تاریخچه استودیو ترن 10

تاریخچه استودیو ترن 10

یکشنبه, ۲۹ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۵۹

تیم ترن ۱۰، یک استودیو بازی‌سازی است که منحصرا ساخت مجموعه بازی‌های Forza را برعهده دارد. با زومجی و بررسی تاریخچه این استودیو همراه باشید.

استودیو «ترن ۱۰» از معدود توسعه‌دهندگان طرف اول و زیرمجموعه استودیوهای مایکروسافت است، که یک عملکرد عالی و کم‌نوسان را در بازی‌هایی که عرضه کرده داشته است. این تیم یکی از قدیمی‌ترین تیم‌های بازی‌سازی بوده که از همان ابتدا توسط خود مایکروسافت شکل گرفت و برای آن مأموریتی کاملا مشخص و روشن تعریف شد. جمع شدن گروهی از توسعه‌دهندگان با استعداد حول یک تیم، و ساخت بازی‌های «شبیه‌ساز اتومبیل‌رانی و مسابقه‌ای» برای ایکس‌باکس، از همان ابتدا ایده‌ای جاه‌طلبانه بود. مایکروسافت با همان اعتماد به نفس بالایی که باعث ورودش به بازار کنسول‌های بازی شده بود، وجود بازی‌های انحصاری مسابقه‌ای را نیز برای کنسول نوظهورش در اولویت می‌دید. با این حال وقتی صحبت از سبک «شبیه‌ساز ریسینگ» در میان باشد، باید گفت که تا آن عصر این سبک، برای نزدیک به یک دهه جزئی از قلمرو بی رقیب سونی محسوب می‌شد. در هر صورت ترن ۱۰ نه تنها در اولین بازی خود کاملا درخشان ظاهر شد، بلکه روند عالی خود را تاکنون نیز ادامه داده تا ایکس‌باکس مایکروسافت هیچ کم و کسری در زمینه بازی‌های ریسینگ نداشته باشد.

Turn 10 studios

شکل گیری استودیو ترن ۱۰

سال ۲۰۰۱ را می‌توان یکی از کلیدی‌ترین دوره‌ها در تاریخ صنعت گیم به شمار آورد. در این سال بود که مایکروسافت، پس از مدت‌ها حرف و حدیث وارد بازار رقابتی شد که از قبل کاملا قبضه شده بود. با این حال ردموندی‌ها می‌دانستند که در صنعت گیم، حرف‌های نو زیادی برای گفتن دارند. در این سال وقتی کنسول ایکس‌باکس و بازی Halo، تولد خودشان را با قدرت هر چه تمام‌تر جشن می‌گرفتند، مشخص بود که جاه‌طلبی مایکروسافت قرار نبود به همینجا ختم شود.

Turn 10 به معنی «دور دهم» است؛ دوری که معمولا در مسابقات، مهمترین پیچ یک مسیر مسابقه محسوب می‌شود

کم‌تر از دو دهه قبل، «استودیو ترن ۱۰» به خاطر یک استراتژی مصرانه، که بتواند گرسنگی مایکروسافت را در تکرار موفقیت‌های بزرگ سونی برطرف کند قدم به دنیای گیم گذاشت. «دان گرین‌والت»، کلیدی‌ترین چهره تیم اولیه‌ای بود که شرکت در همسایگی خودش و در ردموند تشکیل داد؛ یک برنامه‌نویس بازی که پیش از تولد ایکس‌باکس یا Halo، کارمند شرکت مایکروسافت بود و نه تنها از عاشقان قدیمی دنیای ماشین و خودرو بود، بلکه یک رؤیاپرداز بزرگ نیز بوده است. این دیدگاه گرین‌والت «که باید گیمرها را وارد ماشین، و عاشقان ماشین را وارد گیم کرد»، دقیقا همان استراتژی بود که استودیوهای مایکروسافت برای تولید یک بازی انحصاری روی پلتفرم جدید خود نیاز داشت؛ بازی که در واقع بتواند با «Gran Turismo» پلی‌استیشن رقابت کند. با این حال گرچه یک بازی مشابه نیز می‌توانست رضایت مایکروسافت را جلب کند، اما به عقیده گرین‌والت، بازی جدید باید چیزی فراتر از یک «بازی آرکید و شبیه‌ساز ریسینگ» می‌داشت؛ او در واقع ایده ساخت یک بازی را داشت که به دقت و ظرافت، یک شبیه‌ساز مسابقه‌ای کامل باشد.

در بازگشت به سال ۲۰۰۱، ایکس‌باکس گرچه بازی Project Gotham Racing را به عنوان یک ریسیگ انحصاری در لاین‌آپ خود داشت اما مایکروسافت، به شدت علاقمند بود تا تنوع و عمق بیشتری به محصولات خود ببخشد. Project Gotham Racing بازی بود که توسط تیم «بیزار کریشنز» ساخته شد و گرین‌والت نیز در مراحل توسعه بازی حضور داشت. این بازی در فضایی ساخته شد که استراتژی تجاری و هدف‌گذاری بلند مدت را در اولویت قرار می‌داد، اما بازی نهایی به چیزی فراتر از یک اثر پولساز تبدیل شد. در حالی که برخی توسعه‌دهندگان همین بازی همچون گرین‌والت به استودیو جدید «ترن ۱۰» وارد شدند، قصد داشتند برای بازی جدید روح بزرگ‌تری را تعریف کنند. بازی که تجربه‌ای واقع‌گرایانه از رانندگی را به مخاطبش ارائه کند.

Project Gotham Racing

شبیه‌ساز ریسینگ به سبک Forza Motorsport

استودیو ترن ۱۰ برای ساخت اولین بازی شبیه‌ساز مسابقه‌ای خود، ایده‌های متفاوتی نسبت به رقیب مستقیم ایکس‌باکس در ذهن داشت. به عقیده توسعه‌دهندگان استودیو، در یک بازی ریسینگ اولویت اصلی بیش از اینکه بخش مسابقه و رقابتی باشد، در ارتباط با خود ماشین‌ها است. آن‌ها معتقد بودند اگر این بازی از امکانات سفارشی‌سازی گسترده برخوردار باشد، و بتواند تا حدی الگوی بازی خود بازیکن را نیز تشخیص دهد، می‌تواند به عنوان یک بازی شبیه‌ساز تجربه متفاوتی را در اختیار مخاطب بگذارد.

کار سخت‌تر Forza غیر از اثبات برتری‌های خود نسبت به Gran Turismo، تماشای جامعه بزرگ‌تری بود که رقیب مستقیم آن‌ها در اختیار داشت

مراحل فنی ساخت موتور گرافیکی با همکاری مستقیم مایکروسافت یا کمک آن‌ها برای جذب نفرات جدید پیش می‌رفت. این موتور بازیسازی که عمده مراحل طراحی آن از پایه و توسط «کریس تکتور» انجام می‌شد، امکانات دقیق و گسترده‌ای برای ساخت فیزیک اجسام و همچنین هوش‌مصنوعی در اختیار داشت. بازی جدید که با عنوان «Forza Motorsport» معرفی شده بود، با تیم اولیه‌ای بالغ بر ۱۵ تا ۲۰ نفر مراحل تولید خود را پشت سر می‌گذاشت. در سال ۲۰۰۵ و زمانی که بازی عرضه می‌شد، این دوره‌ای بود که بخش بزرگی از جامعه گیمرها، بیش از هر چیز دیگر در عطش معرفی Gran Turismo 4 پلی‌استیشن بودند. بازی بزرگ Forza Motorsport گرچه در سایه مطلق رسانه‌ای و تجاری رقیب خود قرار گرفته بود اما به عقیده بسیاری از منتقدین مطرح صنعت گیم، مزیت‌های به مراتب بیشتری نسبت به Gran Turismo 4 داشت. کار سخت‌تر Forza در این زمان، اثبات برتری‌های خود نسبت به رقیب نبود بلکه تماشای جامعه بزرگ‌تری بود که رقیب مستقیم آن‌ها در اختیار داشت. این بازی از بسیاری جهات برتر از Gran Turismo بود و درحالی که هیچ کس تصور به چالش کشیده شدن انحصاری سونی را نمی‌کرد، فورزا با امتیاز متای ۹۲ بالاتر از ۸۹ Gran Turismo قرار گرفته بود.

به عقیده بسیاری از منتقدان و طرفداران، بازی Forza Motorsport جان تازه‌ای به سبک ریسینگ بخشیده بود و این نتایج، بسیار فراتر از برآوردهای اولیه مایکروسافت بود. با همه این اوصاف، استودیو ترن ۱۰ آزمون اول خودش را با نمره کامل پشت سر گذاشت و مایکروسافت را به ادامه سری متقاعد کرده بود. این بازی به قدری در زمینه شبیه‌سازی جزئی‌ترین زوایای اتومبیل‌رانی عالی عمل کرده بود، که حتی در تست‌های مختلف صورت گرفته توسط «گانر ژانت» قهرمان مشهور اتومبیل‌رانی نیز سربلند بیرون آمده بود. این بازی به شکلی طراحی شده بود که بتواند، براساس محاسبه اطلاعات فیزیکی خودرو (مثلا وزن موتور ماشین) به شکل مستمر عملکرد خودرو در حال حرکت را تعیین کند. به عنوان نتیجه، اتومبیل‌ها قادر بودند عملکرد خودروها در جهان واقعی را تا حد زیادی در بازی تقلید کنند.

Forza Motorsport

پیگیری عالی یک الگوی موفقیت

با دورنمای عرضه کنسول نسل بعدی مایکروسافت، استودیو ترن ۱۰ روند ساخت بازی بعدی Forza Motorsport را منحصرا برای پلتفرم ایکس‌باکس 360 کلید زده بود. مایکروسافت که برنامه‌های زیادی برای کنسول جدید خود داشت، تدارک زیادی برای این بازی پرچمدار خود در نظر گرفته بود که ساخت کنترلرهای مخصوص اتومبیل‌رانی، از جمله فرمان، پدال‌ها و صفحه دنده وایرلس از آن جمله بودند. این بازی که دو سال بعد از بازی اول و با نام Forza Motorsport 2 عرضه می‌شد، مجهز به سیستم سفارشی‌سازی بسیار گسترده‌تر و حرفه‌ای بود، که بازیکنان قادر بودند از قطعات مختلف ماشین تا بسیاری از جوانب ظاهری خودرو را تنظیم کنند. این بازی به خوبی توانست موفقیت بازی اول را تکرار کرده و به شکل رسمی خود را به عنوان یکی از پرچمداران لاین‌آپ اصلی مایکروسافت معرفی کند. این بازی بیش از ۳۰۰ ماشین در ۱۰ کلاس مختلف به همراه تنظیمات ویرایشی گسترده داشت که بازیکن را قادر به ساخت جزئیات مورد نظر خود می‌کرد.

مجموعه Forza با موفقیت‌های پی در پی خود، به تدریج برای مایکروسافت به بازی تبدیل شده بود که از نظر اهمیت و ارزش، با سری افسانه‌ای Halo مقایسه می‌شد

پس از این بازی موفق، استودیو بلافاصله ساخت بازی سوم را شروع کرده بود. هدف «ترن ۱۰» برای بازی سوم، بهبود بازی از نظر گرافیکی، فیزیک و همچنین محتواهای قابل ساختی بود که در بازی قبل معرفی شد و به شدت نیز مورد استقبال قرار گرفت. به عنوان نتیجه، بازی Forza Motorsport 3 سرانجام در سال ۲۰۰۹ برای ایکس‌باکس 360 عرضه شد. نسخه سوم Forza Motorsport که جاه‌طلبانه‌ترین بازی ترن ۱۰ تا آن زمان خوانده می‌شد، در غیاب رقیب سنتی خود عرضه‌ای به شدت موفق را پشت سر گذاشت. این بازی، از نظر منتقدین و طرفداران به شدت مورد توجه واقع شد و امتیاز متای ۹۲ را کسب کرد. بازی درکنار این موفقیت‌ها، در رشته‌های مختلفی از جمله بهترین بازی مسابقه‌ای سال و بهترین بازی مسابقه‌ای ایکس‌باکس 360 نیز نامزد و در تعدادی نیز برنده این جوایز شد. به این ترتیب، ترن ۱۰ توانست در سومین تجربه خود نیز بازی را عرضه کند که در برآورده کردن انتظارات جامعه طرفداران سربلند بیرون بیاید.

با عرضه دو بازی عالی شبیه‌ساز ریسینگ تحت پلتفرم ایکس‌باکس 360، فورزا برای مایکروسافت به تدریج به بازی تبدیل شده بود که از نظر اهمیت و ارزش، با سری افسانه‌ای Halo قابل مقایسه شده بود. در حالی که طرفداران، مشتاقانه منتظر اخبار بازی بعدی ترن ۱۰ بودند، این استودیو طبق سنت قبلی ساخت نسخه چهارم بازی را بلافاصله پس از عرضه بازی قبل شروع کرده بود. بازی جدید، برای اولین بار در نمایشگاه E3 2010 و با نام Forza Motorsport 4 معرفی شد. در این معرفی، مشخص شد بازی بعدی سری از امکانات «کینکت» ایکس‌باکس 360 نیز استفاده خواهد کرد. Motorsport 4 درنهایت با تبلیغاتی گسترده و انتظاراتی بالا، در سال ۲۰۱۱ عرضه شد و بار دیگر نمره قبولی را به کارنامه استودیو ترن ۱۰ پیوست کرد. این بازی نیز توسط بسیاری از منتقدان و طرفداران با ستایش مواجه شد و در عرصه تجاری نیز فروش موفقی را پشت سر گذاشت. استودیو پس از این بازی، با استودیو تازه تأسیس «پلی‌گراند گیمز» همکاری کرد که به عنوان نتیجه، اولین بازی از سری Forza Horizon در سال ۲۰۱۲ منتشر شد. نسخه‌های هورایزون، با هدف گسترش دنیای فورزا به «جاده‌های باز» و به شکل پایه توسط پلی‌گراند گیمز ساخته می‌شد.

Forza Motorsport 4

بازی بعدی از مجموعه اصلی فورزا، بازی Forza Motorsport 5 بود که همزمان با عرضه جهانی کنسول نسل هشتمی مایکروسافت وارد بازار شد. این بازی، اولین تجربه ترن ۱۰ در نسل هشتم بود و علیرغم پیش‌بینی‌ها، موفق نشد فروغ بازی‌های قبلی مجموعه را داشته باشد. این بازی، مانند بسیاری بازی‌های دیگر سال اولی ایکس‌باکس وان، اثری با مشکلات فنی مختلف بود. غیر از وجود مشکلات فنی، مشخص شد که بازی جدید محتواها و تنوع بازی قبلی خود را هم از دست داده است. برای مثال برخی منتقدان به خاطر کم شدن نزدیک به ۳۰۰ ماشین و ۲۰ لوکیشن نسبت به بازی چهارم از سازندگان انتقاد کرده بودند. با وجود اینکه این بازی به شکل عمده، یک پسرفت نسبت به بازی‌های قبلی شناخته شد، اما از نظر فروش به سریع‌ترین فروش یک بازی مسابقه‌ای در تاریخ ایکس‌باکس تبدیل شد. پس از این بود که دن گرین‌والت در مصاحبه‌ای گفت که این بازی، توسط نزدیک به نیمی از کل دارندگان ایکس‌باکس وان بازی شده است.

ترن ۱۰ پس از این در ساخت دومین بازی از مجموعه Forza Horizon نیز با پلی‌گراند گیمز همکاری کرد. Forza Horizon 2 در سال ۲۰۱۴ برای ایکس‌باکس 360 و ایکس‌باکس وان عرضه شد و موفقیت نسبی را نسبت به بازی پنجم سری Motorsport تجربه کرد. استودیو پس از این و در سال ۲۰۱۵، یک بسته الحاقی مستقل برای  Horizon 2 با عنوان Forza Horizon 2 Presents Fast & Furious عرضه کرد که یک عنوان تبلیغی در نزدیکی زمان اکران فیلم سینمایی Furious 7 بود. در همین سال، ترن ۱۰ برای اولین بار بازی بعدی از مجموعه اصلی خود را با نام Forza Motorsport 6 معرفی کرد. این بازی که درنهایت در سال ۲۰۱۶ عرضه شد، با تدارک گسترده مایکروسافت عرضه‌ای بسیار موفق را پشت سر گذاشت و توانست رضایت را مجددا به علاقمندان سری Motorsport برگرداند. این بازی بیش از ۴۵۰ ماشین برای انتخاب داشت که تقریبا دو برابر تعداد ماشین‌های بازی پنجم بود. از نظر فنی و گرافیکی نیز بازی با استقبال منتقدین و طرفداران مواجه شد و با امتیاز متای ۸۷، دوره کوتاه انتقاد به این مجموعه را تا حد زیادی پایان داد.

بازی Forza Horizon 3

یک سال پس از بازی Motorsport 6، استودیو ترن ۱۰ در سومین همکاری خود با پلی‌گراند بازی Forza Horizon 3 را عرضه کردند. این بازی که یکی از مورد انتظارترین بازی‌های سال ۲۰۱۶ مایکروسافت بود، با استقبال گسترده منتقدین نیز مواجه شد. دریافت امتیاز متای ۹۱ و همچنین جایزه بهترین بازی ورزشی/ریسینگ سال ۲۰۱۶، به خوبی نشان داد که مجموعه Forza، برندی است که مایکروسافت می‌تواند در سخت‌ترین روزهای خودش نیز به آن تکیه کند.

بازی‌های ساخته شده توسط ترن ۱۰

سالبازیپلتفرمامتیاز متا (از ۱۰۰)نکات
۲۰۰۵Forza Motorsportایکس‌باکس۹۲
۲۰۰۷Forza Motorsport 2ایکس‌باکس 360۹۰
۲۰۰۹Forza Motorsport 3ایکس‌باکس 360۹۲
۲۰۱۱Forza Motorsport 4ایکس‌باکس 360۹۱
۲۰۱۲Forza Horizonایکس‌باکس 360۸۵در همکاری با پلی‌گراند گیمز
۲۰۱۳Forza Motorsport 5ایکس‌باکس وان۷۹
۲۰۱۴Forza Horizon 2ایکس‌باکس 360 و ایکس‌باکس وان۸۶در همکاری با پلی‌گراند گیمز
۲۰۱۵Forza Motorsport 6ایکس‌باکس وان و ویندوز۸۷
۲۰۱۶Forza Horizon 3ایکس‌باکس وان و ویندوز۹۱در همکاری با پلی‌گراند گیمز
منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده