نویسنده: محسن وزیری
// چهار شنبه, ۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۰۱

شگفتی های لیست نامزدهای اسکار 2017

نامزدهای جوایز اسکار 2017 روز گذشته اعلام شد و مثل همیشه بعضی فیلم‌ها و بازیگران کمتر تحویل گرفته شده‌اند.

نامزدهای مراسم اسکار هر ساله مورد بحث و جدل علاقمندان سینما بوده و هشتاد و نهمین اسکار نیز از این قاعده مستثنی نیست. پس از اعلام نامزدهای اسکار 2017 که البته همراه با خبری خوش برای ما بود و فیلم فروشنده در میان نامزدها قرار گرفت، برخی نام‌های بزرگ سینما و فیلم‌هایی که انتظار می‌رفت شانس اسکار داشته باشند توسط آکادمی علوم و هنرهای سینمایی که مسئول برگزاری این مراسم است کنار گذاشته شده‌اند.

فیلم لا لا لند با کسب ۱۴ نامزدی در کنار فیلم‌های تایتانیک و All About Eve به عنوان فیلمی که بیشترین نامزدی اسکار را در تاریخ به دست آورده قرار گرفته است. بعد از همه‌ی بحث و جدل‌هایی که در اسکار سال گذشته مبنی بر کنار گذاشتن بازیگران سیاه‌پوست بالا گرفت، امسال ۳۵ درصد از نامزهای اسکار (از جمله دنزل واشینگتن برای فیلم Fences و اکتاویا اسپنسر برای فیلم Hidden Figures) سیاه‌پوست هستند.

در لیست زیر نگاهی خواهیم داشت به نام‌هایی که جایشان در نامزدهای اسکار 2017 خالی است و البته به نامزدهایی که کمتر انتظار موفقیتشان می‌رفت نیز اشاره می‌کنیم.

ایمی آدامز

 ایمی آدامز

برخلاف انتظارها، نام بازیگر نقش اول فیلم تحسین‌شده‌ی Arrival در میان هشت نامزدی که این فیلم کسب کرد به چشم نمی‌‌خورد. از دیگر شگفتی‌های جایزه‌ی بهترین بازیگر نقش اول زن، روث نگا بود که تنها نامزدی فیلم Loving را به دست آورد. ایزابل اوپرت بازیگر فرانسوی فیلم Elle که جایزه‌ی گلدن گلوب را نیز از آن خود کرده بود در بین نامزدها دیده می‌شود. اما استون برای فیلم لا لا لند، ناتالی پورتمن برای فیلم جکی و مریل استریپ برای فیلم فلورنس فاستر جنکینز نامزد بهترین بازیگر نقش اول زن شدند. این بیستمین نامزدی اسکار برای استریپ به حساب می‌آید.

مل گیبسون

بسیار گمان می‌کردند مل گیبسون بالاخره به دوران اوج خود بازمی‌گردد و اعضای آکادمی باز هم روی خوشی به او نشان خواهند داد. فیلم جنگی Hacksaw Ridge یا ستیغ اره‌ای بالاخره آکادمی را مجاب کرد تا نام گیبسون را در میان بهترین کارگردان‌های سال ۲۰۱۷ بیاورد. آخرین باری که گیبسون نامزدی اسکار را کسب کرد و برنده نیز شد به سال ۱۹۹۶ و فیلم شجاع دل برمی‌گردد. اندرو گارفیلد نیز برای ایفای نقش در این فیلم نامزد کسب اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد شده است.

Deadpool

اگر ددپول، قهرمان بدهن قرمزپوش به لیست نامزدهای اسکار راه پیدا می‌کرد مایه‌ی شگفتی بسیاری می‌شد اما با در نظر گرفتن اینکه احتمال می‌رفت این فیلم ابرقهرمانانه‌ی بزرگسالانه در بین نامزدهای بهترین فیلم دیده شود (با توجه به دو نامزدی گلدن گلوب)، جای تعجب دارد که ددپول در هیچ رشته‌ای حتی جایزه‌های فنی نامزد دریافت اسکار نشده است.

مارتین اسکورسیزی

مارتین اسکورسیزی

انتظار می‌رفت فیلم Silence، اثر حماسی/مذهبی اسکورسیزی در فصل جوایز رقیب قدری برای سایر فیلم‌ها باشد اما آخرین ساخته‌ی کارگردان کارکشته‌ی هالیوود حداقل در این زمینه ضعیف عمل کرده و تنها یک نامزدی برای بهترین فیلمبرداری کسب کرده است. The Wolf of Wall Street فیلم قبلی اسکورسیزی در سال ۲۰۱۴ موفق شد پنج نامزدی اسکار کسب کند.

ویگو مورتنسن

با اینکه مورتنسن برای جایزه‌های گلدن گلوب و بفتا نامزد بهترین بازیگر نقش اول مرد شده بود، اما در هر صورت نامزدی بازیگر Captain Fantastic با وجود کنار گذاشته شدن تام هنکس برای بازی در فیلم Sully، از آن اتفاقاتی است که فقط در اسکار می‌افتد.

Passengers

فیلم علمی تخیلی مسافران با بازی جنیفر لانرس و کریس پرت با اینکه در گیشه موفق بود اما اصلا‌ً نتوانست نظر منتقدان را جلب کند و غیبت آن در اسکار جای تعجبی ندارد، اما این فیلم موفق شده دو نامزدی اسکار حداقل در بخش‌های فنی کسب کند. گای هندریکس دایس، طراح صحنه‌ی مسافران که پیشتر برای فیلم  اینسپشن نامزد اسکار شده امسال نیز این نامزدی را کسب کرده و توماس نیومن، آهنگساز فیلم چهاردهمین نامزدی اسکار خود را برای این فیلم کسب کرد. 

تام هنکس

تام هنکس

تام هنکس، برنده‌ی دو جایزه اسکار امسال باید از خانه به تماشای مراسم اسکار بنشیند. بازی او در نقش چلسی سالنبرگر در فیلم Sully اثر کلینت ایستوود، تحسین منتقدان را به همراه داشت اما آکادمی اسکار نقش‌آفرینی او را لایق نامزدی بهترین بازیگر نقش اول مرد ندانستند. فیلم زندگی‌نامه‌ای ایستوود بر اساس کتاب «معجزه روی هادسون» ساخته شده که یک نامزدی برای بهترین تدوین صدا دریافت کرده است.

Finding Dory

انیمیشن «در جستجوی نمو» اولین فیلم پیکسار بود برای این استودیو جایزه‌ی اسکار را به ارمغان آورد. اما امسال از آن سال‌هایی است که یک انیمیشن از پیکسار به نامزدی بهترین انیمیشن راه پیدا نکرده است. «در جستجوی دوری» با اینکه عملکرد بسیار خوبی در باکس آفیس داشت و منتقدان هم روی خوشی به آن نشان دادند اما نتوانست از پس دیگر انیمیشن‌های شرکت صاحب‌اش (موانا و زوتوپیا) بربیاید. 

مایکل شنون

تنها نامزدی اسکار فیلم تحسین‌شده‌ی حیوانات شب‌خیز یا Nocturnal Animals به مایکل شنون در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل مرد رسید. نکته‌ی جالب اینجاست که شنون به هم‌بازی‌اش یعنی ارون تیلور جانسون در این بخش ترجیح داده شد، او در مراسم گلدن گلوب برنده‌ی همین جایزه شده بود. فیلم تام فورد در اسکار ۲۰۱۷ عملکرد ضعیفی داشت و انتظار می‌رفت شاهد نامزدی‌های بیشتری برای این فیلم باشیم.

فیلم Elle

Elle

فیلم فرانسوی «او» ساخته‌ی پاول ورهوون در حالی از لیست بهترین فیلم‌های خارجی‌زبان اسکار کنار گذاشته شد که در گلدن گلوب 2017 توانست جایزه‌ی این بخش را مال خود کند. اما فیلم همچنان شانس برنده شدن یک اسکار به وسیله‌ی ایزابل اوپرت، بازیگر نقش اول آن دارد. اما از طرفی فیلم فروشنده نماینده‌ی ایران نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی شده که البته شانس پیروزی آن در مقابل رقیبانی چون تونی اردمن آلمانی، چندان زیاد به نظر نمی‌رسد.

اسکار 2017 یک ماه دیگر و در تاریخ ۲۶ فوریه (۸ اسفند) در هالیوود لس آنجلس برگزار می‌شود و برندگان بزرگ‌ترین مراسم فیلم‌های سال مشخص خواهند شد. جیمی کیمل کمدین و مجری معروف برای اولین بار اجرای این مراسم را برعهده دارد


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده