نویسنده: فریده صالحی
// چهار شنبه, ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۳۰

تیم دریک در کتاب کمیک Batman: The Adventures Continue به حقیقت جیسون تاد پی برد

در قسمت ۱۲ سری کتاب کمیک Batman: The Adventures Continue، تیم دریک بالاخره متوجه شد که در دنیای انیمیشنی بتمن، جوکر واقعا چه بلایی سر جیسون تاد آورده بود.

اخطار: ادامه این مطلب ممکن است بخش‌هایی از داستان قسمت ۱۲ سری کتاب کمیک Batman: The Adventures Continue را برای شما فاش کند.

.

.

.

در تمام نسخه‌های دنیای دی سی، دوران مخصوص جیسون تاد که در قالب رابین فعالیت می‌کرد، هیچوقت پایان خوشی نداشت. در جدیدترین اخبار دنیای کمیک، در قسمت ۱۲ سری کتاب کمیک Batman: The Adventures Continue که داستان آن توسط آلن برنت، پاول دینی و تای تمپلتون نوشته شده است، تیم دریک بالاخره متوجه می‌شود که چه بلایی سر جیسون تاد آمده است؛ اتفاق وحشتناکی که در دنیای انیمیشنی دی سی برای دومین رابین رخ داد. این دنیای انیمیشنی با انیمیشن سریالی Batman: The Animated Series آغاز شد. همان‌طور که در قسمت‌های قبلی هم نشان داده شده بود، جیسون، تا آن نقطه زمانی تبدیل به رابین بسیار خشنی شده بود.

او در همان دوران توسط جوکر و هارلی کویین ربوده شد. جیسون که ناامیدانه به یک تخته بسته شده بود، مجبور شد که به حرف‌های جوکر و هارلی گوش کند. آن‌ها به این موضوع اشاره کردند که علت بدرفتاری او را «تشخیص» داده‌اند. جوکر این موضوع را برای جیسون توضیح داد که چرا او نسبت به افرادی مانند پنگوئن، کلاک کینگ و کیلر کراک چنین رفتارهای خشنی را انجام داده است؛ او قصد داشت تا با این کار، ضرب و شتم‌های بعدی را که با یک اهرم انجام می‌شد، توجیه کند. جیسون که حسابی عصبانی شده بود، فقط توانست در مقابل چنین اتفاقی، جوکر را تهدید کند. متاسفانه این کار تنها نتیجه‌ای که داشت، این بود که نیروی جوکر را بیشتر کرد؛ به این نتیجه رسید که این کار باید انجام شود.

او بعد از گرفتن همان اهرم، شروع به کتک زدن جیسون کرد. جوکر قصد داشت تا با همان دیلم، این بچه بیچاره را به قتل برساند تا از کشته شدن هر کدام از شرورهای شهر گاتهام جلوگیری کند. اما همین موضوع باعث شد تا هارلی در تصمیم خود تردید کند و از نتیجه کار بترسد. کتک زدن یک بچه می‌توانست هدف آن‌ها را برساند اما کشتن رابین، به نظر هارلی دیگر اضافه‌کاری بود و بیش از حد به نظر می‌رسید. جوکر که از این نقطه ضعف حسابی عصبانی شده بود، هارلی را از آن انبار متروکه‌ای که در آن پنهان شده بودند، بیرون انداخت. البته جوکر با انجام این کار مرتکب یک اشتباه شد. هارلی به محض اینکه از انبار بیرون انداخته شد، به سراغ بتمن رفت.

جوکر در حال کتک زدن جیسون تاد

همین اقدام هارلی منجر به این شد تا مبارز شنل پوش خودش را به آن انبار برساند و جیسون را نجات دهد. بتمن درست زمانی رسید که جوکر در حال تمام کردن کار همکارش بود. اما حالا این دشمن روانی متوجه شد که در آنِ واحد هم بتمن و هم رابین را می‌تواند به قتل برساند. جوکر به افراد خود دستور داد که انبار را به آتش بکشند؛ هرچند که سرتاسر آن با مخازن هیدروژن پر شده بود. انبار بلافاصله در شعله‌های آتش فرو رفت و سقوط یک ماشین روی سر جوکر، باعث بیهوشی او شد. درحالی‌که بتمن در حال آزاد کردن همکار خود بود، جیسون در تلاش بود تا بتمن را تشویق کند که جوکر را به قتل برساند؛ تا بلکه با انجام این کار از قتل‌های آینده جلوگیری شود.

تنها برای یک لحظه به نظر می‌رسید که بتمن واقعا قصد دارد این کار را انجام دهد. او، همان دیلم خونی را که جوکر از آن روی جیسون استفاده کرده بود، برداشت. اما به‌جای اینکه دشمن خود را بکشد، از آن برای بلند کردن ماشین استفاده کرد. جیسون که اصلا نمی‌توانست این موضوع را بپذیرد، تلاش کرد تا بتمن را متوقف کند اما تنها منجر به انفجار مخزن‌های بیشتر شد؛ البته پیش از اینکه در شعله‌های آتش ناپدید شود. بعد از این اتفاق، بتمن چندین ماه را برای پیدا کردن بدن جیسون یا نشانه‌ای که او کجا قرار دارد، صرف کرد. اما سرانجام به این نتیجه رسید که احتمالا جیسون جان خود را در همان آتش‌سوزی از دست داده است.

با اینکه شباهت‌های خیلی زیادی بین این داستان و مرگ اصلی جیسون تاد در رویداد Batman: A Death in the Family توسط جیم استارلین و جیم آپارو وجود دارد، اما در عین حال تفاوت‌های کلیدی‌ای هم دیده می‌شود. اولین و مهم‌ترین نکته این بود که مادر جیسون یعنی شیلا هیوود مجبور شد که کتک خوردن‌های پسرش توسط جوکرِ بی‌رحم را تماشا کند. در قسمت ۱۲ این مجموعه، تنها هارلی کویین و دو تن از افراد جوکر درکنار این شرور روانی حضور داشتند. نکته کلیدی و تفاوت چشمگیر این دو خط داستانی این است که مخالفت هارلی با کشتن یک بچه باعث شد تا او از انبار بیرون انداخته شود و برای کمک به جیسون، به سراغ بتمن برود.

بتمن در حال نجات دادن جوکر

همین اتفاق باعث شد تا بتمن به موقع برای نجات رابین سر برسد؛ در صورتی که در کتاب کمیک، او دیر رسیده بود و دیگر کاری نمی‌توانست انجام دهد. تفاوت کلیدی دیگر هم نحوه خروج جیسون تاد از داستان بود که در اینجا او ظاهرا ناپدید شد. در هر دو سناریو، جیسون در یک انفجار گرفتار شد اما علت رخ دادن این انفجارها متفاوت بود. در خط داستانی A Death in the Family، جوکر از عمد بمبی را منفجر کرد که جیسون به قتل رسید. اما در رویداد Batman: The Adventure Continues جوکر نمی‌دانست که آغاز این آتش‌سوزی منجر به انفجار انبار می‌شود و تقریبا خودش را هم به قتل می‌رساند. در این صورت، جیسون می‌توانست با سلامت کامل آن‌جا را ترک کند؛ اگر بالاخره به این درک می‌رسید که بتمن در تلاش است تا همه را نجات دهد.

اما از آنجایی که خشم زیادی وجودش را فرا گرفته بود، فقط باعث شد تا مخزن‌های بیشتری آتش بگیرند و ظاهرا خودش را هم در این فرایند به قتل برسانند. همین اتفاق باعث می‌شود تا خود جیسون، به‌صورت غیرمستقیم مسئول جراحت‌های بزرگ خودش باشد. هنوز مشخص نیست که آیا جیسون از این انفجار جان سالم به در برده یا اینکه به رد هود تبدیل شده است. اما قطعا در آینده‌ای نزدیک بتمن شاهد بخش دوم داستان جیسون خواهد بود. اما صرف‌نظر از همه چیز، اینطور به نظر می‌رسد که درهرصورت جیسون تاد نمی‌تواند واقعا از خشونت مرگ خود فرار کند؛ حتی در دنیای انیمیشنی و کودکانه دی سی.


منبع cbr
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده