نویسنده: فریده صالحی
// دوشنبه, ۱۶ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۰۱

آیا زمان بازنشسته شدن و کنار کشیدن بتمن رسیده است؟

در چندین کتاب کمیک فعلی شرکت دی سی، به نظر می‌رسید که بتمن در حال از دست دادن برتری و هوش خود است. این به آن معنی است که ممکن است شوالیه تاریکی یک مسیر آشنا را در پیش بگیرد.

اخطار: ادامه این مطلب ممکن است بخش‌هایی از داستان قسمت‌های اخیر سری کتاب کمیک Batman، Detective Comics، Justice League و Suicide Squad را برای شما فاش کند.

.

.

.

بتمن یکی از بزرگ‌ترین ابرقهرمانان دنیا و همچنین یکی از اعضای قدیمی گروه لیگ عدالت به حساب می‌آید. او به خاطر داشتن اشتباهات خیلی کم، همیشه تحت کنترل بودن و داشتن نقشه‌های همیشگی برای هر شرایطی شهرت خیلی زیادی به‌دست آورده است. اما با تمام این تفاسیر، بتمن اخیرا در چند شرایط مختلف قرار گرفته که شکست‌های تحقیر‌آمیزی را متحمل شده است؛ شکست‌هایی که اینگونه نشان می‌دهد که شوالیه تاریکی ممکن است به آستانه کاسه صبر خود نزدیک شده باشد. جدیدترین موقعیت خجالت‌آوری که برای مبارز شنل‌پوش به وجود آمده بود، در سری کتاب کمیک خودش یعنی Batman و قسمت ۹۳ رخ داد.

در طی خط داستانی Their Dark Designs، بتمن توانست دث استروک را زندانی کند؛ آن هم درحالی‌که در تلاش بود تا به هویت واقعی دیزاینر مرموز برسد. او متوجه شد که دیزاینر در صنایع وین منتظر او است و از همین طریق هم متوجه شد که این شرور از هویت واقعی بتمن خبر دارد. بتمن درحالی‌که مشغول مبارزه با دیزاینر بود، به هویت واقعی او پی برد. در همین حین هم جوکر، دث استروک را فعال کرد و این شرور به واسطه فرو کردن شمشیر خود در پای بتمن، او را ناتوان کرد. جوکر با اضافه کردن توهین به مصدومیت بسیار زیاد، بتمن را شکست داد و ثروت وین را به‌صورت کامل دزدید. از طرف دیگر و در قسمت ۶ سری کتاب کمیک Suicide Squad بتمن به‌دنبال اعضای این گروه رفت. چون آن‌ها به شهر گاتهام آمده بودند.

batman - designer - joker

بلافاصله بعد از رسیدن بتمن به اعضای این گروه، مبارزه بدی بین آن‌ها شکل گرفت و کار تا جایی پیش رفت که رهبر این گروه تصور می‌کرد که آن‌ها می‌توانند خیلی راحت بتمن را شکست دهند. البته خیلی زود ددشات رهبر این گروه را متقاعد کرد که مبارزه کردن با بتمن اصلا ایده خوبی نیست و آن‌ها را از آن‌جا فراری داد. وینک که یکی از اعضای تله پورت کننده‌ی تیم بود، بتمن را به یک نقطه بسیار بلند در هوا برد و او را به پایین انداخت. البته بتمن توانست خودش را نجات دهد اما زمانی‌که فرود آمد، تا حد زیادی توسط ددشات مورد اصابت گلوله قرار گرفت که این گلوله‌ها او را به زمین زد. اعضای جوخه انتحاری حتی پیش از فرار، بت موبیل را هم دزدیدند و با این کار به‌شدت مبارز شنل‌پوش را در شهر خودش تحقیر کردند.

این صحنه علاوه‌بر اینکه بسیار شوکه کننده بود، اما به‌صورت واضح هم نشان می‌داد که سرعت بتمن فوق‌العاده پایین آمده است و به نظر می‌رسد که او دارد برتری خود را از دست می‌دهد. این اتفاق خیلی از بتمن بعید بود که با یک گروه از شرورهایی که اغلب آن‌ها هم جدید بودند وارد نبرد شود و درست همانند یک تازه‌کار از آن‌ها شکست بخورد. به نظر می‌رسید که او هیچ نقشه‌ای ندارد و برای نبردی که می‌دانست اجتناب ناپذیر است، اصلا آمادگی نداشت. اینگونه به نظر می‌آمد که او هیچ ایده و اطلاعاتی از اینکه این جوخه جدید چه کسانی بودند و چه قدرت‌هایی داشتند، نداشت. البته باید این نکته را هم در نظر داشت که شوالیه تاریکی فقط یک انسان است و کاملا طبیعی است که هر از گاهی مرتکب اشتباه شود.

مبارزه بتمن با ددشات - فلوید لاوتون - بروس وین

اما دیگر اشتباه‌ها دارند زیاد از حد می‌شوند؛ خصوصا برای مردی که برای آمادگی خیلی زیاد و اینکه می‌تواند خود را از هر شرایطی بیرون بکشد، افتخار می‌کند. در قسمت‌های اخیر سری کتاب کمیک Detective Comics هم باز ما شاهد این بودیم که بتمن مورد اصابت گلوله قرار گرفت؛ اما این بار توسط دو چهره. او توانست مخفیانه خود را به بزرگ‌ترین کاراگاه جهان نزدیک کند و برای او یک تله مرگ بسازد. در هفته اخیر و قسمت ۴۷ سری کتاب کمیک Justice League هم بتمن و دیگر اعضای لیگ با تارتاروس برخورد کردند. در این خط داستانی بتمن اعتراف کرد که نمی‌دانست تارتاروس هم یک خدا است و هم اسم یک مکان است؛ البته پیش از اینکه اعضای لیگ توسط این خدا دستگیر و به غل و زنجیر کشیده شوند.

زمانی‌که آن‌ها گیر افتادند، سوپرمن از بتمن خواست تا نقشه‌اش را برای سایر توضیح دهد. اما شوالیه تاریکی خیلی ساده سر خود را تکان داد و گفت که نمی‌داند چگونه قرار است از آن شرایط فرار کنند. این اولین‌بار در تاریخچه بتمن نیست که چنین اتفاقی رخ می‌دهد و به نظر می‌آید این شخصیت چندین قدم عقب افتاده است. در کتاب کمیک The Dark Knight Returns از فرانک میلر ما شاهد این بودیم که بتمن پیر شده است و خودش را بازنشسته کرده است. او دیگر نمی‌توانست همانند قبل از یک طناب بالا برود و حتی توسط یک دشمن جوان به‌شدت کتک می‌خورد. خیلی به دور از انتظار و واقعیت نیست که در آینده‌ای نزدیک بتمن شبیه به همان نسخه فرانک میلر شود. البته از طرف دیگر هم بسیار بعید است که این شخصیت حالا حالاها بازنشسته شود. اما به نظر می‌رسد مسیری که این نویسنده‌ها در پیش گرفتند، بسیار جالب و هیجان‌انگیز باشد.


منبع cbr
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده