بهترین فیلمهای باکس آفیس: دوندگان هزارتو جلوتر از جانـی دپ جدول را فتح کردند!
این هفته همه، از نوجوانان مقاومِ آخرالزمانی تا گنگسترهای بوستونی و صعودکنندگان به اورست دور هم جمع شدهاند تا نفس دوبارهای به باکس آفیس بدهند و خب، ظاهرا کم و بیش در کارشان موفق بودهاند. اول از همه اکران قسمت دوم «دوندهی هزارتو» به نام «آزمونهای اسکورچ» را داریم که موفق شد با به آتش کشیدنِ جدول، ۳۰.۳ میلیون دلار به جیب بزند. درحالی که افتتاحیهی فیلم گنگستری جانی دپ محورِ «عشایربانی سیاه» (Black Mass) هم بدون حرارت و شلوغکاری منحصربهخودش نبود. اگر چند روز به گذشته برگردیم، میبینیم استودیوی فاکس قرن بیستم، پیشبینی کرده بود «آزمونهای اسکورچ» از افتتاحیهی ۳۲ میلیون دلاری فیلم قبلی عبور خواهد کرد. در عوض، فیلم به خاطر فروش غیرمنتظرهی بلیتهای «عشای ربانی سیاه» در بازار امریکای شمالی موفق به انجام این کار نشد. «آزمونهای اسکورچ» که برای ساختش ۶۱ میلیون دلار خرج شده، نمرهی Bمثبت را از تماشاگران دریافت کرد. از همین رو، فیلم از لحاظ فروش و نمره نسبت به فیلم اول پایینتر است. «دوندهی هزارتو» کارش را با ۳۲.۵ میلیون دلار و نمرهی Aمنفی شروع کرد. امکان ندارد حرف از این قبیل فیلمها شود و آنها را با یکدیگر مقایسه نکنیم: قسمت دوم سری «واگرا» (Divergent) هم با ۲.۴ میلیون دلار کمتر از قسمت اول مجموعه کارش را شروع کرد. و مثل دیگر اقتباسهای کتابهای نوجوانمحور، «آزمونهای اسکورچ» اکثرا سینماروهای جوانتر را جذب کرده است. تخمینزده میشود حدود ۶۳ درصد از مخاطبان فیلم کمتر از ۲۵ سال سن داشته و ۵۳ درصدشان هم خانم بودهاند. این دنباله همچنین در بازارهای خارجی هم عملکرد خوبی داشته است؛ جایی که فیلم توانسته از ۶۶ بازار، ۴۳.۳ میلیون دلار کسب کند و به این ترتیب، مجموع فروش جهانیاش را به رقم ۱۰۸.۳ میلیون دلار برساند. «عشایربانی سیاه» محصول برادران وارنر ۲۳.۳ میلیون دلار فروخت و از پیشبینیها فراتر رفت و نمرهی B را از سوی تماشاگران دریافت کرد. البته مطمئنا این نمره تاثیری روی فروختن یا نفروختنِ فیلم در هفتههای آتی ندارد. از آنجایی که میدانیم تمام بحث و گفتگوهای شکلگرفته در اطراف این فیلم به بازی عالی جانی دپ و همچنین جو ادگرتون و بندیکت کامبربچ خلاصه میشود؛ چیزی که قبل از اکران فیلم باعث ایجاد تبلیغات دهان به دهانِ قدرتمند و مثبتی برای فیلم شد و آن را با سرعت خوبی راهی بازار کرد. در مقایسه با دیگر فیلمهای گنگستری سالهای اخیر، فروش «عشایربانی سیاه» آن را در کنار «شهر» (۲۳.۸ میلیون دلار) ساختهی بن افلک و پایینتر از «رفتگان» (۲۶.۸ میلیون دلار) ساختهی مارتین اسکورسیزی قرار داد. ناگفته نماند «عشای ربانی سیاه» در سینماهای بیشتری نسبت به این دوتا اکران شده است. تمام اینها درحالی است که استودیوی یونیورسال، در سالی که پشت سر هم رکورد میشکند، تصمیم کمسابقهای در خصوص اکران «اورست»، فیلم جدید و غیرفرانچایزیاش گرفت. چه تصمیمی؟ آنها فیلم را یک هفته زودتر از عرضهی عمومیاش، انحصارا فقط در قالب پریمیوم و آیمکس اکران کردند. خب، این تصمیم ریسکی به بار نشست و ویژگی سهبعدی فیلم در ۵۴۵ سینما با موفقیت روبهرو شد و فیلم ۷.۵ میلیون دلار فروخت. در زمینهی مقایسه، تقریبا تنها گزینهی خوبی که داریم «ماموریت غیرممکن: پروتکل شبح» است که البته چهارمین قسمت در یک فرانچایز مشهور است، اما جدا از این، فیلم در سال ۲۰۱۱ در ۴۲۵ سینما فقط به صورت آیمکس اکران شد و ۱۳.۳ میلیون دلار کسب کرد. در مقایسهای بهتر، به سراغ همین ماه در سال پیش میرویم؛ فیلم اکشن «اکولایزر» ۳.۱ میلیون دلار در قالب آیمکس فروخت که درآمد «اورست» تقریبا دو برابر آن است. این وسط، نباید فراموش کنیم که شاید «اورست» یک دنباله نباشد و نام یک فرانچایز محبوب را یدک نکشد و خبری از تام کروز در آن نباشد، اما شامل گروه شگفتانگیزی از بازیگران است که از جیسون کلارک،جاش برولین و جان هاوکس شروع میشوند تا رابین رایت و مایکل کلی، سم وورثینگتون و کیرا نایتلی و امیلی واتسون و البته جیک جیلنهال ادامه دارند. این اشخاص را به علاوهی نقدهای مثبت فیلم از جشنوارهی فیلم ونیز بکنید تا یک وقت فیلم را دست کم نگیرید. در کنار عرضهی خانگی، «اورست» ۲۸.۲ میلیون دلار هم از اکران در ۳۶ منطقهی بینالمللی کسب کرد و به این ترتیب به یونیورسال کمک کرد تا از مرز ۴ میلیارد فروش بینالمللی عبور کند و مجموع درآمد جهانی استودیو را به رقم ۶ میلیارد و ۳ میلیون دلار برساند. دیگر تازهاکران این هفته که به دنبال ورود به جدول ۱۰ برتر میگردد، «اسیر» (Captive) محصول پارامونت با حضور دیوید اویلوو و کیت مارا است. این فیلم که برای ساختش ۲ میلیون دلار خرج شده، این هفته ۱.۴ میلیون دلار فروخت و در ردهی یازدهم جدول قرار گرفت. در نهایت به آخرین فیلم تازهی این هفته، «سیکاریو»، تریلری با محوریت جنگ قاچاقچیان موادمخدر و پلیس میرسیم که این هفته به صورت محدود اکران شد و ۳۹۰ هزار دلار از شش سینما به دست آورد. میانگین ۶۵ هزار دلاری این فیلم از هر سالن سینما، در حال حاضر بهتر از تمام فیلمهای ۲۰۱۵ است. اکران «سیکاریو» هفتهی بعد در ۵۰ سینما جدید گسترش مییابد.
جدول ۱۰ فیلم برتر هفته
فیلم | ||
---|---|---|
۱ | The Maze Runner: The Scorch Trials | ۳۰.۳ میلیون دلار |
۲ | Black Mass | ۲۳.۳ میلیون دلار |
۳ | The Visit | ۱۱.۳ میلیون دلار |
۴ | The Perfect Guy | ۹.۶ میلیون دلار |
۵ | Everest | ۷.۵میلیون دلار |
۶ | War Room | ۶.۲ میلیون دلار |
۷ | A Walk in the Woods | ۲.۷ میلیون دلار |
۸ | Mission: Impossible - Rogue Nation | ۲.۲ میلیون دلار |
۹ | Straight Outta Compton | ۱.۹ میلیون دلار |
۱۰ | Grandma | ۱.۵ میلیون دلار |
نگاهی به برخی فیلمهای تازهاکرانشدهی این هفته:
Maze Ruuner: The Scorch Trials
قسمت دوم مجموعهی آخرالزمانی نوجوانپسندِ «دوندهی هزارتو» که داستان جنگ و بقای جوانان در برابر بزرگترهای خبیثشان در جامعهای ازهمپاشیده را روایت میکند، مثل اینکه در حد و اندازهی همان فیلم اول مورد استقبال منتقدان قرار گرفته است. همانطور که فیلم اول از شروعی عالی بهره میبرد و از ادامهای بد رنج میکشید، طبق نظر اکثر منتقدان «آزمونهای اسکورچ» هم از چنین رویهای پیروی میکند. داستان درست بعد از فیلم قبلی از سر گرفته میشود. بازماندگانِ هزارتو، در دل صحراهای سوختهی بشریت باید به دنبال سرنخهایی دربارهی شرکت مرموزی به نام WCKD بگردند و با از میان برداشتنِ چالشهای بسیاری که زامبیهای دونده هم جزو آنها هستند، از نقشههایشان سر در بیاورند. مایکل سراگو از لسانجلس تایمز در نقدش میآورد: «اگر اولین «دوندهی هزارتو» ماجرایی در وسط ناکجاآبادی با هیولاهای روباتیک بود. «آزمونهای اسکورچ» همچون مد مکسی بدون ماشین است». اندرو بارکر از ورایتی مینویسد: «جدیدترین «دوندهی هزارتو» به عنوان یک اکشنِ تریلرِ وحشت/بقای فرمولگرا موفق میشود، اما نهایتا از یک دنبالهی گیجکنندهی غیررضایتبخش فراتر نمیرود». کوین سالیوان از اینترتینمنت ویکلی میآورد: «آزمونهای اسکورچ بین کلیشههای داستانهای نوجوانمحور و عناصر فیلمهای زامبیمحور سرگردان است. مثلا یک مقاومت داریم، اما دقیقا معلوم نیست ملت سر چی مقاومت میکنند و یک صحنهی اجباری که در آن یک زامبی یکی از افراد دوستان قهرمان را گاز میگیرد». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۴۳ است.
Black Mass
خوشبختانه اینطور که از واکنش منتقدان به نظر میرسد، «عشایربانی سیاه» همان فیلمی است که خیلی وقت بود منتظرش بودیم. چه فیلمی؟ همانی که بالاخره جانی دپ در آن به روزهای اوجش برگردد و همانی که او را با قرار دادن در قالب شخصیتی استخواندار، از منجلابی که این اواخر گرفتارش شده، نجات دهد. جدا از موفقیت خودِ دپ، ظاهرا با فیلم گنگستری تر و تمیزی هم طرف هستیم. فیلم که برداشتی از داستانی واقعی است، ماجرای یک مامور افبیآی است که در بوستون دههی ۷۰ رییس مافیای خلافکاری به اسم جیمز بالجر معروف به وایتی را متقاعد میکند تا برای گیر انداختن دشمنِ مشترکشان، با او همکاری کند. ظاهرا از اینجا به بعد این پیمان وارد جاده خاکی میشود و به وایتی اجازه میدهد تا با گریز از قانون و پلیس، تبدیل به یکی از بیرحمترین و قدرتمندترین گنگسترهای تاریخ بوستون شود. جیمز براردینلی که سه ستاره به فیلم داده، مینویسد: «به عنوان یک تریلر دراماتیک، «عشایربانی سیاه» مشکلاتی برای رسیدن هدفش دارد. فیلم دارای یک سری سکانسهای قدرتمند است، اما روایت به طور کلی بیشتر شبیه وقایعنگاری معاملههای بیرحمانه است تا داستان حماسی ظهور و سقوط یک خلافکار... دپ کاراکتری را جان میبخشد که از ضعفهای داستان پیشی میگیرد. با وجود او «عشایربانی سیاه» نه تنها قابلدیدن، بلکه لذتبخش است». امتیاز متاکریتیک این ۶۸ فیلم است. گزارش باکسآفیس هفتهی پیشمنبع: Boxoffice Mojoتهیه شده در زومجی
نظرات