معرفی شخصیت ژنرال زاد، دشمن قسم‌خورده خاندان ال

معرفی شخصیت ژنرال زاد، دشمن قسم‌خورده خاندان ال

جمعه, ۲۵ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۵۹

در این قسمت از سری مقاله معرفی شخصیت کتاب‌های کمیک، به سراغ دشمن قسم‌خورده خاندان ال یعنی درو-زاد یا همان ژنرال زاد رفتیم که کینه بزرگ و قدیمی‌ای را از خاندان ال دارد.

ژنرال درو-زاد یکی از اعضای ارتش سیاره کریپتون محسوب می‌شد. او بعد از اینکه تلاش کرد تا این سیاره را به تسخیر خود در بیاورد، توسط «جور-ال» از آنجا به منطقه فانتوم تبعید شد. چندین سال بعد زاد از فانتوم زون فرار کرد و سوپرمن را مورد هدف خود قرار داد و تصمیم گرفت که سیاره جدید او یعنی زمین را از بین ببرد. ژنرال زاد یک شخصیت ابرشرورانه محسوب می‌شود که در کتاب‌های کمیکی که توسط شرکت دی سی کامیکس منتشر می‌شوند، حضور پیدا می‌کند؛ اغلب اوقات هم او در داستان‌های سوپرمن ظاهر می‌شود. این شخصیت برای اولین‌بار در قسمت ۲۸۳ سری کتاب کمیک Adventure Comics که در ماه آوریل سال ۱۹۶۱ منتشر شده بود، حضور پیدا کرد.

ژنرال زاد توسط رابرت برنستاین خلق شد و طراحی اولیه او را هم جورج پاپ انجام داد. او به‌عنوان یک فرد ساکن کریپتون، دقیقا همان قدرت‌ها و توانایی‌هایی را که سوپرمن استفاده می‌کند، در خودش دارد. اغلب اوقات، علاوه‌بر لکس لوثر و برینیاک، ژنرال زاد هم به‌عنوان بزرگترین دشمن سوپرمن به حساب می‌آید. زاد اکثر مواقع با سری طاس و صورتی تراشیده دیده می‌شود. اما بعد از گذشت مدتی بالاخره ظاهر این شخصیت تغییر کرد و در مولتی ورس دی سی، دوباره معرفی شد؛ آن هم با مویی سیاه و ریش مخصوص به خودش. مجله توتال فیلم در فهرست ۵۰ شرور بزرگ تاریخ که در سال ۲۰۰۷ تهیه کرده بودند، زاد را در رتبه ۳۲ قرار دادند. از طرف دیگر هم سایت محبوب آی جی ان، فهرستی را از ۱۰۰ شرور برتر کتاب‌های کمیک تهیه کرد و ژنرال زاد را در رتبه ۳۰ آن قرار داد.

شخصیت ژنرال زاد کیست؟

درست همانطور که خانواده ال در میان انجمن پزشکی سیاره کریپتون از پایه‌های اصلی محسوب می‌شوند، خانواده زاد هم در ارتش از اعضای اصلی و اساسی به حساب می‌آیند. چندین نسل پیش، اجداد زاد و یکی از اعضای بزرگ این خاندان یعنی «دریا سالار درو-زاد»، یک زمانی رهبری شورای نظامی را برعهده داشت. البته این ماجرا برای زمانی بود که شورای پزشکی کریپتون هنوز به روی کار نیامده بودند. بعد از ظهور این شورا، پزشکان این سیاره رهبری و حکمرانی را در دست گرفتند. در آن زمان سیاره کریپتون تبدیل به یک امپراطوری بزرگ شده بود که در سرتاسر کهکشان‌ها گسترش پیدا کرده بود. زمانی که «باو سور-ال» و شورای پزشکی او توانستند مردم سیاره کریپتون را متقاعد کنند، این سلسله به پایان رسید.

آنها مردم را متقاعد کردند که امپراطوریِ بی‌اخلاق و نادرستی دارند و به واسطه برگزاری یک انتخابات، «هار-زاد» و اعضای شورای نظامی را از جایگاهی که داشتند، کنار زدند. نیروی دریایی کریپتون هم در طی این جریان کنار گذاشته شد؛ البته به استثنای کشتی درو-زاد که بعدها به سراغ سوپرمن رفت تا او را مورد آزار و اذیت قرار دهد. شرایط به‌گونه‌ای بود که ارتش سیاره کریپتون فقط وظیفه برقراری امنیت و حفظ صلح را در سرتاسر این سرزمین داشت و زادها هم تلاش می‌کردند تا در این جایگاه به سرزمین خود خدمت کنند. چندین ماه پیش از نابودی کریپتون، جور-ال توانست دوست، مربی و همتای باهوش خودش یعنی «نان» را متقاعد کند که سیاره آنها نفرین و محکوم به نابودی شده است.

این دو نفر تلاش کردند تا اعضای شورا را متقاعد کنند و تحت تاثیر قرار دهند اما متاسفانه حرف دو تن از معتبرترین محققان سیاره کریپتون، اصلا برای انجام این کار کافی نبود. تنها کاری که آنها انجام دادند، این بود که آنها را از صحبت‌های بیشتر در رابطه با این مسئله، منع کردند. به همین ترتیب، جور-ال تصمیم گرفت که با Sisyphean وارد مبارزه شود تا به این طریق بتواند اعضای شورا را تحت تاثیر قرار دهد. از طرف دیگر، نان هم تلاش کرد تا این حرف‌ها را در بین مردم پخش کند و آنها را نسبت به این موضوع متقاعد کند. متاسفانه اقدامات نان یک نوع شورش تلقی شد. از همین رو، اعضای شورا یکی از ترسناک‌ترین فرمانده‌های خود یعنی ژنرال زاد را به ماموریت فرستاد تا او را سر جایش بنشانند.

کتاب کمیک JSA: Liberty Files نشان داد که زاد یک پسر ۱۱ ساله است که حتی پیش از تلاش برای سرنگون کردن امپراطوری کریپتون، برای ساخت یک سلاح بیولوژی، تبعید شده بود

البته خود زاد تحت تاثیر حرف‌های نان قرار گرفت ومتقاعد شد که در آینده‌ای نزدیک سیاره کریپتون قرار است به‌صورت کامل نابود شود. در طی همین ماجرا بود که ستوان معتمد و عاشق وفادار او یعنی «اورسا» هم به گروه او پیوست. اعضای شورا خیلی زود نسبت به این شورش واکنش نشان دادند و در حالی که نان خواب بود، او را بودند و عمل لوبوتوم را روی او انجام دادند. آنها بعد از انجام این کار، سه فراری دیگر را دستگیر کردند و به درخواست خود جور-ال، آنها را به فانتوم زون فرستادند و محکوم به زندگی در آنجا شدند. جور-ال موافقت کرد که از تلاش برای متقاعد کردن اعضای شورا دست بردارد؛ البته به این شرط که در ازای انجام این کار، آنها هم یک مجازات انسانی برای مرگ برای هم‌رزمان او انتخاب کنند.

بعد از صدور حکم نهایی، زاد اعلام کرد که تنها راه نجات سیاره کریپتون، سرنگون کردن شورای لجباز این سرزمین است و آنها باید بعد از سرنگون کردن آنها، کریپتون را به روش درستی هدایت کنند. با اینکه تلاش وحشیانه آنها برای فرار کردن سرکوب شد، اما مدت زیادی نگذشته بود که اعضای شورا جان خود را از دست دادند. البته حکم هنوز پابرجا بود زیرا حکم شورا نهایی بود و جور-ال وظیفه انجام این مجازات را برعهده داشت. او کاری کرد تا هم‌رزمانش، به منطقه فانتوم تبعید شوند. بعد از این ماجراها، زاد لقب ترسو و بزدل را به جور-ال داد؛ به خاطر کارهایی که کرده بود یا در حقیقت کارهایی که نکرده بود. به همین ترتیب، زاد اینطور قسم خورد:

یک روز ما برمی‌گردیم و زمانی که این کار را بکنیم، من فرمانروای سرزمین کریپتون خواهم شد. بعد از آن... من، تو را تبدیل به برده خودم می‌کنم، درست همانطور که برای شورا یک برده بودی. تو مقابل من زانو خواهی زد. هم خودت و هم یک روزی... پسر تو!

القاب و اسامی مستعار: درو-زاد، زاد، آوروسکین، سوپرمن، ایم-زاد، ژنرال

تیم‌ها: خاندان زاد، لیگ عدالت آمریکا، شورای ارتشی کریپتون، کریپتونی‌ها، ساکنان فانتوم زون، سوپرمن‌های مولتی ورس

متحدان: آلورا، از-رل، فرمانده گور، دام، ارادیکیتور، ایگنیشن، لور-زاد، مرک، نادیرا، نان، راموندی، تور-ان، ترانک، اورسا، زا-دو، زو-مار، همسر زاد و غیره.

دشمنان: آشا دل-نار، اطلس، بوستر گلد، برینیاک ۵، چاد، سایبورگ سوپرمن، دومزدی، فایر استورم، هک، هال جوردن، هارلی کویین، جان استوارت، جان کنت، جور ال، کیلر کراک، کیلووگ، کان، کان-ال، کریپتو، کایل رینر، لادرونا، لانا لنگ، لکس لوتر، لایتنینگ لاس، لیزا لاسل، لوئیس لین، متالو، مان-ال، فانتوم گرل، رال-دار، رینان، ریک فلگ، روگول زاد، شدو لاس، اسپیس ایپ، استیل، سوپر بوی پرایم، سوپر گرل، سوپرمن، تس مرسر، تومار تو، تایر-وان، واندر وومن، زو-مار، زور-ال و غیره.

خلقت شخصیت ژنرال زاد

همانطور که در ابتدای متن هم به آن اشاره شده بود، ژنرال زاد توسط رابرت برنستاین و جورج پاپ خلق شده است. این شخصیت اولین‌بار در قسمت ۲۸۳ سری کتاب کمیک Adventure Comics حضور پیدا کرد. لازم به ذکر است این کاراکتر که محبوبیت زیادی هم به دست آورده، در ۶۶۷ کتاب کمیک حضور داشت که در هیچکدام از آنها جان خود را از دست نداده است.

روند تکامل شخصیت ژنرال زاد

در ابتدای ماجرا، یک پسر بچه در یک وسیله نقلیه کریپتونی بر روی زمین سقوط کرد که بازتابی از ریشه‌ها و داستان گذشته خود سوپرمن بود. سوپرمن با دیدن این بچه و اینکه یک نفر دیگر از سیاره کریپتون جان سالم به در برده، خیالش راحت شد؛ اما این بچه آنقدرها هم که به نظر می‌رسید، بیگناه و معصوم نبود. این بچه، فرزند ژنرال زاد و اورسا محسوب می‌شد؛ خطرناک‌ترین جنایتکارانی که در منطقه فانتوم قرار داشتند. حضور این بچه بر روی سیاره زمین، نشانه‌ای از بازگشت زاد، اورسا و نان بود که در گذشته قول آن را داده بودند. زاد و دیگر افرادی که در فانتوم زون بودند، بعد از فرار از آنجا، بلافاصله به Fortress of Solitude رفتند تا بتوانند اطلاعاتی را از فایل‌های ضبط شده جور-ال به دست بیاورند.

آنها بعد از انجام این کار، به سمت مترو پلیس رفتند. زاد پس از رسیدن به مترو پلیس، تصمیم گرفت که خیلی زود نقشه‌های خود برای سیاره زمین یا همان کریپتون جدید را تنظیم و آنها را تبدیل به واقعیت بکند. زمانی که اورسا به سراغ لوئیس لین رفت تا پسر خود را بازگرداند، زاد هم به همراه نان به سراغ کال-ال رفتند تا با او برخورد کنند. زاد و نان با کمک هم توانستند کال را شکست دهند و او را در فانتوم زون زندانی کنند. زاد معتقد بود که انجام این کار، دقیقا با همان بلایی که سر خودشان آمده بود، برابری می‌کند. بعد از انجام این کار، زاد دیگر مجرمانی را که در فانتوم زون بودند، آزاد کرد و در نظر داشت که مترو پلیس و سیاره زمین را به شکل کریپتون در بیاورد.

زاد تنها با کمک چند تن از مردم کریپتون توانست اعضای لیگ عدالت را شکست دهد و بعد هم مردم شهر مترو پلیس را به اطاعت از خود در بیاورد. زمانی که زاد در تلاش بود تا لوئیس را تنبیه و مجازات کند، پسر خودش یعنی «لور» به میان آمد و به طرفداری از لوئیس، به پدرش حمله کرد. درست در همین حین، کال ال به‌تازگی آزاد شده بود، با لکس لوتر و گروه مخصوص او که Superman Revenge Squad نام داشت، متحد شد تا زاد و همچنین دیگر جنایتکاران فراری را شکست دهد. زمانی که زاد به کال-ال حمله کرد، لوتر توانست از راکت‌های فانتوم زون استفاده کند؛ این راکت‌ها به‌گونه‌ای بودند که هرکسی را که با او تماس پیدا می‌کرد، از بین می‌برد... از جمله خود سوپرمن.

زمانی که کال جان سالم به در برد، لور با کمال میل جایگاه او را گرفت و درست در همین حین بود که زاد به درون فانتوم زون کشیده شد. زمانی که زاد در حال ناپدید شدن بود، به یک وحشت دیگر اشاره کرد که در داخل زون قرار داشت و قول داد که در زمان فرار مجدد خود، این «وحشت» را هم آزاد خواهد کرد. زاد تصمیم گرفت که همچنان این قسم خود را ادامه دهد و شخصا کاری کند که کال ال در پایان ماجرا مقابل او زانو بزند.

خط داستانی‌های مهم شخصیت ژنرال زاد در کتاب‌های کمیک

  • دنیای جیبی:

بعد از سوپر بوی به قتل رسید، زاد یکی از آن جنایتکارهای کریپتونی بود که توانست جهان جیبی «تایم ترپر» را تحت هدایت و کنترل خودش در بیاورد. زمانی که زاد، «Quex-Ul» و «زائورا» کل مردم آن زمین را نابود کردند، سوپرمن مجبور شد که آنها را با استفاده از کریپتونایت اعدام کند و جانشان را بگیرد؛ این دقیقا همان کاری بود که می‌توانست سال‌ها وجدانش را مورد آزار قرار دهد.

  • کریپتون دروغین:

زمانی که برینیاک ۱۳ یک نسخه کپی و دروغین از کریپتون را به وجود آورد، یک فاشیست دیگر که همتای زاد محسوب می‌شد، به وجود آمد و مدت زیادی طول نکشید که او هم توسط سوپرمن شکست خورد.

  • زاد روسی:

پسر کیهان‌نوردان روسی، همان پسر متولد نشده‌ای که با نام مستعار «زد» شناخته می‌شد، در معرض کریپتونایت قرار گرفت؛ آن هم زمانی که سفینه فضایی کال ال و یک سری کریپتونایت خاص، والدین او را در معرض تابش خود قرار دادند. این پسر سرانجام با وضعیت جسمی بسیار ضعیفی به دنیا آمد و به مرور زمان هم مدام ضعیف‌تر می‌شد. اما شرایط جسمی‌اش به‌گونه‌ای بود که در برابر تابش خورشید قرمز قرار می‌گرفت، فوق‌العاده قدرتمند می‌شد. این پسر بچه تحت تاثیر روح زاد از دنیای تایم ترپر قرار داشت و از همین رو هم در تلاش بود که خورشید زرد رنگ زمین را تبدیل به قرمز بکند. اما به خاطر اتحاد غیرمنتظره لکس لوتر و سوپرمن، با شکست روبه‌رو شد. او بعد از اینکه قدرت‌های خود را از دست داد، به سوپرمن حمله کرد؛ آن هم با استفاده از نیروی خیلی زیادی که باعث کشته شدن خودش شد.  

  • کریپتون جدید:

در این برهه زمانی، کال ال شهر کاندور واقعی از سیاره کریپتون را پیدا کرد که در یک بطری شیشه‌ای قرار گرفته بود. به همین ترتیب هم تصمیم گرفت که آن را بر روی زمین آزاد کند تا مردم آن بتوانند خیلی راحت زندگی کنند. در میان این مردمی که آزاد شده بودند، چیزی حدود ۶۰۰ سرباز هم حضور داشتند که به زاد وفادار بودند. دو تن از این سربازان یعنی فرمانده گور و ستوان مور، با این موضوع که زاد به سیاره کریپتون خیانت کرده، مشکل داشتند و اصلا نمی‌توانستند آن را باور کنند؛ مدام به این موضوع فکر می‌کردند که او می‌تواند اعمال خود را توجیه کند. آنها همچنین در باور و پذیرفتن اینکه چرا کال-ال زاد را متوقف کرده است، مشکل داشتند.

از همین رو این دو سرباز تصمیم گرفتند که زاد را از فانتوم زون آزاد کنند. زمانی که آنها وارد Fortress of Solitude شدند، با یک نایت وینگ و «فلیم برد» جدید برخورد کردند. در همین حین، آلورا با فرمانده گور و دیگر اعضای گروه ارتشی او قراری گذاشت؛ قراری حول محور همان آزاد کردن زاد و پیروان او از فانتوم زون. آلورا بعد از گذشت مدتی از مرگ همسرش، در برهه زمانی خاصی بالاخره تصمیم گرفت که به قولش عمل کند و زاد، اورسا و نان را از اسارت بیرون بیاورد. با اینکه مردم شهر کاندور اصلا از این موضوع خبر نداشتند، اما زاد بلافاصله بعد از آزاد شدن تبدیل به قدرت واقعی در پس نیروهای آنها شد.

شخصیت ژنرال زاد در حال فریاد زدن برای زانو زدن مقابل او

زمانی هم که کریپتون جدید در مدار خود به دور سول قرار گرفت، زاد خودش را آماده کرد تا وجودش را به مردم خود اطلاع دهد. سوپرمن بالاخره به درون نبرد و درگیری‌ای که با سیاره زمین به وجود آمده بود، کشیده شد و مجبور بود که در آن شرکت کند. در طی همین مدت بود که ژنرال زاد لقب خائن را به کال ال و آشا دل-نار داد؛ آن هم درست زمانی که آنها قبول نکردند که یک جنایتکار را اعدام کنند. زمانی که دادگاه و محاکمه در حال اجرا بود، «Dyn-Xe» در تلاش بود تا دیگران را متقاعد کند که زاد یک انتقام شخصی علیه خاندان ال داشته است. علی رغم تلاش‌های Dyn-Xe، کال ال گناهکار شناخته شد و باید منتظر می‌ماند که روزی محاکمه شود.

زاد پیشنهاد کرد که فرصت خوبی برای فرار را در اختیار کال قرار دهد اما او قبول نکرد که این کار را انجام دهد. درست در روز قضاوت و محاکمه، زاد به قاضیان گفت که کال باید به خاطر نووا، توسط شورای مذهبی، از تمام گناهانی که دارد، پاک شود. به همین ترتیب، تمام گناهانی که کال داشت پاک شد. روز بعد در مراسم رژه، کارا و آلورا به سراغ کال و زاد رفتند. درست در همین لحظه که رژه در حال انجام بود، یک فرد کریپتونی به نام «رال-دار» به میان مردم دوید و با اسلحه خود به سمت زاد شلیک کرد. زاد در همان حال که زخمی و خونین بود، سوپرمن را تبدیل به ژنرال جدید و مسئول شورای ارتشی کریپتون جدید کرد.

بعد از گذشت مدتی، زمانی که سوپرمن، آدم استرنج و «Tyr-Van» در خطر قرار داشتند و به کشته شدن نزدیک می‌شدند، زاد بهبود پیدا کرد و توانست جان آنها را نجات دهد. زاد توانست این اعدام را متوقف کند و بعد از متحد شدن با کال ال، با کمک هم متوجه شدند که آخرین عضو خائنان سیاره کریپتون چه کسی است. بعد هم این دو به سراغ آن خائن رفتند و بعد از اینکه او به جرائم خود اعتراف کرد، او را دستگیر کردند. بعد از این ماجراها، کال ال و زاد درباره این صحبت می‌کردند که کال ال چطور با کمک کردن به انجمن کار در شورا، به کریپتون جدید کمک کرده است. هنوز خیلی از آرام شدن شرایط نگذشته بود که برینیاک به کریپتون جدید حمله کرد.

  • تولد دوباره:

در این دوران، ژنرال زاد توسط سایبورگ سوپرمن استخدام شد تا به گروه Superman Revenge Squad بپیوندد. اعضای این تیم توانستند با مبارزه از پسِ سوپرمن بربیایند و بعد هم به فانتوم زون فرستاده شدند. بعد از این اتفاق زاد، هنک و Eradicator II را به زون فرستاد. سایبورگ سوپرمن تصور کرد که آنها به آنجا آمده‌اند تا ارتش ژنرال را بازگردانند. اما دستوری که به Eradicator II داده شد، این بود که به فانتوم زون برود و اورسا و لور-زاد را پیدا کند. زاد به جوخه انتقامی خیانت کرد. او بعد از یک نبرد کوتاه با جان کنت، به همسر و پسر خود پیوست. سوپرمن توانست به همراه اعضای تیم خود از زون فرار کند؛ این در حالی بود که سایبورگ سوپرمن در همانجا گیر افتاد. «جکول»، زاد، اورسا، لور-زاد و Eradicator II که به یک سیاره دیگر فرار کرده بودند، تلاش کردند تا یک کریپتون جدید را در آنجا به وجود بیاورند.

قدرت‌ها و توانایی‌های شخصیت ژنرال زاد

ژنرال زاد هم درست همانند دیگر کریپتونی‌ها، در مقابل خورشید زرد رنگ می‌تواند قدرت، سرعت و استقامت ابرانسانی به دست بیاورد. این استقامت آنقدر زیاد است که او می‌تواند در برابر سوپرمن و دیگر کریپتونی‌ها مقاومت کند. او دارای حس شنوایی ابرانسانی، دید اشعه ایکس، دید تلسکوپی و میکروسکوپی، دید حرارتی، آسیب ناپذیری تقریبا کامل، فاکتور بهبودی سریع و توانایی پرواز. زاد به‌خاطر سابقه خود به‌عنوان یک ژنرال کریپتونی، دانش زیادی درباره تاکتیک‌های نظامی و استراتژی نبرد دارد و یک رهبر نظامی نسبتا شایسته محسوب می‌شود. از آنجایی که او پیش از اینکه توانایی‌های ابرانسانی خود را به دست بیاورد هنرهای مبارزه‌ای را آموزش دیده بود، در این زمینه نسبت به سوپرمن برتری زیادی دارد.

زاد علاوه‌بر مهارت‌های مبارزه‌ای در زمینه‌های دیگر هم نسبت به سوپرمن برتری دارد؛ سوپرمن اعتماد بیش از حد به قدرت ابرانسانی خود دارد و خیلی کم نسبت به نبرد پیشرفته تن به تن انسانی و کریپتونی می‌داند. البته باید به این نکته هم توجه کرد که قدرت‌های زاد اغلب اوقات از میزان قدرت‌های سوپرمن کمتر است. زیرا سوپرمن تقریبا کل عمرش را در مقابل نور خورشید زرد بوده است؛ این در حالی است که زاد برای مدت خیلی کمی در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد و بعد هم خیلی زود شکست می‌خورد و دوباره به فانتوم زون فرستاده می‌شود. با اینکه زاد در بحث مهارت‌های مبارزه‌ای و میدان نبرد نسبت به سوپرمن برتری دارد، اما اینطور نیست سوپرمن هیچ برگ برنده‌ای نداشته باشد.

پیش از انتخاب مایکل شنون، ویگو مورتنسن و دنیل دی لوئیس برای نقش ژنرال زاد در فیلم مرد پولادین انتخاب شده بودند

سوپرمن با ترکیب قدرت خیلی زیاد خود با تجربه و کنترل عالی‌ای که بر روی آنها دارد، نیرو و توانایی خود را چند برابر کرده است و همین برگ برنده او در مقابل زاد محسوب می‌شود. علاوه‌بر این، زاد هم درست مانند سوپرمن قدرتی دارد که نسبت به موجوداتی مانند دوومزدی کمتر است و سرعتی دارد که نسبت به سرعت اسپیدسترهایی مانند فلش، در سطح پایین‌تری قرار دارد. زاد هم درست مانند دیگر کریپتونی‌ها، در برابر کریپتونایت ضعیف دارد و نمی‌تواند تابش خورشید قرمز رنگ را تحمل کند. با اینکه او استقامت زیادی دارد اما نمی‌تواند در برابر کنترل ذهنی و همچنین جادو، مقاومتی از خود نشان دهد.

علاوه‌بر این، قدرت و استحکام زاد اصلا باعث نمی‌شود که او بتواند از یک انفجار اتم به‌صورت کامل جان سالم به در ببرد. حداقل او به واسطه این انفجار، آسیب‌های تقریبا مرگباری را می‌بیند. از طرف دیگر هم او اصلا قادر نیست که اشیاء بیشتر از یک وزنی را بلند کند یا تکان دهد. زیرا محدودیت طبیعی بدن او، اجازه این کار را به او نمی‌دهد. حتی اگر هم او در محیط‌هایی که می‌توانند قدرتش را بیشتر کنند (مانند قرار گرفتن در معرض نور آفتاب)، قرار بگیرد، هیچ اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد.

در انتها به انیمیشن‌ها، فیلم‌ها و بازی‌هایی اشاره می‌کنیم که شخصیت ژنرال زاد/درو-زاد در آن حضور داشت:

  • انیمیشن سریالی Superman محصول سال ۱۹۸۸ با صداپیشگی رنه اوبرژونوا
  • انیمیشن Superman: The Animated Series محصول سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۰ با صداپیشگی ران پرلمن
  • انیمیشن سریالی Legion of Super Heroes محصول سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ با صداپیشگی گرگ الیس
  • انیمیشن سریالی Justice League Action محصول سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ با صداپیشگی جیسون جی. لوئیس
  • انیمیشن سریالی DC Super Hero Girls محصول سال ۲۰۱۹ تا کنون با صداپیشگی لیام اوبرایان
  • سریال Lois & Clark: The New Adventures of Superman محصول سال ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۷ با بازی سایمون تمپلمن
  • سریال Smallville محصول سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۱ با بازی کلوم بلو
  • سریال Supergirl محصول سال ۲۰۱۵ تا کنون با بازی مارک گیبن
  • سریال Krypton محصول سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ با بازی کالین سالمون
  • فیلم Superman محصول سال ۱۹۷۸ و فیلم Superman II محصول سال ۱۹۸۰ با بازی ترنس استامپ
  • فیلم Man of Steel محصول سال ۲۰۱۳ با بازی مایکل شنون
  • انیمیشن Justice League: Gods and Monsters محصول سال ۲۰۱۵ با صداپیشگی بروس توماس
  • بازی Injustice: Gods Among Us محصول سال ۲۰۱۳ با صداپیشگی نولان نورث
  • بازی DC Universe Online محصول سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹ با صداپیشگی الکساندر برندون
منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده