتقاء هوش مصنوعی کامپیوترها دست نخواهند کشید تا زمانی که با واقعیتی تلخ روبرو شوند. لیست زیر بدون ترتیب خاصی و براساس حروف الفبای انگلیسی تنظیم شده است. 

Ghost(1)

Destiny - Ghost

بازی Destiny‌ قبل از عرضه توسط سازندگانش بسیار بزرگ شد. سازندگان با گفتن میزان خرجی که برای بازی کرده اند یا با صحبت در مورد جزئيات گرافیکی این بازی تا حد زیادی باعث بالا رفتن انتظارات بازیکنان از Destiny شدند. شاید اگر تا این حد توقعات بالا نمی‌رفت، برخی افراد انتقاد‌های تند و تیزی را روانه این بازی نمی‌کردند، البته دیدگاه‌ها در رابطه با Destiny بسیار متفاوت است. به  ویژه که با بسته‌های الحاقی و بروزرسانی‌های خوب بازی اکنون به ثبات خوبی رسیده است. در این بازی‌ هوش مصنوعی جالبی به نام Ghost داریم. او با صداپیشگی آقای پیتر دینکلیج یکی از شخصیت‌های آشنای Game of Thrones لحظاتی خاطره‌انگیزی را برای ما رقم می‌زند. هرچند صدای آقای پینکلیج با افکتی روباتی در نسخه‌ی  همراه است اما در نهایت شخصیت Ghost‌ به خوبی می‌تواند خود را در خاطره‌ی بازیکنان زنده نگاه دارد. این شخصیت در کنار تصمیمات حیاتی و قابلیت‌های خاصی که دارد در مکان‌های مختلف ما را یاری می‌کند.

Dog_und_Strider

Half-Life - Dog

یکی از بهترین نمونه‌ها برای اثبات توانایی تبدیل شدن هوش‌های مصنوعی به شخصیتی شیرین و بامزه مسلما Dog در بازی Half-Life است. لقب بی‌صداترین هوش‌مصنوعی به واقع برای شخصیت داگ مناسب خواهد بود. او با آن نور ا‌ل‌ای‌دی برروی سرش حرف‌های زیادی را در عین بی‌صدایی می‌زند. زمانی که در بازی Half-Life از هرگونه کمکی قطع امید می‌کنیم. داگ به سرعت و با تمام وفاداری‌ای که در آن وجود رباتیک خود دارد برای نجات شما می‌آید. البته میزان وفاداری داگ را همه انسان‌ها در وجود سگ‌های بیرون از خانه که در انتظار لقمه‌ای غذا هستند، می‌توانند تجربه کنند.

EDI - Mass Effect

Mass Effect - EDI

EDI هوش‌مصنوعی پیشرفته‌ی خلق شده توسط Cerberus و با صداپیشگی ترسیا هلفر است. او در بازی Mass Effrct باعث برملا شدن بسیاری از واقعیت‌ها می‌شود. او با آزمایش‌ ژنتیکی برروی کالکتورها متوجه می‌شود که آنها همان پرتئون‌ها هستند که توسط رپتورها دستکاری ژنتیکی شده‌اند. EDI را می‌توان یکی از بهترین تحلیگران هوش مصنوعی قلمداد کرد او در جای جای بازی Mass Effect با شپرد در ارتباط است و به او کمک می‌کند.

Halo - Cortana(1)

Halo - Cortana

استودیو بانجی برای بسیاری با نام Halo یکی شده است. Halo هم از نظر گیم‌پلی و هم از نظر حالت چندنفره طرفداران بسیاری را در کشور‌های مختلف ساعت‌ها در پای کنسول‌ها نشانده است. در این سری هوش‌مصنوعی بیاد ماندنی با نام کورتانا حضور دارد. جدای از جذابیت خود شخصیت، او دارای هوشی بسیار بالایی نیز است. کورتانا در ۴ بازی در کنار ما بوده و به خصوص در بازی Halo: Reach، صحنه‌ی شروع و پایان بازی ، کورتانا در مقابل چشمان ما قرار می‌گیرید.  این شخصیت از پروژه‌ی اسپارتان دکتر کاترین الیزابت هلسی یکی دیگر از شخصیت‌های بازی Halo به حالتی دیجیتالی تبدیل شده است. باید از سازندگان بخاطر بودن کورتانا در سری Halo متشکر باشیم. این شخصیت تا اندازه‌ای محبوب شد که مایکروسافت نرم‌افزاری را با این نام در ویندوزفون خود جای داد.

mother-brain-metroid-prime-15583-1920x1080(1)

Metroid - Mother Brain

Mother Brain، دشمن دردسر ساز مجموعه Metroid شاید یکی از عجیب‌ترین هوش مصنوعی‌های بازی‌های ویدیویی باشد. در عصر Metroid، تمدن باستانی Chozo هوش مصنوعی دیجیتالی را با ارگانی از بدن خلق می‌کنند. زمانی که دزدان فضایی وارد سیاره‌ی چوزو ها می‌شوند. Mother Brain با خیانت به خالقان خود به دزدان فضایی می‌پیوندد تا با سوء استفاده از آنها به هدف خود یعنی از بین بردن مشکلات عالم با استفاده از نابود کردن تمام موجودات آن برسد. اما با پدیدار شدن شخصیت ساموس و برملا شدن هدف Mother Brain، جلوی هدف شوم او گرفته شد. هرچند Mother Brain سالیان سال با نقشه‌های جدیدی بازگشته و باعث دردسر بازیکنان برای مقابله با او می‌شود.

portal_2_glados-wallpaper-1920x1080(1)

Portal - GLaDOS

به یک هوش مصنوعی متفاوت رسیدیم. GLaDOS یکی از معروف‌ترین هوش مصنوعی‌ها در بازی‌های ویدیویی محسوب می‌شود. GLaDOS توسط اریک ولپاو و کیم سوفیت خلق شده و با صداپیشگی الن مک‌لین ماندگار شده است. هرچند او در ابتدا برای آزمایشاتی در Aperture Science کمک می‌کرد، اما در ادامه با از کنترل خارج شدن GLaDOS  و کشته شدن تمام کارکنان Aperture Science با گاز اعصاب، این هوش‌مصنوعی تمام تلاش خود را برای از بین بردن بازیکنان می‌کند. هرچند او در پایان نسخه اول بازی Portal توسط Chell از بین می‌رود اما در آهنگ پایان بازی با نام «Still Alive» مشخص شد که این هوش‌مصنوعی هنوز زنده است. GLaDOS همیشه در یادها خواهد ماند.

SHODAN-System Shock(1)

System Shock - SHODAN

شودان در System Shock هوش‌مصنوعی خوب و با قلبی پاک بود. اما شخصی با سو نیت، کدهای برنامه‌نویسی شودان را تغییر داده و ارزش‌های اخلاقی و کدهای مربوط به وجدان این هوش‌مصنوعی پاک‌دل را حذف می‌کند. نتیجه‌ مشخص است؛ به سرعت و پس از حذف کدهای مربوطه شودان شورشی ویرانگر را آغاز می‌کند. هر دو بازی سیستم شاک آثاری استادانه از ترس و بقا را در خود جای می‌دهد و عمده دلیل این وحشت توسط شودان ساخته می‌شود. شودان در طول مراحل با متلک پراکنی و حشره خواند انسان‌ها به خوبی اضطراب لازم در بازی‌‌های ترس و بقا را به شما القا می‌کند. شودان شخصیتی قدرتمند و خاطره‌انگیز است که راه را برای بسیاری از هوش‌مصنوعی‌هایی دیگر مانند گلادوس هموار کرد.

The-System

Metal Gear Solid 4 - The Patriots AIs

 اگر قصد بازی کردن متال‌گیر سالید را دارید ادامه این متن احتمالا برای شما حاوی اسپویل خواهد بود. The System اگر بخواهیم کوتاه بگوییم در مجموع از ۵ هوش‌مصنوعی جداگانه تشکیل شده‌ است. این سیستم با جمع‌آوری اطلاعات از هر موجود زنده‌ای که در دنیا وجود دارد قادر به حکومت بر جهان است. دولت‌ها را از بین برده و انتخاب‌ها را آنطور که دوست دارد تغییر می‌دهد. سیستم مورد نظر به وسیله‌ی اقتصاد جنگی‌ که در جهان راه انداخته منابع مالی بسیاری را جمع آوری می‌کند. این ۵ هوش‌مصنوعی برای خارج بودن از دسترس انسان‌ها در خارج جو زمین برروی ماهواره‌ها قرار گرفته‌اند. آنها براساس رئیس جمهورهای سابق ایالات متحده یعنی آبراهام لینکلن (Al)، تئودور روزولت (TR)، توماس جفرسون (TS)، جورج واشنگتن (GW) نام‌گذاری شده‌اند. هوش‌مصنوعی اصلی نیز با نام جان دو (JD) وظیفه‌ی کنترل کل جریان را برعهده دارد. سرهنگ دیوید اُه یا آنطور که همه می‌شناسند زیرو (Zero) برای جلوگیری از پاشیدن گروه کوچک میهن‌پرستان پنج هوش‌مصنوعی را در راس این گروه‌کوچک قرار می‌دهد. این اقدام مشکلات زیادی را برای ایالات متحده به بار می‌آورد.

نظر شما راجع به این هوش‌ مصنوعی‌ها چیست و شما چه خاطره‌ای با آن‌ها دارید؟ دیدگاه‌های خود را با زومجی در میان بگذارید. 

اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده