نویسنده: افشین پیروزی
// دوشنبه, ۵ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۳۰

اقدامات آکادمی برای تنوع بخشیدن به مراسم جایزه اسکار

امسال دومین سال پیاپی است که تمام بازیگران نامزد جوایز اسکار سفیدپوست هستند. همین مسئله باعث شده تا اعتراضاتی به نحوه کار آکادمی وارد شود و به همین دلیل هم این سازمان قصد دارد تا با اقداماتی مراسم اسکار را در سال‌های آینده متنوع‌تر کند. با زومجی همراه باشید.

آکادمی علوم و هنرهای سینما یک سازمان آمریکایی است که اعضای آن را افراد با سابقه صنعت سینما تشکیل می‌دهند و هر ساله نامزد‌هایی را به‌عنوان بهترین‌های سال در قالب مراسم اسکار انتخاب و پس از رای گیری از اعضا بهترین‌های سال را انتخاب می‌کند. یکی از مشکلاتی که در سال‌های اخیر این سازمان با آن رو‌به‌رو بود، نحوه چینش بازیگران برای جوایز اسکار بود که به عقیده بسیاری از طرفداران این انتخاب‌ها به‌نوعی حالتی نژادپرستانه داشت و اکثرا بازیگران سفید‌پوست به‌عنوان نامزد‌های این مراسم انتخاب می‌شدند.

در راستای رفع این نوع ادعا‌ها، آکادمی قصد دارد تا تغییراتی در نحوه برگزاری و انتخاب نامزد‌ها اعمال کند و این مراسم قدیمی را متنوع‌تر از قبل برگزار کند. اولین اقدام برای تحقق این هدف این است که از امسال تمامی اعضای آکادمی یک محدودیت ۱۰ ساله برای رای دادن خواهند داشت و دیگر مثل گذشته ورود به آکادمی، به منزله داشتن حق رای مادام‌العمر در مراسم اسکار نخواهد بود. این حق رای ۱۰ ساله تنها در صورتی تمدید خواهد شد که اعضای آکادمی در زمینه ساخت فیلم و دیگر کار‌های هنری مرتبط فعال باشند. همچنین اگر اعضا بتوانند با فعالیت‌های خود برای سه ده سال متوالی عضو آکادمی باقی بمانند یا یکی از محصولات آن‌ها یا خودشان نامزد یا برنده جایزه اسکار شوند، عضویت آن‌ها به شکل مادام‌العمر تغییر خواهد کرد.

براساس اعلام آکادمی، این قوانین برای تمام اعضای فعلی این سازمان اعمال خواهند شد و تمامی افرادی هم که نتوانند خود را با قوانین جدید وفق دهند، به شکل «عضو بازنشسته و افتخاری» شناخته خواهند شد. این افراد می‌توانند از تمامی امکانات اعضای دیگر استفاده کنند و فقط حق رای در مراسم اسکار از آن‌ها سلب خواهد شد. آکادمی در حال حاضر ۷ هزار نفر عضو دارد که بسیاری از آن‌ها یا دیگر در صنعت سینما فعالیت نمی‌کنند یا بازنشسته شده‌اند. از این پس حق رای مادام‌العمر از این دست افراد گرفته خواهد شد و بسیاری از آن‌ها به عضو بازنشسته آکادمی تبدیل می‌شوند.

به‌علاوه آکادمی برای تنوع بخشیدن به اعضای خود، قصد دارد تا افراد جدیدی را از سراسر جهان به‌عنوان عضو جدید انتخاب کند. این افراد باید حداقل از طرف دو عضو فعلی این سازمان پشتیبانی شوند و البته اعضای اداره کننده آکادمی هم باید آن‌ها را تایید کنند تا از این پس شاهد تنوع نژادی بیش‌تری در اعضای این سازمان باشیم. طبق اعلام آکادمی، این اقدام باعث خواهد شد تا تنوع اعضای این سازمان تا سال ۲۰۲۰ بسیار گسترده‌تر از حالت فعلی باشد.

دیگر اقدام آکادمی در راستای تنوع بخشی به اسکار، اعمال تغییرات در تیم مدیریتی این سازمان است که در نتیجه آن سه عضو کاملا جدید به‌عنوان مدیر به کادر فعلی آکادمی اضافه خواهند شد و این افراد همگی از اقلیت‌هایی (مثل سیاه‌پوست) خواهند بود که آکادمی به‌دلیل نبود آن‌ها همواره مورد اعتراض واقع می‌شد. همچنین افرادی هم به این سازمان اضافه خواهند شد که نقشی در تیم مدیریتی آن نخواهند داشت؛ ولی سازمان فعالیت‌هایی برای آن‌ها در نظر خواهد گرفت تا این افراد را برای پذیرفتن سمت‌های مدیریتی در آینده آماده کند.

جالب است بدانید که براساس گزارش تهیه شده توسط نیویورک تایمز در سال ۲۰۱۲، مشخص شد که از ۵ هزار و ۷۶۵ رای دهنده مراسم اسکار نزدیک به ۹۴ درصد را سفید‌پوست‌ها تشکیل می‌دهند که در این بین ۷۷ درصد آن‌ها هم مردانی با میانگین سنی ۶۲ سال هستند. پس از این گزارش آکادمی اولین اقدامات را در راستای تنوع بخشی به اعضا انجام داد که بر طبق آن ۳۲۲ عضو جدید به این سازمان اضافه شدند که ۲۳ درصد آن‌ها را افراد رنگین پوست و اقلیت‌ها تشکیل می‌دادند.

البته تغییرات وعده داده شده توسط آکادمی تاثیری در مراسم امسال نداشتند و پس از مشخص شدن نامزد‌های آن، دوباره موج اعتراض به حضور سفید‌پوست‌ها همانند سال گذشته افزایش یافت و حتی کارگردانی مثل اسپایک لی و بازیگرانی مثل ویل اسمیت و همسرش جادا پینکت اسمیت هم اعلام کردند که در اعتراض به تبعیض‌های نژادی در هشتاد و هشتمین مراسم جوایز اسکار حاضر نخواهند شد.

مراسم اسکار سال ۲۰۱۶ در تاریخ ۹ اسفند برگزار خواهد شد و با وجود فشار‌های زیاد، کریس راک مجری این مراسم خواهد بود.

نظر شما در مورد اقدامات آکادمی چیست؟

منبع: Polygon


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده