واکنش فیل اسپنسر به اظهارات سونی در رابطه با ویژگی بازی بین پلتفرمی [E3 2017]
یکی از خبرهای مهم نمایشگاه E3 سال جاری، اضافه شدن ویژگی بازی بین-پلتفرمی یا Cross-Platform به بازی Minecraft و بازی Rocket League و امکان تجربه چندنفره این دو بازی، صرف نظر از پلتفرم بود. با این حال این امر مورد استقبال کمپانی سونی قرار نگرفته و پلتفرمهای خود را به ویژگی مذکور مجهز نکرده است. کمپانی سونی دلایل خود را نسبت به این تصمیم اعلام کرده که با واکنش فیل اسپنسر، رئیس بخش ایکسباکس روبهرو شده است.
در کنفرانس کمپانی مایکروسافت در نمایشگاه E3 2017 اعلام شد که دارندگان پلتفرمهای اندروید، iOS، نینتندو سوییچ، ویندوز 10 و هدستهای واقعیت مجازی میتوانند بازی Minecraft را به صورت کراس پلتفرم تجربه کنند. علاوه بر این، استودیو سایانیکس در کنار معرفی نسخه نینتندو سوییچ بازی Rocket League، اعلام کرد که امکان تجربه بین-پلتفرمی این بازی روی پلتفرمهای ایکسباکس وان، نینتندو سوییچ، لینوکس، مک و ویندوز فراهم شده است.
با وجود اینکه هر دو بازی ذکر شده روی کنسول نسل هشتم کمپانی سونی یعنی کنسول پلیاستیشن 4 منتشر شدهاند، اما این پلتفرم فاقد ویژگی کراس پلتفرم است. کمپانی Microsoft و استودیو Psyonix دلیل این امر را سیاستهای کمپانی سونی اعلام کردهاند. استودیو سایانیکس اعلام کرده است که در صورت موافقت کمپانی سونی «در کمتر از یک ساعت» میتواند ویژگی بین-پلتفرمی را به بازی Rocket League اضافه کند. همچنین سخنگوی کمپانی مایکروسافت در رابطه با بازی Minecraft چنین گفته است:
جیم رایان، مدیر فروش جهانی و بازاریابی پلیاستیشن، به جهت دفاع از کمپانی سونی اعلام کرده است که این کمپانی هیچ مخالفتی با ویژگی Cross-Platform ندارد، اما به این دلیل که نمیتواند امنیت کاربران را روی پلتفرمهایی غیر از پلیاستیشن، خصوصا در بازیهایی از جمله Minecraft که اکثر مخاطبان آن را جوانان تشکیل میدهند، تضمین کند، تصمیم به اضافه کردن ویژگی مذکور ندارد. جیم رایان در اینباره چنین گفته است:
ما با افرادی که با استفاده از سرویسهای ما آنلاین میشوند، پیمانی بستهایم که بهواسطه آن، کاربران در دنیای تحت کنترل پلیاستیشن قرار میگیرند و وظیفه محافظت از آنها بر عهده ما است. قرار دادن افرادی که بخش اعظم آنها را کودکان تشکیل میدهند، در بستری خارجی که ما توانایی محافظت یا مدیریت آن را نداریم، موردی است که باید با دقت بسیار به تفکر در رابطه با آن بپردازیم.
این اعتقاد جیم رایان واکنش فیل اسپنسر را در پی داشته است. وی در این رابطه چنین گفته است:
علاوه بر این فیل اسپنسر یک بار دیگر نیز با جملاتی متفاوت به اظهارات جیم رایان واکنش نشان داده که این عبارات به شرح زیر است:
امنیت کاربران ، در تمامی بازیها، به خصوص بازی Minecraft که عضو مهم این شبکه است، برای ما اهمیت بسیار بالایی دارد. ما هیچگاه بازی Minecraft را وارد فضایی نمیکنیم که امکان حفظ امنیت بازیکنان وجود نداشته باشد.
جیم رایان در پایان صحبتهایش گفته بود که «در حال حاضر مذاکرهای برای اضافه شدن ویژگی Cross-Platform در جریان نیست». با این حال، فیل اسپنسر گفته است که احتمال به تحقق پیوستن این امر همچنان وجود دارد.