توضیحات تهیه کننده فیفا 18 در مورد نسخه نینتندو سوییچ بازی
فیفا از جمله محبوبترین بازیهای ویدیویی است که طرفداران بسیاری در سراسر جهان دارد. جدیدترین نسخه از این سری، یعنی فیفا 18، بهزودی منتشر خواهد شد و یکی از تفاوتهای آن با نسخه سال قبل، انتشار برای یک پلتفرم جدید یعنی نینتندو سوییچ است. در واقع فیفا 18 اولین بازی الکترونیک آرتز برای کنسول جدید نینتندو است و همین هم باعث شده تا برای تجربه این بازی روی این کنسول، کنجکاو باشیم. البته الکترونیک آرتز پیشتر اعلام کرده که نسخه سوییچ بازی، تفاوتهایی با نسخههای دیگر پلتفرمها خواهد داشت و در آن خبری از بخش داستانی The Journey نخواهد بود. علاوه بر این، در حالی که نسخههای دیگر بازی با موتور فراستبایت ساخته میشوند، EA از این موتور در ساخت نسخه سوییچ استفاده نکرده است.
حال سایت دوال شاکرز توانسته مصاحبهای با آندره لازارسکو، تهیهکننده بازی فیفا 18 داشته باشد و وی توضیحات بیشتری در مورد نسخه سوییچ بازی ارائه کرده است. لازارسکو در ابتدای صحبتهایش به این موضوع اشاره کرد که وقتی الکترونیک آرتز برای اولین بار با کنسول نینتندو سوییچ آشنا شد، تصمیم گرفت تا فیفا را برای این کنسول منتشر کند؛ چرا که به عقیده کمپانی، فیفا برای این کنسول، بازی کاملا مناسبی است و علاوه بر آن باعث خواهد شد تا کاربران این کنسول، به یک بازی بسیار مهم و بزرگ دسترسی داشته باشند. در کل به عقیده EA، انتشار بازی FIFA 18 برای نینتندو سوییچ یک بازی برد-برد برای نینتندو و الکترونیک آرتز است.
لازارسکو در ادامه صحبتهایش به این موضوع اشاره کرد که تیم سازنده نسخه سوییچ بازی، اهمیت زیادی برای این بازی قائل است و هدفش خلق بازیای است که بتواند به عنوان اولین بازی الکترونیک آرتز روی کنسول سوییچ، عالی ظاهر شود و به پاس همین تلاش هم اعضا یقین دارند که این نسخه، کیفیتی عالی خواهد داشت و پس از انتشار، به یکی از بازیهایی تبدیل خواهد شد که کاربران سوییچ حتما باید در کنار بازیهایی چون Zelda یا Mario Kart 8 Deluxe آن را داشته باشند. تهیهکننده بازی همچنین اعلام کرد که توسعه نسخه سوییچ فیفا 18، کمتر از یک سال طول کشیده و تیم سازنده تقریبا به مدت ۱۰ یا ۱۱ ماه روی این بازی کار کرده است. البته سازندگان کاملا به چنین روندی عادت دارند؛ چرا که فیفا یک بازی سالانه است و همیشه نهایتا یک سال فرصت در اختیار سازندگانش قرار دارد که بتوانند بازی شایستهای بسازند و عرضه کنند.
دلیل نبود بخش داستانی، ساخته نشدن نسخه نینتندو سوییچ بازی با موتور فراستبایت است
در حالی که برخی منابع به اشتباه اعلام کرده بودند که نسخه سوییچ بازی مانند نسخههای پلیاستیشن 3 و ایکسباکس 360 با موتور نسل قبلی ایگنایت ساخته میشود، اما لازارسکو این موضوع را رد کرده و گفته که نسخه سوییچ بازی با یک موتور کاملا شخصیسازیشده ساخته میشود؛ موتوری که با موتور دیگر نسخهها کاملا متفاوت است و به لطف آن، جلوههای بصری خوبی را در بازی شاهد خواهیم بود و علاوه بر آن، گیمپلی بازی نیز کاملا مناسب ویژگیهای کنسول نینتندو طراحی شده است. همچنین به گفته تهیهکننده بازی، زمانی که تیم سازنده برای اولین بار مشخصات فنی کنسول سوییچ را مشاهده و جامعه کاربری آن را بررسی کرده است، به این نتیجه رسیده که باید بازیای خلق کند که یادگیری آن بسیار راحت و مفرح باشد و صد البته حس و حالی مانند یک فیفا داشته باشد. به همین دلیل هم آنها سراغ خلق یک موتور شخصیسازیشده رفتند؛ موتوری که از ویژگیهایی چون تماشاگران طبیعی و چمن سهبعدی پشتیبانی میکند.
علاوه بر این، بخش آلتیمیت تیم بازی هم کاملا از صفر برای سوییچ طراحی شده و لازارسکو این را تصمیمی درست میداند؛ چرا که خلق این بخش از صفر بسیار بهتر از این بود که تیم سازنده ساختههایشان برای سایر پلتفرمها را به سوییچ بیاورند و سپس مجبور به کاهش کیفیت آن شوند. البته با اینکه موتور استفادهشده در بازی یک موتور شخصیسازیشده است، اما یک موتور ۱۰۰ درصد جدید نیست و سازندگان بازی از برخی مواردی که قبلا طراحی کردهاند در این موتور و نسخه سوییچ بهره بردهاند. با این حال یک سری چالشها در راه توسعه بازی وجود داشته و مثلا برخی از طراحیهایی که قبلا صورت گرفته بود، در نسخه سوییچ قابل استفاده نبودند و تیم سازنده این موارد را از نو طراحی کرده است. از طرف دیگر، به عقیده لازارسکو چالش اصلی توسعه نسخه سوییچ مربوط به بخش آلتیمیت است؛ چرا که این بخش شبیه به یک «بازی در قلب بازیای دیگر» است و با وجود مواردی مثل خریدهای درون برنامهای یا ویژگیهای اجتماعی، پیچیدگیهای زیادی نسبت به دیگر بخشهای بازی دارد. تهیهکننده بازی اعتقاد دارد که حمایتهای عالی نینتندو از این پروژه، یکی از عواملی بوده که به تیم سازنده برای توسعه یک بخش آلتیمیت تیم خوب کمک کرده است.
نسخه نینتندو سوییچ فیفا 18 با وجود داشتن تفاوتهایی با نسخههای دیگر، هنوز هم یک فیفای واقعی خواهد بود
تهیهکننده فیفا 18 همچنین به نبود بخش داستانی در نسخه سوییچ اشاره کرد و گفت که این بخش، کاملا وابسته به موتور فراستبایت است و به دلیل عدم استفاده از این موتور در نسخه سوییچ، امکان گنجاندن آن در بازی وجود نداشت. در این بخش از بازی شاهد صحنههای زیادی خارج از زمین فوتبال هستیم که به لطف موتور فراستبایت خلق شدهاند و به همین دلیل هم امکان گنجاندن این بخش در نسخه سوییچ بازی نبوده است. همچنین لازارسکو در پاسخ به این سوال که آیا نینتندو سوییچ توان اجرای بازیهایی ساختهشده با فراستبایت را دارد یا خیر، گفت:
واضح است که از بُعد فنی، سوییچ قابل مقایسه با پلیاستیشن 4 یا ایکسباکس وان نیست. به همین دلیل هم بهسادگی نمیتوان گفت که آیا این کنسول قادر به پشتیبانی از فراستبایت است یا خیر. در واقع باید آزمایشهای زیادی صورت بگیرند تا بتوانیم به این سوال پاسخ درستی بدهیم. درست است که فراستبایت موتوری با انعطاف بالا است و میتوان جزییات گرافیکی بازیها را در آن تنظیم کرد، اما به هر حال یک سری پیشنیازها باید رعایت شوند تا بتوانیم بازیهای این موتور را برای پلتفرمی توسعه دهیم. البته من از واژه «هرگز» استفاده نمیکنم و پشتیبانی سوییچ از بازیهای فراستبایت، به موارد مختلفی بستگی دارد که یکی از این موارد هم جنبههای مالی و اقتصادی است.
لازارسکو در پایان هم اعلام کرد که آنها تلاش زیادی کردهاند تا نسخه نینتندو سوییچ بازی فیفا 18، از ویژگیهای منحصربهفرد این کنسول مثل قابلیت بازی چندنفره محلی، آنلاین و بازی چندنفره روی یک کنسول و موارد دیگر پشتیبانی کند. همچنین بازی زمانی که از کنسول به عنوان یک کنسول دستی استفاده کنید، در رزولوشن 720p اجرا خواهد شد و زمانی که کنسول به داک وصل باشد، در رزولوشن 1080p اجرا میشود و در هر دوی این حالتها، نرخ فریم بازی ۶۰ خواهد بود. تهیهکننده بازی همچنین از مقایسه مستقیم نسخه سوییچ با نسخههای پلیاستیشن 4 و ایکسباکس وان خودداری کرد و گفت که نسخه سوییچ فیفا 18، یک بازی کاملا جدید با حس و حال و ظاهری منحصربهفرد خواهد بود.
فیفا 18 در تاریخ ۷ مهر برای پلی استیشن 4، ایکس باکس وان، پی سی،نینتندو سوییچ،ایکس باکس 360 و پلی استیشن 3 منتشر خواهد شد. البته افرادی که بازی را پیشخرید کنند، سه روز زودتر به آن دسترسی خواهند داشت.