پیش نمایش بازی NBA 2K18
معمولا ساخت IP جدید و بازیهایی که برای اولین بار متولد میشوند، در مقایسه با مجموعههای باسابقه و قدیمی کار راحتتری است، چرا که در ابتدای کار مخاطب هیچ ذهنیت خاصی در مورد بازی ندارد و در صورت عدم موفقیت اثر موردنظر، گیمر خیلی راحتتر میتواند با موضوع کنار بیاید، اما وقتی از یک مجموعه بازی سخن میگوییم، شرایط بسیار متفاوت است. به ویژه سری بازیهای ورزشی که باید هر ساله نسخه جدیدی از آنها منتشر شود و یک لغزش بیجا میتواند ضرر و زیان سنگینی را به کل مجموعه وارد کند. همانند بلایی که در سال ۲۰۱۴ گریبانگیر سری PES شد و شاید دو سال متوالی نتواست انتظار مخاطبان خود را برآورده کند.
سری NBA 2K در حال حاضر بهترین شبیهساز ورزش بسکتبال است و خیلی راحت میتوان گفت که تا چند فرسخی خودش هیچ رقیبی را مشاهده نمیکند. استودیو ویژوال کانسپتس سالها است که در حال توسعه یکی از بهترین آثار ورزشی است و مدتها است که این مجموعه بازی روند نزولی قابل توجهی را طی نکرده است. ما در مورد مجموعهی صحبت میکنیم که از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ میانگین نمرات همه نسخههایش بالای ۸۵ بوده است. ادامه چنین روندی کار واقعا سختی است، اما توکی اسپورتس نشان داده است که بلد است چطور از پس این سختی بربیاید.
بازی NBA 2K18 جدیدترین نسخه از این مجموعه است که تا انتشار آن زمان زیادی باقی نمانده و قطعا بسیاری از ما منتظر رونمایی از یک شاهکار دیگر هستیم. پس از تغییر و تحولات جالبی که نسخه ۲۰۱۷ دربر داشت، شاید انتظار دستکاری بزرگی در نسخه جدید نداشته باشیم، اما میدانیم که توکی اسپورتس سورپرایزهای بزرگی برایمان آماده کرده و برای اینکه باز هم فاصله زیادی با رقیب تازه برگشتهاش، یعنی NBA Live ایجاد کند، دست پر آمده است.
طراحی دقیق چهرهها، اسکن لیزری یونیفرمها و دقت به ریزترین جزئیات از بهبودهای عظیم بازی نسبت به قبل خواهد بود
بر اساس تریلرهایی که تاکنون از بازی NBA 2K18 منتشر شده است، گرافیک بازی و طراحی دقیق چهرهها یکی از بهبودهای عظیم بازی نسبت به گذشته خواهد بود. تمامی چهرهها از سال گذشته تا به امروز دوباره بازسازی شدهاند و اینبار به ریزترین جزئیات نیز توجه خاصی شده است، به طوری که به راحتی میتوانید تتوها و حتی کشیدگی ماهیچههای بازیکنان را هم مشاهده کنید. جدا از فیزیک بازیکنان، اینبار دقت خاصی روی لباس و کفشهای بسکتبالیستها نیز انجام گرفته است. اتفاقی که نبودش کاملا احساس میشد. اگر بازی NBA 2K17 را تجربه کرده باشید، احتمالا متوجه شدهاید که طراحی لباسها آن حالت نرم و انعطافپذیر لازم را ندارند و در بیشتر اوقات خشک و ثابت به نظر میرسند که شاید کمی توی ذوق میزند اما امسال توکی اسپورتس با اسکن لیزری تمام کفشها و یونیفرمهای تیمهای حاضر در بازی، سعی کرده است تا این مشکل را نیز مرتفع کند و اگر تریلر بازی را مشاهده کنید، حتما متوجه این تغییر بزرگ خواهید شد. علاوه بر این، تنظیمات موجود در بخش My Career نیز برای طراحی بازیکن دلخواهتان گستردهتر شده است که از جمله آنها میتوان به اضافه شدن مدل موهای جدید و برخی تنظیمات بیشتر روی اندام بازیکنان اشاره کرد. همچنین محل زندگی شما در My Career نیز این بار فراتر از یک سوله بزرگ خواهد بود. در NBA 2K18 قرار است شما در یک محله بزرگ و با امکاناتی بسیار بیشتر حضور داشته باشید. این قسمت که My Neighborhood نام دارد، در حقیقت شما را در محلهای بزرگ در نزدیکی باشگاه مستقر میسازد و امکاناتی مثل زمینهای متعدد بسکتبال، فروشگاههای کفش و لباس و شهربازیهای ورزشی را در اختیارتان قرار میدهد. نکته جالب اینجا است که وقتی در حال پرسه زدن در محله هستید، بازیکنان دیگر را نیز میتوانید مشاهده کنید و این تازه یکی از گامهای توکی اسپورتس در جهت تعامل بیشتر با محیط بیرون از زمین مسابقه است. چنین تعاملاتی در کسب امتیاز و شهرت بیشتر بسیار اثرگذار خواهند بود.
در نسخه قبلی NBA 2K به علت خداحافظی کوبی برایانت از دنیای بسکتبال، شاهد حضور وی در بخش My Career و همچنین اختصاص یافتن عکس روی کاور بازی، به این بازیکن بودیم. در این نسخه توکی اسپورتس تصمیم گرفته است تا از شکیل اونیل، ستاره فراموش نشدنی دنیای بسکتبال، استفاده کند و کاور دو نسخه Legend و Legend Gold به این بازیکن قوی هیکل اختصاص یافته است. کایری ایروینگ نیز قرار است ستاره روی جلد نسخه استاندارد باشد. البته انتقال ناگهانی ایروینگ از کلیولند به بوستون سلتیکس باعث شد تا توکی به زحمت بیفتد و دوباره کاوری با لباس بوستون را برای نسخه استاندارد طراحی کند. امسال برای اولین بار قرار است کاور نسخههای مربوط به کشور کانادا هم متفاوت باشد و تصویر ستاره تیم تورنتو رپتورز، یعنی دمار دروزان، روی جلد بازی نقش ببندد.
از بخش My Career که بگذریم، به یکی دیگر از قسمتهای مهم و بسیار جذاب بازی میرسیم و آن چیزی نیست جز MyGM. اگر با این بخش آشنایی چندانی نداشته باشید، باید اشاره کنم که MyGM شما را در نقش یک ستاره سابق بسکتبال قرار میدهد که پس از اتمام دوران بازیگریاش تصمیم گرفته تا یک تیم برای خود جمع کرده و وارد مسابقات شود. با وجود امکانات وسیعی که در این بخش وجود دارد، اما هنوز هم با دنیای واقعی بسکتبال فاصله دارد و ویژوال کانسپتس وعده داده است که MyGM قرار است بسیار حرفهایتر و واقعگرایانهتر از گذشته باشد.
قوانین و مقررات واقعی بسکتبال در داخل و خارج از زمین، نقش پررنگی ایفا خواهد کرد
با اینکه هنوز در مورد تغییرات این بخش اطلاعات زیادی درز نکرده است، اما اریک بونیش، تهیه کننده ارشد بازی، اشاراتی به این موارد داشته است. به گفته بونیش، قرار است اثرگذاری عوامل بیرون از زمین در مدیریت و عملکرد تیم شما، بیش از گذشته باشد. در NBA 2K18 هر یک از بازیکنان با توجه به عملکرد، سن و نقشی که در تیم دارند حقوقهای مختلفی دریافت میکنند. همچنین قانون مربوط به سقف قرارداد نیز در بازی اعمال خواهد شد. بدین معنا که شما حق ندارید بیشتر از یک مقدار مشخص به بازیکنان خود حقوق بدهید. همچنین قانون Over-38 که سال گذشته از سوی اتحادیه بسکتبال آمریکا تصویب شد، در بازی لحاظ میشود. بدین معنا که اگر بازیکنی که میخواهید با او قرارداد امضا کنید، در طول سالهای اجرای قرارداد به سن ۳۸ یا بالاتر از آن برسد، شما نمیتوانید با او قراردادهای ۴ یا ۵ ساله امضا کنید. به طور کلی قوانین زیادی وارد بازی میشوند تا گیمرها بیش از پیش حس بسکتبال واقعی را مزه مزه کنند. از قسط بندی اعطای حقوقها و مقررات حقیقی NBA Draft گرفته تا امکانات جدید برای تجزیه و تحلیل بازیها و قوانین واقعیتر برای تایم اوتهای بازی. به نظر میرسد امسال توکی اسپورتس قرار است خورههای بسکتبال را بدجوری سورپرایز کند. یکی از دیگر تغییرات محسوس بازی، نقشِ انتظاراتی است که هواداران، رییس باشگاه و همچنین رسانهها از شما دارند و میتوانند به شدت شما را تحت فشار قرار دهند. در کنار بخش MyGM، حالت بازی My League هم به ویژه در بخش چند نفره، پیشرفتهایی خواهد داشت که از جمله آنها میتوان به شخصیسازی لباس و زمین تیم اشاره کرد. حتی شما میتوانید بازیکنانی را که خودتان ساختهاید در اثنای فصل وارد تیم کرده و از آنها استفاده کنید.
با گذر از همه حالتهای بازی گفته شده، به بخش My Team میرسیم که امسال قرار است از دو روش بازی جدید میزبانی کند. اگر My Team را تجربه کرده باشید، احتمالا میدانید که این بخش حالتهای بازی متنوعی را شامل میشود که هر کدام جذابیت خاص خودش را دارد و شما را در موقعیتهای متفاوتی از بازی قرار میدهد. حال قرار است دو حالت بازی جدید و نسبتا سخت برای جمعآوری امتیاز بیشتر به این بخش اضافه شود. حالت اول Packs & Playoffs نام دارد که مستقیما شما را وارد بازیهای پلی آف رقابتهای NBA میکند و در هر مرحله از پلی آف یک پک مختلف از بازیکنان را در اختیار شما میگذارد. بدین معنا که شما باید هر مرحله را با تیم و بازیکنان متفاوتی سپری کرده و سرانجام قهرمان شوید. البته امکان حفظ تیم اولیه نیز وجود دارد به شرطی که از سکههای داخل بازی استفاده کرده و بازیکنان خود را برای مراحل بعدی نگهدارید.
با اضافه شدن حالت Super Max، بخش چندنفره بازی گستردهتر شده است
حالت دوم نیز Super Max نام گرفته و بدین صورت است که با اعمال قانون سقف قراردادها، شما را در انتخاب و نگهداشتن بازیکنان محدود میکند و هر بازیکن براساس میزان استفادهاش در تیم اصلی، حقوق دریافت میکند. این بخش که کاملا آنلاین است، ابتدا شما را رو در روی سایر بازیکنان قرار میدهد و پس از چند بازی، بر اساس عملکردی که از خود نشان دادهاید، وارد لیگی با بازیکنان همسطح خودتان خواهید شد. قطعا بخش چندنفره و آنلاین NBA 2K پتانسیل بالایی برای گستردهتر شدن دارد و استودیو ویژوال کانسپتس نیز به خوبی در حال استفاده از این پتانسیل است و به نظر میرسد حالت Super Max به بخش محبوب و پرطرفداری تبدیل خواهد شد.
یکی دیگر از تلاشهای سازندگان در بخش My Team که باعث شده است بیش از گذشته آن را به Ultimate Team در FIFA تشبیه کنیم، استخدام یک مربی برای تیم است. بنا به گفته سازندگان، سرمربی و ترکیبی که برای تیم انتخاب میشود نقش بسزایی خواهد داشت و شما باید با توجه به سیستم بازی خود، بازیکنانی را جذب کنید که بهترین بازده را داشته باشند. دقیقا چیزی شبیه به فاکتور Chemistry در مجموعه بازی FIFA.
همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، بازی NBA 2K18 در سه نسخه متفاوت استاندارد (۶۰ دلار)، لجند (۱۰۰ دلار) و لجند گلد (۱۳۰ دلار) عرضه خواهد شد که با پیشخرید هر یک از اینها، علاوه بر اینکه سکههای درونبرنامهای دریافت میکنید، میتوانید چهار روز زودتر از انتشار رسمی بازی هم به آن دسترسی داشته باشید. همچنین نسخههای لجند و لجند گلد شامل لباسهای قدیمی شکیل اونیل در بازی است و با خرید یکی از این دو ادیشن تا ۵ الی ۱۰ ماه به صورت هفتگی برای بخش My Team پکهای رایگان بازیکن دریافت خواهید کرد.
یکی از نکات جاماندهای که باید به آن هم اشارهای داشته باشیم، انتشار بازی NBA 2K18 برای نینتندو سوییچ است. این برای اولین بار است که نسخهای از سری بازی NBA 2K قرار است برای کنسول سوییچ عرضه شود. البته تیک تو اعلام کرده است که انتشار بازی برای سوییچ بصورت دیجیتالی خواهد بود و عرضه فیزیکی بازی برای این کنسول احتمالا در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۷ انجام خواهد گرفت.
معمولا ویژوال کانسپتس به قدری کارش را خوب انجام میدهد که از همین الان میتوانیم بگوییم با بازی موفقی روبرو هستیم. NBA 2K18 قرار است هم از نظر بصری نسبت به گذشته پیشرفتهایی داشته باشد و هم اینکه گیمپلی و حالتهای بازی آن گستردهتر از قبل خواهد شد و این بدان معناست که استودیو سازنده قرار است از پتانسیل بالای این مجموعه ورزشی تا جایی که امکان دارد، به درستی بهره ببرد. صبر کردن برای نسخه جدید این بازی هر روز سختتر میشود، اما چارهای نیست و باید تا ۱۹ سپتامبر (۲۸ شهریور) انتظار کشید. NBA 2K18 برای کنسولهای نسل هفتم و هشتم سونی و مایکروسافت، نینتندو سوییچ و پیسی منتشر خواهد شد.