نویسنده: کیان کاظمی
// چهار شنبه, ۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۲۸

The Last Jedi، عنوان فیلم جدید جنگ ستارگان چه معنایی دارد؟

پس از معرفی عنوان قسمت هشتم فیلم جنگ ستارگان با نام آخرین جدای، طرفداران مجموعه مسلما سوالات فراوانی در ذهنشان ایجاد می‌شود که قصد داریم در این مطلب به برخی از آن‌ها پاسخ دهیم.

روز گذشته بود که شرکت لوکاس فیلم (Lucasfilm) و دیسنی (Disney) از عنوان هشتمین و جدیدترین قسمت از فیلم مجموعه اصلی جنگ ستارگان (Star Wars) رونمایی کردند. قسمت هشتم این مجموعه بسیار محبوب «آخرین جدای» نام خواهد داشت و مشخص شده است که فیلم دقیقا از جایی که وقایع قسمت قبلی یعنی The Force Awakens به اتمام رسید، آغاز می‌شود. همچنین می‌دانیم که فیلم جدید بزرگ‌تر و تاریک‌تر خواهد بود.

در حالی که تنها اطلاعات موثق منتشر شده از فیلم به همین موارد اندک بالا محدود می‌شود، رونمایی از عنوان فیلم کافی بود تا طرفداران مجددا دست به کار شده و حدس و گمان‌هایی در رابطه با معنای آن و اینکه چرا رنگ قرمز برای نام فیلم به کار رفته است مطرح شود.

ممکن است همه پاسخ‌ها را در این مطلب پیدا نکنید، اما مسلما ایده‌ها و سوالاتی را مطرح خواهیم کرد که به درک مفهوم این عنوان کمک خواهد کرد.

آخرین جدای چه کسی است؟

The Last Jedi

در سکانس آغازین فیلم The Force Awaknes، از لوک اسکای والکر به نام «آخرین جدای» یاد شده است. با توجه به نقش کوتاهی که وی در این فیلم داشت، احتمالا در فیلم بعدی شاهد اهمیت بیشتر نقش وی و بازگشت او به جریان داستان خواهیم بود. لوک زمان زیادی را برای اندیشیدن در رابطه با هر شکستی از کیلو رن (Kylo Ren) که وی احساس می‌کند مسئولیتش برعهده او بوده، داشته است.

اگر لوک آخرین جدای است، شرایط برای ری (Rey) چگونه رقم خواهد خورد؟

آیا جدای منفرد است یا جمع؟

The Last Jedi

باید در نظر داشته باشی که جدای کافی برای محافظت از جمهوری وجود ندارد. ما حافظین صلح هستیم، نه سرباز.

میس ویندی - قسمت دوم

آیا عنوان جدید به این نکته که تنها یک جدای باقی مانده اشاره می‌کند؟ یکی از بحث‌هایی که عموما میان طرفداران مطرح می‌شود یافتن پرسشی برای این سوال است: آیا جدای منفرد است یا جمع؟ میس ویندی (Mace Windu) در فیلم حمله کلون‌ها (Attack of the Clones) می‌گوید جدای جمع است. در صورتی که این عبارت حقیقت داشته باشد، عنوان فیلم جدید می‌تواند به این معنا باشد که ما لوک، ری و هر شخصیت Force-sensitive دیگری را در فیلم خواهیم دید که برعلیه کیلو رن، رهبر اعظم اسنوک (Snoke)، نظام اول (First Order)، اوکس (Ewoks) یا هر چیز دیگری که کهکشان را تهدید کند، قیام خواهند کرد. بنابراین از روی عنوان فیلم نمی‌توان با قاطعیت گفت که تنها یک جدای باقی مانده است.

مگر اینکه...

معنای رنگ قرمز در عنوان چیست؟

The Last Jedi

اولین باری نیست که شاهد استفاده از رنگ قرمز در لوگو فیلم جنگ ستارگان هستیم. فیلم‌های بازگشت جدای (Return of the Jedi) و انتقام سیت (Revenge of the Sith) هر دو از این رنگ استفاده کرده بودند. با این حال تفاوتی که میان این آثار با فیلم هشتم وجود دارد این است که آن فیلم‌ها خاتمه دهنده سه‌گانه‌های خود بودند. موردی که برای فیلم هشتم حاکم نیست. در آن فیلم‌ها شاهد مرگ شخصیت‌های مهم داستان بودیم. در آخرین جدای دارت ویدر (Darth Vader) و یودا (Yoda) کشته شدند و در فیلم انتقام سیت شاهد مرگ آناکین (Anakin) و پدمه (Padme) بودیم. صرف نظر از مرگ‌های بزرگی که در فیلم The Force Awakens رخ داد، ممکن است رنگ قرمز به کار رفته در فیلم هشتم نشانه پایان راه برای لوک باشد. این فیلم‌ها در واقع راه گشای مسیری جهت ورود نسل بعدی قهرمانان به مرکز داستان هستند.

ممکن است ترجمه اسپانیایی عنوان فیلم به دلیل ادبیات این زبان مشخص کند که فیلم متمرکز روی یک جدای یا تعداد بیشتری از آن‌ها خواهد بود. در حال حاضر باید برای انتشار اطلاعات بیشتر یا انتشار اولین تریلر فیلم صبر کنیم تا پاسخ بهتری برای این پرسش پیدا کنیم.

Star Wars: The Last Jedi در روز ۱۵ دسامبر ۲۰۱۷ (جمعه، ۲۴ آذر ۱۳۹۶) در سینماها اکران خواهد شد.


منبع GameSpot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده