معرفی شخصیت آرسنال، روی هارپر

معرفی شخصیت آرسنال، روی هارپر

جمعه, ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۵۹

در این قسمت از سری مقاله معرفی شخصیت کتاب‌های کمیک، به سراغ اولین دستیار جوان و همکار گرین ارو/اولیور کویین یعنی روی هارپر یا همان اسپیدی/آرسنال/رد ارو می‌رویم.

روی هارپر اولین دستیار و همکار گرین ارو محسوب می‌شد که در ابتدا با نام اسپیدی فعالیت می‌کرد. بعدها اسم اسپیدی به آرسنال و بعد هم به رد ارو تغییر کرد. روی هارپر درست از همان زمانی که وارد کتاب‌های کمیک شد، به مرور تلاش کرد تا تبدیل به یکی از بهترین تیراندازان و قهرمانان در دنیای دی سی شود؛ البته موفق هم شد. در حال حاضر روی دوباره به همان اسم آرسنال بازگشته است و با این نام فعالیت می‌کند. روی هارپر یک شخصیت ابرقهرمانی محسوب می‌شود که در کتاب‌های کمیکی که توسط شرکت دی سی کامیکس منتشر می‌شوند، حضور پیدا می‌کند. روی یکی از قدیمی‌ترین شخصیت‌های دی سی محسوب می‌شود.

در دهه ۱۹۴۰ بود که او برای اولین‌بار در قالب شخصیت اسپیدی وارد کتاب‌های کمیک شد؛ دستیار نوجوان ابرقهرمانی به نام گرین ارو. روی هم درست همانند مربی خود، گرین ارو، یک تیرانداز و ورزشکار حرفه‌ای در سطح جهانی محسوب می‌شد؛ کسی که استعداد فوق‌العاده‌ای در هدف‌گیری و مبارزه با جرم و جنایت داشت. او در مقایسه با دستیاران ابرقهرمانی برجسته دیگری که در دنیای دی سی کامیکس فعالیت می‌کنند، توانست خود را به جایی برساند که به عضو اصلی و هسته‌ای یکی از تیم‌های ابرقهرمانی به نام تین تایتانز شد. زمانی که روی به دوران بزرگسالی رسید، هویت اسپیدی خود را رها و خودش را به عنوان ابرقهرمانی به نام آرسنال معرفی کرد.

البته بعد از گذشت مدتی دوباره هویت آرسنال را هم رها و به سراغ هویت رد ارو رفت تا نشان دهد که به اندازه کافی بزرگ و رشد کرده است؛ به حدی که با گرین ارو برابر می‌کند و می‌تواند به تیم لیگ عدالت بپیوندد. در طی این مدت، روی همچنان به عنوان یکی از اعضای گروه تایتان‌ها در موقعیت‌های مختلف حضور پیدا می‌کرد. اما در کنار این، نقش بسیار مهمی در گروه‌های ابرقهرمانی دیگر مانند «هفت سرباز پیروزی»، «بیگانه‌ها»، «چک میت»، لیگ عدالت و «یاغی‌ها» ایفا می‌کرد. در خط داستانی کمیکی Snowbirds Don't Fly که در سال ۱۹۷۱ برنده جایزه شد، روی نقش بسیار مهمی داشت و می‌توان گفت که خودش دلیل اصلی برنده شده جایزه بود.

در این خط داستانی ما شاهد نبرد بسیار سخت روی با اعتیاد به مواد مخدر بودیم؛ این داستان در نظر خیلی افراد به عنوان یک لحظه کلیدی در تاریخ کمیک بوک به حساب می‌آید. زیرا نشان‌دهنده ظهور موضوعات بالغانه در کتاب‌های کمیک بود. در سال ۲۰۱۳، سایت ComicsAlliance، هارپر را در فهرست ۵۰ شخصیت مرد جذاب در کتاب‌های کمیک، در رتبه ۵۰ قرار داد. کاراکتر روی هارپر به خاطر محبوبیت خیلی زیادی که در طی این سال‌ها به دست آورده بود، بارها و بارها در رسانه‌های مختلف اقتباس شد. در ارتباط با رویدادهای اخیر هم می‌توان اینطور گفت که در سری کتاب کمیک Heroes in Crisis، روی یکی از قهرمانانی بود که در ماجرای حمله به Sanctuary جان خود را از دست داد. مراسم تشییع جنازه او در بالای تپه‌ای برگزار شد که او تصمیم گرفته بود همه چیز را کنار بگذارد و به صورت کامل ترک کند.

شخصیت روی هارپر کیست؟

پدر روی، که یک جنگل‌بان محسوب می‌شد، در یک آتش‌سوزی جنگلی که در منطقه ناواهو به راه افتاده بود، جان خود را از دست داد؛ آن هم زمانی که روی هنوز خیلی کم سن و سال بود. بعد از این اتفاق، یک پزشک ناواهویی به نام «بریو بو»، روی را به همراه خودش برد تا با هم زندگی کنند. زیرا پدر روی بود که زندگی این پزشک را نجات داده بود. در طی این مدتی که روی در کنار بریو بو زندگی می‌کرد، به واسطه او توانست تیراندازی با کمان و همچنین هدف‌گیری را بیاموزد. در همان مدتی که روی بزرگ می‌شد و رشد می‌کرد، از گرین ارو برای خودش یک بت ساخته بود؛ کسی که رابین هود زمان حال و یک ابرقهرمان محسوب می‌شد.

رویِ جوان برای اینکه ثابت کند که یک تیرانداز ماهر و شایسته است، وارد یک مسابقه تیراندازی با کمان شد. با اینکه او در پایان این مسابقه برنده نشد، اما توانست توجه گرین ارو را به سمت خودش جلب کند. به همین ترتیب هم گرین ارو تصمیم گرفت که او را زیر بال و پر خود بگیرد و او را تبدیل به دستیار خود کند؛ تا به این طریق بتواند توانایی‌های او در زمینه تیراندازی را توسعه دهد. روی بلافاصله نام اسپیدی را برای خودش انتخاب کرد زیرا نمی‌شد این حقیقت را که او سریع‌تر از خود گرین ارو بود، انکار کرد. سرانجام بعد از اینکه بریو بو جان خود را از دست داد، روی تحت مراقبت اولیور کویین قرار گرفت. هنوز مدت زیادی از این اتفاق نگذشته بود که مشخص شد عموی روی یعنی «جیمز هارپر» ابرقهرمانی به نام «گاردین» است.

القاب و اسامی مستعار: آرسنال، رد ارو، اسپیدی

تیم‌ها: All-Star Squadron، چک میت، گریت فراگ، گرین ارو و اسپیدی، گرین اروهای جهان، آیرون رول، لیگ عدالت آمریکا، لیگ عدالت بینهایت، یاغی‌ها، بیگانه‌ها، خانواده کویین، هفت سرباز پیروزی، جوخه انتحاری، تیم ارو، تین تایتانز، تایتان‌ها، تاینی تایتانز، شروران برای استخدام، یانگ جاستیس.

متحدان: ایس آرچر، آکوا گرل، آکوالد، ارجنت، آرتمیس کروک، بیبی وایلد بیست، باربارا گوردن، بری آلن، بارت آلن، بتمن، بیست بوی، برنل جونز، بیگر ملوین، بلک کنری، بلک لایتنینگ، بلک ارکید، بلک فایر، بریو بو، بامبل بی، بانکر، بوشیدو، باتن، چشیر، کانر هاوک، کریزمون اونجر، سایبورگ، داکوتا جامیسون، دمج، دیمین وین، داون گرینجر، دیپالو، دیک گریسون، دانا تروی، دوئلا دنت، ادی کورلیس، اسنس، فلیسیتی اسموک، فایر استورم، فردی فریمن و غیره.

دشمنان: انارکی، آنتی مانیتور، آرتور لایت، اطلس، بیگ تاپ، بلیتزن، برث تیکر، بریک، برادر بلاد، بروت، بولز آی، کیلب گرین، کاپیتان کالامیتی، چیتا، چشیر، کلاک کینگ، کنستانتین دریکن، کنترل فریک، کنت ورتیگو، دث استروک، دینگ دونگ ددی، دکتر رایین، دونر، دکتر بوم، دکتر پولاریس، دکتر سیوانا، دریگو، الکترو کیوشنر، الیزابت الدرمن، اندگیم، فیدلر، فلیم اسپلشر، ژنرال ایلینگ، گوریلا گراد، هیز، هیومن فلیم، هیراکس، ایندیگو، جریکو، جوکر، کیلر کراک، کیلر فراست، کیل شات، لیدی ویک و غیره.

خلقت شخصیت روی هارپر

روی هارپر توسط مورت ویسینگر و پاول نوریس خلق شد. او برای اولین‌بار در قسمت ۷۳ سری کتاب کمیک More Fun Comics به عنوان اسپیدی، دستیار گرین ارو حضور پیدا کرد. بعدها و در قسمت ۹۹ سری کتاب کمیک The New Titans به نویسندگی مارو ولفمن بود که او خود را به عنوان آرسنال معرفی کرد. لازم به ذکر است که این شخصیت در ۱۷۸۷ کتاب کمیک حضور داشت که تنها در قسمت اول سری کتاب کمیک Convergence World's Finest به نام The Seven Soldiers of Victory و همچنین قسمت اول سری کتاب کمیک Heroes In Crisis به نام Part 1: I'm Just Warming Up جان خود را از دست داد.

روند تکامل شخصیت روی هارپر

  • پیوستگی اصلی: زمین اول:

روی در دهه ۱۹۴۰ تبدیل به دستیار گرین ارو شد که با نام اسپیدی فعالیت می‌کرد. او در طی این مدت تبدیل به یکی از اعضای گروه هفت سرباز پیروزی (ملقت به لژیونرهای قانون) هم شد که فرق زیادی با دیگر اعضا داشت. اعضای گروه هفت سرباز پیروزی بعد از مبارزه با شخصیت مرموزی به نام «Nebula Man» ناپدید شدند، اما حقیقت چیز دیگری بود؛ آنها به نقطه زمانی دیگری منتقل شده بودند. بعد از گذشت مدتی، در دوران نقره‌ای کتاب‌های کمیک، آنها توسط اعضای تیم لیگ عدالت نجات پیدا کردند و به پیوستگی اصلی دنیای دی سی بازگشتند. با اینکه برای خود اعضای گروه هفت سرباز آزادی تنها چند ساعت گذشته بود، اما در دنیای اصلی چندین دهه از ناپدید شدن آنها می‌گذشت.

  • دوران مدرن: زمین جدید:

البته بحران در زمین‌های بینهایت به کمک آمد و آن تاریخچه را خنثی کرد. در این پیوستگی ماجرا اینگونه پیش رفت که نه گرین ارو و نه اسپیدی، هیچ کدام عضو هفت سرباز پیروزی نبودند. به غیر از این، بخش زیادی از تاریخچه دوران طلایی روی دست نخورده باقی ماند و تقریبا هیچ تغییری در آن ایجاد نشد. در این دوران بود که روی به اعضای گروه تین تایتانز پیوست. هنوز مدت زیادی نگذشته بود که اسپیدی کم کم به دانا علاقه پیدا کرد؛ البته این علاقه از همان نگاه اول شکل گرفته بود. به همین ترتیب آنها ارتباط خود و همچنین قرار گذاشتن را آغاز کردند؛ آن هم زمانی هر دو در آن تیم بودند. اما بعد از گذشت مدتی رابطه آنها با شکست روبه‌رو شد.

زمانی که تیم تین تایتانز دوباره تشکیل شد، آنها باری دیگر ارتباط خود را از سر گرفتند، اما این رابطه هم عمر زیادی نداشت؛ زیرا به محض اینکه تیم تایتان‌ها منحل شد، آنها هم به ارتباط خود پایان دادند. روی حتی به جایی رسید که از دانا خواستگاری کرد. اما زمانی که «لیلیث کلی» برای دانا پیشگویی کرد که همسر مو قرمز او جان خود را از دست می‌دهد، دانا درخواست روی را رد کرد؛ هرچند که بعدها معلوم شد مرد داخل پیشگویی «تری لانگ» بوده است. در طی زمانی که تیم تایتان‌ها شکل گرفته بود، آنها دوباره ارتباط خود را آغاز کردند. در طی یک مدت زمان خاصی، روی تبدیل به یکی از نیروهای دولتی شده بود و قرار بود که یک ماموریت خاصی را انجام دهد.

روی در ابتدا تیراندازی با کمان را زیر نظر پدر ناتنی خود یعنی بریو بو یاد گرفت و بعدها مهارت‌های پیشرفته را توسط گرین ارو آموخت

او قرار بود که چشیر را به دولت تحویل دهد اما در عوض در طی این مدت عاشق او شد. ثمره این عشق هم یک فرزند دختر به نام «لیان هارپر» شد. زمانی که لیان جان خود را از دست داد، چشیر به سراغ روی رفت تا با او مبارزه کند، زیرا او را مقصر این اتفاق می‌دانست. اما این نبرد آنقدری طول نکشید و چشیر از روی خواست تا در ماموریتی که برای کشتن دث استروک داشت، به او بپیوندد. زمانی که دث استروک تیم تایتان‌ها را تشکیل داد، آنها به این تیم پیوستند و به عنوان یک زوج مشغول به فعالیت در آن گروه شدند. لازم به ذکر است، در طی مدتی زمانی که روی رهبری تیم بیگانه‌ها را برعهده داشت، با «گریس چوی» وارد رابطه شد. او همچنین نسبت به هانترس هم علاقه‌هایی پیدا کرده بود. بعدها، زمانی که در لیگ عدالت بود، برای مدتی با هاوک گرل ارتباط داشت؛ البته این رابطی خیلی طولانی نشد.

  • بعد از فلش پوینت: زمین صفر:

بعد از رویدادهای خط داستانی فلش پوینت، دنیای دی سی دوباره تنظیم شد. به همین ترتیب هم روی هرگز با چشیر ارتباط برقرار نکرد و صاحب فرزندی نشد؛ شاید حتی او را اصلا ملاقات هم نکرده باشد. او همچنین هیچوقت دوباره به اعتیاد خود به هروئین بازنگشت. در این دوران او در کنار رد هود و استار فایر فعالیت می‌کرد؛ در حقیقت او دیگر عضوی از گروه یاغی‌های رد هود شده بود. در این دنیای جدید، روی یک تتوی مار که رنگ سبزی داشت، بر روی بازوی سمت چپ خود داشت. همچنین برخی اوقات هم او با یک کلاه تراکر دیده می‌شد. در پیوستگی New 52، در یک برهه زمانی روی هارپر عضوی از گروه تین تایتانز بود که تحت نظر دیک گریسون هدایت می‌شد.

اما مدت زیادی طول نکشید که او مجبور شد به دلیل نامعلومی گروه را ترک کند. بعد از گذشت مدتی مشخص شد که ظاهرا او دچار افسردگی شده بود و تا حد زیادی نوشیدنی‌های الکلی می‌خورد. او دیگر به جایی رسیده بود که به مبارزه با کیلر کراک رفت و امیدوار بود که دشمنش او را به قتل برساند تا بلکه به این طریق بدبختی‌های او به پایان برسد. روی زمانی برای اولین‌بار در سری کتاب کمیک Red Hood and the Outlaws حضور پیدا کرد که جیسون تاد جان روی را از یک زندان خاورمیانه‌ای نجات داد. زمانی که روی به این گروه پیوست، با هم‌تیمی جدیدی به نام استار فایر روبه‌رو شد؛ کسی که در ماموریت نجات هم دیده شده بود. او بعدها به جیسون کمک کرد تا وضعیتی را که به Untitled مربوط می‌شد، درست کند.

خط داستانی‌های مهم شخصیت روی هارپر در کتاب‌های کمیک

پیوستگی اصلی: زمین اول

  • گروه تین تایتانز:

روی به رابین (دیک گریسون)، کید فلش (والی وست)، آکوالد (گارث) و دانا تروی (واندر گرل) پیوست و عضو گروه تین تایتانز شد. همانطور که بالاتر هم گفته شد، دانا و روی به عنوان دو گروه عضو تایتان‌ها ارتباط خود را آغاز کردند. متاسفانه به همان اندازه که همه چیز برای روی خوب پیش می‌رفت، ناگهان چرخش وحشتناکی به خود گرفت و همه چیز به هم ریخت. گروه تایتان‌ها منحل شد، ارتباط او و دانا به هم خورد و اولی هم کم کم روی را نادیده می‌گرفت. به همین ترتیب هم روی به هروئین روی آورد و خیلی زود به آن اعتیاد پیدا کرد. بعد از اینکه اولیور کویین ثروت خود را به خاطر یک رسوایی از دست داد، تصمیم گرفت که به یک ماجراجویی برود. او به همراه یکی از گرین لنترن‌ها یعنی هال جوردن و همچنین بلک کنری به سراسر کشور رفت.

زمانی که گرین ارو از اعتیاد روی خبردار شد، بسیار شوکه شد. اولی که حس می‌کرد به او خیانت شده است و بسیار شرمسار بود، مشتی را حواله صورت روی کرد و او را از خانه خود بیرون انداخت. به همین راحتی این پسر جوان و بخت برگشته را بدون خانه و با اعتیادی که داشت، تنها رها کرد. سرانجام هال، رویِ جوان را پیدا کرد و او را به خانه نامزد اولی یعنی بلک کنری (دایانا لنس) بازگرداند. زمانی که روی آنجا بود، دایانا به صورت کامل از او مراقبت می‌کرد و به او کمک کرد تا اعتیاد خود کنار بگذارد. در نهایت روی با کمک دایانا توانست به صورت کامل خودش را از بندِ اعتیاد به مواد مخدر آزاد کند. او بعد از اعتیاد برای اینکه نگذارد دیگر جوانان مانند خودش به دام اعتیاد گرفتار شوند، به استخدام دولت درآمد و تبدیل به سخنگوی ضد مواد مخدر شد.

دوران مدرن: زمین جدید

  • چک میت:

روی بعد از اینکه اعتیاد خود را به صورت کامل کنار گذاشت، در ماموریت‌های مختلف به اعضای گروه تایتان‌ها کمک کرد. به واسطه این ماموریت‌ها روی توانست با سازمان‌های دولتی مختلف ارتباط برقرار کند. یکی از این سازمان‌ها، CBI نام داشت که دفتر مرکزی اطلاعات بود که با نام چک میت هم شناخته می‌شد. چک میت، روی را استخدام کرد و قرار بود که او به عنوان یک مامور مخفی در مبارزه با مواد مخدر به این سازمان کمک کند. روی زمانی که در یک ماموریت بود و قصد دارد اعتماد شروری به نام چشیر را جلب کند، عاشق او شد و ارتباط خود را با او آغاز کرد. او دیگر نمی‌توانست خود را نسبت به تحویل دادن چشیر راضی کند و معتقد بود که دارد او را در معرض خطر قرار می‌دهد.

شخصیت روی هارپر در حال تیراندازی به کیلر کراک

به همین دلیل هم تصمیم گرفت که چشیر را خیلی زود ترک کند. اما روی اصلا خبر نداشت که چشیر فرزند او را باردار است. بعد از گذشت مدت کوتاهی روی به همراه رابین سابق یعنی نایت وینگ به ماموریتی رفت تا چشیر را نسبت به ترور گروهی از افراد بزرگ، متوقف کند. در همین حین بود که روی متوجه شد، پدر دختر چشیر محسوب می‌شود. روی در همان زمان دستگیر شد اما مدت زیادی نگذشته بود که نایت وینگ او را آزاد کرد. بعد از این ماجراها هم روی توانست حضانت انفرادی دخترش یعنی لیان هارپر را به دست بیاورد.

  • آرسنال و بیگانه‌ها:

بعدها روی دوباره به تیم تایتان‌ها بازگشت و نام جدید آرسنال را برای خود انتخاب کرده بود. او در این برهه زمانی دیگر از تیرها استفاده نمی‌کرد؛ بلکه یک «آرسنال» بزرگ از سلاح‌های بسیار پیشرفته در اختیار داشت. زمانی که روی با تایتان‌ها بود، گروه با یک اندروید از زمان آینده به نام ایندیگو برخورد کرد. اعضای گروه تایتان‌ها زمانی که به دنبال ایندیگو می‌گشتند، با یک سوپرمن اندرویدی برخورد و مبارزه کردند؛ کسی که هم لیلیث و هم دانا تروی را به قتل رساند. نایت وینگ که از مرگ دانا تروی حسابی ناراحت بود، به کار تایتان‌ها پایان داد؛ علی رغم تلاشی که روی در جهت منصرف کردن دیک داشت. روی هم از این فرصت استفاده کرد تا گروه بیگانه‌ها را تشکیل دهد. روی به همراه ایندیگو این گروه را تشکیل داد و در ادامه، تاندر، گریس چوی، شیفت و جید را استخدام کرد.

او بعد از نایت وینگ خواست که به گروه او بپیوندد. البته نه به عنوان رهبر گروه، بلکه به عنوان یکی از اعضا؛ زیرا نایت وینگ اصلا در آن زمان دوست نداشت که گروهی را رهبری کند. زمانی که این گروه به مبارزه با برادر بلاد رفته بود، روی از ناحیه سینه مورد اصابت گلوله قرار گرفت. روی دوران بهبودی و درمان بسیار طولانی‌ای را پشت سر گذاشت و همین باعث شد که محدودیت‌های خود را زیر سوال ببرد. بعد از بهبودی هم که دوباره بازگشت. هنوز مدت زیادی از بازگشت او به گروه نگذشته بود که اعضا ردِ یک برده فروش کودکان را زدند؛ کسی که حتی دختر روی یعنی لیان را هم ربوده بود. خوشبختانه اعضای گروه بیگانه‌ها توانستند لیان را به همراه دیگر کودکانی که ربوده شده بودند، نجات دهند.

  • بحران بینهایت و یک سال بعد:

در طی رویداد بحران بینهایت و یک سال بعد، روی و همچنین اعضای گروه بیگانه‌ها با جنایتکاران سطح پایین مبارزه می‌کردند. آنها این احساس را داشتند که تفاوت چندان زیادی ایجاد نمی‌کنند و کار مفیدی انجام نمی‌دهند. به همین ترتیب روی تصمیم گرفت که رهبری تیم بیگانه‌ها خیلی برای او مناسب نیست. از همین رو، رهبری این گروه را به نایت وینگ داد و آنها را ترک کرد.

  • لیگ عدالت آمریکا:

روی هارپر در یک برهه زمانی خاصی، یکی از ماموران دولتی به حساب می‌آمد که وظیفه داشت قاتلی به نام چشیر را دستگیر کند

مدت کمی بعد از ترک گروه بیگانه‌ها، روی دعوت به گروه لیگ عدالت آمریکا را دریافت کرد که از او خواسته بودند تا به این تیم بپیوندد. روی در ابتدا فکر می‌کرد که با او شوخی کرده‌اند. اما به محض اینکه متوجه شد که این یک درخواست واقعی است، بلافاصله این دعوت را پذیرفت. اولیور به عنوان هدیه‌ای برای پیوستن روی به تیم و همچنین برای اینکه نشان دهد که دوست دارد روی دوباره در زندگی او باشد، یک لباس جدید برای او درست کرد. روی بعد از دریافت کردن این لباس جدید، تصمیم گرفت که چشم‌انداز جدیدی نسبت به زندگی داشته باشد. از همین رو هم نام خود را تغییر داد تا با «تجارت خانوادگی» که داشتند، تناسب داشته باشد.

روی که حالا با رد ارو شناخته می‌شد، تبدیل به یکی از اعضای کامل و منظم لیگ عدالت شد؛ او این نام را به واسطه هال جوردن به دست آورد. زیرا او نزدیک بود که در یکی از ماموریت‌ها روی را با نام واقعی صدا بزند اما جلوی خود را گرفت و روی را با نام رد ارو خطاب کرد. در طی این مدت، روی و یکی از اعضای لیگ عدالت آمریکا یعنی هاوک گرل، رابطه صمیمی را با هم آغاز کردند. روی برای مدتی در این تیم باقی ماند اما به خاطر مشکلاتی که بین او و هاوک گرل پیش آمده بود، روی تصمیم گرفت که به این رابطه پایان دهد و برای مدت نامشخصی لیگ عدالت را هم ترک کند.

  • Cry For Justice:

در پی مرگ بروس وین، روی باری دیگر به لیگ عدالت پیوست. اولی و هال دوباره با هم متحد شدند و یک لیگ عدالت دیگر را به وجود آوردند؛ آن هم بعد از اینکه تیم اصلی توسط Shadow Cabinet مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. این دو دوست قدیمی به این موضوع پی بردند که پرومتئوس در حال برنامه‌ریزی چیزی بود و از همین رو بلافاصله به سراغ لیگ عدالت رفتند تا به آنها اخطار دهند. اما پرومتئوس از قبل یک قدم از آنها جلوتر بود و تظاهر می‌کرد که فردی فریمن است. به همین ترتیب هم پرومتئوس توانست هر دو تیم را شکست دهد؛ آن هم بعد از اینکه دست راست رد ارو را قطع کرد. پیش از اینکه پرومتئوس فرار کند، دانا توانست او را دستگیر کند و او را مجبور به توضیح نقشه خود برای اعضا کند.

او قصد داشت که به واسطه یک سری تله پورتر‌ها، شهرها را به نقطه زمانی‌های مختلف و تصادفی بفرستد. او از استار سیتی که خانه گرین ارو و رد ارو محسوب می‌شد، به عنوان یک نمونه استفاده کرد؛ اما یک چیزی اشتباه پیش رفت. این تله پورتر به جای اینکه این شهر را به نقطه زمانی دیگری بفرستد که دیگر قادر به بازگشتن نبود، دچار مشکل شد و شروع به تخریب شهر کرد. پرومتئوس گفت که کدهای لازم را به آنها می‌تواند تا بتوانند دیگر دستگاه‌ها را متوقف کنند؛ البته اگر اجازه دهند که او آزاد شود. گرین ارو با این شرط موافقت کرد و پرومتئوس هم آزاد شد. این دستگاه نابودی خیلی زیادی را در استار سیتی به وجود آورد؛ تا حدی که به طرز طعنه‌آمیزی این شهر شکل ستاره به خود گرفت.

گرین ارو در حال دویدن به همراه روی هارپر

از طرف دیگر هم روی جان سالم به در برد اما برای مدتی در همان حالت کما باقی ماند؛ اما سرانجام به هوش آمد. او بعد از به هوش آمدن یک دست بیونیکی دریافت کرد (دستی طلایی که دایره‌های قرمزی داشت). با این حال، او هنوز هم احساس می‌کرد کامل نیست. سرانجام متوجه شد که لیان در طی این نابودی‌ها جان خود را از دست داده است؛ این در حالی بود که میا توانست جان سالم به در ببرد. میا قرار بود که مراقب لیان باشد و از او محافظت کند؛ اما ظاهرا لیان را ترک کرده بود تا الکترو کیوشنر را متوقف کند (کسی که دستگاه را در شهر استار سیتی کاشته بود). روی از شکست عاطفی و احساسی که متحمل شده بود، رنج می‌برد و میا را برای مراقبت نکردن از لیان سرزنش می‌کرد.

روی دوباره به سراغ هویت آرسنال بازگشت و هویت رد ارو را کنار گذاشت. او شکار تک تک افرادی را که در ساختن تله پورترهای عظیم پرومتئوس نقش داشتند، شروع کرد. او این کار را با منعکس کردن کارهای فعلی گرین ارو آغاز کرد؛ روی با کشتن پرومتئوس از خط قرمز عبور کرد. روی در این برهه زمانی با مشکلات زیاد و سختی دست و پنجه نرم می‌کرد و همین باعث شد تا به سابقه خود در مصرف مواد مخدر فکر کند. هنوز مدت زیادی نگذشته بود که سر و کله‌ی چشیر پیدا شد و قصد کشتن روی را داشت. چشیر به خاطر مرگ لیان به شدت خشمگین بود و روی را مقصر این اتفاق می‌دانست. بعد از اینکه چشیر متوجه شد که روی هیچ ارتباطی با مرگ لیان نداشته، قبول کرد تا اختلافات را کنار بگذارد.

روی مجبور شد که چشیر را تنها بگذارد. او به خیابان‌ها رفت و در تلاش بود که در مقابله با جنایتکاران از نیروی مرگباری استفاده کند تا بلکه بتواند خشم درون خود را کاهش دهد. خیلی زود روی دوباره در همان مسیر قبلی افتاد و به استفاده از هروئین روی آورد؛ این هروئین را هم از یک فروشنده خیابانی تهیه کرد. او با دست بیونیکی خود تقریبا یک گروه از سارقان را به قتل رساند اما توسط دوست قدیمی خود یعنی دیک گریسون که حالا بتمن شده بود، متوقف شد. بلک کنری و دیک مجبور شدند که روی را به زندان بیاندازند تا همین زندان در جهت بهبودی به او کمک کند. روی عمدا تا حد زیادی به دست خود آسیب زد تا به این طریق بتواند توجه برخی پزشکان را به خود جلب کند.

به همین طریق هم او توانست از آنجا فرار کند. روی قصد داشت به زندانی برود که الکترو کیوشنر در آنجا نگه‌داری می‌شد؛ الکترو کیوشنر دستیار پرومتئوس بود که مقصر اصلی مرگ لیان به حساب می‌آمد. علی رغم دخالت‌های گرین ارو، روی به طرز وحشیانه‌ای با استفاده از چاقو، این شرور را به قتل رساند. بعد هم خانه و تمام چیزهایی را داشت سوزاند و تبدیل به یک پارتیزان تاریک و افسرده شد؛ کسی که از عدالت مرگباری بر روی جنایتکارها و اراذل و اوباش استفاده می‌کرد و همین تبدیل به برند او شده بود.

شخصیت روی هارپر در حال مرور خاطرات خود و اولیور کویین

  • تایتان‌ها: شرورها برای استخدام:

در این برهه زمانی، چشیر از روی خواست تا در نقشه‌ای که برای کشتن دث استروک دارد، به او بپیوندد. چشیر توانست با استفاده از مرگ لیان و یاد و خاطره او، روی را راضی به این کار کند. اینطور به نظر می‌رسید که روی دوست دارد به تیم تایتان‌های دث استروک بپیوندد و این کار را هم کرد. اما حقیقت این بود که تمام این‌ها بخش‌هایی از نقشه چشیر برای کشتن اسلید ویلسون به حساب می‌آمد. روی در مدتی که در این تیم حضور داشت، اغلب اوقات در حالت طبیعی قرار نداشت و با بالاترین ظرفیت خود مبارزه نمی‌کرد؛ البته که هنوز هم مبارز خوبی محسوب می‌شد.

  • Convergence:

بعدها دیده شد که نسخه زمین جدیدِ روی هارپر یکی از افراد خیلی زیادی است که توسط برینیاک دستگیر شده بودند. در این دوران او در کنار جامعه‌ای خاص کار می‌کرد و در تلاش بود تا جرم‌هایی را که با دث استروک مرتکب شده بود، جبران کند. او یک بار دیگر از بازنشستگی بیرون آمد تا به هم‌تیمی‌های سابق خود از گروه تین تایتان کمک کند تا با Extremists مبارزه کنند. همین اتفاق منجر به این شد که Dreamslayer، کاری کند که لیان به زندگی بازگردد. او قصد داشت تا با این کار، هارپر را راضی به کمک کردن به او بکند. در مقابل هم کاری که روی انجام داد این بود که این شرور را فریب داد و کاری کرد تا تایتان‌ها آنها را شکست دهند. بعد از این ماجراها هم او دوباره به دختر خود پیوست.

بعد از فلش پوینت: زمین صفر

  • یاغی‌ها:

در این برهه زمانی اعضای تیم به معبد All Caste که در هیمالیا قرار داشت سفر کردند. آنها مجبور بودند که وارد Chamber of All شوند تا سرنخ مورد نظر خود را پیدا کنند؛ آنها به دنبال سرنخی بودند تا متوجه شوند که Untitled ممکن است کجا قرار داشته باشد. روی و دیگر اعضای گروه از با‌ارزش‌ترین خاطرات خود گذشتند و آنها را به « S'aru» تقدیم کردند. در داخل Chamber of All، اعضای گروه با یک هیولای غول پیکر برخورد کردند که خیلی زود استار فایر را خورد. همین اتفاق باعث شد تا روی و جیسون تنها شوند و به دنبال هدف مورد نظر خود باشند. این ماجرا تا زمانی ادامه داشت که جیسون بالاخره سرنخ را پیدا کرد و استار فایر هم از درون این هیولا را نابود و بیرون آمد.

یکی از نکاتی که لازم است درباره روی هارپر بدانید، این است که او از فرزندان یکی از بزرگترین و قدرتمندترین دشمنان جاستیس لیگ یعنی «وندال سوج» است

استار فایر بلافاصله بعد از نجات پیدا کردن، دو دوست خود را گرفت و به بیرون از Chamber of All پرواز کرد. به همین ترتیب هم آنها توانستند دوباره خاطرات خود را به دست بیاورند. اعضای این تیم سرانجام به کلرادو رسیدند؛ روی و جیسون بلافاصله به یک رستوران رفتند و این در حالی بود که استار فایر از بالا همه چیز را تماشا می‌کرد. هنوز مدت زیادی از آرامش آنها نگذشته بود که جیسون در یک نزاع کوتاه درگیر شد. به همین ترتیب هم یک پلیس آنها را به ایستگاه برد. مشخص شد که این پلیس یک Untitled است اما در حقیقت آن فردی نبود که آنها دنبالش بودند. روی توانست جیسون را نجات دهد؛ زیرا قرار بود که اندام‌های او از بدنش جدا شود.

در همان لحظه توجه آنها به یک انفجار بزرگ جلب شد و روی به این موضوع اشاره کرد که این انفجار انرژی‌ای دارد که با انرژی مخصوص کوری مطابق است. به همین ترتیب هم روی، جیسون را تنها گذاشت که خودش با Untitled مبارزه کند؛ این در حالی بود که قصد داشت خودش به سراغ استار فایر برود و او را نجات دهد. در آن حین روی، «کروکس» را پیدا کرد و درست زمانی که میان آسمان و زمین بود، یک تیر به سمت او پرتاب کرد و او را به زمین چسباند؛ او قصد داشت با این کار از زیر زبان او بکشد که کوری کجا قرار دارد. روی خیلی زود توانست اطلاعاتی را که نیاز داشت، به دست بیاورد و زمانی که کوری را پیدا کرد، او را ضعیف و لرزان دید.

روی یک تیر حرارتی را استفاده کرد تا بتواند مقداری انرژی وارد بدن استار فایر کند. مدت زیادی نگذشته بود که کروکس به آنجا آمد و روی را گرفت. روی هم در مقابل کوله پشتی خود را جدا کرد که داخل آن تمام تیرهایش قرار داشت. بعد هم عملکرد خود تخریبی را اجرا کرد. همین اتفاق باعث شد تا کروکس بیهوش شود و آنها روی یک چاله یخی سقوط کنند. استار فایر خیلی زود توانست دوباره قدرت‌های خود را به دست بیاورد. به همین خاطر هم روی و کروکس را بیرون آورد. در همان حین بود که جیسون خود را به دوستان خود رساند و اعلام کرد که هرچه سریع‌تر باید از آنجا برود. به همین دلیل هم روی به سراغ یکی از کشتی‌های کروکس رفت و به جیسون کمک کرد که با «اسنس» مبارزه کند.

بعد از اینکه «سوزی سو» از کما بیرون آمد، اعضای گروه یاغی‌ها به سمت شهر گاتهام رفتند تا با او مقابله کنند؛ زیرا او وارد یک وضعیت آدم‌ربایی و گروگان‌گیری شده بود. روی و کوری به سراغ گروگان‌ها رفتند و این در حالی بود که جیسون با سوزی مبارزه و او را به قتل رساند. آنها بعد از جمع کردن این وضعیت، یک تماس از آلفرد دریافت کردند. آلفرد از آنها خواست تا در ماجرایی که با تالن‌ها و محفل جغدها پیش آمده، به آنها کمک کنند. به همین ترتیب هم آنها تصمیم گرفتند که آنها بمانند و مستر فریز را مورد هدف قرار دهند؛ زیرا این مستر فریز بود که تالن‌ها را تحت کنترل داشت. روی کمک کرد که مستر فریز را شکست دهند و این در حالی بود که جیسون به سراغ تالن رفت تا او را شکست دهد.

روی هارپر در حال تهدید کردن نایت وینگ

روی توانست با استفاده از یک تیر الکتریکی فریز را شکست دهد. سرانجام هم آنها فریز را به بت گرل تحویل دادند و شهر گاتهام را ترک کردند. در حالی که استار فایر خواب بود، یک بیگانه نشان داده شد که از بیرون او را تماشا می‌کرد. این بیگانه همان‌جا به جیسون حمله و با او درگیر شد. اما همین سر و صدا استار فایر را بیدار کرد و متوجه شد که این بیگانه یک دوست قدیمی از تاماران به نام «اورن» است. در همین حین، روی به همراه دیگر اعضای گروه و «ایزابل» به کشتی استار فایر منتقل شد. زمانی که او کنترل این کشتی را در دست گرفت و اعلام کرد که مهاجمان باید تسلیم شود یا او آنها را نابود می‌کند، روی و جیسون تحت تاثیر قرار گرفتند.

روی تا جایی که می‌توانست، به استار فایر کمک کرد تا افرادی را که مقابلشان قرار گرفته بودند، نابود کنند. بعد از این نبرد، استار فایر داستان خود را تعریف و از دوستان خود درخواست کمک کرد. او توضیح داد که در گذشته او معامله شده بود و هیچکس از تاماران به کمک او نیامده بود. به همین دلیل هم او هیچ احساس و وظیفه‌ای نسبت به کمک کردن به سیاره خودش نداشت. جیسون با حرف‌های او موافق بود و مدام این وضعیت را با وضعیت و مشکل خود که با بتمن و جوکر در گذشته پیدا کرده بود، مقایسه می‌کرد. روی به کوری گفت که او فرد خوبی است و باید به آنها کمک کند؛ نه به خاطر اینکه آنها هم‌نوع خودش هستند، بلکه کوری فرد خوبی محسوب می‌شود.

کوری بعد از اینکه این حرف‌ها را شنید، روی را ترک کرد تا خوب فکر کند. زمانی که «بلایت» به کشتی حمله کرد، یک پرتوی تله پورتی را به سمت کورتی پرتاب کرد و قصد منتقل کردن او به نقطه دیگری را داشت؛ اما روی برای حفاظت از روی، به سمت این پرتو پرید و خودش را در معرض آن قرار داد. همین موضوع باعث شد تا او به نقطه دیگری منتقل شود که بعد از آن هم توسط بلایت و بلک فایر مورد شکنجه قرار گرفت. در همین حین مشخص شد که روی عمدا خودش را تله پورت کرده بود تا بتواند بلک فایر را نجات دهد. به همین دلیل هم هر دوی آنها خیلی زود دوباره به داخل کشتی تله پورت شدند. روی بعد از بازگشت شاهد این بود که کوری و خواهرش کشتی را ترک کردند تا تاماران را نجات دهند.

روی هارپر در چندین موقعیت مختلف، تا آستانه مرگ پیش رفت و حتی در یک موقعیت، دست راست خود را هم از دست داد

کوری و بلک فایر حمله کردن به نیروهای بلایت را آغاز کردند و هنوز مدت زیادی نگذشته بود که جیسون و روی هم به کمک آنها رفتند. سرانجام اعضای گروه یاغی‌ها و مردم تامارانی توانستند بلایت را شکست دهند و برای یک هفته در آن سیاره باقی بمانند. در همین حین هم استار فایر به خواهر خود اعتراف کرد که به روی علاقه دارد. زمانی که اعضای گروه یاغی‌ها در حال بازگشت به سمت سیاره زمین بودند، با سوپرمن برخورد کردند. سوپرمن فقط قصد صحبت کردن داشت اما در مقابل یاغی‌ها حمله کردند و تلاش بیهوده‌ای را علیه این کریپتونی که چندین برابر بالاتر از آنها بود، انجام دادند. سوپرمن خیلی راحت توانست افراد مقابل خود را شکست دهد.

از آنجایی که فقط قصد صحبت کردن داشت، از استار فایر درباره ظهور Daemonites سوال کرد. کوری در رابطه با برخوردش با آنها دروغ گفت و سوپرمن از آنها خواست تا اگر با آنها برخورد کردند، حتما به او اطلاع دهند. بعد از گذشت مدتی، روی صدای جیغ و فریاد‌های جیسون را شنید و فهمید که این فریادها به خاطر بمب اسیدی‌ای که جوکر کار گذاشته بود، است. به همین دلیل هم بلافاصله به سمت دوست خود رفت تا او را پیدا کند. به نظر می‌رسید که جیسون گم شده است. روی و استار فایر برای اینکه بتوانند دوست خود را پیدا کنند، به Acres of All سفر کردند. زمانی که روی و کوری با هزاران سختی و بدبختی خود را به محل نگهداری جیسون رساندند، با موجودات وحشی‌ای روبه‌رو شدند.

آنها توانستند از خود در برابر این موجودات دفاع کنند و آنها را شکست دهند. اما خیلی زود یک موجود بزرگتر و وحشی‌تر پیدا شد که توسط جیسون به قتل رسید. مشخص شد که جیسون هیچ خاطره‌ای از اینکه S'aru آنها را دستگیر کرده است، ندارد. S'aru، استار فایر و روی را به زور وارد خاطرات جیسون کرد. در همین حین مشخص شد همان شبی که روی، جیسون را ملاقات کرده بود و جیسون زندگی روی را نجات داده بود، همان شبی بود که مرگ جیسون به حرکت درآمد. علاوه‌بر این هم مشخص شد که استار فایر می‌تواند خودش را وارد یک دوره فراموش شده بکند زیرا یک خاطره بد می‌توانست آنها را نابود کند؛ آن هم به این خاطر است که تامارانی‌ها سطح احساسی بسیار بالایی دارند.

روی آموزش‌های لازم را به جیسون داد و تلاش کرد که به S'aru حمله کند؛ او قصد داشت که با این کار، S'aru را مجبور کند که خاطرات را به آنها بازگرداند. اما کاری که S'aru در مقابل انجام داد این بود که هر سه نفر آنها را به جای دیگری منتقل کرد. روی خیلی از دست کوری عصبانی بود زیرا فکر می‌کرد که او دروغ گفته است؛ اما در کنار این، بیشتر به خاطر این عصبانی بود که احساس می‌کرد همه چیز در حال نابود شدن است. «دوکرا»، اسنس و S'aru از یک فاصله دور در حال نگاه کردن به اعضای این گروه بودند. در همین لحظه، گرین ارو در پایگاه یاغی‌ها ظاهر شد. به همین ترتیب هم روی و اولی با قاتلی به نام چشیر درگیر شدند.

روی هارپر در حال مبارزه کردن با گرین ارو

این قاتل در حال آزمایش کردن اعضای این گروه بود؛ البته بعد از اینکه تقریبا آنها را به قتل رساند. چشیر توانست از آنجا فرار کند. هنوز مدت زیادی نگذشته بود که روی عصبانیت خود را سر اولی خالی کرد؛ آن هم برای اینکه او همیشه روی را دست کم می‌گرفت. از طرف دیگر هم جیسون از عصبانیت منفجر شد زیرا احساس می‌کرد که دوستانش تمام این مدت به او دروغ گفته بودند؛ آنها ادعا کرده بودند که جیسون آدم خوبی است. اما او خودش صحنه‌هایی را از زمانی که رد هود شده بود، دید و متوجه شد که چه کارهایی انجام داده است. جیسون که اصلا حقیقت پشت این اتفاقات را درک نکرده بود، آنجا را ترک کرد و از طرف دیگر هم اولی از آنجا رفت.

روی و استار فایر که قصد صحبت کردن با جیسون را داشتند، متنی را پیدا کردند که جیسون نوشته بود این دو را برای همیشه ترک کرده است و از آنها خواست که دنبالش نگردند. بعد از گذشت مدتی روی در جلسه‌ای با هیوگو استرنج شرکت کرد. اما هنوز خیلی نگذشته بود که کوری با عصبانیت وارد اتاق شد و اعلام کرد استرنج همان فردی است که برای آنها جایزه تعیین کرده است. در همین برهه زمانی، Untitled ظاهر شد و قصد داشت تا از اعضای گروه و همچنین جیسون به عنوان ابزاری استفاده کند که بتواند دروازه مخفیگاه لیگ آدمکش‌ها را پیدا کند. از یک طرف روی این ماموریت را پذیرفت اما از طرف دیگر کوری تصمیم گرفت که به سراغ اسنس برود.

  • رد هود/آرسنال:

بعد از اینکه گروه یاغی‌ها منحل شد، روی تلاش کرد که روی پای خودش بایستد و به صورت انفرادی فعالیت کند. با این حال، در طی مدت زمانی که ماموریتی را انجام می‌داد، سر و کله جیسون پیدا شد. مدت زیادی طول نکشید که این دو نفر اختلافات را کنار گذاشتند و دوباره فعالیت گروهی را از سر گرفتند.

  • تولد دوباره: تایتان‌ها:

در پیوستگی تولد دوباره، خط زمانی یک بار دیگر تغییر کرد. در این دوران دیگر تاریخچه شخصیت‌ها شباهت خیلی زیادی به نسخه پیش از فلش پوینت داشت. به طور مثال روی هم از این قائده مستثنی نبود و دوباره به همان ماجرای اعتیاد به مواد مخدر خود بازگشت؛ به جای اینکه به نوشیدنی‌های الکلی اعتیاد داشته باشد. در حال حاضر روی یکی از اعضای تیم تایتان‌ها به حساب می‌آید اما خاطرات آنها در مقایسه با گذشته کمی تغییر کرده است. به همین دلیل هم برای اولین‌بار، والی وست را اصلا به خاطر نمی‌آوردند. با این حال، اعضای تیم تایتان‌ها در حال به دست آوردن خاطرات خود هستند. آنها مصمم شده‌اند تا هر کسی را که در حال تغییر دادن خط زمانی است، پیدا و بلافاصله متوقف کنند.

قدرت‌ها و توانایی‌های روی هارپر

روی هارپر هیچ قدرت و توانایی ابرانسانی‌ای ندارد. اما یکی از بهترین هدف‌گیرها و تیراندازهای دنیا محسوب می‌شود؛ آن هم به خاطر اینکه زیر نظر گرین ارو آموزش دیده است. اسلحه مخصوص این شخصیت یک کمان بلند است و او از زمانی که فعالیت خود را به عنوان اسپیدی آغاز کرد (یعنی دقیقا از سن ۱۳ سالگی)، از این سلاح استفاده می‌کند. او توانایی این را دارد که از فاصله ۲۰۰ متری هم به هدف خود شلیک کند. روی در طی مدت زمانی که آرسنال شده بود، بیشتر از سلاح‌های دستی به جای یک کمان استفاده می‌کرد. او در میان چیزهای مختلفی که استفاده می‌کرد، بیشتر از همه به سراغ اسلحه‌ها و لیزرها می‌رفت.

او در طی این سال‌ها نشان داده که می‌تواند تقریبا از هرگونه سلاحی که دوست دارد در نبردهای خود استفاده کند. روی یک شمشیرباز بسیار ماهر هم محسوب می‌شود. بعد از تمرین و آموزش با گرین ارو، او بارها و بارها نشان داده که با چاقوها و شمشیرهای مختلف هم می‌تواند عملکرد بسیار خوبی داشته باشد. روی یک مبارز تن به تن خیلی حرفه‌ای محسوب می‌شود. البته از نظر مهارت اصلا به پای دوست خود یعنی دیک گریسون نمی‌رسد. اما باز هم استانداردها را به خوبی رعایت می‌کند. زمانی که روی و دیک هر دو در تیم تین تایتانز حضور داشتند، یک بار با یکدیگر درگیر شدند.

در انتها به انیمیشن‌ها، فیلم‌ها و بازی‌هایی اشاره می‌کنیم که شخصیت روی هارپر/آرسنال/اسپیدی/رد ارو در آن حضور داشت:

  • انیمیشن سریالی The Superman/Aquaman Hour of Adventure محصول سال ۱۹۶۷ تا ۱۹۶۸ با صداپیشگی پت هرینگتون جونیور
  • انیمیشن سریالی Teen Titans محصول سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ با صداپیشگی مایک اروین
  • انیمیشن سریالی Justice League Unlimited محصول سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ با صداپیشگی مایک اروین
  • انیمیشن سریالی Batman: The Brave and the Bold محصول سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ با صداپیشگی جیسون مارسدن و رایان اوچوآ
  • انیمیشن سریالی Young Justice محصول سال ۲۰۱۰ تاکنون با صداپیشگی کریسپین فریمن
  • انیمیشن سریالی Teen Titans Go! محصول سال ۲۰۱۳ تاکنون با صداپیشگی اسکات منویل
  • دنیای تلویزیونی Arrowverse محصول سال ۲۰۱۲ تاکنون با بازی کالتن هاینز
  • انیمیشن Teen Titans: The Judas Contract محصول سال ۲۰۱۷ با صداپیشگی کریسپین فریمن
  • بازی Lego DC Super-Villains محصول سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ با صداپیشگی کریسپین فریمن
منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده