نویسنده: میثم سبحانی
// چهار شنبه, ۱۵ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۲۹

اپیزود ویژه کریسمس سریال Doctor Who رکورد بینندگان شبکه BBC America را شکست

طبق اطلاعات وب‌سایت The Wrap، اپیزود ویژه کریسمس سریال Doctor Who پربیننده‌ترین نمایش تلویزیونی این شبکه در سال ۲۰۱۶ شد.

تا بدین لحظه، نزدیک به یک سال است که سریال دکتر هو (Doctor Who) در جدول پخش شبکه BBC غایب بوده است، چرا که فصل دهم این سریال محبوب تا فصل بهار پخش نخواهد شد. بنابراین شکی نبود از اپیزود ویژه کریسمس این سریال مشتاقانه استقبال خواهد شد، چرا که هواداران «ارباب زمان» بی‌صبرانه منتظر تماشای بازگشت دوباره پیتر کاپالدی به ماشین زمان محبوبش «تادریس» بودند.

به طور سنتی اپیزودهای ویژه کریسمس، مستقل از دیگر قسمت‌های یک فصل هستند و روی هم رفته با داستانی جمع و جورتر ساخته می‌شوند، در نتیجه اپیزود «بازگشت دکترِ اسرارآمیز» (The Return of Doctor Mysterious) تقریبا، به این ویژگی‌ها وفادار می‌ماند، اگر چه ارجاعاتی به قسمت ویژه کریسمس سال ۲۰۱۵ یعنی «The Husbands of The River Song» نیز دارد. در این قسمت همچنین مت لوکاس در نقش ناردُل، که تکرار کاراکترش در اپیزود «The Husbands of The River Song» است، حضور پررنگ‌تری دارد. نقشی که به نظر می‌رسد در فصل دهم نیز بیشتر گسترش خواهد یافت و بیشتر از آن خواهیم دید.

اپیزود بازگشت دکتر اسرارآمیز، پس از پخش در هر دو کشور آمریکا و انگلیس، عموما نقدهای نسبتا متوسطی از جانب منتقدین دریافت کرد، اما با این حال افراد زیادی این قسمت را تماشا کردند. این موضوع مشخصا نشان می‌دهد که پخش اپیزود ویژه دکتر هو نزدیک به جشن کریسمس، همچنان مخاطبان زیادی را به خود جذب می‌کند. در حقیقت، طبق اطلاعات وب‌سایت The Wrap، قسمت «The Return of Doctor Mysterious» رکورد تعداد بینندگان شبکه بی‌بی‌سی آمریکا را شکست، و پربیننده‌ترین نمایش تلویزیونی این شبکه در سال ۲۰۱۶ شد. سریال دکتر هو، در مجموع رقم تحسین برانگیز ۱.۷ میلیون بیننده را به خود جذب کرد، در حالی که ۹۰۰ هزار نفر از این افراد، سنی بین ۱۸ تا ۴۹ سال داشتند. موارد فوق تنها دستاوردهای اپیزود ویژه کریسمس سریال دکتر هو نبود، بلکه این سریال به پربحث‌ترین سریال شبکه‌هایی اجتماعی نیز تبدیل شد. دستاوردی که اغلب، بسیار بیشتر از نقدهای متوسط منتقدان، در ادامه‌دار بودن سریال‌ها تاثیر خواهد گذاشت.

به هر حال بازگشت سریال Doctor Who خبر خوبی برای طرفداران این مجموعه خواهد بود، اما گویا به نظر می‌رسد علی‌رغم تعداد بالای بینندگان اپیزود ویژه کریسمس، این قسمت در نمایش یک داستان جذاب و پرکشش ناتوان ماند. چرا که بعد از پخش این قسمت، گلایه‌های بسیاری از جانب مخاطبان بریتانیایی مطرح شد. آن‌ها احساس می‌کردند که این قسمت خیلی به آمریکایی‌ها می‌پردازد و داستان آن دیگر بیش از حد آمریکایی شده است. (البته با توجه به اینکه این داستان این قسمت در نیویورک جریان دارد، طبیعتا بیشتر آمریکایی‌ها نشان داده می‌شوند.)

علاوه بر این، The Return of Doctor Mysterious مشکل دیگری نیز دارد و آن اینکه بسیاری از بینندگان (چه در آمریکا و چه در انگلیس) احساس می‌کردند که این قسمت دیگر اصلا شبیه به قسمت‌های قبلی دکتر هو هم نیست. علاوه بر این‌ها، این قسمت گاهی اوقات بسیار کشدار و خسته‌کننده نیز می‌شود، و حتی گاهی اوقات احساس می‌شود که این قسمت فقط برای استیون موفات، سازنده سریال، لذت‌بخش باشد، چرا که او قبلا اذعان کرده بود که دوست دارد سریال دکتر هو، ادای دینی به دوران اکران فیلم‌های ابرقهرمان مورد علاقه‌اش، سوپرمن با نقش‌آفرینی کریستوفر ریو باشد.

البته آمار بالای بینندگان اپیزود ویژه کریسمس، تنها می‌تواند نتیجه کنجکاوی مخاطبان سریال دکتر هو باشد، اما مطمئنا موفات برای موفق نشان دادن سریال زمانی که اپیزود افتتاحیه فصل دهم آن پخش می‌شود، به این تعداد بالای بینندگان نیاز خواهد داشت. مخصوصا حالا که آمار بینندگان فصل نهم این سریال به کمترین میزان خود از زمانی که مت اسمیت یا دیوید تنات نقش دکتر را بازی می‌کردند، رسیده است. پرل مکی، بازی‌اش را در نقش بیل، دستیار جدید دکتر از فصل دهم آغاز خواهد کرد، و همچنین مت لوکاس در نقش ناردُل نیز در فصل جدید حضور خواهد داشت. اما آیا این موارد برای جذب دوباره بینندگان دکتر هو کافی خواهد بود؟

فصل دهم آخرین حضور موفات در سِمَت شورانر (Showrunner) سریال خواهد بود و پس از کریسمس ۲۰۱۷ کریس چیبنال این مسئولیت را بر عهده خواهد گرفت. همچنین ممکن است این فصل (هر چند که هنوز به طور رسمی تایید نشده) آخرین حضور پیتر کاپالدی در نقش دکتر هو نیز باشد، شایعاتی نیز به گوش می‌رسد که BBC از چیبنال می‌خواهد که کلا سریال را از نو شروع کند اما از سوی دیگر کاپالدی نیز می‌گوید که از وی خواسته شده که به همکاری خود با این مجموعه ادامه دهد. البته او هنوز تصمیم خود را در خصوص رفتن، یا ماندن در نقش دکتر هو نگرفته است. به هر حال فصل دهم دکتر هو اگر بخواهد همچنان ۱.۷ میلیون بیننده را پای تلویزیون بکشاند باید اپیزودهای به مراتب جذاب‌تری بسازد. فصل دهم این سریال در فصل بهار پخش خواهد شد.

نظر شما درباره اپیزود ویژه کریسمس سریال دکتر هو چیست؟ اگر این قسمت را تماشا کرده‌اید، لطفا نظرات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده