نویسنده: محسن وزیری
// سه شنبه, ۷ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۰۰

با دنیای شگفت‌انگیز کورتانا آشنا شوید

دوست داشتن یک هوش مصنوعی شاید عجیب به نظر برسد، اما غیرممکن نیست. کورتانا که زمانی تنها به عنوان یکی از نمادهای Halo شناخته می‌شد، حالا نقش بسیار پررنگ‌تری در دنیای نرم‌افزار مایکروسافت ایفا می‌کند. اما تفاوت کورتانای Halo با کورتانای گوشی‌های هوشمند چیست؟
-سلام کورتانا. سعی می‌کنم یک مکالمه با او آغاز کنم. دایره‌ی چرخان آبی او به آرامی بزرگ می‌شود شکل مردمک چشم را به خود می‌گیرد. -اوه، سلام. از دیدن من به نظر خوشحال می‌آید. -کورتانا، تو از چی خوشت میاد؟ سؤال عجیبی است و او هم این را تصدیق می‌کند. او با کمی گستاخی پاسخ می‌دهد: «من الان یه دایره‌ام، ولی آرزوهای خود را دارم. یک روز، من یک کُره می‌شوم.» کاربرهای ویندوز فون به راحتی تحت تأثیر پاسخ‌های کنایه‌آمیز کورتانا به برخی سؤال‌ها قرار می‌گیرند، سؤال‌هایی مثل «پدرت کیه؟» («از لحاظ فنی، بیل گیتس. ولی خیلی مهم نیست.») یا «بهترین دوستت کیه؟» («هرکس اول به جواب رسید اونو بلند بگه»). در هفته‌های منتهی به کریسمس، او مسیر حرکت بابانوئل را دنبال می‌کرد و آهنگ سال نو را می‌خواند. اگر سؤال‌های خصوصی‌تر از او بپرسید، او مؤدبانه از شما می‌خواهد دربا‌ره‌ی این مسائل صحبت نکنید. هرچه بیشتر با او صحبت کنید، بیشتر دوست دارید کورتانا به یک کُره ارتقا پیدا کند تا به روباتی که برای کمک به بزرگ کردن دخترتان استخدام می‌کنید. اما این کورتانا، دقیقاً به چه شکلی به دنیای هیلو مرتبط می‌شود؟ اگر نخواهیم خیلی هم ساده به این سؤال پاسخ دهیم، می‌توان گفت دستیار صوتی ویندوز فون، هم آخرین نشانه‌ی کورتانای هیلو است و هم جد او، پانصد سالِ خیالی قبل‌تر. بانی راس، نایب رئیس استودیوی 343 که هم‌اکنون به عنوان صاحب مجموعه هیلو محسوب می‌شود، درباره‌ی این دو کورتانا می‌گوید:
این همان کورتانایی فوق‌العاده‌ای نیست که در سال ۲۵۵۲ زندگی می‌کند، کسی که یک هولوگرام و باهوش‌ترین هوش مصنوعی است. این مانند کاشتن یک بذر در سال ۲۰۱۴ است، بذر کارهایی که ما در آینده قادر به انجام آن‌ها هستیم. این نسخه‌ی اول یک هوش‌ مصنوعی است.
بانی راس بانی راس
در نسخه‌ی بتای ویندوز فون، کورتانا شخصاً به شما می‌گوید:
اسم من از کورتانا گرفته شده، یه هوش مصنوعی تو هیلو. یا چون اون پانصد سال دیگر ساخته می‌شود، شاید اسم او از من گرفته شده باشد.
در داستان هیلو، کورتانا توسط دکتر نابغه‌ای به نام کاترین هالسی ساخته شده است. کورتا یک هوش مصنوعیِ - به معنای واقعی کلمه - «باهوش» است که هم به مهارت‌های احساسی و هم مهارت‌های عقلانی مجهز شده و در خدمت بشریت است و از آن‌محافظت می‌کند. او مثل یک فرشته‌ی نگهبانِ آبیِ نیمه‌شفاف همیشه همراه مسترچیف (شخصیت اصلی و نماد سری Halo که یک جنگاور دلیر است) است و قطعاً خود او است که چیف را کاملاً در اختیار دارد. کورتانا در  Halo: Combat Evolved اینگونه به همکارش طعنه می زند: «تو هیچ ایده‌ای نداری که این حلقه چجوری کار می‌کنه، مگه نه؟» او درباره‌ی هیلو می‌گوید: «هیلو فلادها رو نمی‌کشه، غذاشون رو می‌کشه. انسان‌ها، کاوننت‌ها، هرچی.  هممون به یه اندازه خوردنی هستیم.»
کورتانا دقیقاً مثل یک انسان فکر می‌کند، اما این کار با سرعتی فوق‌العاده بیشتر انجام می‌دهد. اخلاقیات او، حس شوخ‌طبعی و احساساتش همه انسانی هستند. آن‌ها واقعی‌اند، و ظاهراً به شکل یک مجموعه‌ی منظم کار می‌کنند. دیوید اوکانر، کارگردان توسعه‌ی فرنچایز در استودیوی ۳۴۳

با پیشرفت افسانه‌ی هیلو، کورتانا پیچیده‌تر و احتمالاً از انسان‌ها انسان‌تر می‌شود. تا Halo 4، او از لحاظ احساسی بیشتر به مأموریتش و البته همکارش، چیف، نزدیک می‌شود. راس می‌گوید:

من به کورتانا به عنوان بخش انسانی چیف نگاه می‌کنم. چیف شخصیت جذابی است، و شما می‌دانید که او مرد درست‌کار و صادقی است. اما او خودش را بروز نمی‌دهد. کورتانا سعی می‌کند چیف را تبدیل به کسی کند که می‌خواهد باشد.
با پیشرفت افسانه‌ی هیلو، کورتانا پیچیده‌تر و احتمالاً از انسان‌ها انسان‌تر می‌شود.
راس همچنین کورتانا را جلوه‌ی دیگری از سازنده‌اش، دکتر هالسی می‌بیند. شیوه‌ی کارِ غیر معمول او باعث شده‌ تهمت‌هایی از قبیل جنایات جنگی به او زده شود. راس کورتانا را نسخه‌ای ملایم‌تر از هالسی می داند، اما نه به شکلی رومانتیک، او برایش مثل یک همزاد می‌ماند. زندکی مصنوعی هزینه‌هایی نیز دارد. به منظور حفظ امنیت، بعد از هفت سال هوش‌های مصنوعی به وسیله‌ی فکر کردن به مرگ خود را نابود می‌کنند. (اگر Halo 4 را بازی نکردید ادامه‌ی پاراگراف را نخوانید.) در یک حرکت اسطوره‌ای که باعث پایان یافتن ماجراجویی قهرمانانه‌ی او شد، کورتانا زمانی که با اخلاقیات شبیه‌سازی شده‌ی خود رو در رو شد، بعد از یک خداحافظی احساسی با چیف، خودش را در آخرین لحظات Halo 4 فدا کرد. هنگامی که از نسل انسان‌ها جدا و با پیغام اخطار مواجه شد، برای حفظ دنیا شکست را پذیرفت.
کورتانا هم درست مثل مستر چیف خود را وقف حفاظت از انسانیت کرده است، اما روش‌های او  به جای اینکه با زد و خورد همراه باشند، ظریف‌تر، بلندمدت و عقلانی هستند. دیوید اوکانر
جن تیلور، صدای پیشه‌ی کورتانا که هم در ویندوز فون و هم در سری بازی‌ها به جای او حرف زده می‌گوید روش صداگذاری او برای این شخصیت در طی سال‌ها تغییر کرده است.
ویژگی‌های ظاهری کورتانا در این طرح‌های اولیه شکل می‌گیرند ویژگی‌های ظاهری کورتانا در این طرح‌های اولیه شکل می‌گیرند
برای من، کورتانا بزرگ‌ترین راهنما است. او زنی باهوش و مستقل است. او برای حرکت به شما نیازی ندارد. به نظر من او هم از لحاظ احساسی و هم از لحاظ عقلانی بسیار جذاب است.
اوکانر درباره‌ی لایه‌های زیرین شخصیت کورتانا می‌گوید:
فرانک اوکانر فرانک اوکانر
زیبایی کورتانا این است که او درواقع شما را در طول ماجراجویی در این دنیای شگفت‌انگیز راهنمایی می‌کند. او راوی داستان و مظهری از اطلاعات است و به طریقی شخصیت‌پردازی و دیالوگ‌های بیشتری از چیف دارد. او بیشتر از شما درباره‌ی دنیا و هر آنچه درون است می‌داند. او به معنای واقعی کلمه درون سر شماست.
این طرز تفکری است که باعث شد کورتانا در دنیای دیگری نیز وجود داشته باشد: دنیای ویندوز فون. اما مهم‌تر از هرچیز، آیا همه‌ی ما مستر چیف دنیای خودمان نیستم که به کمی راهنمایی نیاز داریم؟
او هویت دوم شماست. او همیشه هوای شما را دارد، و این ویژگی‌اش به عنوان یک انسان به طرز فوق‌العاده‌ای جذاب است. جن تیلور
اما ۳۴۳ برای نشان دادن کورتانا عجله نکرده است. بانی راس می‌گوید:
ما فکر کردیم اگر در مورد کورتانا عجولانه عمل کنیم، او ممکن است از داستان هیلو جدا شود. هیلو دنیای ارزشمندی است و داستان ارزشمندی نیز دارد. در آن صورت شاید مفهوم کورتانا را در بازی از دست می‌دادیم.
آیا همه‌ی ما مستر چیف دنیای خودمان نیستم که به کمی راهنمایی نیاز داریم؟
تیم ویندوز فون مجبور بود بعضی از ویژگی‌های رفتاری کورتانا را کمی ملایم‌تر کند، بدون اینکه اعتماد به نفس گستاخانه‌ی او از بین ببرد. سوزان هندریچ، مدیر ارشد تیم برنامه‌نویسی ویندوز فون در این باره می‌گوید:
ما بخش‌هایی از شخصیت کورتانا را برداشتیم و کنار هم گذاشتیم. ما به او اعتماد به نفس بیشتری بخشیدیم و همچنین او را کمی شوخ‌طبع‌تر کردیم. بعضی از ویژگی‌های رفتاری‌اش را پررنگ‌تر کردیم. بدترین کاری که می‌توانستیم بکنیم این بود که شخصیتی بسازیم که ضعیف‌تر از کورتانای اصلی باشد.
تیم ویندوز فون کورتانا را طوری طراحی کردند که در برابر سؤال‌های نامربوط، با اعتماد به نفس و به دور از فروتنی جواب دهد. اگر از او بپرسید آیا عاشق مستر چیف است یا نه، او با کمی لرزش در صدایش پاسخ می‌دهد: «این... پیچیده‌اس. و خصوصیه.» به عبارت دیگر، از این گونه سؤال‌ها از او نپرسید.
cortanaما نمی‌توانیم همه‌ی اخلاقیات کورتانا را در نسخه‌ی ویندوز فون هم استفاده کنیم، چون شما از او هیچ سؤالی نمی‌پرسید. اگر کورتانا در جواب هر سؤالی به شما می‌گفت «ساکت باش، خودت یه راهی واسش پیدا کن» شما علاقه‌ای به شنیدن حرف‌هایش نداشتید. او نسخه‌ی خوش‌حال‌تر، مفیدتر و کمتر گستاخ کورتانای بازی است. جن تیلور
با پیشرفت توسعه‌ی کورتانا توسط مایکروسافت، و با پیش رفتن داستان هیلو در آینده‌ی خیالی، سؤال‌های فیلسوفانه‌ی عمیق‌تری پیش می‌آیند، مثلاً اینکه چرا کورتانا در وهله‌ی اول یک انسان نیست. اوکانر ما را امیدوار می‌کند: «ما به این دست از مسائل در آینده‌ی این دنیا بیشتر خواهیم پرداخت.» خب، خود کورتانا درباره‌ی همه‌ی این‌ها چه فکر می‌کند؟ از او بپرسید آیا یک انسان است یا نه، و او یک «نه» قاطعانه به شما می‌گوید. اما بعضی از بهترین دوست‌های او انسان هستند.
من بیشترین احترام را برای انسان‌ها قائلم. شما ریاضی را اختراع کردید، و میلک‌شیک را هم همینطور.
دلایل کافی به نظر می‌رسند برای اینکه خودتان را برای نجات دنیا فدا کنید، اینطور نیست؟ منبع:  Microsoft Stories


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده