E3 2019: چه انتظاراتی از کنفرانس یوبیسافت داریم؟
شاید این نکته لزوما دربارهی تمام ادوار اخیر مراسم E3 صدق نکند. ولی در کل، نمیتوان انکار کرد که لابهلای اکثر خاطرات ما از رویداد ویدیوگیمی بزرگ مورد بحث، یوبیسافت فارغ از سطح کیفی کنفرانسهایش، عملا بعد از سونی و مایکروسافت، ارائهدهندهی بهترین نمایشها بوده است. آنها چه در آوردن ستارههایی از دنیای بازیها همچون شیگرو میاموتو به استیج مراسمهایشان و چه در ارائهی اطلاعات تازه از آثاری که بهزودی عرضه میشوند، عملکرد راضیکنندهای داشتهاند و شاید تنها مشکلشان همین باشد که در سالهای اخیر، کمتر میتوان یک سورپرایز واقعی و میخکوبکننده را در کنفرانسهای مطبوعاتیشان پیدا کرد. امسال هم یوبیسافت احتمالا با تمرکز روی چهار بازی که قول عرضهی آنها تا پایان زمستان سال ۲۰۲۰ میلادی (یعنی از حالا تا انتهای سال شمسی جاری) را داده است، برنامههای زیادی برای کنفرانس خود دارد و بسیاری از طرفداران پر و پا قرصش را هیجانزده خواهد کرد. علیالخصوص به این خاطر که مخاطبان تا این لحظه، فقط از قرار داشتن Ghost Recon Breakpoint در بین این چهار مورد، اطمینان صد در صدی دارند.
در همین حین، خیلیها میگویند باتوجهبه علاقهی بسیار زیاد سران یوبیسافت نسبت به سردمداری حضور در پلتفرمهای جدید که پیشتر خودش را در هنگام عرضهی Wii U و Nintendo Switch نشان داده است، Stadia هم در کنفرانس مطبوعاتی آنها در E3 2019 به نحوی حاضر خواهد بود. چرا که باتوجهبه قرارگیری یک نسخه از سری Assassin's Creed روی سرورهای گوگل برای اولین اجرای آزمایشی پلتفرم ویدیوگیمی و استریممحور نامبرده، بعضی ژورنالیستها کموبیش نسبت به همکاری جدی یوبیسافت با گوگل مطمئن هستند و تایید انتشار تعداد زیادی از بازیهای شرکت فرانسوی روی Stadia در ماههای آتی را قطعی میدانند. هرچند که شاید تمام ثانیههای کنفرانس مطبوعاتی مورد اشاره هم اینقدر دوستانه نباشند و خالقان مجموعههایی به مانند Watch Dogs، همانگونه که اندکی پیشتر شایعهاش شدیدا بالا گرفته بود، بالاخره از سرویس اشتراکی Ubisoft Pass رونمایی کنند تا به همین شکل، مقابل Xbox Game Pass مایکروسافت و EA Accessالکترونیک آرتز، قد علم کرده باشند. حرکتی که راستش را بخواهید، هوشمندانه خواهد بود. زیرا یوبیسافت انقدر از بازیها و فرنچایزهای متعددی برخوردار هست که با ارائهی یک سرویس اشتراکی ماهانه با قیمت مناسب که اجازهی دسترسی به تکتکشان را تقدیممان میکند، توانایی وسوسه کردن بسیاری از گیمرها را داشته باشد.
پیش از رسیدن به بخش اصلی صحبتهایمان، باید بدانید که دو مورد از بازیهای مورد انتظار فرانسویها، قطعا درون کنفرانس امسالشان در E3 2019 جایی ندارند. اولین مورد، Beyond Good and Evil 2 است که نمایشی جداگانه و مخصوص به خود را چهارشنبه، ۱۵ خرداد سال ۱۳۹۸ ارائه داد و اصلا شاید اثری متعلق به نسل نهم کنسولها باشد و دومین مورد هم محصولی نیست جز Skull & Bones که بهتازگی معلوم شد در زمانی نامشخص از سال ۲۰۲۰ (!)، قدم به بازار میگذارد.
نمایشی کوتاه و سینمایی از Avatar
اگر نمایشهای گوناگون و مفصل Beyond Good and Evil 2 باعث شدهاند تا آن را بزرگترین و جاهطلبانهترین ساختهی یوبیسافت در سالهای اخیر به حساب بیاورید، باتوجهبه اطلاعات نهچندان زیادمان از پروژهی همچنان در حال ساخت و بدون نام شرکتهای Lightstorm Entertainment و Massive Entertainment که با اقتباس از مجموعهی سینمایی خلقشده توسط جیمز کامرون مراحل آفرینش خود را پیش میبرد، باید بدانید که سخت در اشتباه هستید. چرا که بازی «آواتار» که ماهها و ماهها توسط بازیسازانی مختلف از جمله آفرینندگان The Division در دست ساخت بوده است، میخواهد شما را به پاندورا یا همان دنیای افسانهای بناشده توسط کامرون در Avatar ببرد و تجربهای جهانباز و متمرکز روی داستانگویی و چرخاندن مخاطب در جهانی بهخصوص را تحویلتان دهد.
با همهی اینها و در عین آن که کوچکترین شکی مبنی بر پیشرفت روزمرهی بازی Avatar وجود ندارد، اکنون نزدیک به دو سال از آخرین اشارهی تبلیغاتی مستقیم یوبیسافت در کنفرانسهایش به آن میگذرد. از طرفی حاصل ترکیب شایعههای مرتبط با بازی با اطلاعات رسمیمان از سوی سازندگان، سبب میشوند که بفهمیم فرانسویها این محصول را احتمالا جایی در نُه ماه آغازین سال ۱۳۹۹ (۹ ماه پایانی سال ۲۰۲۰ میلادی) تقدیم طرفداران میکنند.
باتوجهبه محبوبیت کنونی Avatar و تشنگی طرفداران برای دومین قسمت آن، بازی یوبیسافت برای جلب توجهات گوناگون، نیازی به چیزی بیشتر از یک تریلر سینمایی خیرهکننده و خالی از جزئیات مرتبط با گیمپلی، نخواهد داشت
این پروژه که سازندگان اصلی فیلم از جمله خود جیمز کامرون هم روی مراحل آمادهسازی آن نظارت داشتهاند، بهگفتهی سران یوبیسافت با استفاده از یک انجین قدرتمند ساخته میشود و فرصت نفس کشیدن در پاندورا را تقدیم بازیکنان خواهد کرد. همچنین خالقان اثر ادعا کردهاند که بازی درون گیمپلی خود، راههای بسیار متفاوتی را در مقابل مخاطبان میگذارد تا هرکس آنطور که میخواهد، جهان فانتزی/علمیتخیلیاش را جستوجو کند. در هر حالت باتوجهبه عظمت برند Avatar و اکران دومین قسمت از این سری فیلمها در سال ۲۰۲۱، شاید هیچ زمانی مناسبتر از اواخر سال ۲۰۲۰ برای عرضهی بازی مورد نظر وجود نداشته باشد و از آنجایی که یوبیسافت اهل برگزاری کنفرانس مطبوعاتی خارج از فضای E3 نیست، شاید هیچ فرصتی بهتر از E3 2019 هم برای پخش اولین تریلر سینمایی کوتاه آن، پیدا نشود. یک نمایش کوتاه و خالی از جزئیات مفصل که بهسادگی، حجم بالایی از اخبار را به خودش اختصاص میدهد و میزان عطش طرفداران برای تجربهی بازی را نیز بیشتر از قبل میکند.
اطلاعات جامع از بهروزرسانیهای بازیهای آنلاین
کمتر ناشری در دنیا را میتوان یافت که در لحظه چهار بازی بزرگ، موفق و پرشده از بخشهایی با محوریت اتصال به اینترنت و با جوامع مخاطب قابلتوجه داشته باشد تا بتواند بهسادگی قسمتی از کنفرانسهای مطبوعاتیاش را به انتشار اخبار تازه دربارهی بهروزرسانیهای آنها، اختصاص دهد. ولی از قضا، یوبیسافت یکی از این ناشرهای اندک است و یقینا در بخشی از کنفرانس خود، DLCها، آپگریدها و تمام مواردی را به نمایش میگذارد که در ماههای آتی به چهار بازی Tom Clancy's Rainbow Six Siege و Tom Clancy's The Division 2 و For Honor و Anno 1800 اضافه میشوند.
از قهرمانها و حالات و نقشههای جدید باتوجهبه اقتضای هرکدام از بازیها تا معرفی احتمالی Season Passهای سالانهی تازهای که تجربههایمان از بازیهای مورد بحث را بهبود میبخشند و متنوعتر از قبل میسازند. هرچند که یقینا مخاطبان امیدوارند سرتاسر این بخش از کنفرانس، بیشتر از پانزده دقیقهی آن را دربرنگیرد و تمرکز برگزارکنندگان، روی رونماییهای جدید و پخش دادههای رسمی بیشتر از بازیهای پرطرفدار و قرارگرفته در مسیر انتشار باشد. نه صحبت مفصل راجع به بهروزرسانیهایی که دنبالکنندگان پروپاقرص بازیهای نامبرده، در هر حالت به محض انتشار، سراغشان خواهند رفت.
Watch Dogs Legion؛ ستارهی اصلی کنفرانس
شایعهها میگویند شخصیت اصلی Legion دختری انگلیسی-آسیایی با نام سارا است که در شرکتی ضد تروریستی و مرتبط با تأمین امنیت سایبری کاربران فعالیت میکند
دقیقا در شرایطی مشابه با افشای اطلاعاتی اندک و ابتدایی از Assassin's Creed Odyssey در آستانهی E3 2018 که به تایید سربستهی بازی توسط یوبیسافت و رونمایی مفصل و کامل از آن مابین دقایق کنفرانس مطبوعاتی شرکت فرانسوی در سال گذشته منجر شد، حالا Watch Dogs Legion همان بازی بزرگی به حساب میآید که سازندگانش وعدهی رونمایی کامل از آن در E3 را دادهاند. به همین خاطر هم خیلیها اعتقاد دارند Legion دقیقا در کنفرانس امسال، به همان اندازهی Odyssey در کنفرانس سال قبل، نگاهها را روی خودش قفل میکند و احتمالا مفصلترین تیزرها و تریلرها را تحویل طرفداران میدهد. یک اثر جهانباز، جریانیافته در لندنِ پسا-برگسیت (لندن امروز باتوجهبه خروج انگلستان از اتحادیهی اروپا)، متمرکزتر از همیشه روی استفاده از هک بهعنوان مهمترین عنصر گیمپلی و نمایشدهندهی پاد-آرمانشهری آشنا و باورپذیر که یکی از قدرتمندترین سیستمهای نظارتی/امنیتی دنیا را دارد. Watch Dogs Legion در فرمی جاهطلبانه و همچنان توضیح دادهنشده، اجازهی کنترل بسیاری از NPCها (مردم شهر و در کل، شخصیتهای اصولا غیر قابل کنترل) را به بازیکن میبخشد و مطابق شایعهها، شخصیتی مونث و آسیایی-انگلیسی را بهعنوان قهرمان اصلی میشناسد. همچنین برخی شایعههای دیگر هم میگویند اسکیتسواری و ترسیم گرافیتیهای گوناگون روی دیوارهای شهر، از بخشهای فرعی گیمپلی Legion به حساب میآیند و بازیکن با قرارگیری در جایگاه پروتاگونیست بازی یعنی سارا، تبدیل به یکی از کارکنان سازمانی ضد تروریستی و متمرکز روی مسائل سایبری میشود. حالا باید صبر کرد و دید آیا Watch Dogs Legion از همان اولین نمایشها، پتانسیل خود برای تبدیل شدن به بهترین قسمت از مجموعه تا به امروز را به رخ همگان میکشد یا میخواهد تنها و تنها، به تکرار مکررات بپردازد؟
معرفی کاملتر Roller Champions و Ghost Recon Breakpoint
Roller Champions میتواند با یک نمایش عالی، خیلی سریع خود را بهعنوان یک بازی مفرح و جذاب، به همگان اثبات کند
اگر قرار بر تهیهی لیستی از موثقترین و محتملترین اطلاعات غیررسمی بیرون کشیدهشده از دل شرکتهای بزرگ حاضر در E3 2019 باشد، احتمالا خبر فاش شدن آیپی جدید یوبیسافت به اسم Roller Champions که با ترکیب چند ورزش و در فضایی رقابتی و الهامگرفته از Rocket League ساخته شده، در رتبهی اول قرار میگیرد. یک بازی آنلاین و بناشده روی مسابقات بازیکنان واقعی از سرتاسر جهان در مقابل یکدیگر که اسکیتسواری را کنار ورزشهایی همچون هاکی میگذارد و شما را در پیستهای چرخشی گوناگونِ (اعم از استیجهایی ساحلی یا پیستی قرارگرفته در کشور مکزیک) ورزشِ «رولر دربی»، به جان یکدیگر میاندازد. Roller Champions ساختهای برخودار از گرافیک فنی فوقالعاده نیست، احتمالا با موتور بازیسازی یونیتی (Unity) خلق شده است و سازندگانش روی مفرح بودن آن و جذابیت فضای کارتونی/فانتزیاش برای گیمرها تاکید داشتهاند.
Roller Champions که بنا به تصاویر و ویدیوهای همچنان غیررسمی منتشرشده، رقابتی با محوریت یک توپ مشخص و گرهخورده به دقت در هدفگیری را برایمان ترتیب میدهد، از پوششهایی قابل شخصیسازی برای بازیکنان و حالاتی مختلف همچون Price و Flick بهره میبرد. همچنین گفته میشود بازی مورد بحث که برای نینتندو سوییچ، پلیاستیشن 4، ایکسباکس وان و PC منتشر خواهد شد، مواردی مانند جدول امتیازات، فروشگاه و خریدهای درونبرنامهای، ردهبندیهای مختلف و حتی قابلیت ساخت مراحلی با قوانین بهخصوص توسط خود بازیکنان را در خود جای داده است.
ولی Roller Champions تنها بازی تازه از راه رسیدهی یوبیسافت نیست که احتمالا شاهد رونمایی کامل فرانسویها از آن در جریان این کنفرانس هستیم. چرا که Tom Clancy's Ghost Recon Breakpoint هم که برای انتشار در ۴ اکتبر (۱۲ مهر) امسال برنامهریزی شده است و سازندگان از حجم قابل قبولی از اطلاعات و ویدیوهای مرتبط با آن پرده برداشتهاند، یکی از مهمانان تاییدشده و قطعی یوبیسافت در E3 2019 خواهد بود. هرچند که این شوتر تاکتیکی باتوجهبه آگاهی تقریبا زیاد مخاطبان نسبت به آن، احتمالا زمانی کمتر از رونمایی Roller Champions را به خود اختصاص میدهد. Ghost Recon Breakpoint آنتاگونیستی به نام کول را در مرکز قصهاش میبیند که جان برنتال، بازیگر محبوب سریالهای The Walking Dead و The Punisher، صداپیشگی و ضبط موشنکپچرهایش را برعهده داشته است. ضد قهرمانی که در محتوای داستانی Operation Oracle از قسمت قبلی مجموعه یعنی Tom Clancy's Ghost Recon: Wildlands معرفی شد و اینجا مجددا دربرابر بازیکنان میایستد. گیمرها دقیقا همچون تجربهشان از Wildlands میتوانند مراحل داستانی Breakpoint را تکنفره یا با همراهی یک الی سه نفر از دوستانشان و در قالب Co-Op پیش ببرند و در مجمعالجزایر Auroa (منطقهای خیالی که بازی در آن جلو خواهد رفت)، به جنگ با ارتش پهپادهای نظامی شرکت Skell Technology بپردازند. شرکتی که آن هم عملا توسط کولِ یاغیشده و قاتل، کنترل میشود. سربازان گروه Ghost، در این بازی جدید به جنگ اعضای گروهی با نام «گرگها» (Wolves) خواهند رفت و بهجای شکارچیهای سابق، بعضا شبیه شکارهایی برای دشمنانشان که دقیقا تواناییهایی در حد و اندازهی آنها دارند، به نظر میآیند. جنگ با پهپادهایی فوقالعاده هوشمند و قدم برداشتن در نقشهای زیبا برای از پا درآوردن شرکتی سرکش و فردی آدمکش؛ پس سؤال اصلی اینجا است که Breakpoint علاوهبر تکتک دادههای ذکرشده، در E3 2019 چه اطلاعات شنیدهنشده و متفاوتی دربارهی خودش را با ما به اشتراک میگذارد؟
معرفی اجمالی Tom Clancy's Splinter Cell جدید
دیگر کافی است! شاید هیچکدام از عاشقان سری باشکوه Tom Clancy's Splinter Cell فکر نمیکردند روزی برسد که از شایعههای متعدد پخششده پیرامون قسمت بعدی این مجموعه انقدر خسته شوند که جدا تا قبل از معرفی رسمی آن، نخواهند بازی نامبرده، کوچکترین جایی در ذهنشان داشته باشد. چون شایعههای مرتبط با تایید و رد و تایید مجدد و رد مجدد در حال ساخت بودن قسمت بعدی Splinter Cell در همراهی با اشارات ضد و نقیض و خالی از توضیح یوبیسافت به آن، اکنون رسما با افتخار به مرحلهی خستهکنندگی رسیدهاند. بهتازگی هم که جیسون شرایر، یکی از معروفترین و بانفوذترین ژورنالیستهای دنیای هنر هشتم، با اشاره به ناامیدی احتمالی طرفداران بازی Splinter Cell از E3 امسال، آب پاکی را روی دست خیلیها ریخته است.
در هر حالت، یوبیسافت اگر میخواهد هایپ تعداد لایق توجهی از مخاطبان نسبت به «اسپیلنتر سل» بعدی تبدیل به جبههگیری منفی آنها مقابل تکتک شایعههایش نشود، باید تازهترین قسمت از مجموعه را در همین کنفرانس مطبوعاتی پیشرو معرفی کند. حتی اگر شده با یک تیزر کوتاه که فقط لوگوی بازی را نشان میدهد و انتشارش در سال میلادی بعدی را تایید میکند. زیرا در غیر اینصورت، شایعههای بعدی برای حجم قابل توجهی از علاقهمندان نه هیجانانگیز، که بیشتر توهینآمیز و آزاردهنده جلوه خواهند کرد.
تیزری کوتاه برای رونمایی از Assassin's Creed سال ۲۰۲۰
همانقدر که شکی در رونمایی از Just Dance 2020 طی کنفرانس مطبوعاتی یوبیسافت در E3 سال جاری نیست، حضور یا عدم حضور نسخهی بعدی سری محبوب Assassin's Creed درون این رویداد، در هالهای از ابهام قرار گرفته است. از یک طرف همه میدانند بازی قطعا در سال ۲۰۲۰ از راه میرسد و از یک طرف شایعههای هیجانانگیز مرتبط با قرار گرفتنش در اسکاندیناوی و دوران وایکینگها، سبب میشوند که خیلیها امیدوار به دیدن جلوهای جدید و انقلابی از این مجموعه در آن باشند. موضوعی که اگر تحقق بیابد، رونمایی سینماتیک از بازی در کنفرانس امسال، پربیراه نخواهد بود. چون یوبیسافت عاشق رونمایی از بزرگترین پروژههایش در فواصل نسبتا طولانی باقیمانده تا زمان انتشار آنها است و ترکیب لغت وایکینگ با «اساسینز کرید»، انصافا بزرگ و هیجانآور به نظر میآید.
برآوردهسازی یکی از خواستههای همیشگی طرفداران
همواره وقتی هنگام تعیین انتظاراتمان از کنفرانسهای E3، نوبت به مراسم یوبیسافت میرسد، بیشتر از آن که مشغول بیان صحبتهایی جدید باشیم، سر به فهرست آرزوهایی کموبیش تکراری میزنیم که انگار شرکت فرانسوی هرگز قصد برآورده کردنشان را نداشته است و ندارد. امسال هم باتوجهبه شایعهها، همگان همچنان انتظار یک بازی هنری ساختهشده با استفاده از موتور UbiArt Framework همچون Child of Light و Valiant Hearts: The Great War را میکشند و از انتشار خبری دربارهی نسخهی کاملا بازسازیشدهی اولین قسمت از Assassin's Creed که داستان الطائر را روایت میکرد، در رویاهایشان قصهها میسازند!
همچنین بسیاری از مخاطبان هم هستند که دوست دارند سومین بازی بزرگ یوبیسافت از مجموعهی قدرتمند، جذبکننده و پرطرفدار South Park را ببینند یا چشمشان به جدیدترین نسخه از Rayman بیافتد. مخصوصا به این خاطر که انتشار کدهای رایگان بازی Rayman توسط یوبیسافت در آستانهی E3 2019 و گذشتن زمانی واقعا طولانی از تاریخ عرضهی تازهترین قسمت از مجموعهی بامزهی مورد اشاره، بسیاری را وادار به تئوریپردازی دربارهی احتمال رونمایی از نسخهی بعدی آن کرده است.
Prince of Persia هم که شایعههای مرتبط با ساخته شدن نسخهی جدیدش دیگر در طول سالها از هیجانانگیزی به خستهکنندکی رسیدهاند و شخصا تا وقتی معرفی کاملا رسمی و قطعیاش از سوی یوبیسافت را نبینم، وجود قسمتی جدید از مجموعهاش در جهان را باور نمیکنم. همهی اینها به کنار، خیلی از بازیکنانِ علاقهمند به آثار یوبیسافت، همچنان منتظر یک آیپی کاملا تازه و جاهطلبانه از سوی فرانسویها هستند. بازی علمیتخیلی/فضایی Pioneer را میگویم که در یکی از مراحل مخفی Watch Dogs 2 و با نفوذ مارکوس (شخصیت اصلی) به یکی از دفاتر یوبیسافت در سانفرانسیسکو درون نقشهی خود بازی به شکلی سورپرایزکننده معرفی شد، مدتی بعد از بین رفت و در ادامه هم یوبیسافت خبر کنسل شدنش را نادرست به حساب آورد. نتیجهی همهی اینها هم آن شد که در بهمن سال شمسی گذشته، متوجه شدیم Pioneer با پذیرش تغییراتی عمده نسبت به ایدهی اولیه، همچنان مراحل ساختش را طی میکند و میخواهد به یک شوتر عظیم و لایق توجه تبدیل شود. انتشار این خبر هم برای بسیاری از بازیکنان، معنایی واضح داشت؛ آنها میتوانند برای رویارویی با Pioneer در E3 2019 یا حداکثر E3 2020، رویاپردازی کنند.
نظر شما چیست؟ فکر میکنید کنفرانس مطبوعاتی یوبیسافت در E3 2019، نهایتا چهقدر در جلب نظر مثبتتان موفق میشود؟