مصاحبه کارگردان World of Warcraft در مورد بسته های الحاقی بازی
بازی MMO نقش آفرینی World of Warcraft جز آن دسته از بازیهایی است که مخاطبان زیادی را در سرتاسر جهان به خود اختصاص داده است. در سال ۲۰۱۶ میلادی جدای از عرضه شدن بسته الحاقی Legion، بروزرسانیهای زیاد دیگری نیز برای بازی عرضه شد. بروزرسانیهایی که شامل محتویات جدید یا رویدادهایی نظیر کلاس Mounts یا میکرو هالیدی میشد. حال سایت گیماسپات مصاحبهای با آیون هازیکوستاس، کارگردان بازی وارکرفت، در ارتباط با نحوه عرضه بروزرسانیها و بستههای الحاقی بازی داشته است.
رویداد میکرو هالیدی که شما آن را معرفی کردید باید جالب و شگفت انگیز باشد. آیا هر ماه به صورت منظم شاهد رویدادهای مشابهی خواهیم بود؟
: وقتی صحبت از این موارد میکنیم، بیشتر جنبه سالیانه دارند. مثلا روز یادبود Ahn’Qiraj در تاریخ ۳ بهمن ماه (۲۲ ژانویه) است و این رویداد به صورت سالانه رخ میدهد. از اینرو فکر نمیکنم شاهد برگزاری مناسبتهای این مدلی به صورت ماهانه باشیم ولی در این میان مواردی هستند که میتوان آنها را در نقاط مختلفی از تقویم قرار داد. مواردی که باعث میشوند بازی عملکردی بهتر از قبل داشته باشد و باعث یک تازگی شود.
ایدههایتان چگونه بوجود میآیند؟ آیا مواردی هستند که به صورت ناگهانی به ذهن شما میآیند و با خود میگویید که ایده خوبی است ولی برای محتویات بلند مدت بازی خوب بنظر نمیرسد؟
: خیلی از رویدادهای تعطیلات سال نو ما شبیه به هم هستند. همچنین در این بین سال نو چینیها یا همان رویداد لونار نیز وجود دارد و سعی کردهایم همیشه تمامی رویدادها را پوشش دهیم. فکر میکنم در این میان یک سری از آنها مثل Day of the Dead با ارائه موارد کوچک به موفقیت خوبی میرسند. قصد داریم در آینده این موارد را با مقیاس کوچکتر نیز انجام دهیم. با نزدیک شدن به ایده محتویات بروزرسانی ۷/۱۵ قصد داشتیم محتویاتی را ارائه دهیم تا جلوهای تازه و نو را برای بازی به ارمغان بیاورد. مواردی که بتوان آنها را در مقیاسهای گوناگون و با جزئیات متفاوت از یکدیگر ارائه داد. این موارد بررسیهای زیادی قرار گرفتند، زیرا میخواستیم مطمئن شویم این بروزرسانی در زمان خوبی عرضه میشود.
این مورد که شاهد بروزرسانیهای ثابتی باشیم یا اینکه هر ازگاهی یک بسته الحاقی برای بازی عرضه شود بسیار مهم است. جایگاه شما در این مورد کجاست؟ آیا شما بروزرسانیهایی با محتویات کمتر عرضه خواهید کرد و هیچ قولی برای بستههای الحاقی سالانه نخواهید داد؟
: ما نمیتواینم بستههای الحاقی سالانه بدهیم زیرا قصد انجام این کار را نداریم. موردی که ما آن را یاد گرفتهایم، این است که در مدت زمان سالانه نمیتوانیم یک بسته با ارزش را برای بازی و کاربران به ارمغان بیاوریم و مطمئن شویم که تمامی بازیکنان WOW با هر بار بازی کردن شاهد یک محتوای جدید در گوشه و کنار بازی بوده و از آن لذت ببرند. این گفتهها بدان معناست که ابتدا یک اکسپنشن عرضه شده و داستان آن را دنبال خواهید کرد سپس با یک سری محتویات دیگر دنیای بازی را تازه و نو نگه میداریم و وقتی زمان مناسب فرا برسد، اکسپنشن یا بسته الحاقی جدید را عرضه خواهیم کرد. عجله کردن در این موارد به نفع کسی نیست. وقتی به گذشته نگاه میکنیم، میبینیم که میتوانستیم تغییرات بیشتری بر روی داستان Warlords of Draenor انجام دهیم. خلق شخصیتهای جدید یا شخصیتهای منفی که به خوبی به آنها پرداخته نشد. ما در ابتدا گرفتاریها و مشکلات دو شهر Draenei و Shattrath را به تصویر کشیدیم و سپس به سراغ شخصیت منفی داستان رفتیم و در آخر، نتیجه کار نامشخص ماند. ما سعی کردیم این مشکلات را در Legion تکرار نکنیم. در کل از نظر من باید یک تعادل بوجود آید. در ابتدا محتویات داستانی و سایر بخشهای یک اکسپنشن را آماده میکنید و سپس وقتی کاربران نیز آماده این بسته الحاقی جدید بودند، آن را عرضه میکنید.
طرف دیگر این تعادل از نظر شما کاربران هستند. کسانی که در بازی به بالاترین سطح ممکن رسیده و برای بسته الحاقی بعدی آماده هستند و همچنین، کاربرانی که جز کژوال گیمرها بوده و آنچنان خود را غرق در دنیای بازی نمیکنند. شما چگونه این دو قشر را در نظر میگیرید؟
: من فکر میکنم این یک نوع عادت و روندی است که بازیسازان پس از مدتی به آن دست پیدا میکنند. ولی در کل فکر میکنم محتوای یک اکسپنشن و شیوههایی که برای بازی کردن ارائه میکند، دلیلی است که باعث میشود زمان عرضه یک بسته الحاقی یا اکسپنشن را حدس بزنیم. من فکر میکنم در بسته الحاقی Legion سعی کردیم سبکهای مختلف بازی کردن را در نظر بگیریم. از دانش آموزی که وقت زیادی برای بازی کردن ندارد تا بازیکنانی که مدام در حال بازی کردن در Arenaهای بازی هستند یا حتی آن دسته از بازیکنانی که زمانی هاردکور گیمر بودهاند و حال بدلیل تشکیل خانواده و مشاغل دیگر، کمتر وقت بازی کردن دارند. ما خیلی سعی کردیم این موارد را در Legion رعایت کنیم و در بلند مدت خواهیم فهمید که در این کار موفق بودهایم یا خیر. ما یک سیستم کوئست جهانی برای بازی تعبیه کردیم که بازیکنان تک نفره (اشخاصی که دوست دارند به صورت فردی به بازی کردن بپردازند) میتوانند براحتی از طریق آن سرگرم شوند. همچنین دانجنها را در اختیار داریم که کوچکترین محتویاتی هستند که در این بازی قرار داده شدهاند و میتوانید دانجنهای متفاوت از نظر درجه سختی را بازی کرده و پاداشهای مربوطه را دریافت کنید. حال در کنار تمامی این موارد Raid Gameها و PvPها نیز قرار دارند که تنوع خوبی را به بازی اضافه کردهاند.
ظاهرا تغییرات زیادی بر روی بازی اعمال شده است. آیا شما در مقایسه با سایر بستههای الحاقی، شاهد جذب شدن بازیکنان جدید و برگشتن بازیکنان قدیمی به این بازی بودهاید؟
: در حال حاضر نمیتوانم آمار دقیقی به شما بدهم ولی تا به الان تعداد خیلی زیادی از بازیکنان، بسته الحاقی Legion را بازی کردهاند. همچنین اسمهای آشنایی از بازیکنان و اعضای گروه را دیدهام که چندین سال پیش مشغول بازی کردن بوده و حال شاهد چت کردن دوباره آنها در بازی بودهام.
یکی از ویژگیهایی که در بسته الحاقی Legion شدیدا جالب است، تعامل آن با برنامه موبایل مخصوص بازی است. اینکه بدون قرار گرفتن پشت پیسی خود میتوانید دستورات لازم را در بازی صادر کنید. آیا این روش جز مواردی است که دوست داشتید با اعمال آن دنیای بازی را گسترش بدهید و به بازیکنان این اجازه را بدهید که بتوانند تجربیاتی بر روی گوشیهای موبایل خود نیز کسب کنند؟
: قطعا! ما بسیار خوشحال هستیم از اینکه Legion Companion App به خوبی ظاهر شده است. این بهترین راه است تا از طریق ترکیب کردن بازی با این برنامه، شخصیت شما را همیشه در دسترستان قرار بدهیم. شما براحتی میتوانید با مراجعه به این برنامه پاداشهای خود از مراحلی که رفتهاید را دریافت کرده یا شخصیتهای خود را به ماموریتهای مختلف بفرستید. اینها مواردی هستند که در آینده به این برنامه اضافه خواهد شد. ولی این موارد شامل این نیست که در آینده کاری کنیم که بتوان بازی را بر روی موبایل نیز اجرا کرد. مواردی که قصد داریم در آینده به برنامه مخصوص این بسته الحاقی اضافه کنیم این است که مشاهده کنید چندنفر از تیمتان برای Raid Match که قرار دادهاید، اعلام آمادگی کردهاند یا اینکه آیتمهایی که برای مزایده به فروش گذاشتهاید، فروخته شدهاند یا نه. اینها مواردی هستند که با انجام آنها میتوانید راحتی را برای کاربران به ارمغان بیاورید.
آیا تا به حال به موارد دیگری برای بزرگتر کردن حس تعامل بازی مثل عرضه بر روی کنسولها فکر کردهاید؟ بازی فاینال فانتزی ۱۴ بهترین و موفقترین مثالی است که میتوان در این زمینه نام برد یا اینکه فکر میکنید تجربه بر روی پیسی بهترین و تنهاترین راه برای دنیای WOW است؟
: این موردی است که در بازههای زمانی مختلف در موردش صحبت کردهایم. حس میکنم با این رابط کاربری و مشخصاتی که WOW در اختیار دارد، بیشتر یک بازی مختص به پیسی باشد. من فکر میکنم که فاینال فانتزی ۱۱ و ۱۴ به صورت مشترک بر روی پیسی و کنسول ساخته شدهاند و توسعه این بازیها بیشتر کنسول محور است. این کار مثل یک دوراهی است که فقط یکی از آنها را میتوانید انتخاب کنید و ما از آنجایی که مسیر پیسی را پیش گرفته و به عبارتی سعی بر این داریم تا بر پیسی سلطنت کنیم، برگشت به عقب و انتخاب راه دیگر کمی ناشایست است.
بزرگترین درسی که شما و تیمتان از محتویات قرار داده شده در بسته الحاقی Legion گرفتید، چه مواردی بوده است؟
: مواردی که ما مشاهده کردهایم از بازخوردها، مثبت بوده است و ما واقعا از چشم اندازی که داشتیم، خوشحال هستیم. از طرفی این اولین بسته بازی است که من در مراحل ساخت آن شرکت داشتم. اگر قدرت جادویی یا یک ماشین زمان را در اختیار داشتم و به چند ماه پیش سفر میکردم، باز همین تغییرات را بر روی بازی انجام میدادم. بدست آوردن آیتمهای لجندری شاید متداولتر از قبل میشد. من فکر میکنم این موارد را در آینده بیشتر خواهیم دید و آن دسته از بازیکنانی که به طور منظم در حال بازی کردن بوده و هنوز این آیتمها را ندیدهاند، میتوانند آنها را براحتی دریافت کنند. حال در این میان یک بازه زمانی برای این سیستم جدید دریافت آیتمها وجود دارد. به عبارتی نمیتوان تمامی آیتمهای جدید را در دسترس قرار داد و این سیستم را از آیتمهای جدید اشباع کرد. در این میان محدودهای است که بیان کننده آن مواردی است که کاربران میخواهند و قطعا گوش دادن به آنها ارزشمند است. طراحی کلاسها یکی دیگر از بخشهایی است که در آینده دست خوش تغییراتی در بسته الحاقی Legion خواهد شد. تغییراتی که باعث میشوند معنی و مفهوم کلاسها را بهتر از قبل درک کنیم. اینکه کلاس Hunter شامل چه ویژگیها و قابلیتهایی شود که در خور این نام باشد یا کلاس Rogue. ما قطعا بازخورد طرفداران را دریافت کردهایم از این که دوست داشتند کلاس مورد علاقهشان تکمیل شده و تغییراتی بر روی آنها اعمال شود. قطعا در بروزرسانیهای آینده بازی، شاهد تغییراتی در این بخشها خواهیم بود.
تجربیاتی نظیر Karazhan از قبل در برنامه کاری شما قرار داشت؟ آیا باز هم شاهد تجربیات کلاسیک شبیه به Karazhan خواهیم بود؟
: بله حتما. این موردی است که ما همیشه در بستههای الحاقی WOW آن را انجام میدهیم. در گذشته دانجنهای کلاسیک بازی را با محیطهایی نظیر Scholomance و Scarlet Monastery بروزرسانی کردیم. Karazhan نیز یکی از آن دسته مواردی بود که در مورد آن صحبتهای زیادی انجام شده بود ولی دو چالش بر سر راه ما قرار داشت. اول اینکه بدلیل بزرگ بودن Karazhan واقعا سخت بود که بتوانیم پیشرفتهای خود را بر روی آن تصور کرده و همخوانی آن را مشاهده کنیم. چالش دوم خط داستانی بود که هیچ پل ارتباطی بین آن وجود نداشت. ولی عرضه بسته الحاقی Legion تمامی مشکلات را رفع کرد و شاهد یک خط داستانی با محوریت شخصیت مدیو و داستان فیلم وارکرفت هستیم.