// چهار شنبه, ۴ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۹

۱۵ فیلم که لازم است قبل از دیدن فیلم Logan تماشا کنید

در این مطلب به معرفی ۱۵ فیلمی می‌پردازیم که لازم است قبل از فیلم لوگان تماشا کنید.

تابستان امسال، فصل اکران فیلم‌های بزرگ هالیوودی است. جایی که فیلم‌هایی نظیر Spider-Man: Homecoming، Guardians of the Galaxy Volume 2، Wonder Woman و War for the Planet of the Apes اکران خواهند شد و در این بین یک بلاک باستر شدیدا مورد انتظار به زودی اکران خواهد شد. فیلم Logan، جدیدترین اسپین آف از مجموعه مردان ایکس، در تاریخ ۱۳ اسفند اکران خواهد شد و مخاطبان شخصیت دوست داشتنی وولورین، منتظر هستند تا وی را در این نسخه تماشا کنند. 

فیلم لوگان با ساخته‌های کامیک بوکی و همچنین فیلم‌های پیشین مردان ایکس تفاوت‌های بسیاری دارد. این فیلم می‌تواند به خوبی قوانین این ژانر را بازنویسی کرده و از طرفی طبق صحبت‌های جیمز منگولد، کارگردان فیلم لوگان، این فیلم می‌تواند ظاهری جدید از دنیای وولورین را برای مخاطبین به تصویر بکشد. یکی از مشخصه‌های اصلی این فیلم خشونت بالای آن و دریافت درجه سنی R است که این تفاوت‌ها سبب می‌شود تا بیننده آن را با سایر ساخته‌های گذشته از شخصیت وولورین مقایسه کند.

در ادامه ۱۵ فیلم را معرفی خواهیم کرد که لازم است قبل از مشاهده لوگان، آن‌ها را تماشا کنید. بعضی از این فیلم‌ها در زمان خود همانند لوگان سنت شکنی‌هایی را انجام داده بودند.

X-Men

۱۵- فیلم‌های X-Men

۱۷ سال از اولین قسمت از مجموعه مردان ایکس به کارگردانی و نویسندگی برایان سینگر می‌گذرد و آن زمان وی فرمولی را برای فیلم‌های ابرقهرمانی کشف کرد که بعد از آن در فیلم‌های ابرقهرمانی نظیر Spider-Man ساخته سام ریمی و Batman Begins ساخته کریستوفر نولان شاهد آن بودیم. با این که چند سالی است قسمت‌های اخیر مردان ایکس افت کرده و همانند قبل نیست ولی در این میان قسمت‌هایی نظیر Days of Future Past، X-Men: First Class و X2: X-Men United وجود دارند و می‌توان گفت این مجموعه جزو بهترین‌های دنیای ابرقهرمانی است که تا به حال ساخته شده است. در این مورد شکی نیست که فیلم لوگان آخرین حضور هیو جکمن و پاتریک استوارت به عنوان جهش یافته است و قطعا با یک جمع بندی زیبا شاهد بدرقه این دو شخصیت هستیم. تا قبل از این اتفاق، لازم است یک بار دیگر فیلم‌های این مجموعه را تماشا کرده تا خاطراتمان از این دو شخصیت زنده شود.

Unforgiven

۱۴- فیلم Unforgiven

کلینت ایستوود در فیلم Unforgiven نقش یک تفنگدار بازنشسته بنام ویلیام مانی را بازی می‌کند که به دنبال دو کابوی رفته تا آن‌ها را شکار کند. وی در این راه مجبور می‌شود با یک جایزه بگیر جوان و شریک سابق خود همکار شود و به زندگی گذشته خود بر می‌گردد. جایی که خشونت حرف اول را می‌زد و در این میان یک کلانتر جان سخت قصد دارد کلینت ایستوود را از پای در آورد. از آخرین فیلم وسترن وی به عنوان یک فیلم پای بند به ژانر خود یاد می‌شود و با تمام این تفاسیر فیلمی است که یک سری قانون شکنی‌هایی نیز انجام داده است. اغلب فیلم‌های وسترنی زندگی رمانتیک را به تصویر می‌کشد ولی Unforgiven جایی است که تفنگداران از پشت به یکدیگر شلیک کرده و تاسف نمی‌خورند. همانند فیلم لوگان که قرار است تصویری مختلف از فیلم‌های کامیک بوکی را برای مخاطبین خود به تصویر بکشد.

ویلیام مانی در طول زندگی خود خشونت‌های زیادی را به چشم دیده است و بارها به عنوان راننده لیموزین، مورد قضاوت دیگران قرار گرفته است. دقیقا همانند شخصیت لوگان که بارها به خاطر خشونتی که دارد، مورد هشدار قرار گرفته است. همچنین جیمز منگولد، در یکی از مصاحبه‌های خود اعلام کرده بود که شخصیت لوگان، شباهت بسیاری به شخصیت ویلیام مانی دارد. هر دو بدنبال زندگی آرام هستند ولی شرایط جوری است که می‌بایست باز به زندگی قبلی خود برگردند.

Rain Man

۱۳- فیلم Rain Man

داستان فیلم حول پسری بنام چارلی بابیت با بازی تام کروز می‌چرخد که طی یک سری جریان می‌فهمد که پدرش تمام ارث و میراثش را برای برادر مبتلا به بیماری اوتیسم خود با بازی داستین هافمن گذاشته است. حال چارلی تصمیم می‌گیرد که با برادر خود به گشت و گزار در سرتاسر دنیا بپردازد و در این میان به روش‌های مختلف سعی می‌کند یک سری اخاذی‌ها را انجام دهد. ولی رفته رفته رابطه عاطفی برادرانه بین ریموند و چارلی صورت می‌گیرد و داستان فیلم به سمت دیگری هدایت می‌شود. نیمه دوم فیلم لوگان نیز حال و هوای سفر کردن از طریق اتومبیل را دارد و پروفوسور ایکس حافظه خود را از دست داده و حتی نمی‌داند لوگان واقعا چه شخصیتی است. ولی احتمال می‌رود رفته رفته همانند چارلی و ریموند، شاهد رابطه‌ای صمیمی‌تر بین لوگان و پروفوسور ایکس در فیلم لوگان باشیم.

Drive

۱۲- فیلم Drive

فیلم Drive داستان یک راننده و بدلکار مرموزی است که شبانه در مسابقات خیابانی شرکت کرده و سعی می‌کند به همسایه خود و فرزندش کمک کند ولی در این میان، این راننده ناشناس در می‌یابد که همه چیز مطابق میل وی پیش نرفته و به طور ناخواسته وارد یک دزدی شده است. از نظر استایل و خشونت، فیلم ساخته دستان نیکولاس ویندینگ رفن، به خوبی حال و هوای فیلم‌های دزدی دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی را به تصویر می‌کشد. از طرفی فیلم Drive نشان دهنده تنهایی است و با فیلمی طرف هستیم که اصلا دیالوگ محور نیست. دلیل شباهت این فیلم به فیلم لوگان در نوع شخصیت پردازی و صحنه‌های احساسی است که احتمال دارد بین شخصیت لوگان و X-23 شاهد باشیم.

Gran Torino

۱۱- فیلم Gran Torino

پس از مرگ همسرش، والت کوالسکی، با بازی کلینت ایستوود، که یک کهنه کار جنگ با کره است، سعی می‌کند تا محله خود را اصلاح کند و برای اینکار جوانی بنام تائو را آموزش می‌دهد. رفته رفته با پیش‌روی در فیلم شاهد آشنا شدن والت با خانواده تائو هستیم و در این میان وی سعی می‌کند تا تائو را از آن زندگی گانگستری دور کند که همانند یک آفت در محله والت می‌ماند. با اینکه کلینت ایستوود در این فیلم نقش یک بازنشسته جنگ بداخلاق را بازی می‌کند ولی در طول فیلم شاهد صحنه‌های پدر و فرزندی بین وی و تائو هستیم. صحنه‌های خنده دار و احساسی که در نوع جالب هستند. حال در این میان طبق یک سری از صحنه‌های فیلم لوگان نظیر سکانس اتومبیل و فروشگاه، احتمال می‌رود شاهد یک رابطه پدر و دختری بین لوگان و X-23 باشیم.

Mad Max Films

۱۰ - فیلم‌های Mad Max

مجموعه هیجان انگیز ساخته جورج میلر، نمایان‌گر زندگی شخصی بنام مکس راکاتانسکی که در دنیایی آخر الزمانی زندگی می‌کند. جایی که انسان‌ها برای بدست آوردن منابعی نظیر آب، گاز و غذا با یکدیگر می‌جنگند. حال در این میان شخصیت مکس بعضی وقت‌ها خود را در میان انبوهی از مشکلات پیدا کرده و مجبور می‌شود برای زنده ماندن بجنگد. مکس نمایان‌گر یک ضرقهرمان سرگردانی است که همیشه با ظالم در حال جنگیدن است و سعی می‌کند دستان خود را به خون آغشته نکند. دقیقا همان نقشی که وولورین آن را بازی خواهد کرد و تا زمانی که مجبور نباشد، دست خود را به خون آلوده نمی‌کند.

Sonatine

۹- فیلم Sonatine

فیلم Sonatine داستان گروه یاکوزایی است که بواسطه میان‌جیگری بین دو باند تبهکاری رقیب خود، وارد اوکیناوا ژاپن می‌شود. یکی از مشخصه‌های این فیلم، موسیقی و اتمسفر تیره و تاریک آن است. بعضی‌ها تاکشی کیتانو، کارگردان فیلم Sonatine، را به استفاده از خشونت بیش از حد در این فیلم متهم کرده‌اند ولی کیتانو، از خشونت استفاده کرد تا از طریق آن بتواند دنیای یاکوزاها را به تصویر بکشد. گنگسترهای دنیای Sonatine سرشار از بی‌رحمی هستند و کشتن برای آن‌ها به یک امر روزانه تبدیل شده و در وجود آن‌ها نشانه‌هایی از انسانیت دیده نمی‌شود. شاید اگر آن‌ها را به دنیایی دیگر منتقل کنیم، بتوانند بار دیگر به زندگی عادی خود برگشته و لبخند بزنند. وولورین در فیلم لوگان نیز ظاهری شبیه به یاکوزا دارد. شخصیتی که طی سال‌های بسیار آن قدر آدم‌های مختلفی را کشته است که دیگر کشتن سایرین برای وی یک امر عادی بحساب می‌آید. حال در این میان در زمان‌هایی که با پروفسور ایکس و X-23 تعامل می‌کند، می‌توانیم شخصیت آرام و خنده روی و بعضا شوخ طبع وولورین را مشاهده کنیم.

Paper Moon

۸- فیلم Paper Moon

داستان فیلم در مورد کلاه‌برداری است که در طول داستان با دخترکی نوجوان آشنا می‌شود. در این میان یک سری اتفاقات می‌افتد و وی به شک می‌افتد که آیا این دخترک، دختر واقعی وی است یا نه. بر روی کاغذ فیلم لوگان و Paper Moon اصلا شباهتی به یکدیگر ندارند. لوگان ساخته‌ای است که داستان آن در آینده شرح داده می‌شود و فیلمی است که بر پایه خشونت ساخته شده است. از آن طرف Paper Moon یک فیلم سیاه و سفید قدیمی آمریکایی است. ولی شباهت‌های این دو فیلم بیشتر از چیزی است که تصور می‌کنید. هر دو فیلمی هستند که بر پایه مسافرت کردن ساخته شده و رابطه‌ی پدر و دختر را مدام در گوشه و کنار فیلم مشاهده می‌کنیم. همچنین در یکی دیگر از مصاحبه‌های کارگردان فیلم لوگان، وی اعلام کرده بود که Paper Moon یکی از فیلم‌هایی بوده است که وی برای ساخت فیلم Logan از آن الهام گرفته است. همین موضوع کافی است تا دلیلی برای مشاهده فیلم Paper Moon و قرار دادن آن در این لیست داشته باشیم.

Still Alice

۷- فیلم Still Alice

آلیس، به هنرپیشگی جولین مور، یک استاد زبان شناسی مشهور است که می‌فهمد دچار بیماری آلزایمر شده است. در این میان آلیس و خانواده‌اش سعی می‌کنند تا لحظات خوبی را برای وی خلق کنند و از آن طرف خود آلیس سخت با شرایط خود دست و پنجه نرم می‌کند. فیلم Still Alice مشکلات بیماری آلزایمر را به خوبی به تصویر می‌کشد و جولین مور به قدری خوب نقش خود را بازی کرد که برنده جایزه اسکار شد. حال در آن سوی میدان شخصیت پروفسور ایکس حضور دارد که دچار یبماری ناتوانی و اختلال در حافظه شده است. زمانی او بهترین شخصی بود که از قابلیت تلپاتی می‌توانست با انسان‌ها ارتباط برقرار کند و حال چارلز در فیلم لوگان از از دست دادن حافظه خود رنج می‌برد. 

The Road

۶- فیلم The Road

در این نیز شاهد یک رابطه پدر و پسری دیگر بین ویتو مورتنسن و کدی اسمیت-مک‌فی هستیم ولی این بار در دنیایی آخرالزمانی که این پدر و پسر در تلاش هستن تا به خط ساحلی مورد نظر خود برسند. همچنین شاهد درس‌هایی از سوی پدر به پسر هستیم تا در راهی که در پیش دارند، مدام به این نکته توجه داشته باشد که با دیدی منفی به مابقی انسان‌ها نگاه کند. جایی که سایرین برای بدست آوردن غذا و سوخت، دست به هرکاری می‌زنند و زنده ماندن و رسیدن به مقصد تنها هدف آن‌ها است. پس از مدتی این پدر و پسر می‌فهمند که بدون اعتماد کردن و کمک به بقیه نمی‌توانند در این راه زنده بمانند. دیدن تشابه‌های بین فیلم The Road و فیلم Logan سخت نیست. فیلم The Road ساخته جان هیلکات دنیای سرد و بی‌روح ره به تصویر می‌کشد که در آن شخصیت‌های داستان دارای پارانوید نسبت به سایر مسافران هستند. در این میان لوگان و دوستانش در حال تلاش برای بقا هستند و در میان باز شاهد رابطه پدر و فرزندی هستیم. از طرفی لوگان سعی دارد از خانواده خود که شامل لاورا و پروفسور ایکس می‌شود، محافظت کند.

The Book of Eli

۵- فیلم The Book of Eli

یک فیلم دیگر بر پایه وقایع آخرالزمانی که الی، با بازی دنزل واشنگتن، شخصی است که بدون هدف در حال رد شدن از میان آمریکاست و از کتابی گرانبها محافظت می‌کند. کتابی که ممکن است نجات دهنده بشریت باشد. حال در این میان گروهی متوجه این کتاب شده و سعی می‌کنند آن را نابود کنند. حال در این میان الی می‌بایست با آن‌ها جنگیده تا امنیت این کتاب را تامین کند. فیلم The Book of Eli یکی از بهترین‌های این ژانر است و دنزل واشنگتن به خوبی نقش خود را ایفا می‌کند. از طرفی رابطه‌ی ایجاد شده بین الی و زن جوان فیلم، با بازی میلا کونیس، به عنوان ستون فقرات فیلم عمل کرده و بدنه‌ی فیلم را محکم کرده است. رابطه‌ای که در فیلم لوگان بین وولورین و X-23 رخ می‌دهد و رابطه‌ی این دو، همانند ستون فقرات برای بدنه‌ی فیلم است و محکم بودن آن را تضمین می‌کند. همچنین نکته جالب در مورد شخصیت الی و لوگان این است که هر دو بواسطه صلاح‌های فلزی خود، سعی می‌کنند تا از چیزی که برایشان با ارزش است محافظت کنند.

Deadpool

۴- فیلم Deadpool

شخصیت وید ویلسون، با بازی رایان رینولدز، که برای درمان سرطان خود مجبور می‌شود تا یک سری آزمایش شیمیایی را به جان بخرد و نتیجه آن، آزاد شدن قدرت جهش یافتگی وی و ترمیم سریع بدنش است ولی در این راه، وید ویلسون بهای سنگینی را پرداخت کرد و نتیجه آن سوخته شدن تمام بدنش بود. فیلم ددپول را می‌توان اولین فیلم خشونت آمیزر کامیک بوکی با درجه سنی R دانست که در جریان آن به لطف شخصیت وید ویلسون شاهد دیالوگ‌های طعنه آمیز و خنده داری نیز بودیم. فیلم لوگان نیز، یکی از فیلم‌های دیگر ابرقهرمانی است که درجه سنی R را دریافت کرده است با این تفاوت که اینجا، شخصیت لوگان برعکس ددپول شخصیت پر حرفی نیست و می‌توان وی را خشن‌تر از وید ویلسون دانست.

The Professional

۳- فیلم Leon The Professional

پس از اینکه خانواده ماتیلدا ۱۲ ساله، با بازی ناتالی پورتمن، توسط گروهی از پلیس‌های فاسد قتل عام شدند، وی با همسایه‌شان لیون، با بازی ژان رنو، زندگی کرد. شخصی که در اصل یک آدم کش حرفه‌ای برای گروهی از خلافکاران بود. پس از مدتی ماتیلدا توانست برخی از تجارب لیون در تجارت آدم کشی را یاد بگیرد. دختری که تمایل به قتل عام دارد و شخصی که در این زمینه از وی حرفه‌ای‌تر است با حس و حالی پدرانه سعی دارد وی را کمک دهد. چقدر این گفته‌ها آشنا هستند. درست است که فیلم لوگان و ساختار آن برای دنیای مردان ایکس تازه است ولی در این بخش فیلم Logan شباهت‌های بسیاری به فیلم Leon The Professional (یا The Professional) دارد.

3:10 to Yuma

۲- فیلم 3:10 To Yuma

در صنعت سینما تا به الان فیلم‌های سینمایی زیادی بازسازی شده‌اند که خب اکثرا یا از کیفیت خوبی برخوردار نبودند یا اول و آخر در حد همان نسخه اولیه ظاهر شدند ولی فیلم 3:10 To Yuma بازسازی فیلمی است با همین نام که در سال ۱۹۵۷ ساخته شده بود. جیمز منگولد با کارگردانی این فیلم نشان داد که چقدر در بازنویسی یک اثر و ارائه موارد نو به بیننده ماهر است و به خوبی توانست از شالوده نسخه اصلی فیلم، نسخه بازسازی شده‌ای را بسازد که جدای از در اختیار داشتن هنرپیشه‌های نام آشنا نظیر کریستین بیل و راسل کرو، از نظر داستان‌سرایی نیز ثابت قدم باشد. اگر از فیلم لوگان و خروجی کار توسط جیمز منگولد اطمینان ندارید، حتما فیلم بازسازی شده 3:10 To Yuma را تماشا کنید. البته این فیلم و حال و هوای وسترن قدیمی را دارد و لوگان فیلمی جدید است ولی با این حال دیدن آن خالی از لطف نیست.

Little Miss Sunshine

۱- Little Miss Sunshine

شاید از خود بپرسید یک فیلم مسافرتی کمدی کجا و یک فیلم مدرن وسترن با درجه سنی R کجا! اصلا چرا فیلم Little Miss Sunshine باید رتبه اول این لیست را به خود اختصاص دهد؟ فیلم Little Miss Sunshine داستان خانواده‌ای است که با ون خود به یک سفر مجلل می‌روند و مهم‌ترین ویژگی این فیلم، نوع رابطه اعضای خانواده با یک دیگر است. فیلم لوگان در نگاه اول یک فیلم ابرقهرمانی است ولی وقتی دقیق‌تر به آن نگاه کنیم سه شخص را می‌بینیم که همانند یک خانواده در کنار یکدیگر هستند. همچنین هر دو فیلم از عنصر خانواده استفاده می‌کنند و طی سفر خود، با مسائلی که برای هرکدام پیش می‌آید، دست و پنجه نرم می‌کنند. اگر باز به دنبال شواهد برای شبیه بودن این دو فیلم هستید، می‌توان به مصاحبه کارگردان فیلم لوگان اشاره کرد. وی در این باره می‌گوید:

می می‌خواهم فیلم Little Miss Sunshine را با سه شخصیت بنام‌های لوگان، چارلز و X-23 بسازم و آن‌ها را در یک ون انداخته و ببینم چه اتفاقی در طول داستان برای آن‌ها رخ می‌دهد.

نظر شما در مورد این فیلم‌ها چیست؟ آیا فیلم دیگری نیز می‌شناسید که به لوگان شبیه باشد؟


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده