نویسنده: فریده صالحی
// سه شنبه, ۱۰ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۰۱

بحران هویتی تونی استارک در سری کتاب کمیک Iron Man 2020 به پایان رسید

بعد از چند اتفاق بزرگ در خط داستانی مجموعه Iron Man 2020، حالا تونی استارک به درک یک موضوع خیلی مهم رسیده که باعث می‌شود او دوباره به میدان بازگردد و همان فرد قبلی باشد.

اخطار: ادامه این مطلب ممکن است بخش‌هایی از داستان قسمت ۴ سری کتاب کمیک Iron Man 2020 را فاش کند.

.

.

.

تونی استارک برای مدت طولانی‌ای در تاریخ مارول، زره مخصوص آیرون من را بر تن داشت. با اینکه او به‌تنهایی یک قهرمان بسیار موفق محسوب می‌شود و عضو اصلی تیم انتقام جویان هم هست، اما باز هم یک سری مشکلات انسانی عمیق دارد که مدام با آن‌ها درگیر است. بعد از خط داستانی جنگ داخل دوم و اتفاقات بسیار وحشتناکی که رخ داد، بدن تونی استارک بازسازی و ترمیم شد. اما درست از همان زمان، او یک نوع بحران هویتی را تجربه می‌کند. او می‌ترسد که در طی فرایند تجدید حیات، تمام یا بخشی از انسانیت خود را از دست داده باشد. ترس‌های او زمانی بدتر شد و به اوج خود رسید که او در دنیای مجازی eScape گیر افتاد.

در طی آن مدت، یک سیستم‌عامل سرکش به‌نام Motherboard به تونی گفت که هیچ اثر ژنتیکی‌ای از تونی استارک اصلی در بدن جدید او دیده نمی‌شود. بااین‌حال، تونی استارک در قسمت ۴ این مجموعه متوجه شد که نظرات Motherboard کاملا درست و دقیق نبوده است. زمانی‌که آیرون من این دوره وارد مرحله آخر بازی شد، استارک به این نتیجه رسید که در آخر واقعا یک انسان است. از آنجایی که نظرات Motherboard همچنان در ذهن تونی می‌چرخید، او از راه دور یک زره آیرون من را که با نانوتکنولوژی ساخته شده بود، به سمت بدن خودش هدایت کرد. او متوجه شد که سلول‌هایش با برچسب‌های تولید میکروسکوپی به وجود آمده است.

تونی که حسابی از این کشف خود متاثر شده بود، به تمام دنیا اعلام کرد که تونی استارک اصلی مرده است و او هیچ چیزی بیشتر از یک هوش مصنوعی به حساب نمی‌آید که در یک بدن مصنوعی ساخته شده است. برادر ناتنی تونی که آرنو استارک نام دارد، از همین سردرگمی تونی به نفع خود استفاده کرد و به همرا شریک تجاری خود یعنی سانست بین کنترل Stark Unlimited را به‌دست آورد. او به همین ترتیب هم توانست تمام منابع متعلق به تونی از جمله اسم آیرون من و همچنین زره او را هم از آنِ خود کند. تونی دوباره به زره اصلی و اولیه خودش دسترسی پیدا کرد و به‌دنبال نام این لباس، لقب خود را «مارک وان» گذاشت.

پایان بحران هویتی تونی استارک - تبدیل شدن تونی استارک به آیرون من ۲۰۲۰

مارک واک که به‌صورت کامل وضعیت جدید خود را پذیرفته بود، درکنار مرد ماشینی یا همان آرون استک قرار گرفت تا در جنبشی که او به راه انداخته بود، حضور داشته باشد. همین موضوع باعث شد تا او در مخالفت کامل با آرنو قرار بگیرد. او اعتقاد داشت که یک فاجعه در حال نزدیک شدن است و مطیع‌سازی زندگی مصنوعی تنها راه برای جلوگیری از این نابودی محسوب می‌شود. در همین زمان آرنو اعلام کرد که قصد دارد کدی را به دنیا معرفی کند که می‌تواند اراده آزاد اجزای هوش مصنوعی را سرکوب کند. در همین حین، تونی و متحدان آن به آن‌جا رسیدند تا او را خیلی زود متوقف کنند. متاسفانه، تمام این‌ها یک تله بود و باعث شد که آرنو با یک زره فوق‌العاده پیشرفته با مارک وان برخورد کند.

تونی که حسابی مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود، از ساختمان به بیرون پرتاب شد و همه تصور می‌کردند که او جان خود را از دست داده است. البته مدت خیلی زیادی طول نکشید که در قسمت ۴ همین مجموعه، مشخص شد که دستیار تونی به‌نام F.R.I.D.A.Y. که او هم یک هوش مصنوعی محسوب می‌شد، ناخودآگاه او را از بدنش بیرون کشیده است و درست چند لحظه پیش از اینکه بدن او با زمین برخورد کند، آن را در eScape بارگذاری کرده است. تونی با اینکه از زنده بودنش خوشحال بود، اما هنوز هم اعتقاد داشت که چیزی بیشتر از یک سازه رباتیکی نیست. به همین خاطر هم زمانی‌که دستیارش مدام او را تونی استارک خطاب می‌کرد، عصبانی شد.

F.R.I.D.A.Y. به تونی اطمینان داد که او همان فرد اصلی است و به او گفت که فرایند بازسازی هیچ چیزی را تغییر نداده است. بعد از این صحبت‌ها، دستیار تونی او را با چندین نسخه قبلی از خودش که در بعد مجازی ذخیره شده بودند، روبه‌رو کرد. این دستیار بالاخره توانست به تونی بفهماند که نه‌تنها او همان آیرون من اصلی و واقعی است، بلکه مهم‌تر از همه اینکه او هنوز همان تونی استارک است. حالا که دیگر مشکل به پایان رسیده بود، تونی استارک باید به کار خودش بازمی‌گشت و به احتمال زیاد هم یک زره جدید برای خود درست می‌کرد. او علاوه‌بر بازگرداندن شرکت و اموالش، در همین حین باید از فناوری‌های دیگر هم استفاده کند تا بتواند زره گاد کیلر را که برادرش علیه او استفاده کرده بود، شکست دهد.


منبع cbr
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده