نویسنده: فریده صالحی
// دوشنبه, ۲۲ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۱۷

جان ریدلی درباره انتخاب تیم فاکس در مجموعه The Next Batman توضیح داد

اخیرا گزارشگر سایت خبری سی‌بی‌آر مصاحبه‌ای را با جان ریدلی، نویسنده جایزه‌دار، تنظیم کرد تا درباره پروژه جدید او با شرکت دی سی و رویداد بتمن جدید با هم صحبت کنند.

سری کتاب کمیک Future State: The Next Batman هیجان خیلی زیادی به وجود آورده است و اینطور برنامه‌ریزی شد که مدتی پیش به‌صورت رسمی کار خود را آغاز کرد. می‌توان گفت که شرکت دی سی انتخاب خیلی خوبی انجام داد که جان ریدلی، نویسنده 12Years a Slave و American Crime را برای هدایت اولین رویداد کمیکی خودش در سال ۲۰۲۱ انتخاب کرد. این سری قرار است آینده‌ای نه چندان دور از دنیای دی سی، به‌صورت ویژه شهر گاتهام را به ما نمایش دهد؛ آن هم بعد از پایان یافتن رویداد Dark Nights: Death Metal که به سال ۲۰۲۰ تعلق داشت. این سری کتاب کمیک ریدلی که شامل چهار قسمت می‌شود، المان‌هایی را درون خودش دارد که هرگز در یک عنوان بتمنی دیده نشده است.

خط داستانی این مجموعه کوتاه حول محور اولین بتمن سیاه پوست یعنی تیم فاکس که قرار است در جریان اصلی دنیای دی سی حضور پیدا کند، می‌چرخد. ما در آن شاهد یک نسخه از گاتهام هستیم که تمام فعالیت‌های قهرمانان و شروران ماسک‌دار را غیرقانونی می‌داند. حالا در جدیدترین اخبار دنیای کمیک، گزارشگر سایت خبری CBR فرصت را مناسب دانست تا مصاحبه‌ای را با ریدلی تنظیم کند تا پیش از آغاز انتشار این مینی سری چهار قسمتی، درباره آن با او صحبت کند. در این مصاحبه، ریدلی به مسیری که برای این مجموعه در نظر داشت، فشارهای نوشتن درباره چنین شخصیت محبوب و دوست‌داشتنی و همچنین نشانی که امیدوار بود بتواند روی میراث کلی شوالیه تاریکی بگذارد، اشاره کرد.

زمانی‌که این داستان را خلق می‌کردید، تیم فاکس اولین گزینه شما برای تبدیل شدن به بتمن جدید بود یا کاندیدهای دیگری را هم برای این نقش در ذهن داشتید؟

برای من، تیم اولین گزینه بود. زمانی‌که از من دعوت شد تا صحبت کردن درباره این پروژه را آغاز کنیم، یک تعهد واقعی به وجود آمده بود که بتمن به‌عنوان یک فرد رنگین پوست نمایش داده شود. زمانی‌که داشتیم درباره ایده‌هایی که خود دی سی داشت، صحبت می‌کردیم، مواردی وجود داشت که مدیران واقعا می‌خواستند درباره آن صحبت شود؛ مانند دیدگاه‌ها، خانواده و امتیازات... آن هم به شکلی که معمولا در رسانه‌های گسترده مورد بررسی قرار نمی‌گیرد. زمانی‌که ما به همه آن موارد نگاه کردیم، تیم گزینه واضح و بزرگ ما بود. من خیلی خوشحالم که او انتخاب ما بود زیرا این فرصت را به وجود می‌آورد که موضوعات مختلفی در داستان بررسی شود.

بین داستان سری The Next Batman و Dark Detective تا چه اندازه کراس‌اور وجود خواهد داشت؟

ما داریم وارد فازهای بعدی می‌شویم و من نمی‌توانم به دلایل مختلف، درباره یک سری چیزهای خاص صحبت کنم. اما می‌توانم این را بگویم که یک برنامه بلند مدت برای تمام چیزهایی که قرار است رخ دهد، وجود دارد. ما می‌خواستیم داستان حس یکپارچگی داشته باشد. ما نمی‌خواهیم این حس را به وجود بیاوریم که انگار افراد مختلف زیادی هستند که در فضاهای متفاوت فعالیت می‌کنند. این هم برای داستان‌سرایی خوب است، هم برای طرفداران و هم برای یک جهان منسجم و یکپارچه. علاوه‌بر این، یک سری برنامه‌های مشخصی وجود دارد که باعث می‌شود تیم به شخصیت مشخصی تبدیل شود؛ با احساسات مخصوصی که در داستان مربوط‌به خودش دارد. این جهان متحد خواهد شد و یک سری اتفاقات هیجان‌انگیزی قرار است رخ دهد. از آنجایی که مدت کمی از رویداد Joker War گذشته، برنامه‌هایی برای تیم وجود دارد که بتواند به روش کاملا مخصوص به خودش در ماجراهای مختلف درگیر شود.

دوست دارید ماجراجویی‌های سری The Next Batman چطور در دنیای بعد از رویداد Future State ادامه داشته باشد؟

من امیدوار هستم که آن‌ها دقیقا به همان روشی که ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم پیش بروند و همه چیز را ادامه بدهند! ما یک برنامه‌ریزی خیلی هیجان‌انگیز برای آینده انجام دادیم. این پروژه نتیجه بیش از یک سال تفکر، برنامه‌ریزی، بداهه‌پردازی و همچنین آزمایش چیزهای مختلف است. کاری که ما می‌خواهیم با تیم انجام دهیم، این است که یک زیرساخت و یک سیستم پشتیبان برای او مهیا کنیم و نشان دهیم از زمانی‌که او از بخش بتمنی دنیای دی سی غیب شد، چه اتفاقاتی برایش رخ داده است و چه چیزهایی را پشت سر گذاشته بود. ما قصد داریم از رویکردی استفاده کنیم که شباهت خیلی زیادی به کاری که با The Other History of the DC Universe کرده بودیم، دارد. ما قصد داریم از المان‌هایی استفاده کنیم که از قبل در این دنیا وجود داشتند اما به‌صورت کامل مورد بررسی قرار نگرفتند و مورد استقبال واقع نشدند. به این ترتیب، ما در نظر داریم که ابتدا نشان دهیم تیم فاکس کیست، تا الان کجا بود و پویایی ارتباط او با دیگر اعضای خانواده‌اش به چه شکل است.

شخصیت بین بیشتر از هر چیزی به شروری که «کمر بت را شکست» شهرت دارد. آیا در این داستان این ماجرا هم وجود دارد که یک سری از دشمنان جدید و مهم بتمن گروهی را تشکیل دهند و بین را الگوی خود بدانند؟

سؤال خیلی خوبی است. می‌توانم بگویم که یک سری اتفاقات جالب و جذابی قرار است برای بین رخ دهد. این همه چیزی است که می‌توانم بیان کنم. عذرخواهی می‌کنم. خیلی سؤال زیرکانه و دقیقی است!

شخصیت بتمن به همراه ماسک شکسته و خونین در سری کتاب کمیک The Next Batman

آیا حس می‌کنید که بتمن به‌عنوان یک شخصیت یا یک مجموعه چیزی را تا به حال کم داشته که شما بخواهید در سری کتاب کمیک The Next Batman آن را مورد بررسی قرار دهید و وارد داستان بکنید؟

من نمی‌گویم که چیزی کم است اما دوست دارم که از المان احساس خطر کاذب دوری کنم. من دوست دارم المان‌هایی را به ماجرا اضافه کنم که احساس خطر برای این شخصیت‌ها کاملا واقعی شود. همچنین این برای من خیلی مهم است که همه چیز به‌نوعی با یکدیگر ارتباط داشته باشد؛ خصوصا با دنیایی که برای طرفداران قابل تشخیص و شناسایی است. هر چیزی که باشد، سالی که ما پشت سر گذاشتیم و تک تک ما سختی زیادی را تحمل کردیم، یک یادآوری بود که زندگی اصلا تضمین‌شده نیست. شما باید واقعا از افرادی که طراف خودتان هستند تقدیر کنید و بیشتر قدر آن‌ها را بدانید. اینطور نیست که بتمن هیچوقت کسی را از دست نداده است. کل روایت داستانی این شخصیت بر مبنای از دست دادن والدین نوشته شده است.

اتفاقی که یک ارتباط واقعی با ماجراهایی که در طی رویداد Great Depression رخ داد، دارد؛ رویدادی که در طی آن افراد ثروتمند به قتل رسیده بودند. سوپرمن، به همان اندازه که خارق‌العاده است و داستان بسیار جذابی دارد، باز هم یک داستان کلاسیک از ماجرای مهاجرت را نقل می‌کند. این داستان برای خانواده‌هایی که در تلاش هستند که زندگی جدید خود جا بیفتند و بخشی از جامعه آمریکایی شناخته شوند، کاملا واقعی و قابل لمس است. داستان واندر وومن درباره یک زن است که در طی جنگ ظاهر می‌شود تا به مردان نشان دهد که چطور می‌توانند آدم‌های بهتری باشند. تمام این داستان‌ها با واقعیت ارتباط دارند و دقیقا از همان مواردی هستند که من می‌خواهم به آن‌ها بپردازم. این اتفاقات چیزهایی اساسی و بنیادی محسوب می‌شوند و می‌توانند حس یک خطر واقعی را ایجاد کنند. تیم فاکس هم دراین‌میان یک وسیله شگفت‌انگیز محسوب می‌شود که می‌توانیم از آن برای انتقال این نوع داستان‌ها استفاده کنیم.

یک سری داستان‌های دیگر هم وجود دارد که خالقان دیگری آن‌ها را درباره دیگر اعضای خانواده بتمن مانند بت گرل یا Outsiders خلق کرده‌اند. آیا فرصتی هم به وجود آمد که این داستان‌ها را به‌عنوان‌های Batman: Future State ارتباط دهید؟

براساس داستان‌هایی که قرار است به‌عنوان بخشی از سری کتاب کمیک Future State: The Next Batman ارائه شود، برای من که چنین فرصتی پیش نیامد. البته در آینده شما تا حد زیادی شاهد ادغام و ارتباط در دنیای بتمن خواهید بود.

خود شهر گاتهام به‌عنوان یک شخصیت در نظر گرفته می‌شود؛ یکی از مهم‌ترین شخصیت‌هایی که در افسانه‌های بتمن وجود دارد. می‌توانید کمی درباره نسخه خود از شهر گاتهام صحبت کنید و بگویید که این شهر در عنوان شما چه مشکلاتی را پشت سر می‌گذارد؟

بدون اینکه چیزی را بیش از حد توضیح بدهم، بله می‌توانم صحبت کنم. گاتهام یک شخصیت و یک شهر واقعا بی‌نظیر محسوب می‌شود. این شهر نمایانگر هر منطقه عمده شهری است و تمام چالش‌ها و مسائلی که در آن‌ها وجود دارد؛ از جمله مردمانی که در دو جبهه مختلف قانون وجود دارند. هیچکدام از این موارد از بین نمی‌رود و من می‌خواهم بیشتر روی جنبه انسانی شهر گاتهام تکیه کنم. در زمینه نظارت و اجرای قانون در این شهر مشکلاتی وجود دارد. شما در این مجموعه شاهد این هستید که اثرات رویداد Joker War هنوز به‌صورت کامل از بین نرفته است. در ساختار سلسله مراتبی اداره پلیس شهر گاتهام و بدنه حاکم بر آن تغییراتی ایجاد خواهد شد که اثرات طولانی مدتی هم دارند. تیم فاکس که برای مدتی از همه این اتفاقات و ماجراها دور بوده است، حالا دوباره به شهر گاتهام و خانواده خود بازمی‌گردد؛ آن هم درحالی‌که یک برنامه فوق‌العاده متمرکز دارد. این شهر یک شخصیت بزرگ بوده است و همچنان به بزرگ خودن خودش در این مجموعه هم ادامه می‌دهد.

بتمن جدید بدون ماسک در رویداد Future State
در گذشته شخصیت‌های دیگری هم وجود داشتند که نقاب و شنل بتمن را بر تن کرده‌اند. چالش‌هایی که شما در فرایند خلق یک نسخه جدید از بتمن با آن‌ها برخورد کردید، چه چیزهایی بود؟

این یک سؤال بسیار خوب است! این چالش نبود که اهمیت داشت، بلکه فرصتی که با تیم فاکس ایجاد شده بود، اهمیت بیشتری داشت. افراد زیادی وجود دارند که لباس و هویت بتمن را می‌خواستند و حتی دوست داشتند زیر نظر خود او آموزش ببینند. چرا آن‌ها چنین چیزی را می‌خواستند؟ چه چیزی آن‌ها را به سمت چنین خواسته‌ای کشانده بود؟ برای من مهم این بود که درباره تیم فوق‌العاده دقیق شوم و به جزئیات توجه کنم. زیرا پیش از این بخش زیادی از داستان گذشته و ریشه‌های او وجود خارجی نداشت.

ما چنین خلائی را در مسیر داشتیم و مجبور بودیم که ماجراهای او با دیگر اعضای خانواده‌اش را خیلی دقیق مشخص کنیم؛ خانواده‌ای که اسرار زیادی داشتند و ارتباط بسیار صمیمی‌ای بین آن‌ها و بتمن و بروس وجود داشت. همین اتفاق باعث شد تا ما بتوانیم نسخه خیلی خاص و ویژه‌ای را از تیم فاکس و بتمن خلق کنیم. شخصیت‌های دیگری در دنیا وجود دارند که می‌توانستند بتمن باشند. اما من نمی‌خواستم مجبور شوم که چیزی را تغییر دهم یا عوض کنم. استفاده از شخصیت تیم این اجازه را به من می‌داد که یک روایت داستانی خیلی خاص را به وجود بیاورم و نسخه جدیدی از بتمن را خلق کنم.

چه تفاوت‌هایی میان تیم فاکس و بروس وین در زمینه حضور در نقش بتمن و دیدگاه‌های آن‌ها وجود دارد؟

به نظر من بزرگ‌ترین تفاوتی که میان آن‌ها وجود دارد، خانواده است. همه چیز در مورد بروس، ناشی از کشته شدن و از دست دادن والدین است. او هیچوقت نتوانسته در زمینه برقراری ارتباط با دیگران خوب عمل کند. یک میل ذاتی نسبت به مبارزه علیه جرم و جنایت است که او را حرکت می‌دهد. اما در دل همه این موارد، او این کارها را انجام می‌دهد زیرا از صمیم قلب فقط دوست دارد که یک روزی پدر و مادرش دوباره برگردند. همین موضوع باعث شده که او تبدیل به یک مرد تنها شود و محبوبیت و جذابیتی زیادی را داشته باشد.

از طرف دیگر می‌توان گفت که محرک اصلی تیم هم خانواده‌اش محسوب می‌شود؛ اما به یک روش کاملا متفاوت. او در طی همین دوران مجبور است مشکلاتی را که با دیگر اعضای خانواده‌اش دارد، حل کند. او باید با تمام اتفاقاتی که در خانواده‌اش رخ می‌دهد، کنار بیاید؛ چیزهایی مانند غرور، عشق و احترام. چیزی که من را هیجان‌زده می‌کند، همین فرصتی است که می‌توانم این تفاوت‌ها را برجسته کنم و نشان دهم که همین انگیزه‌ها است که او را منحصر‌به‌فرد می‌کند. تمام انگیزه‌ها و دلایلی که در داستان وجود دارد (نه فقط درباره تیم، بلکه درباره دیگر شخصیت‌ها)، حول محور خانواده می‌چرخد. این داستان نشان می‌دهد که چطور تمام کارهایی که ما انجام می‌دهیم، به‌نوعی حول محور ایده خانواده پیچیده شده است.

در رویداد The History of the DC Universe شما یک موضوع سخت و دشوار را در اختیار داشتید و به شکلی آن را نمایش دادید که برای همه خوانندگان قابل دسترسی و قابل فهم باشد. برخی از موضوعاتی که ما می‌توانیم انتظار دیدن آن را در سری کتاب کمیک The Next Batman داشته باشیم، چیست؟

یکی از بزرگ‌ترین موضوعاتی که می‌خواهم به آن بپردازم، هویت است. اینکه شما در هر سنی بتوانید بفهمید که دقیقا چه کسی هستید. قرار است خیلی از پیام‌های این سری خطاب به خوانندگان جوان ارائه شود. بخش زیادی از فرهنگ قهرمانانه به این موضوع اشاره دارد که هویت قهرمانان با ماسک و بدون آن چه تفاوتی با هم دارند. ایده زندگی دوگانه خیلی من را هیجان‌زده می‌کند؛ زیرا خیلی از ما، در جهان‌های مختلفی زندگی می‌کنیم. ما در جهانی که آن را می‌شناسیم، ساکن هستیم و با یک فرهنگ عمومی زندگی می‌کنیم؛ این یک چیز جدایی ناپذیر است. اینکه یک خانواده رنگین‌پوست به یک خانواده ثروتمند و برجسته در شهر تبدیل می‌شود، موضوع خیلی جذاب و جالب توجهی است. خانواده یک چیز بزرگ است اما هویت ستون بزرگتر دیگری در داستان تیم فاکس محسوب می‌شود.

بتمن به داشتن دستیارها و یارهای جانبی‌اش معروف است. آیا می‌توانیم انتظار این را داشته باشیم که تیم با متحدان دیگری کار می‌کند؟

بله، قطعا همینطور است. قبلا در یک سری تصاویر هنری که از سری کتاب کمیک Batman: Black and White منتشر شده بود، به یکی از آن‌ها اشاره شده است. یکی از چیزهای هیجان‌انگیز این است که می‌توانیم در طی داستان از شخصیت‌های مختلفی استفاده کنیم. انتخاب شخصیت‌ها برای تعامل داشتن با تیم و ساختن مدار مخصوص به او، واقعا اتفاق سرگرم‌کننده‌ای بود. در نتیجه بله، تیم قرار است یک ساختار پشتیبانی، همکار و مربی‌هایی داشته باشد و من خیلی هیجان‌زده و مشتاق هستم که به همه آن‌ها رسیدگی کنم.

قسمت اول سری کتاب کمیک Future State: The Next Batman در تاریخ ۵ ژانویه ۲۰۲۱ (۱۶ دی ۱۳۹۹) توسط شرکت دی سی کامیکس منتشر شد.


منبع cbr
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده