معرفی شخصیت آنتی مانیتور، نابود کننده دنیاها

معرفی شخصیت آنتی مانیتور، نابود کننده دنیاها

جمعه, ۷ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۵۹

در این قسمت از سری مقالات معرفی شخصیت‌های کتاب‌های کمیک، به سراغ نابود کننده‌ی دنیاها و دشمن بزرگ دنیای کمپانی دی سی کامیکس یعنی آنتی مانیتور/موبیوس می‌رویم.

پیش از آغاز مقدمه و معرفی شخصیت آنتی مانیتور، نقل قولی از این کاراکتر را برای شما بیان می‌کنیم:

طلسم من. سرنوشت من. دلیل من. اینها دیگر هیچ اهمیتی ندارند. همانطور که شما شاهد هستید، من نابود کننده دنیاها هستم.

شخصیت آنتی مانیتور در واقع همتای کاراکتر مانیتور در دنیای آنتی-متر یا همان پاد ماده است. او مقصر اصلی رویداد بحران در زمین‌های بینهایت به حساب می‌آید. او تنها نگهبان ارتش سینسترو بود و یکبار، علی رغم میل خودش، منبع نیروی مرکزی ارتش بلک لنترن شد. آنتی مانیتور یک شخصیت ابرشرور در کتاب‌های کمیکی است که توسط کمپانی دی سی کامیکس منتشر می‌شوند. او همچنین شرور اصلی رویداد بحران در زمین‌های بینهایت که در سال ۱۹۸۵ چاپ شد، بود.

در سال ۲۰۰۹، سایت خبر آی جی ان در لیست بزرگترین شخصیت‌های شرور تاریخ کتاب‌های کمیک، کاراکتر آنتی مانیتور را در رتبه چهل و نهم قرار داد. چندی پیش، شخصیت مانیتور در دنیای تلویزیونی Arrowverse ظاهر شد و بحران در زمین‌های بینهایت را به وجود آورد. از آنجایی که مانیتور شخصیت خوبی محسوب می‌شود و به نوعی دوست قهرمانان است و از طرف دیگر هم در کتاب‌های کمیک نابود کننده‌ی دنیاها و به وجود آورنده‌ی بحران در زمین‌های بینهایت، آنتی مانتیور است، این تئوری وجود دارد که شخصیت ظاهر شده در این دنیای تلویزیونی، همان آنتی مانیتور باشد. به همین دلیل ما بر آن شدیم تا در قالب معرفی کاراکتر شرور این هفته‌ی خود، شخصیت آنتی مانیتور را به شما معرفی کنیم.

anti-manitor - mobius - آنتی مانیتور - موبیوس - کمپانی دی سی کامیکس

شخصیت آنتی مانیتور نه‌تنها دشمن ارتش گرین لنترن محسوب می‌شود، بلکه دشمن تمام دنیا‌های مولتی ورس است. درست در همان لحظه‌ای که دنیا خلق شد، دنیای پاد ماده یا آنتی متر هم به وجود آمد. در همان زمان دو موجود هم مانند یکدیگر خلق شدند؛ یکی روی ماه Oa و دیگر روی ماه کوارد. موجودی که روی ماه Oa ساکن بود، فورا از وجود همتای خودش با خبر شد. جالب است بدانید که اسم اصلی آنتی مانیتور، همان مانیتور دنیای خودش است و اغلب اوقات هم با همین نام خطاب می‌شد اما برای اینکه نسبت به نسخه‌ی قهرمانی و مثبت همتای خودش متمایز باشد، آنتی مانیتور روی او گذاشته شد. میلیاردها سال بعد از این اتفاق، آنتی مانیتور تصمیم گرفت که روز به روز قدرت بیشتری به‌دست بیاورد. او اعضای گروه «The Weaponer» را که در سرزمین کوارد ساکن بودند، تحت کنترل خود درآورد. به واسطه‌ی اعضای این گروه، او متوجه شد که دنیای دیگری هم وجود دارد؛ دنیایی که بر خلاف دنیای خودشان، ماده‌ی مثبت در آن وجود داشت. او دیگر تمام دنیای آنتی متر را تسخیر کرد و تحت کنترل خودش گرفته بود، به همین دلیل او تصمیم گرفت که این دنیا را هم تسخیر کند. در طی همین زمان که آنتی مانیتور در حال جستجو برای پیدا کردن دنیاهای دیگر برای تسخیر کردن بود، از وجود همتای خودش هم با خبر شد. این دو موجود به مدت میلیون‌ها سال با یکدیگر جنگیده بودند. آنها قدرت‌ها و نیروهای بسیار بزرگی را در مقابل هم استفاده کردند اما اصلا فایده‌ای نداشت. در پایان این مبارزه‌ی طولانی مدت، آنها به طور همزمان به سمت یکدیگر حمله کردند. همین موضوع باعث شد که آنها برای ۹ میلیارد سال، بی‌روح و بی‌جان بمانند. درباره‌ی زندگی آنتی مانیتور، پیش از اینکه بحران آغاز شود، اطلاعات بسیار کمی وجود دارد. اعتقاد بر این است که او، مانیتور دنیای آنتی متر است. همچنین آنتی مانیتور مقصر اصلی به وجود آمدن نسخه اصلی رویداد بحران در زمین‌های بینهایت است.

بعد از اینکه یک حادثه‌ی کیهانی، یک حفره بین دنیاهای مثبت و پاد ماده به وجود آورد، باعث شد که آنتی متر، دنیا را در خود غرق کند. همین موضوع منجر به این شد که در میان تمام بعدها، «بحران» به وجود بیاید. زمانی که این اتفاق رخ داد، بزرگترین قهرمانان زمین تصمیم گرفتند که مقابل آنتی مانیتور بایستند و او را متوقف کنند. مانیتور هم با استفاده از کمک‌های «هاربینگر»، این قهرمانان را از زمان‌ها و دنیاهای مختلف جمع آوری کرد تا با کمک هم، آنتی مانیتور را شکست دهند.

anti-monitor

شخصیت «سایکو پایرت» یکی از افراد منتخب بود که خیلی زود توسط آنتی مانیتور تحت کنترل قرار گرفت. او همچنین شیطان‌های سایه‌ای خود را به سراغ افراد دیگری که احضار شده بودند، فرستاد. یکی از این‌ها، به یکی از بدن‌های هاربینگر نفوذ کرد و کنترل آن را به‌دست آورد. او بعد از نفوذ به این بدن، کاری کرد که مانیتور را به قتل برساند. بعد از این اتفاق، آنتی مانیتور تصور می‌کرد که دیگر پیروز شده است اما نمی‌دانست که همتا و رقیبش، تمام این اتفاقات را از قبل پیشبینی کرده بود.

این نقشه‌ای که کاملا با دقت چیده شده بود، هزینه‌های مخصوص به خودش را هم داشت. سوپرگرل که به یک مبارزه‌ی تن به تن و تک نفره با آنتی مانیتور رفته بود، جان سالم به در نبرد و کشته شد. این اتفاق همچنین تا حدودی آنتی مانیتور را هم به مردن نزدیک کرد. او در نهایت یک لباس مخصوص جدید سایت و از مبارزان کواردین استفاده کرد تا یک توپ بسازد؛ توپی که قصد داشت با استفاده از آن، پنج دنیای باقی مانده را هم نابود کند. شخصیت فلش یا همان بری آلن توانست این بمب را نابود کند اما به قیمت جان و زندگی خودش تمام شد. در پایان، سوپرمن زمین ۲، سوپر بوی پرایم و همچنین الکساندر لوثر از زمین ۳ بودند که به میدان آمدند و فداکاری‌های لازم را انجام دادند. بالاخره آنها با انجام این کارها توانستند جان او را بگیرند.

القاب و اسامی مستعار: آنتی مانیتور، موبیوس و مانتی.

تیم‌ها: ارتش بلک لنترن، شیاطین سایه‌ای، ارتش سینسترو و سربازان آنتی مانیتور.

متحدان: آمن سور، آنتی متر من، آرکیلو، بدوویان، سایبورگ سوپرمن، دث استورم، دسپوتلیس، گریل، کارو-سیل، کرونا، کرایب، لیسا دراک، میرینا بلک، پارالاکس، سایکو پایرت، رنکس، سینسترو، اسلاش، سوپر بوس پرایم و غیره.

دشمنان: ایس مورگان، ادم استرنج، ایر ویو، ال پرت، الن اسکات، الکس لوثر، امبوش باگ، امتیست، انیمال من، آکوامن، اریسیا، اتم، اتمیک نایت، ایا، اتراستیس، باربارا گوردن، بری آلن، بتمن، بیست بوی، بیف بیلی، بیلی بتسون، قناری سیاه، بلک لاینتینگ، بلک ارکید، بلیز و غیره.

anti-monitor - mobius - آنتی مانیتور - موبیوس - کمپانی دی سی کامیکس

شخصیت آنتی مانیتور برای اولین بار در قسمت دوم سری کتاب کمیک Crisis on Infinite Earths حضور پیدا کرد. بعد از این قسمت، او در سایه‌ها باقی ماند و پنهان شد و در قسمت پنجم همین مجموعه، دوباره به خط داستانی بازگشت. این شخصیت توسط مارو ولفمن، جورج پرز و جری اوروی خلق شده است. او در قسمت ۱۲ مجموعه‌ی Crisis on Infinite Earths نابود شد اما این پایان این شخصیت نبود. آنتی مانیتور بعد از یک غیبت بسیار طولانی در قسمت اول سری کتاب کمیک Green Lantern: Sinestro Corps Special که در ماه آگوست سال ۲۰۰۷ منتشر شد، باری دیگر حضور یافت. این شخصیت در ۲۱۱ کتاب کمیک حضور داشته که در قسمت ۱۲ مجموعه‌ی Crisis on Infinite Earths به نام Final Crisis، قسمت ۴۶ مجموعه‌ی Green Lantern Corps به نام Black Dawn، قسمت ۲۵ مجموعه‌ی Green Lantern به نام Sinestro Corps War Part 11: Birth of the Black Lantern و قسمت ۴۹ مجموعه‌ی Justice League به نام Darkseid War Chapter 9: Power Mad جان خود را از دست داده است.

anti-monitor - mobius - آنتی مانیتور - موبیوس - کمپانی دی سی کامیکس

  • بحران در زمین‌های بینهایت:

در زمان‌های مدرن، موجودی به نام «پرایا» آزمایشی را که کرونا مدت‌های زیادی قبل، روی یک زمین موازی انجام داده بود، انجام داد (این موضوع بعدها در جهان واحد پس از بحران، تغییر پیدا کرد و یک دنیای جایگزین شد). این آزمایش باعث شد که هم مانیتور و هم همتای مقابل آن یعنی آنتی مانیتور، باری دیگر بیدار شوند. این اتفاق در نهایت منجر به نابودی زمین خود پرایا و جهان او شد. آنتی مانیتور ارتش خود را باری دیگر ساخت، کوارد را تحت کنترل خود گرفت و از اعضای گروه «Thunderers» به عنوان ارتش خصوصی خودش استفاده کند. در قدم بعدی، او یک سری از اعضای ویژه‌ی Thunderers را انتخاب کرد و گروه «Shadow Demons» را تشکیل داد.

بعد از این جریان، آنتی مانیتور یک موج پاد ماده یا همان آنتی متر بسیار بزرگ به راه انداخت؛ او با استفاده از این موج، انرژی‌های جهان‌های نابود شده‌ی ماده مثبت را جذب می‌کرد و بیش از پیش قدرتمند می‌شد. در این میان حتی همتای رقیب او یعنی مانیتور هم لحظه به لحظه ضعیف می‌شد و انرژی‌اش را آنتی مانیتور دریافت می‌کرد. آنتی مانیتور در همین حین، دومین سایکو پایرت را استخدام کرد. او از قدرت‌های کنترل احساسات سایکو پایرت استفاده کرد تا جمعیت سیاره‌های مختلفی را که قصد تسخیر و نابودی آنها را داشت، بترساند. همانطور که بالاتر هم عنوان شد، مانیتور با استفاده از هاربینگر، گروهی از قهرمانان و شروران را از دنیاهای مختلف جایگزین جمع آوری کرد تا آنها با خطری که آنتی مانیتور برای این دنیاها به وجود می‌آورد، مقابله کنند. یکی از نسخه‌های کپی هاربینگر توسط آنتی مانیتور تحت کنترل قرار گرفت ظاهرا، مانیتور را به قتل رساند. اما مانیتور توانست از مرگ خود استفاده کند و یک دنیای جیبی بسازد. او قصد داشت که با استفاده از حرکت، از باقی مانده‌ی واقعیت‌ها، در برابر حملات آنتی مانیتور محافظت کند.

آنتی مانیتور یک موجود جادوان محسوب نمی‌شود اما می‌تواند تا زمانی که جهان آنتی متر وجود دارد، آسیب ناپذیر باشد

آنتی مانیتور بعد از شکست خوردن توسط قهرمانان مختلفی از جمله فلش (بری آلن) و سوپرگرل که جان خود را برای از بین بردن یک توپ پاد ماده‌ای و همچنین نجات سوپرمن فدا کردند، انرژی تمامیت دنیای آنتی متر را جذب کرد و بعد از آن به روز ازل و آغاز زمان رفت. او قصد داشت تا با انجام این کار، از به وجود آمدن مولتی ورس جهان ماده مثبت جلوگیری کند و مولتی ورسی را بسازد که آنتی متر در آن چیره و شایع شده باشد. زمانی که قهرمانان تا آنجا او را دنبال کردند، او شروع به تخلیه قدرت اکثر آنها کرد.

با این حال، شخصیتی به نام «اسپکتر» که قدرت خود را از جادوگران زمین‌های باقی مانده می‌گرفت، اقداماتی انجام داد که به واسطه‌ی آنها، آنتی مانیتور به بن بست خورد و دیگر قادر به انجام کاری نبود. از طرف دیگر هم شخصیت‌های شرور زمین‌های مورد نظر، به سراغ کرونا فرستاده شدند تا او را از تماشای ریشه‌های جهان‌ها، منع کنند. با این حال، آنها نتوانستند جلوی رخ دادن این اتفاق را بگیرند و در نهایت کرونا توانست مبارزه و درگیری آنتی مانیتور را با اسپکتر که بر سرِ تسخیر تمام جهان با هم درگیر بودند، ببیند. همین موضوع باعث شد که مولتی ورس فعلی، از هم بپاشد.

بعد از این اتفاق ناگوار، از خاکسترهای باقی مانده، یک جهان جدید، یکپارچه و واحد به وجود آمد. به همین دلیل، افراد خیلی زیادی، به خصوص آنهایی که دنیاها و تاریخچه‌شان به خاطر از بین رفتن مولتی ورس، نابود شده بود، به این زمین واحد جدید نقل مکان کردند. همین موضوع تا حد زیادی آنتی مانیتور را عصبانی کرد و این زمین جدید را به جهان آنتی متر خود کشاند. زیرا قصد داشت تا با این کار، یک بار برای همیشه، آخرین بخش‌های بنیانی جهان ماده مثبت را هم نابود کند. بعد از این اتفاق، رویداد مبارزه مردم جهان ماده مثبت با نیروهای آنتی مانیتور آغاز شد؛ مبارزه‌ای که در طی آن، بسیاری از قهرمانان و همچنین شخصیت‌های شرور، در مقابل نیروهای آنتی مانیتور شکست خوردند و جانشان را از دست دادند. در نهایت، ترکیب تلاش‌های قهرمانان و همچنین شرورهای مختلف، به ویژه «دکتر لایت»، نسخه قهرمانی «الکساندر لوثر جونیور» از زمین۳، دارک ساید، سوپر بوی از زمین پرایم و کال ال/سوپرمن زمین ۲، باعث شد که آنتی مانیتور آنقدری ضعیف شود که کال ال بتواند ضربه قدرتمند نهایی خود را به او وارد کند. همین ضربه و پرتاب شدنش به سمت یک ستاره، باعث شد که او نابود شود. این ستاره به نووا یا همان نو اختر رفت و باعث شد که موج‌های آنتی متر شروع به فوران کردن کنند که همین اتفاق، تمام دنیای آنتی متر را به نابود شدن تهدید می‌کرد. زمانی که الکساندر لوثر قدرت خود را به کار برد و راهی میان بعدها مختلف ایجاد کرد، کال ال و همچنین سوپر بوی پرایم تصمیم گرفتند که خود را کنار بکشند و تسلیم سرنوشتشان شوند. الکساندر لوثر با باز کردن راه ارتباطی میان بعدها، نشان داد که او یک «بعد بهشتی» خلق کرده است. به همین دلیل، زمانی که جهان باری دیگر در دوران بعد از بحران شکل گرفت، او از این بعد استفاده کرد تا از پاک شدن «لوئیس لین کنت» از دنیا، جلوگیری کند. لوثر این کار را انجام داد زیرا از قبل، اتفاقات غم‌انگیز آینده را (در صورتی که لوئیس لین می‌مرد) پیشبینی کرده بود به همین دلیل با انجام این کار اجازه نداد که سوپرمن، در آینده با چنین غم بزرگی دست و پنجه نرم کند. الکساندر لوثر، کال ال و همچنین سوپر بوی پرایم از بدن خود به عنوان یک پرتال استفاده کردند و به همراه لوئیس لین کنت، به همان بعد بهشتی رفتند.

 

جالب است بدانید که به خاطر اقداماتی که آنتی مانیتور انجام داده بود، افراد خیلی زیادی جان خود را از دست دادند که به عنوان نمونه می‌توان به تمامی اعضای تیم اتحادیه مجرمانه‌ی آمریکا، کید سایکو، نایت هاوک، گروه بازنده‌ها، اعضای Flower of Easy Company، استار من، مرد جاویدان، داو، کول، کلی فیس ۲، راهزن چشم حشره‌ای، انگِل من، شاهزاده را-من، سان برست، لوری لماریس، آکواگرل، گرین ارو زمین ۲، هانترس، رابین و الکساندر لوثر سونیور از زمین ۳ اشاره کرد.

  • بحران بینهایت:

در این خط داستانی مشخص شد که سوپرمن و لوئیس لین از زمین ۲، سوپر بوی از زمین پرایم و الکساندر لوثر جونیور از زمین ۳، از درون خانه‌ی خودشان که در دنیای جیبی پنهان شده قرار داشت، در حال تماشای اتفاقات و رویدادهای مختلفی که در دنیای تازه شکل گرفته در حال رخ دادن بود، بودند. آنها همچنین فعالیت‌های قهرمانان این دنیا را هم زیر نظر داشتند. بعد از تماشای رویدادهایی که در نهایت منجر به بحران بینهایت شد، این قهرمانان به جهان بازگشتند تا در طی اقداماتی، به قیمت نابود شدن زمین ۱، موجودیت زمین ۲ را بازگردانند.

آنتی مانیتور خیلی بیشتر از ابرشروران بزرگ و بسیار معروف دیگر دنیای دی سی، مردم را کشته و جهان‌ها را نابود کرده است

در همین حین، الکساندر لوثر به سراغ باقی مانده‌ی بدن آنتی مانیتور رفت و از آنها در جهت ساخت یک دیاپازون که شباهت خیلی زیادی به نسخه‌ای که در خط داستانی بحران اول استفاده شده بود، داشت. طولی نکشید که این وسیله‌ای که لوثر ساخته بود، فرکانس ارتعاشی‌ای را ایجاد کرد که پیش از نابود شدن زمین ۲ وجود داشت. همین موضوع باعث شد تا زمین ۲ باری دیگر ایجاد شود اما هیچ هزینه و خسارت خاصی را برای زمین ۱ در بر نداشت. بعد از این اتفاق، شخصیت‌هایی که به زمین ۲ تعلق داشتند، بدون هیچ مشکلی به نسخه‌ی بازسازی شده‌ی آن منتقل شدند. بعد از این اتفاق، الکساندر لوثر دوباره از همان دیاپازون خود استفاده کرد و زمین‌های دیگر را هم باری دیگر به وجود آورد. سوپر بوی پرایم (خیلی زود هم بارت آلن به دنبال او رفت) از اسپید فورس بیرون آمد. او لباسی بر تن داشت که به نظر می‌رسید، المان‌هایی خاص از لباس زره‌ای و مخصوص آنتی مانیتور هستند. او از این لباس به منظور جمع آوری نور زرد رنگ خورشید استفاده کرد. در نهایت، طولی نکشید که سوپر بوی مدرن یا همان «کان ال» و سوپر بوی زمین پرایم با یکدیگر درگیر شدند و خیلی زود مبارزه‌ی آنها اوج گرفت. در همین حین بود که آنها کم کم به سمت برجی رفتند که الکساندر لوثر با بقایای آنتی مانیتور ساخته بود و بعد از برخورد با آن، آن را نابود کردند. همین موضوع باعث شد تا تمام زمین‌ها دوباره با یکدیگر ترکیب شوند و دوباره یک زمین جدید را به وجود بیاورند. بعد از این اتفاق، سوپر بوی پرایم فرار کرد و کان ال هم در آغوش «واندر گرل» درگذشت.

  • بعد از بحران:

علی رغم اینکه آنتی مانیتور تا به این برهه زمانی در خط داستانی‌های خیلی کمی (او تنها در مینی سری Crisis on Infinite Earths، یک قسمت از مجموعه Wonder Woman و قسمت ۱۴۹ تا ۱۵۰ ولوم دوم مجموعه Flash حضور یافت) ظاهر شده بود، اما می‌توان گفت که او مقصر اصلی یکی از تغییرات مهم و اصلی‌ای که در کل تاریخ کمپانی دی سی کامیکس، دی سی یونیورس و تمام جهان‌های موازی صورت گرفت، به حساب می‌آید. در این برهه زمانی، جهان آنتی متر همچنان وجود داشت. کوارد (گفته می‌شود که همتای Oa) و یک زمین جایگزین که توسط همتایان قهرمانان و شرورهای جهان ماده مثبت پر شده بود (هر کدام نقش‌های مخالفی را گرفته بودند)، در میان سیارات آن وجود داشتند.

شاید قابل توجه‌ترین تاثیری که آنتی مانیتور روی جهان پس از بحران گذاشته بود، از بین بردن جریان مولتی ورس، در دنیای دی سی باشد. پیش از این، تعداد نامحدودی از زمین‌ها وجود داشت که هر کدام از آنها، تاریخچه‌ی منحصر به فردی داشتند. از راه و روش‌های مختلف توانایی دسترسی به زمین‌های مولتی ورس وجود داشت. در طی برهه زمانی بعد از بحران، به لطف دسیسه‌ها و توطئه‌های آنتی مانتیور همه دنیا در قالب یک جهان راه‌اندازی شده بود.

anti-monitor - mobius - آنتی مانیتور - موبیوس - کمپانی دی سی کامیکس

  • بعد از بحران بینهایت:

در پایان خط داستانی ویژه‌ی Brave New World که کمپانی دی سی کامیکس آن را در سال ۲۰۰۶ منتشر کرد، مشخص شد که پنج شخصیت وجود دارند که خود را با عنوان «مانیتورها» خطاب می‌کنند. این پنج نفر زمینِ بعد از بحران بینهایت را تحت نظارت خود قرار داده‌اند. چهار تن از این گروه پنج نفره، شباهت خیلی زیادی به نسخه اصلی مانیتور که در بحران در زمین‌های بینهایت بود، داشتند و از طرف دیگر عضو پنجم هم شباهت زیادی به آنتی مانیتور داشت. در خط داستانی Countdown یا همان Countdown to Final Crisis، مشخص شد که ۵۲ مانیتور وجود دارد. هر کدام از این ۵۲ مانیتور، وجود یکی از واقعیت‌های جایگزین مولتی ورس جدید را نشان می‌دادند. هر کدام از آنها، ظاهر کمی متفاوتی نسبت به دیگری داشتند. مانیتوری که در مجموعه‌ی سوپرگرل ظاهر شده بود، یادآور شخصیت «دارک انجل»، که یکی از مامورهای آنتی مانیتور محسوب می‌شد، بود. این مانیتور، درست همانند آنتی مانیتور لباس می‌پوشید اما به نظر می‌رسید که هیچ ارتباط دیگری با او ندارد.

  • ارتش سینسترو:

در این برهه زمانی مشخص شد که بعد از خلق دوباره‌ی مولتی ورس، آنتی مانیتور باری دیگر متولد شده بود. اینگونه نشان داده شده بود که آنتی مانیتور بعد از بازگشت، ظاهرا به عنوان «نگهبان ترس» ارتش سینسترو فعالیت می‌کرد. بدن او توسط اعضای «من هانترز» بازسازی شد. علاوه بر این، آنتی مانیتور، سوپر بوی پرایم، سایبورگ سوپرمن و همچنین پارالاکس را استخدام کرد تا در کنار سینسترو، به عنوان سربازانش به فعالیت بپردازند؛ در این برهه زمانی، پارالاکس از بدن «کایل رینر» به عنوان میزبان خود استفاده می‌کرد.

در طی جنگی که بین ارتش سینسترو و همچنین ارتش گرین لنترن اتفاق افتاده بود، آنتی مانیتور با سایبورگ سوپرمن ارتباط برقرار کرد تا از وضعیت فعلی New Warworld خبردار شود. این شخصیت ظالم کیهانی در میان صحبت‌های خود به این موضوع اشاره کرد که قصد دارد در آینده‌ای نزدیک سرزمین کوارد را رها کند و بعد از آن، هنشاو را برای خدمت‌هایی که به او ارائه کرده، خواهد کشت. این اتفاق باعث می‌شد تا سایبورگ سوپرمن بتواند آرامشی را برای مدت طولانی‌ای از دست داده بود، باری دیگر به‌دست بیاورد.

anti-monitor - mobius - آنتی مانیتور - موبیوس - کمپانی دی سی کامیکس

زمانی که اعضای گروه Lost Lanterns (تعدادی از اعضای ارتش گرین لنترن که توسط هال جوردن در سرتاسر کهکشان پخش شده بودند) راه خود را به جهان آنتی متر پیدا کردند تا هال جوردن و همچنین قدرت یونی را نجات دهند، به طور ناگهانی و اتفاقی به یکی از محوطه‌های زیرزمینی آنتی مانیتور که در قلعه‌اش در سرزمین کوارد قرار داشت، رفتند. ظاهرا او در آن زمان موجود یونی‌ای را که قبلا با کایل رینر ترکیب شده بود، مورد آزمایش و حتی شکنجه قرار داده بود. طولی نکشید که آنتی مانیتور موفق شد تا «Ke'Haan» را به قتل برساند اما دیگر لنترن‌ها او را مجبور به عقب‌نشینی کردند. آنها موفق شدند که این موجود یونی را از آن سیاره و حتی جهان آنتی متر بیرون ببرند. آنتی مانیتور برای مدت کوتاهی لنترن‌ها را تعقیب کرد. همین اتفاق فرصت کافی را در اختیار هال جوردن، گای گاردنر، جان استوارت و دیگر لنترن‌ها قرار داد. زمانی که آنها اطلاعات مهمی را که دنبالش بودند به‌دست آوردند، به سرعت کوارد را ترک کردند.

مدت کوتاهی بعد از این جریان، ارتش سینسترو حمله‌ی خود را به سمت سیاره زمین آغاز کردند. آنتی مانیتور به سیاره‌ی دیگری به نام New Warworld سفر کرد و مدت کمی بعد از آن به همراه سینسترو فرود آمد. طولی نکشید که او توسط سودم یات و دیگر اعضای ارتش گرین لنترن مورد حمله قرار گرفت اما این شرور کیهانی توانست دو تن از موجوداتی را که نام نداشتند، به قتل برسانند و آسیب بسیار زیادی هم به «Daxamite Lantern» وارد کند.

آنتی مانیتور به سراغ شهر نیویورک رفت و شروع به تخلیه‌ی ماده‌ی مثبت این شهر کرد. او قصد داشت تا با انجام این کار، موج‌های پاد ماده‌ی خودش را ایجاد کند. با این حال، او توسط اعضای تیم نگهبانان جهان مورد حمله قرار رفت و تا حد زیادی ضعیف شد. آنتی مانیتور از اینکه در اولین جنگ خود آنقدر ضعیف و ناتوان شده بود، به‌شدت عصبانی شد. با این حال، او توانست در مقابل حمله‌ی خشن و وحشیانه‌ای جای خالی بدهد و آسیبی به صورت «اسکار» رساند که برای همیشه او را زشت و بد قیافه کرد. جان استوارت و گای گاردنر توانستند New Warworld و منبع نیروی مرکزی زرد را تا حدودی تحت کنترل خود بگیرد. آنها، این دو را درست در کنار آنتی مانیتور منفجر کردند. البته لازم به ذکر است که صدها تن از اعضای ارتش گرین لنترن سپری را در اطراف آن ایجاد کرده بودند تا این سپر، انفجار ایجاد شده را در خود نگه دارد. حتی این اتفاق هم کافی نبود تا آنتی مانیتور کشته شود. از طرف دیگر، سوپر بوی پرایم این وضعیت را یک فرصت بسیار مناسب دید تا آنتی مانیتور را که دیگر تا حد زیادی ضعیف شده بود، شکست دهد. به همین دلیل او به سمت سینه‌ی آنتی مانیتور پرواز کرد و بدن شکسته و نابود شده‌ی او را به سمت فضا فرستاد.

جسد آنتی مانیتور روی سیاره ریوت و بخش ۶۶۶، با سرعت زیادی سقوط کرد و افتاد. در آنجا، صدایی (بعدا مشخص شد که این صدا متعلق به شخصیت شروری به نام نکرون بوده است) نام آنتی مانیتور را به زبان آورد و از او خواست که بلند شود. آنتی مانیتور پیش از اینکه بتواند از آن سیاره فرار کند، متوجه شد که در منبع ذخیره‌ای مشکی بزرگی زندانی شده است. مدت کمی بعد از این اتفاق، نگهبان اسکار که توسط انرژی‌های آنتی مانیتور مسموم و فاسد شده بود، دو تن از اعضای ارتش گرین لنترن یعنی «اش» و «سارک» را فرستاد تا محل دقیق بدن آنتی مانیتور را پیدا کنند و او را بازگردانند.

  • تاریک‌ترین شب:

در این خط داستانی، اش و سارک توانستند مرکز منبع ذخیره انرژی سیاه را در سیاره ریوت پیدا کنند. آنها تلاش کردند تا هر چه سریع‌تر از آنجا فرار کنند اما دو دست بسیار بزرگ و هیولایی در زیر آنها ظاهر شد و آنها را به درون زمین سیاره کشید؛ اتفاقی که باعث شد آنها جان خود را از دست بدهند.

زمانی که مرکز منبع ذخیره انرژی سیاه بعد از گذشت مدتی به زمین آورده شد، آنتی مانیتور که درون آن قرار گرفته بود، درخواست کرد که او را از آنجا خارج کنند. او شروع به جذب انرژی‌هایی که درون داو وجود داشت، کرد. او قصد داشت تا با این کار، خود را از آنجا خلاص کند. بعد از گذشت مدتی، آنتی مانیتور به عنوان یک بلک لنترن که دیگر تحت کنترل نکرون نبود، احیا شد. درست زمانی که او در حال آزاد کردن خودش از منبع ذخیره بود و خود را از آن بیرون می‌کشید، مورد حمله‌ی ارتش‌های لنترن مختلفی قرار گرفت. این ارتش‌های لنترن مختلف، انرژی‌های خود را با یکدیگر ترکیب کردند. بعد از این کار، آنها از داو به عنوان یک گلوله انسانی استفاده و او را در ناحیه سر به سمت آنتی مانیتور شلیک کردند. آنها با این کار، باری دیگر آنتی مانیتور را درون منبع ذخیره قرار دادند.

anti-monitor - mobius - آنتی مانیتور - موبیوس - کمپانی دی سی کامیکس

در نهایت، آنتی مانیتور توسط یک حلقه‌ی انرژی سفید احیا شد و توانست از درون آن منبع ذخیره بیرون بیاید و فرار کند. او تصمیم داشت که بعد از فرار کردن به سراغ نکرون برود و به خاطر اینکه او را درون این منبع ذخیره زندانی کرده بود، انتقام بگیرد. منتها نکرون خیلی زود آنتی مانیتور را به همان جهان آنتی متر خود تبعید کرد.

  • روشن‌ترین روز:

مدتی بعد از خط داستانی قبلی، آنتی مانیتور با یکی از اعضای ارتش وایت لنترن، به نام «بوستون برند» برخورد کرد. از آنجایی که برند توسط حلقه‌ی سفید تحت فشار قرار گرفت و مجبور بود که «برای زندگی‌اش مبارزه کند»، آسیب زیادی به زره مخصوص آنتی مانیتور وارد کرد. به همین دلیل هم آنتی مانیتور تصمیم گرفت که این کار او را تلافی کند. آنتی مانیتور حجم زیادی از انرژی‌های آنتی متر را به سمت برند شلیک کرد اما برند، در مقابل این شلیک، جای خالی داد. بعد از اینکه برند بالاخره جهان آنتی متر را ترک کرد، آنتی مانیتور دوباره به همان زندگی سابق خود بازگشت تا وظایف خود را در این جهان انجام دهد. آنتی مانیتور همچنین در این خط داستانی مانع «دث استورم» که نسخه بلک لنترنی «فایر استورم» شد. زیرا او در تلاش بود تا منبع ذخیره انرژی ارتش وایت لنترن را از بین ببرد. در عوض، به دث استورم دستور داد تا فانوس را به همراه یک ارتش، برای او بیاورد. به همین دلیل، دث استورم نسخه‌های بلک لنترنی پروفسور زوم، «مکسول لرد»، هاوک، «جید»، کاپیتان بومرنگ، مارشن من هانتر، آکوامن، هاوک من، هاوک گرل، ددمن و اوسیریس را برای او آورد.

دث استورم در نهایت توانست منبع ذخیره انرژی وایت لنترن را برای او بیاورد. آنتی مانیتور تلاش کرد تا به قدرت وایت لنترن دسترسی پیدا کند. با این حال، طولی نکشید که تلاش‌های او به خاطر مداخله‌ی فایر استورم با شکست روبه‌رو شد؛ کسی که بعد از مبارزه و درگیر شدن با آنتی مانیتور و همچنین اعضای ارتش بلک لنترن، توانست دوباره منبع ذخیره انرژی وایت لنترن را از آنتی مانیتور بگیرد. در این خط داستانی همچنین اعلام شد که این «موجود خاص» خودش از قصد اجازه داد که دستگیر شود تا بتواند اطلاعات نامشخصی را از آنتی مانیتور به‌دست بیاورد.

  • The New 52:

مجموعه‌ی The New 52 در سال ۲۰۱۱ منتشر شد. این مجموعه قصد داشت تا دنیای دی سی کامیکس را به طور کلی بازسازی و دوباره راه‌اندازی کند. آنتی مانیتور باری دیگر در آخرین صفحه از خط داستانی مجموعه Forever Evil معرفی شد. در این خط داستانی، او به عنوان موجودی به خوانندگان معرفی شد که سیاره کریپتون «اولترامن» و همچنین زمین ۳ را نابود کرده بود. آنتی مانیتور زمانی که در حال تمام کردن کار زمین ۳ بود، عنوان کرد که «دارک ساید باید برای من باشد».

anti-monitor

آنتی مانیتور به خاطر امواج انرژی حلقه‌ی «Volthoom» که پالس‌های قابل ردیابی‌ای را ارسال می‌کرد، توانست زمین پرایم را پیدا کند. او همچنین مقصر اصلی نابینا شدن همتای مارشن من هانتر زمین ۳ محسوب می‌شد. زیرا آنتی مانیتور چشم‌های او را سوزاند و یکی از دست‌های او را به حدی نابود کرد که حتی با قدرت و توانایی بهبودی‌ای که مارشن داشت، این دست قابل درمان نبود.

زمانی که «مترون» در میان‌های ویرانه‌های زمین ۳ با آنتی مانیتور برخورد کرد، مشخص شد که آنتی مانیتور، صاحب قبلی دستگاه حرکتی که همان «Mobius Chair» بود، محسوب می‌شد. علاوه بر این، در طی همین جریان مشخص شد که نام اصلی او، موبیوس است. او قصد داشت تا به نوعی، این اشتباه ناشناخته‌ی خود را که تا به آن زمان اصلا از وجودش خبر نداشت، جبران کند. به همین دلیل تصمیم گرفت که با کمک دختر دارک ساید که نیمی آمازونی بود و «گریل» نام داشت، پدرش دارک ساید را به قتل برساند.

آنتی مانیتور آنقدر قدرتمند است که یکبار توانست سوپرگرل را با کار دیگری مشغول بود، بکشد

با کمک‌های گریل، آنتی مانیتور در زمین پرایم به اعضای لیگ عدالت حمله کرد زیرا او قصد پیدا کردن دارک ساید را داشت و حتی گریل به او قول داده بود که آنها می‌توانند او را پیدا کنند. در نهایت، اینگونه مشخص شد که موبیوس بعد از اینکه سعی داشت تا در ریشه‌های جهان آنتی متر و همچنین سرزمین کوارد دقیق شود و همه چیز را درباره آنها متوجه شود، تبدیل به آن چیزی که امروزه هست، شده است؛ او قصد داشت تا درست همان کاری را انجام دهد که کرونا درباره جهان ماده مثبت خود انجام داده بود. در حالی که نور سفید «Life Equation» ریشه جهان ماده‌ی مثبت بود، مشخص شد که در مقابل Anti-Life Equation هم بنیاد جهان آنتی متر به حساب می‌آمد. مثل اینکه بعد از مشخص شدن این حقیقت، موبیوس آن را از درون دنیای کوارد آزاد کرده بود و همین موضوع باعث شد تا او برای همیشه تبدیل به آنتی مانیتور شود. با توجه به اینکه دیگر انرژی Anti-Life Equation درون بدن آنتی مانیتور قرار داشت، این قدرت را داشت که هر موجود زنده‌ای را که دوست دارد، به بردگی خودش بگیرد. به همین دلیل، آنتی مانیتور از این قدرت خود استفاده کرد و «بلک ریسر» را به فلش پیوند داد تا موجود جدیدی را خلق کند. بعد از این کار، او از خدای جدید استفاده کرد و دارک ساید را به قتل رساند.

با توجه به اینکه دارک ساید دیگر مرده بود، آنتی مانیتور خود را درون پوسته‌ای از انرژی قرار داد و به نوعی پیله‌ای دور خود کشید. بعد از این اتفاق، آنتی مانیتور در نهایت خودش را از Anti-Life Equation جدا کرد. گریل هم که دیگر دید که آنتی مانیتور خود را از Anti-Life Equation جدا کرده، تلاش کرد که آن را از آنِ خود کند. بعد از گذشت مدت کوتاهی، او از پیله‌ی خود بیرون آمد و دیگر شکل و ظاهری انسانی‌تر پیدا کرده بود. او با اینکه باری دیگر تبدیل به موبیوس شده بود، اما همچنان قدرت بسیار زیاد و به علاوه، لژیون شیاطین سایه‌ای را هم را در اختیار داشت. واندر وومن و «سوپر وومن» تلاش کردند تا به همراه یکدیگر و همچنین طناب‌های مخصوص خودشان، موبیوس را شکست دهند؛ یکی از آنها او را مجبور می‌کرد که حقیقت را بگوید و دیگری هم او را مجبور می‌کرد تا اطاعت کند اما او هر دوی آنها را به مبارزه طلبید و آنها را شکست داد. اولترامن که دوباره قدرت خود را به‌دست آورده بود، با موبیوس درگیر شد اما خیلی راحت توسط او شکست خورد و کشته شد. طولی نکشید که موبیوس دوباره مورد حمله قرار گرفت و این بار، لکس لوثر به سراغش آمده بود. او دیگر حالا «نیروی امگا» را که تا چندی قبل متعلق به دارک ساید بود، در اختیار داشت و از آن استفاده می‌کرد. او همچنین یک ارتش از شیطان‌های سایه‌ای را هم در اختیار داشت. موبیوس که دیگر قدرت خیلی زیادی داشت، به طور همزمان با لوثر، اعضای لیگ عدالت و همچنین اعضای اتحادیه مجرمانه آمریکا مبارزه می‌کرد و حتی برتری‌ای هم نسبت به آنها داشت. این موضوع تا زمانی ادامه داشت که گریل، دختر دارک ساید به همراه استیو ترور که با طناب او را بسته بود، سر رسید. مثل اینکه گریل، قدرت آنتی لایف را به استیو ترور منتقل کرده بود تا به این طریق، او را تبدیل به وسیله‌ای جدید، برای این قدرت بکند. ترور که دیگر اساسا یک سلاح زنده تحت کنترل گریل به حساب می‌آمد، حجم فوق‌العاده زیادی از قدرت خود را به سمت موبیوس پرتاب کرد. او با این کار، موبیوس را تبدیل به یک اسکلت در حال سوختن کرد.

anti-monitor - mobius - آنتی مانیتور - موبیوس - کمپانی دی سی کامیکس

آنتی مانیتور یکی از بزرگترین دشمنانی محسوب می‌شود که قهرمانان تا به امروز در دنیای دی سی با آن روبه‌رو شده‌اند. او به طور مستقیم مسبب قتل انسان‌های بسیار زیادی شده است؛ خیلی بیشتر از آنچه که ابرشرورهای بسیار معروف دی سی، مرتکب شده‌اند. او هزاران جهان را نابود کرده است. او برای اینکه قدرت خود را افزایش دهد، از هزاران جهان موجود در دنیای بزرگ ماده مثبت تغذیه کرده است.

در طی خط داستانی تاریک‌ترین شب، آنتی مانیتور به عنوان یک بلک لنترن احیا شد

آنتی مانیتور به شخصه توانسته به طور همزمان با قدرتمندترین قهرمانان جهان مبارزه کند. شخصیت آنتی مانیتور قدرت و استقامت فوق‌العاده زیادی دارد. او توانایی این را دارد که در برابر ضربه‌ها و حرکات قدرتمند سوپرمن مقاومت کند و اسپکتر را به بن بست برساند. او همچنین توانایی این را داشت که انبوهی از قهرمانان را شکست دهد. آنتی مانیتور می‌تواند واقعیت را تغییر دهد، نیروهای آتشین و پر انرژی پرتاب کند، در بعد زمان سفر کند و با جذب کردن انرژی جهان‌های مختلف، خود را قدرتمندتر از همتای خود یعنی مانیتور بکند. او می‌تواند نسخه‌های سایه‌ای را از خود ایجاد کند و همچنین این شیطان‌های سایه‌ای را جذب کند تا قوی‌تر شود. در برهه زمانی‌های خاصی، او هم حلقه ارتش سینسترو را داشت و هم یک حلقه ارتش بلک لنترن‌ها.

در انتها به چند مورد از انیمیشن‌ها، فیلم‌ها و بازی‌هایی اشاره می‌کنیم که شخصیت موبیوس/آنتی مانیتور در آن حضور داشت:

  • انیمیشن سریالی Green Lantern: The Animated Series محصول سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ با صداپیشگی تام کنی
  • انیمیشن سریالی DC Super Hero Girls محصول سال ۲۰۱۵ تاکنون (نسخه پارودی)
  • بازی Scribblenauts Unmasked: A DC Comics Adventure محصول سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸
  • بازی DC Universe Online محصول سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶
  • بازی Lego DC Super-Villains محصول سال ۲۰۱۸
منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده