بهترین فیلم های جانی دپ

بهترین فیلم های جانی دپ

پنجشنبه, ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۰۶

در این مقاله قصد داریم که ۲۵ مورد از بهترین فیلم‌ های جانی دپ را به شما معرفی کنیم؛ بازیگر ۵۷ ساله فوق‌العاده محبوبی که متاسفانه کم کم دارد از صحنه سینما کنار گذاشته می‌شود.

جان کریستوفر دپ دوم، اولین‌بار در سال ۱۹۸۴ و با فیلم A Nightmare on Elm Street (کابوس در خیابان الم) به‌صورت رسمی پا به عرصه بازیگری گذاشت. اما با سریال تلویزیونی 21 Jump Street (خیابان جامپ شماره ۲۱) بود که محبوبیت خیلی زیادی کسب کرد. از همان زمان‌ها دیگر با آثار مختلف، نام دپ بیشتر و بیشتر بر سر زبان‌ها می‌افتاد. دیگر امروزه کار به جایی رسیده که حتی افرادی هم که خیلی علاقه‌ای به سینما و تلویزیون ندارند، حداقل یک بار اسم او را شنیدند یا یکی از کارهای او را تماشا کردند. دپ بیشتر از هر چیزی به خاطر استعداد بازیگری خیلی زیادی که دارد، مشهور شده اما زیبایی ظاهری او هم تاثیر کمی در این ماجرا نداشت.

او از سال ۱۹۸۴ تا به امروز در پروژه‌های زیادی حضور داشته است و در رزومه کاری خود، ۷۰ فیلم سینمایی، ۱۱ سریال تلویزیونی، ۲ بازی ویدیویی و ۳۰ اثر مستند را دارد. متاسفانه اینطور به نظر می‌رسد که دوران اوج این بازیگر دوست‌داشتنی به پایان رسیده است و دیگر کم کم باید با دنیای هالیوود خداحافظی کند. اگر خبرهای این بازیگر ۵۷ ساله را دنبال کرده باشید، می‌دانید که او و همسر سابقش امبر هرد در چند وقت اخیر چه سر و صدایی به پا کرده بودند. نه‌تنها خودشان، بلکه پای افراد دیگر هم به این ماجرا پیش کشیده شده بود. با اینکه اکثرا تصور می‌کردند که حق با جانی دپ است و در نهایت او در این جنگ زناشویی پیروز می‌شود، اما دادگاه مورد نظر، رأی نهایی خود را به نفع امبر هرد صادر کرد.

سرانجام بعد از پایان یافتن یک جنگ طولانی، دپ نه‌تنها متحمل آسیب روحی، ضررهای مالی و غیره شد، بلکه خیلی از شرکت‌ها برای اینکه از هرگونه مشکلی دوری کنند، جانی دپ را از پروژه‌های فعلی خود کنار گذاشتند. اما باز هم نمی‌توان سابقه درخشان این بازیگر بزرگ را نادیده گرفت.

توجه داشته باشید که فیلم‌های حاضر در این فهرست براساس امتیاز  IMDB مرتب شده‌اند.


فهرست فیلم های جانی دپ

جانی دپ با کت و شلوار در فیلم The Professor

۳۰- فیلم The Professor

فیلم پروفسور

  • کارگردان: وین رابرتس
  • نویسنده: وین رابرتس
  • بازیگران: جانی دپ، رزمری دویت و دنی هوستون
  • تاریخ اکران: ۱۷ می ۲۰۱۹
  • میانگین امتیازات The Professor در  IMDB: ۶.۷

اولین موردی که در فهرست بهترین فیلم‌های جانی دپ بررسی می‌کنیم، فیلم پروفسور است که با نام «ریچارد خداحافظی می‌کند» هم شناخته می‌شود؛ اثری که سبکی درام و کمدی دارد. داستان این فیلم حول محور پروفسور یک دانشگاه می‌چرخد که به یک بیماری لاعلاج دچار می‌شود. این پروفسور بعد از پی بردن به این موضوع، تصمیم می‌گیرد که زندگی خود را به هر شکلی که دوست دارد، بگذراند؛ تا جایی که می‌تواند نوشیدنی بخورد، سیگار بکشد و افکار واقعی خود را برای افرادی که اطرافش هستند، ابراز کند. همینطور که او در حال گذراندن مراحل مختلف است، به حقیقت بزرگ زندگی خود پی می‌برد.

این پروفسور تصمیم می‌گیرد که روابط زندگی شخصی‌اش را ترمیم کند، اطرافیانش را در آغوش بگیرد و نحوه‌ی شعله‌ور کردن انرژی مثبت درونی‌اش را بیاموزد. متاسفانه اصلا نمی‌توان از بازخورد منتقدان نسبت به این اثر صحبت کرد؛ اکثر آنها با ثبت امتیازی پایین، معتقد بودند که استعداد جانی دپ در این اثر حیف شده است و فیلم داستانی بهم ریخته، پر از شخصیت‌های سطحی دارد و از همان ابتدا شکست خورده است.


جانی دپ در کتابخانه در فیلم From Hell

۲۹- فیلم From Hell

فیلم از جهنم

  • کارگردان: آلبرت و آلن هیوز
  • نویسنده: تری هیز و رافائل ایگلاسیاس
  • بازیگران: جانی دپ، هِدِر گراهام و ایان هولم
  • تاریخ اکران: ۱۹ اکتبر ۲۰۰۱
  • میانگین امتیازات From Hell در  IMDB: ۶.۸

فهرست بهترین فیلم‌های جانی دپ را با یک اثر اسلشری، ترسناک، اسرارآمیز و دلهره‌آور آغاز می‌کنیم. رمان گرافیکی آلن مور و ادی کمپبل با همین نام، تا حدودی الهام‌بخش نویسندگان این پروژه بوده است؛ رمانی که حول محور قتل‌های جک ریپر می‌چرخد. ماجرای این فیلم در سال ۱۸۸۸ و دوران ویکتوریایی شهر لندن جریان دارد. در این فیلم جانی دپ در نقش فردریک ابرلاین ظاهر می‌شود که محقق و کاراگاه اصلی پرونده‌ی این قتل‌ها به شمار می‌رود. از طرف دیگر هم هدر گراهام نقش زنی را برعهده دارد که توسط ریپر مورد هدف قرار گرفته است.

این اثر دلهره‌آور توانست در باکس آفیس تا حدودی موفق باشد و درآمد زیادی را کسب کند اما خیلی مورد استقبال منتقدان قرار نگرفت. علی رغم اینکه آنها عملکرد بازیگران خصوصا دپ و گراهام، فضای فیلم و همچنین ارزش‌های تولید را مورد تحسین قرار دادند، اما نسبت به تفاوت‌هایی که داستان این فیلم با نسخه اصلی داشت، انتقاد‌هایی را مطرح کردند.


جانی دپ با کت و شلوار سفید در فیلم The Imaginarium of Doctor Parnassus

۲۸- فیلم The Imaginarium of Doctor Parnassus

فیلم دکتر پارناسوس، مردی که به شیطان رودست زد

  • کارگردان: تری گیلیام
  • نویسنده: تری گیلیام و چارلز مک کوئن
  • بازیگران: هیث لجر، جانی دپ و جود لاو
  • تاریخ اکران: ۲۵ دسامبر ۲۰۰۹
  • میانگین امتیازات The Imaginarium of Doctor Parnassus در  IMDB: ۶.۸

فیلم دکتر پارناسوس، مردی که به شیطان رودست زد که یک اثر فانتزی محسوب می‌شود، داستان یک گروه نمایشی را دنبال می‌کند که رهبر آنها معامله‌ای را با شیطان انجام داده است. رهبر این گروه، برای معامله شرورانه خود، روح دخترش والنتینا را به شیطان تقدیم کرده است. حالا شیطان به سراغ او آمده تا پیشکشی خود را دریافت کند. پارناسوس هم برای نجات روح دخترش، نقشه‌ای را ترتیب می‌دهد: اولین کسی که پنج روح را جمع‌آوری کند، می‌تواند والنتینا را به‌عنوان جایزه در اختیار داشته باشد. تونی یکی از کسانی است که این ماموریت را انجام دهد؛ زیرا آرزوی ازدواج با والنتینا را در سر می‌پروراند.

هیث لجر اولین انتخاب برای نقش دکتر پارناسوس بود اما مرگ او در اواسط کار، منجر به متوقف شدن موقت این پروژه شد. بعد از این اتفاق ناگوار، جانی دپ، جود لاو و کالین فارل برای ایفای نقش اصلی فیلم انتخاب شدند. اولین مورد از فهرست بهترین فیلم‌های جانی دپ، علاوه‌بر موفقیت مالی‌ای که در باکس آفیس کسب کرد، توانست در مراسم اسکار همان سال، در دو بخش بهترین کارگردانی هنری و همچنین بهترین طراحی لباس، نامزد دریافت جایزه شود.


جانی دپ در فیلم Black Mass دستانش را جلوی صورتش گذاشته است

۲۷- فیلم Black Mass

فیلم عشاء ربانی سیاه

  • کارگردان: اسکات کوپر
  • نویسنده: مارک مالوک و جز باترورث
  • بازیگران: جانی دپ، جوئل اجرتون و بندیکت کامبربچ
  • تاریخ اکران: ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۵
  • میانگین امتیازات Black Mass در  IMDB: ۶.۹

در دهه ۱۹۷۰، سازمان اف‌بی‌آی که به دنبال یک باند مافیای ایتالیایی بود، به سراغ یک گانگستر ایرلندی به نام جیمز بالجر رفت و او را ترغیب کرد تا به ماموران این سازمان کمک کند؛ تا بلکه به این طریق بتوانند دشمن مشترک خود یا همان باند ایتالیایی را دستگیر کنند. شاید این همکاری و اتحاد کمی عجیب و غریب به نظر بیاید اما جالب است بدانید که داستان این اثر درام، براساس یک ماجرای واقعی نوشته شده است. همانطور هم که انتظار می‌رود، این همکاری به مرور زمان از کنترل خارج می‌شود و این فرصت را در اختیار ویتنی بالجر می‌گذارد که از دست نیروی اف‌بی‌آی فرار کند.

او بعد از فرار از دست مامورین اجرای قانون، قدرت خود را تحکیم می‌کند و به یکی از بی‌رحم‌ترین و قدرتمندترین گانگسترهای تاریخ بوستون تبدیل می‌شود. این اثر علاوه‌بر داستان قوی خود، به واسطه داشتن جانی دپ در محوریت قصه، توانست درآمد زیادی از فروش بلیط در باکس آفیس کسب کند؛ عجیب هم نیست که جزو بهترین فیلم‌های جانی دپ شمرده می‌شود. البته خود ویتنی بالجر این فیلم را تایید نکرد و حتی حاضر به تماشای آن هم نشد. اما نماینده او بعد از تماشا و تایید قتل‌هایی که در فیلم نشان داده شده بود، کل فیلم را تخیل و داستان خالص نامید و بخش زیادی از رویدادهای نمایش داده شده را رد کرد.


جانی دپ در یک مراسم در فیلم Public Enemies

۲۶- فیلم Public Enemies

فیلم دشمنان ملت

  • کارگردان: مایکل مان
  • نویسنده: مایکل مان و رونان بنت
  • بازیگران: جانی دپ، کریستین بیل و ماریون کوتیار
  • تاریخ اکران: ۱ جولای ۲۰۰۹
  • میانگین امتیازات Public Enemies در  IMDB: ۷

باری دیگر جانی دپ در دنیای سینما نقش یک جنایتکار بزرگ را ایفا کرد و حسابی در آن خوش درخشید. ماجرای فیلم دشمنان ملت در دوران رکود بزرگ رخ می‌دهد و سعی دارد که سال‌های آخر دوران فعالیت جان دیلینجر را که یک سارق بزرگ بانک است، به تصویر بکشد. در این فیلم یکی از ماموران سازمان اف‌بی‌آی به نام ملوین پرویس در تلاش است که دیلینجر را به همراه همکاران و شریکانش دستگیر کند. منبع اقتباس این فیلم یک کتاب غیرداستانی به نام Public Enemies: America's Greatest Crime Wave and the Birth of the FBI, 1933–34 به قلم برایان بارو است.

این نویسنده در ابتدا قصد داشت که یک مینی سریال تلویزیونی از جرم و جنایت‌های دوران رکود بزرگ در ایالات متحده بسازد اما در نهایت به همان نوشتن کتاب بسنده کرد. با اینکه بخش زیادی از صحنه‌های فیلم در همان لوکیشن‌های واقعی رویدادها فیلمبرداری شده، اما نمی‌توان گفت که کل داستان از لحاظ تاریخی، دقیق و قابل استناد است.


جانی دپ در حال کشیدن یک کشتی در فیلم Pirates of the Caribbean: At World's End

۲۵- فیلم Pirates of the Caribbean: At World's End

فیلم دزدان دریایی کارائیب: پایان جهان

  • کارگردان: گور وربینسکی
  • نویسنده: تد الیوت و تری روسیو
  • بازیگران: جانی دپ، اورلاندو بلوم و کرا نایتلی
  • تاریخ اکران: ۲۵ مه ۲۰۰۷
  • میانگین امتیازات Pirates of the Caribbean: At World's End در  IMDB: ۷.۱

اصلا نمی‌توان منکر این شد که چقدر سری فیلم دزدان دریایی کارائیب توانست برای خود جانی دپ و سازندگان آن موفقیت کسب کند؛ هم پول زیادی را برای همه عوامل به دست آورد و هم شهرت زیادی را برای تک تک بازیگران ساخت. برای همین هم همیشه قسمت‌های مختلف این مجموعه، جزو بهترین فیلم‌های جانی دپ به حساب می‌آیند. این قسمت از سری فیلم دزدان دریایی کارائیب، ماجرای ویل ترنر، الیزابت سوان، هکتور باربوسا و غیره را دنبال می‌کند که به دنبال راهی برای نجات کاپیتان جک اسپارو از دست دیوی جونز هستند.

آنها بعد از انجام این ماموریت، در نظر دارند که با شرکت تجاری East India مبارزه کنند؛ شرکتی که دیوی جونز را کنترل می‌کند و قصد دارد برای همیشه دزدی دریایی را از بین ببرد. این قسمت از مجموعه دزدان دریایی کارائیب، در زمان تولید خود پرهزینه‌ترین فیلمی محسوب می‌شد که تا آن زمان ساخته شده بود. اما در عوض توانست پول زیادی را کسب کند و لقب پرفروش‌ترین اثر سینمایی سال ۲۰۰۷ را از آنِ خود کند.


جانی دپ در لباس زندان‌بان و نگهبان در فیلم Before Night Falls

۲۴- فیلم Before Night Falls

فیلم پیش از آغاز شب

  • کارگردان: جولیان اشنابل
  • نویسنده: کانینگهام ا کیفه، لازارو گومز کریلس و جولیان اشنابل
  • بازیگران: خاویر باردم، الیویر ماتینز و جانی دپ
  • تاریخ اکران: ۲۶ ژانویه ۲۰۰۱
  • میانگین امتیازات Before Night Falls در  IMDB: ۷.۲

درست است که خاویر باردم نقش شخصیت اصلی داستان را در این اثر ایفا می‌کند، اما باز هم یکی از بهترین فیلم‌های جانی دپ محسوب می‌شود و فرصت درخشش را در اختیارش قرار داده است. این فیلم حول محور یک شاعر و نویسنده کوبایی به نام رینالدو آرناس می‌چرخد که ماجراهای دوران کودکی تا زمان مرگش را به تصویر می‌کشد. او در شورش شرکت می‌کند، برای زندگی به هاوانا می‌رود، عاشق می‌شود و ارتباط عاشقانه‌ی او سال‌ها ادامه پیدا می‌کند؛ احساسی که برخی مواقع به نفرت تبدیل می‌شود.

سبک نویسندگی و ارتباطات او، بالاخره گریبانش را می‌گیرند و به مدت ۲ سال او را به زندان می‌اندازند. زمانی که از او می‌پرسند که چرا نویسندگی را انتخاب کرده است و می‌نویسد، با خوشحالی جواب می‌دهد که هدفش از این کار، «انتقام» است. او در سال ۱۹۸۰ کوبا را به همراه دوست نزدیک خود ترک می‌کند تا زندگی جدیدی را در آمریکا آغاز کند. اما چند سال بعد، مشخص می‌شود که مبتلا به ایدز شده است و در سال ۱۹۹۰ هم از دنیا می‌رود. خاویر باردم برای هنرنمایی در این اثر بیوگرافیکی توانست در مراسم اسکار همان سال، نامزد دریافت جایزه در بخش بهترین بازیگر مرد شود.


جانی دپ با کلاه و لباس آبی در فیلم Benny & Joon

۲۳- فیلم Benny & Joon

فیلم بنی و جون

  • کارگردان: جرمیا اس چچیک
  • نویسنده: بری برمن و لسلی مک‌نیل
  • بازیگران: جانی دپ، مری استوارت مسترسون و آیدن کوئین
  • تاریخ اکران: ۱۶ آوریل ۱۹۹۳
  • میانگین امتیازات Benny & Joon در  IMDB: ۷.۲

این مورد از فهرست بهترین فیلم‌های جانی دپ، سبک متفاوتی با آثار قبلی دارد. بنی و جون سبکی روانشناختی، رمانتیک و کمدی دارد. این فیلم داستان دو شخصیت غیرعادی و عجیب به نام سم و جونیپر را نقل می‌کند که چطور با یکدیگر آشنا می‌شوند و به یکدیگر دل می‌بندند. ماجرا از این قرار است که جون علی رغم اینکه یک هنرمند محسوب می‌شود، به خاطر اختلال روانی‌ای هم دارد، هم برای خودش و هم برای دیگران خطرناک است. اما از آنجایی که برادر او یعنی بنی، نه دلِ این را دارد که خواهرش را در آسایشگاه بگذارد و نه می‌تواند خودش از او مراقبت کند و پرستار بگیرد.

مجبور می‌شود گزینه‌ی خانه‌ی گروهی را مورد بررسی قرار دهد؛ جایی که برای افرادی مانند جون ساخته شده است. شاید بتوان اینطور گفت که این اثر رمانتیک بیشتر از هر چیزی برای روتین‌های کمدی و فیزیکی دپ شناخته شده است که بسیار خنده‌دار بودند؛ روتین‌هایی که براساس فیلم صامت باستر کیتون، چارلی چاپلین و هارولد لوید طراحی شده بودند.


جانی دپ در حال نواختن گیتار در جنگل در فیلم Chocolat

۲۲- فیلم Chocolat

فیلم شکلات

  • کارگردان: لاسه هالستروم
  • نویسنده: جوآن هریس و رابرت نلسون جاکوبز
  • بازیگران: ژولیت بینوش، آلفرد مولینا و جانی دپ
  • تاریخ اکران: ۱۶ آوریل ۱۹۹۳
  • میانگین امتیازات Chocolat در  IMDB: ۷.۲

شکلات که یکی از بهترین فیلم‌های جانی دپ محسوب می‌شود، این بازیگر محبوب را با ژولیت بینوش و آلفرد مولینا هم‌بازی می‌کند. ماجرای این فیلم از این قرار است که یک زن جوان به همراه دختر شش ساله‌ی خود در اوایل چله روزه به یک روستا در کشور فرانسه می‌روند. آنها بعد از سکونت در این روستا، یک فروشگاه شکلات تاسیس می‌کنند که خیلی زود زندگی افراد این منطقه را که همیشه سرکوب می‌شدند، تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ آن هم به روش‌های متفاوت و بسیار جذابی. این فیلم بلافاصله بعد از نمایش، مورد استقبال منتقدان قرار گرفت و توانست جایزه‌های مختلفی را برای فیلمنامه، کارگردانی، بازیگری و همچنین موسیقی دریافت کند.

موفقیت این اثر رمانتیک در باکس آفیس هم آنقدر زیاد بود که توانست با بودجه ۲۵ میلیونی خود، ۱۵۳ میلیون دلار فروش داشته باشد. این اثر همچنین در مراسم اسکار همان سال هم در بخش بهترین فیلم، نامزد دریافت جایزه شد. اما در نهایت این جایزه را به رقیب خود واگذار کرد.


جانی دپ در نقش رنگو در انیمیشن Rango

۲۱- فیلم Rango

فیلم رنگو

  • کارگردان: گور وربینسکی
  • نویسنده: جان لوگان و جیمز وارد بیرکت
  • بازیگران: جانی دپ، آیلا فیشر و ابیگیل برسلین
  • تاریخ اکران: ۴ مارس ۲۰۱۱
  • میانگین امتیازات Rango در  IMDB: ۷.۲

یک آفتاب‌پرست به نام رنگو که محوریت داستان این انیمیشن را در اختیار دارد، همیشه به دنبال ماجراجویی‌های اکشن و هیجان‌انگیز است. او بعد از یک صانحه تصادف، به‌صورت تصادفی در یک شهر وسترنی و قدیمی به نام دِرت ظاهر می‌شود. دِرت که یک منطقه دورافتاده محسوب می‌شود، به شدت به آب، یک قهرمان و یک کلانتر جدید نیاز دارد. رنگو هم به خاطر خلق و خویی که دارد، بلافاصله نقش قهرمان و کلانتر را در دست می‌گیرد. بعد از این اتفاق، او به طرز خودخواهانه‌ای تصمیم می‌گیرد که کنترل پرونده آب این شهر دورافتاده را در دست بگیرد و به آن رسیدگی کند.

این فیلم نه‌تنها توانست فروش خیلی زیادی در باکس آفیس داشته باشد، بلکه بعد از نمایش، با استقبال گسترده‌ی منتقدان روبه‌رو شد. رنگو در مراسم اسکار همان سال هم در بخش بهترین انیمیشن سینمایی نامزد دریافت جایزه شد که در آخر این جایزه را از آنِ خود کرد؛ اولین انیمیشنی که توسط پیکسار یا دیزنی ساخته نشده بود و از سال ۲۰۰۶ موفق به دریافت این جایزه شد.


جانی دپ در فیلم 21 Jump Street اسلحه در دست دارد

۲۰- فیلم 21 Jump Street

فیلم خیابان جامپ شماره ۲۱

  • کارگردان: فیل لرد و کریس میلر
  • نویسنده: جونا هیل و میشل باکال
  • بازیگران: چنینگ تیتوم، جونا هیل و بری لارسون
  • تاریخ اکران: ۱۶ مارس ۲۰۱۲
  • میانگین امتیازات 21 Jump Street در  IMDB: ۷.۲

خیابان جامپ شماره ۲۱ اولین‌بار در سال ۱۹۸۷ در قالب یک مجموعه روی آنتن شبکه فاکس به نمایش درآمد و تا سال ۱۹۹۱ ادامه داشت. در همانجا بود که جانی دپ حسابی خوش درخشید و محبوبیت زیادی را به دنبال داشت. نسخه سینمایی این اثر داستان دو افسر پلیس را دنبال می‌کند که در طی ماموریتی در قالب دو دانش‌آموز دبیرستانی ظاهر شوند و باری دیگر زندگی دوران دبیرستان را تجربه کنند.

آنها قرار است به واسطه‌ی این ماموریت از شیوع یک مواد مخدر جدید جلوگیری و تامین‌کننده‌ی آن را دستگیر کنند. این فیلم هم مانند نسخه تلویزیونی خود با استقبال زیادی روبه‌رو شد؛ هم در باکس آفیس و هم در جمع منتقدان. با اینکه این اثر جزو بهترین فیلم‌های جانی دپ به حساب می‌آید، اما او در نسخه سینمایی نقش خیلی کوتاهی دارد و جزو بازیگران اصلی نیست؛ او به خاطر محبوبیت زیادی که در نسخه تلویزیونی کسب کرده بود، در این اثر هم ایفای نقش کرد.


جانی دپ در فیلم مستندی The Source

۱۹- فیلم The Source

فیلم منبع

  • کارگردان: چاک ورکمن
  • نویسنده: چاک ورکمن
  • بازیگران: جانی دپ، دنیس هاپر و جان تورتورو
  • تاریخ اکران: ۱۹۹۹
  • میانگین امتیازات The Source در  IMDB: ۷.۳

مورد دیگری که در فهرست بهترین فیلم‌های جانی دپ قرار می‌گیرد، یک اثر مستند به نام منبع است که دپ در محوریت آن قرار داشت. این فیلم با داستان خود گروه نسل بیت را مورد هدف قرار داد؛ گروهی از هنرمندان آمریکایی که مدتی بعد از جنگ جهانی دوم شناخته شدند و شهرت زیادی کسب کردند. مستند منبع در نظر داشت که تاثیر این گروه را روی جنبش‌های ضدفرهنگی که از دهه ۱۹۶۰-۷۰ به بعد راه میفتاد، به تصویر بکشد.

سه بازیگر اصلی این اثر وظیفه داشتند که آثار یک نویسنده را برای یکدیگر بخوانند که یکی از این آثار، شعر زوزه یا همان Howl بود که توسط جان تورتورو خوانده شد. این فیلم مستندی توانست تا حد زیادی مورد استقبال منتقدان قرار بگیرد. البته یکی از منتقدان آن را «سطحی و در عین حال جذاب» خواند و معتقد بود که این مستند بیشتر به شرح خودِ جنبش پرداخته تا اینکه نسل بیت را در محوریت قرار دهد.


جانی دپ در ماشینی سفید رنگ در فیلم Arizona Dream

۱۸- فیلم Arizona Dream

فیلم رویای آریزونا

  • کارگردان: امیر کاستاریکا
  • نویسنده: دیوید اتکینز و امیر کاستاریکا
  • بازیگران: جانی دپ، جری لوئیس و فی داناوی
  • تاریخ اکران: ۱۹۹۳
  • میانگین امتیازات Arizona Dream در  IMDB: ۷.۳

رویای آریزونا یک اثر مستقل آمریکایی-فرانسوی محسوب می‌شود که سبکی کمدی، درام و سورئالیستی دارد. اکسل که توسط جانی دپ ایفای نقش می‌شود، به واسطه‌ی چرب‌زبانی‌های پسرعمویش یعنی پاول، به آریزونا می‌رود تا در مراسم عروسی عمویش شرکت کند. اما در همین حین، درگیر یک بیزینس ماشینیِ خانوادگی می‌شود. زمانی که اکسل تصمیم می‌گیرد تا به همراه خانواده‌اش فروش ماشین‌های کادیلاک را امتحان کند، با زنی عجیب به نام الین روبه‌رو می‌شود که یک دختر ناتنی دارد؛ کسی که مثل مادر ناتنی‌اش عجیب و غریب است. زندگی آنها به طور جدایی ناپذیری به واسطه‌ی عشق، رویا و مرگ، در هم تنیده می‌شود.

اکسل یک مرد جوان سرکش است؛ با چشم‌انداز مخصوص خودش نسبت به آینده و فانتزی و خیال منحصر‌به‌فردی از عشق. رویای آریزونا تا حد زیادی مورد استقبال منتقدان قرار گرفت و امتیازات خوبی دریافت کرد. یکی از چیزهایی که منتقدان درباره این فیلم دوست داشتند، این بود که تقریبا هیچکس نمی‌تواند اتفاقات آن را پیشبینی کند و همین موضوع، ماجرا را جذاب می‌کند. علی رغم تمام موفقیت‌هایی که این فیلم کسب کرد، شکست بدی را در باکس آفیس متحمل شد و نتوانست درآمد زیادی از فروش بلیط داشته باشد.


جانی دپ در نقش ویکتور در انیمیشن Corpse Bride

۱۷- فیلم Corpse Bride

فیلم عروس مرده

  • کارگردان: تیم برتون
  • نویسنده: تیم برتون و کارلوس گرنجل
  • بازیگران: جانی دپ، هلنا بونهام کارتر و امیلی واتسون
  • تاریخ اکران: ۲۰۰۵
  • میانگین امتیازات Corpse Bride در  IMDB: ۷.۳

کمتر کسی پیدا می‌شود که انیمیشن فوق‌العاده‌ی عروس مرده را تماشا نکرده باشد. این فیلم بسیار زیبا اولین اثر استاپ موشنی محسوب می‌شود که توسط خود تیم برتون کارگردانی شده است. داستان این انیمیشن در اواخر دهه ۱۸۰۰ و یک روستای ویکتوریایی جریان دارد. زمانی که مراسم ازدواج ویکتور وان دورت و ویکتوریا اورگلوت با مشکل روبه‌رو می‌شود، ویکتور به جنگل می‌رود تا صحبت‌های خود را تمرین کند. اما به محض اینکه آنها را به خوبی حفظ می‌کند، متوجه می‌شود که در حال ازدواج با یک عروس مرده به نام امیلی است.

در حالی که ویکتوریا در یک سمت منتظر داماد خود است، یک تازه‌وارد ثروتمند در تلاش است تا جای ویکتور را بگیرد. این انیمیشن بعد از نمایش، در میان مردم و منتقدان با استقبال بسیار گسترده‌ای روبه‌رو شد و لقب بهترین انیمیشن سینمایی را دریافت کرد. علاوه‌بر این هم سازندگان این انیمیشن توانستند در مراسم‌ها و بخش‌های مختلف نامزد دریافت جایزه‌های متنوع شوند.


جانی دپ در کنار یک اسب در فیلم Sleepy Hollow

۱۶- فیلم Sleepy Hollow

فیلم اسلیپی هالو

  • کارگردان: تیم برتون
  • نویسنده: تیم برتون
  • بازیگران: جانی دپ، کریستینا ریچی و مایکل گمبون
  • تاریخ اکران: ۱۹۹۹
  • میانگین امتیازات Sleepy Hollow در  IMDB: ۷.۳

تیم برتون باری دیگر در این پروژه با بازیگر محبوب و بزرگ ما همکاری کرد و یکی از بهترین فیلم‌های جانی دپ را ساخت. اسلیپی هالو که یک اثر ترسناک، ماوراءطبیعی و گوتیک محسوب می‌شود، داستان یک پاسبان پلیس را دنبال می‌کند که از شهر نیویورک به ماموریت اعزام می‌شود؛ او قرار است یک سری از قتل‌هایی را که در روستای اسلیپی هالو رخ می‌دهد، پیگیری و درباره آنها تحقیق کند. اینطور که به نظر می‌آید، این قتل‌ها توسط یک اسب‌سوار مرموز و البته بدون سر اتفاق میفتد. داستان این فیلم اقتباسی تا حدی براساس داستان کوتاه واشنگتون اروین که با نام The Legend of Sleepy Hollow در سال ۱۸۲۰ منتشر شده بود، نوشته شده است.

همانطور که انتظار می‌رفت، فیلم اسلیپی هالو با استقبال گسترده‌ی منتقدان روبه‌رو شد که از جنبه‌های مختلف آن تعریف می‌کردند. از طرف دیگر هم موفقیت بزرگی در باکس آفیس برای سازندگان به ارمغان آورد. سرانجام اسلیپی هالو با دریافت جایزه بهترین کارگردانی هنری در مراسم اسکار به کار خود پایان داد.


جانی دپ در فیلم Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street

۱۵- فیلم Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street

فیلم سوئینی تاد: آرایشگر شیطانی خیابان فلیت

  • کارگردان: تیم برتون
  • نویسنده: استفان سندهایم، هیو ویلر و جان لوگان
  • بازیگران: جانی دپ، هلنا بونهام کارتر و آلن ریکمن
  • تاریخ اکران: ۲۰۰۷
  • میانگین امتیازات Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street در  IMDB: ۷.۳

فیلم سوئینی تاد: آرایشگر شیطانی خیابان فلیت، بازگویی یک داستان ملودراماتیک درباره سوئینی تاد در دوران ویکتوریایی است. سوئینی تاد یک آرایشگر انگلیسی و البته قاتل سریالی است که با تیغی تیز، مشتریان خود را به قتل می‌رساند. این قاتل سریالی با کمک هم‌دست خود به نام خانم لاوت، این قتل‌ها را انجام می‌دهد و بعد جنازه آنها را به پای گوشت تبدیل می‌کند. این اثر موزیکال و اسلشری، یکی از بهترین فیلم‌های جانی دپ محسوب می‌شود که براساس یک موزیکال با همین نام ساخته شده است. از اوایل دهه ۱۹۸۰ ایده ساحت چنین فیلمی در ذهن تیم برتون ایجاد شده بود. اما تا سال ۲۰۰۶ فرصت ساخت آن برای این فیلمساز پیش نیامده بود.

نسخه سینمایی داستان سوئینی تاد توانست سه برابر بودجه خود را در باکس آفیس جهانی کسب کند. منتقدان از تمام جنبه‌های این اثر استقبال کردند و آن را دوست داشتند. همین موفقیت‌ها باعث شد که یکی از بهترین فیلم‌های سال ۲۰۰۷ شمرده شود و در جشنواره‌های مختلفی نامزد و موفق به دریافت جایزه شود.


جانی دپ در فیلم Fantastic Beasts and Where to Find Them

۱۴- فیلم Fantastic Beasts and Where to Find Them

فیلم جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آن‌ها

  • کارگردان: دیوید یتس
  • نویسنده: جی.کی. رولینگ
  • بازیگران: ادی ردمین، کاترین واترستون و آلیسون سودول
  • تاریخ اکران: ۲۰۱۶
  • میانگین امتیازات Fantastic Beasts and Where to Find Them در  IMDB: ۷.۳

جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آن‌ها که مورد دیگری از فهرست بهترین فیلم‌های جانی دپ محسوب می‌شود، اولین قسمت از مجموعه فانتزی جانوران شگفت‌انگیز است؛ مجموعه‌ای که یک خط داستانی فرعی و پیش‌درآمد برای سری فیلم Harry Potter (هری پاتر) را برای مخاطبان خود نقل می‌کند. این اولین فیلمی محسوب می‌شود که جی. کی. رولینگ نویسندگی فیلمنامه آن را برعهده داشت. اولین قسمت از مجموعه جانوران شگفت‌انگیز توانست در باکس آفیس فروش و موفقیت فوق‌العاده زیادی داشته باشد و در میان منتقدان تا حد چشمگیری مورد استقبال قرار بگیرد؛ موفقیتی که باعث شد این اثر تبدیل به هشتمین فیلم پرفروش سال ۲۰۱۶ شود.

قسمت اول این مجموعه فانتزی، توانست در جشنواره‌های مختلف معتبری نامزد و موفق به دریافت جایزه شود. موفقیت چشمگیر این فیلم منجر به تولید یک سه گانه شد که جانی دپ در قسمت دوم آن نقش بزرگتری ایفا کرد؛ اما به احتمال خیلی زیاد به واسطه‌ی اتفاقاتی که در مقدمه به آن اشاره شد، در قسمت سوم آن بازیگر دیگری جایگزین او خواهد شد.


جانی دپ در حال دویدن در آب در فیلم Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest

۱۳- فیلم Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest

فیلم دزدان دریایی کارائیب: صندوقچه مرد مرده

  • کارگردان: گور وربینسکی
  • نویسنده: تد الیوت و تری روسیو
  • بازیگران: جانی دپ، اورلاندو بلوم و کیرا نایتلی
  • تاریخ اکران: ۲۰۰۶
  • میانگین امتیازات Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest در  IMDB: ۷.۳

صندوقچه مرد مرده دومین قسمت از سری فیلم دزدان دریایی کارائیب است که جایگاه دیگری از فهرست بهترین فیلم‌های جانی دپ را به خود اختصاص داده است. این فیلم، دنباله‌ی داستان ویل ترنر و الیزابت سوان را به ما نشان می‌دهد که قصد دارند با یکدیگر ازدواج کنند؛ ازدواجی که توسط لرد کاتلر بکت با وقفه روبه‌رو می‌شود. بکت می‌خواهد کاری کند تا ترنر قطب‌نمای کاپیتان جک اسپارو را در اختیار بگیرد و به دنبال صندوقچه مرد مرده برود. از طرف دیگر هم اسپارو متوجه می‌شود که موعد پرداخت بدهی خود به دیوی جونز خیلی نزدیک است و زودتر باید به فکر راهی باشد.

این فیلم نظرات مختلف و متنوعی از منتقدان گرفت؛ اغلب آنها جلوه‌های ویژه، کارگردانی، صحنه‌های اکشن، موسیقی فیلم، صحنه‌های طنز و ایفای نقش بازیگران را دوست داشتند اما به مدت زمان فیلم و همچنین فیلمنامه آن انتقادهایی داشتند. علی رغم این موضوع، این فیلم توانست رکوردهای مختلفی را در زمان خود ثبت کند و فروش فوق‌العاده زیادی در باکس آفیس داشته باشد.


جانی دپ در حال تلفن صحبت کردن در فیلم A Nightmare on Elm Street

۱۲- فیلم A Nightmare on Elm Street

فیلم کابوس در خیابان الم

  • کارگردان: وس کریون
  • نویسنده: وس کریون
  • بازیگران: جانی دپ، جان ساکسون و رونی بلکلی
  • تاریخ اکران: ۱۹۸۴
  • میانگین امتیازات A Nightmare on Elm Street در  IMDB: ۷.۵

اگر یک اثر ماوراءطبیعی و اسلشری با چاشنی جانی دپ دوست دارید، اصلا کابوس در خیابان الم را از دست ندهید؛ زیرا یکی از بهترین فیلم‌های جانی دپ محسوب می‌شود. این فیلم اسلشری آنقدر محبوب و مشهور شد، یک فرنچایز با همین نام از دل آن بیرون آمد که ۹ قسمت سینمایی در آن ساخته شده بود؛ علاوه‌بر یک مجموعه تلویزیونی، رمان‌های مختلف و کتاب‌های کمیک. کابوس در خیابان الم اولین حضور جانی دپ در دنیای سینمایی و البته ژانر ترسناک به شمار می‌شود. خط داستانی این اثر ترسناک، حول محور چهار نوجوان می‌چرخد که در یکی از خیابان‌های شهری خیالی به نام اسپرینگ وود زندگی می‌کنند.

این چهار نوجوان، زمانی که در خواب هستند، مورد تهاجم قرار می‌گیرند و کشته می‌شوند؛ اتفاقی که باعث مرگ آنها در واقعیت هم می‌شود؛ آن هم توسط قاتل آتش‌گرفته‌ای که دستکش‌هایی چرمی به همراه چاقو استفاده می‌کند. از جمله موفقیت‌های اولین اثر سینمایی جانی دپ می‌توان به استقبال خیلی زیاد مردم و منتقدان اشاره کرد. این اثر با بودجه ۱ میلیون دلاری خود توانست چیزی حدود ۵۷ دلار در باکس آفیس جهانی کسب کند. کابوس در خیابان الم موفق شد لقب یکی از بزرگترین فیلم‌های ترسناک تاریخ را از آنِ خود کند.


جانی دپ در فیلم Dead Man اسلحه در دست دارد

۱۱- فیلم Dead Man

فیلم مرد مرده

  • کارگردان: جیم جارموش
  • نویسنده: جیم جارموش
  • بازیگران: جانی دپ، گری فارمر و کریسپین گلاور
  • تاریخ اکران: ۱۹۹۵
  • میانگین امتیازات Dead Man در  IMDB: ۷.۶

به احتمال زیاد اسم ویلیام بلیک برای خیلی از شما آشنا باشد. فیلم مرد مرده که از جمله بهترین فیلم‌های جانی دپ به حساب می‌آید، حول محور شخصیتی با همین نام می‌چرخد. این نسخه از ویلیام بلیک یک حسابدار مهربان است که بعد از قتل یک مرد، در حال فرار کردن است. او در طی ماجرایی به‌صورت اتفاقی با یک روح رمزآلود بومی آمریکایی به نام «نوبادی» روبه‌رو می‌شود که می‌خواهد او را هدایت و راهنمایی کند. این روح اعتقاد دارد که این نسخه از ویلیام بلیک، تجسم دیگری از همان شاعر انگلیسی است. نکته جالبی که درباره این فیلم وجود دارد، این است که کل ماجرا به‌صورت مونوکروم و تک رنگ فیلمبرداری شده است.

از طرف دیگر هم نیل یانگ (آهنگساز این فیلم) هنگام تماشای این اثر، موسیقی آن را به‌صورت کامل ساخت. خیلی‌ها فیلم مرد مرده را به‌عنوان یک اثر پیش‌رو و برجسته در دوران پست مدرن ژانر وسترن می‌دانند.


جانی دپ در فیلم Blow در حال صحبت کردن است

۱۰- فیلم Blow

فیلم کوکائین

  • کارگردان: تد دم
  • نویسنده: نیک کاساوتس و دیوید مک کنا
  • بازیگران: جانی دپ، ری لیوتا و ریچل گریفیتس
  • تاریخ اکران: ۲۰۰۱
  • میانگین امتیازات Blow در  IMDB: ۷.۶

کوکائین که یکی دیگر از بهترین فیلم‌های جانی دپ محسوب می‌شود، داستانی را به تصویر می‌کشد که دوباره ما شاهد هنرنمایی این بازیگر در نقش یک خلافکار بزرگ هستیم. داستان این فیلم براساس اتفاقات واقعی و زندگی حقیقی خلافکارانی به نام جورج جانگ، پابلو اسکوبار، مدلین کارتل و کارلوس لدار ریواس (دیگو دلگادو) ساخته شده است. منبع اقتباس این اثر جنایی و بیوگرافیکی، کتاب Blow: How a Small Town Boy Made $100 Million with the Medellín Cocaine Cartel and Lost It All از بروس پورتر بوده است. لازم به ذکر است که فیلم کوکائین آخرین اثر سینمایی بود که توسط تد دم ساخته و در زمان حیات او به روی پرده سینماها رفت.

سازندگان این فیلم، انتظار خیلی بالایی نسبت به نتیجه پروژه خود داشتند و تصور می‌کردند که می‌تواند در باکس آفیس به موفقیت چشمگیر و بسیار بزرگی دست پیدا کند. با اینکه این فیلم دچار شکست نشد، اما نتوانست انتظارات سازندگان خود را برآورده کند. در میان منتقدان هم نتوانست نمرات خیلی خوب و بالایی را کسب کند.


جانی دپ به همراه سیگار و دوستش در فیلم Fear and Loathing in Las Vegas

۹- فیلم Fear and Loathing in Las Vegas

فیلم ترس و نفرت در لاس وگاس

  • کارگردان: تری گیلیام
  • نویسنده: تری گیلیامز، تونی گریسونی، الکس کاکس و تاد دیویس
  • بازیگران: جانی دپ، بنیسیو دل تورو و کریستینا ریچی
  • تاریخ اکران: ۱۹۹۸
  • میانگین امتیازات Fear and Loathing in Las Vegas در  IMDB: ۷.۶

رائول دوک و دکتر گانزو دو شخصیت در فیلم ترس و نفرت در لاس وگاس هستند که در لاس وگاس مشغول ماجراجویی هستند. آنها در ابتدا قصد داشتند که برای مجله‌ای مسابقه موتورسواری مینت ۴۰۰ را پوشش دهند و گزارشی تهیه کنند. اما به واسطه یک سری مواد روانگردان و تاثیری که این مواد روی آنها داشت، ماموریت روزنامه‌نگاری آنها به ماجراجویی در سطح شهر تبدیل شد. با اینکه اغلب آثار ماجراجویی و کمدی توسط مردم مورد استقبال قرار می‌گیرد، اما فیلم ترس و نفرت در لاس وگاس در باکس آفیس شکست مالی بدی را متحمل شد.

از طرف دیگر هم منتقدان خیلی از این فیلم کمدی استقبال نکردند و نظرات مختلفی را درباره آن داشتند. اما حالا در میان طرفداران، ترس و نفرت در لاس وگاس یک اثر کالت کلاسیک محسوب می‌شود و در میان بهترین فیلم‌های جانی دپ قرار دارد.


جانی دپ در کنار یک درخت در فیلم Finding Neverland

۸- فیلم Finding Neverland

فیلم در جستجوی ناکجاآباد

  • کارگردان: مارک فورستر
  • نویسنده: دیوید مگی
  • بازیگران: جانی دپ، کیت وینسلت و داستین هافمن
  • تاریخ اکران: ۲۰۰۴
  • میانگین امتیازات Finding Neverland در  IMDB: ۷.۷

در جستجوی ناکجاآباد که یکی از بهترین فیلم‌های جانی دپ محسوب می‌شود، یک اثر اقتباسی است که داستان آن براساس کتاب The Man Who Was Peter Pan از آلن نی نوشته شده است. داستان این اثر درام و بیوگرافیکی حول محور یک نمایشنامه‌نویس به نام جی. ام. بری و همچنین ارتباط او با یک خانواده می‌چرخد؛ خانواده‌ای که الهام‌بخش او برای خلق شخصیت پیتر پن بودند. جالب است بدانید که این فیلم توانست در هفت بخش مراسم اسکار همان سال نامزد دریافت جایزه شود؛ از جمله بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه اقتباسی و بهترین بازیگر مرد.

این اثر سینمایی آنقدر محبوب و مشهور شد که چندین سال بعد الهام‌بخش خلق یک نمایش موزیکال با همین نام شد. در جستجوی ناکجاآباد نه‌تنها توانست در باکس آفیس موفقیت چشمگیری داشته باشد، بلکه تا حد زیادی هم در میان منتقدان مورد استقبال قرار گرفت و امتیازهای بالایی را دریافت کرد.


جانی دپ در کنار داستین هافمن در فیلم Donnie Brasco

۷- فیلم Donnie Brasco

فیلم دانی براسکو

  • کارگردان: مایک نیوول
  • نویسنده: پال اتاناسیو
  • بازیگران: آل پاچینو، جانی دپ و مایکل مدسن
  • تاریخ اکران: ۲۸ فوریه ۱۹۹۷
  • میانگین امتیازات Donnie Brasco در  IMDB: ۷.۷

دانی براسکو که یکی از بهترین فیلم‌های جانی دپ محسوب می‌شود، براساس داستان واقعی ماموری به نام پیستون ساخته شده است. این فیلم اقتباسی کتاب Donnie Brasco: My Undercover Life in the Mafia را که توسط خود جوزف دی. پیستون و ریچارد وودلی نوشته شده بود، به‌عنوان منبع اصلی خود قرار داده است. پیستون یک مامور مخفی سازمان اف‌بی‌آی بود که نام دانی براسکو را به‌عنوان اسم مستعار خود انتخاب کرد. او در دهه ۱۹۷۰ در شهر نیویورک به خانواده جنایتکار بونانو نفوذ کرد. وقتی دانی بیشتر و بیشتر در دنیای جنایتکاران و باندهای مافیایی فرو رفت، متوجه شد که نه‌تنها دارد مرز بین مامور فدرال و جنایتکار را رد می‌کند، بلکه کم کم دارد دوست خود را به سمت یک موقعیت بسیار خطرناک هدایت می‌کند؛ موقعیتی که می‌تواند منجر به مرگ او شود.

این فیلم موفقیت خیلی زیادی را در باکس آفیس به دست آورد و با بودجه ۳۵ میلیونی خود به ۱۲۵ میلیون دلار درآمد رسید. علاوه‌بر این، تا حد زیادی هم مورد استقبال منتقدان قرار گرفت و در مراسم اسکار نامزد دریافت جایزه در بخش بهترین فیلمنامه اقتباسی شد.


جانی دپ در فیلم What's Eating Gilbert Grape

۶- فیلم What's Eating Gilbert Grape

فیلم چه چیزی گیلبرت گریپ را آزار می‌دهد

  • کارگردان: لاسه هالستروم
  • نویسنده: پیتر هجس
  • بازیگران: جانی دپ، جولیت لوئیس و لئوناردو دی‌کاپریو
  • تاریخ اکران: ۱۷ دسامبر ۱۹۹۳
  • میانگین امتیازات What's Eating Gilbert Grape در  IMDB: ۷.۷

گیلبرت گریپ یک پسر ۲۴ ساله است که در شهری کوچک در یک فروشگاه مواد غذایی کار می‌کند. این پسر جوان از مادر خود که از اضافه وزن مفرط رنج می‌برد و همچنین برادر کوچکترش که اختلال روانی دارد، مراقبت و محافظت می‌کند. گیلبرت در تلاش است تا در کنار تامین نیازهای خانواده و مراقبت از آنها، زندگی شخصی خودش را هم دنبال کند و خوشبختی را به دست بیاورد. پیتر هجس فیلمنامه این اثر درام را براساس کتابی که خودش با همین نام منتشر کرده بود، نوشته است.

این فیلم به خوبی مورد استقبال گرفت و همین سال بود که لئوناردو دی‌کاپریو در سن ۱۹ سالگی برای اولین‌بار نامزد دریافت جایزه اسکار و همچنین گلدن گلوب، آن هم در بخش بهترین بازیگر مکمل مرد شد. این فیلم در همان هفته اول اکران خود توانست فروش خیلی زیادی در باکس آفیس داشته باشد حتی به‌عنوان یک بمب باکس آفیسی هم به شمار می‌رفت. از طرف دیگر هم منتقدان حسابی آن را مورد تحسین و استقبال قرار دادند و از بازی جانی دپ و دی‌کاپریو تعریف کردند.


جانی دپ در نسخه سیاه و سفید فیلم Ed Wood

۵- فیلم Ed Wood

فیلم اد وود

  • کارگردان: تیم برتون
  • نویسنده: اسکات الکساندر و لری کارازووسکی
  • بازیگران: جانی دپ، مارتین لانداو و پاتریشیا آرکوئته
  • تاریخ اکران: ۳۰ سپتامبر ۱۹۹۴
  • میانگین امتیازات Ed Wood در  IMDB: ۷.۸

همانطور که از اسم این اثر کمدی، درام و بیوگرافیکی مشخص است، داستان حول محور یک فیلمساز سبک کالت به نام اد وود می‌چرخد؛ نقشی که جانی دپ آن را ایفا می‌کند. این فیلم قصد دارد آن دوره از زندگی اد وود را نقل کند که او بهترین فیلم‌های خود را ساخت و ارتباطی را هم با یکی از بازیگران مطرح برقرار کرد. در ابتدا قرار بود این فیلم رنگی و زیر نظر شرکت کلمبیا پیکچرز ساخته شود اما زمانی که برتون تصمیم گرفت سبک آن را به سیاه و سفید تغییر دهد، کلمبیا هم این اثر را کنار گذاشت.

اد وود متاسفانه در باکس آفیس نتوانست موفقیتی کسب کند و حتی فروش آن به میزان بودجه ساخت هم نرسید اما توسط منتقدان تا حد زیادی مورد استقبال قرار گرفت که از بازی بازیگران و گریم آنها تعریف و تمجید کردند. سرانجام این اثر تبدیل به یک فیلم کالت کلاسیک شد و در بخش بهترین بازیگر مکمل مرد و بهترین گریم توانست جایزه اسکار را دریافت کند.


جانی دپ در فیلم Edward Scissorhands

۴- فیلم Edward Scissorhands

فیلم ادوارد دست‌قیچی

  • کارگردان: تیم برتون
  • نویسنده: تیم برتون
  • بازیگران: جانی دپ، وینونا رایدر و داین ویست
  • تاریخ اکران: ۷ دسامبر ۱۹۹۰
  • میانگین امتیازات Edward Scissorhands در  IMDB: ۷.۹

اگر از علاقمندان به سینما باشید، امکان ندارد اسم این مورد از بهترین فیلم‌های جانی دپ به گوشتان نخورده باشد. دپ در این فیلم نقش یک انسان مصنوعی و اندرویدی به نام ادوارد را ایفا می‌کند؛ یک مخلوق ناتمام که به جای دست‌های معمولی و انسانی، قیچی به مچ‌های او وصل شده است. یک خانواده که ساکن شهری حومه‌ای هستند، این مرد جوان را زیر بال و پر خود می‌گیرند. اما مدت زیادی طول نمی‌کشد که ادوارد، عاشق دختر نوجوان این خانواده به نام کیم می‌شود. جالب است بدانید که تیم برتون، داستان این فیلم را براساس دوران کودکی خودش که در شهری حومه‌ای سپری شده بود، نوشته است.

پیش از جانی دپ قرار بود بازیگران دیگری برای این نقش انتخاب شوند؛ مانند تام کروز، تام هنکس و گری اولدمن. البته هرکدام از آنها به دلایلی به این پروژه راه پیدا نکردند. این فیلم نه‌تنها موفقیت بزرگی در باکس آفیس داشت، بلکه تا حد زیادی هم مورد استقبال منتقدان قرار گرفت و در جشنواره‌های مختلف نامزد دریافت جایزه‌های زیادی شد. خود تیم برتون، فیلم ادوارد دست‌قیچی را خصوصی‌ترین و دوست‌داشتنی‌ترین کار خودش می‌داند.


جانی دپ در نقش یوجین اسمیت در فیلم Minamata

۳- فیلم Minamata

فیلم میناماتا

  • کارگردان: اندرو لویتاس
  • نویسنده: دیوید کسلر
  • بازیگران: جانی دپ، هیرویوکی سانادا و مینامی
  • تاریخ اکران: ۵ فوریه ۲۰۲۱
  • میانگین امتیازات Minamata در  IMDB: ۸

مدتی خیلی زیادی نیست که از نمایش فیلم میناماتا می‌گذرد و همین حالا هم یکی از جدیدترین و بهترین فیلم‌های جانی دپ محسوب می‌شود. در این اثر، جانی دپ نقش یک عکاس آمریکایی به نام اسمیت را ایفا می‌کند. این عکاس جنگی بعد از مدتی دوری از ژاپن، دوباره به این کشور بازمی‌گردد تا هدف خود را محقق کند. او قصد دارد که مستندی از تاثیرات مسمومیت جیوه که شهروندان شهر میناماتا در استان کوماموتو از کشور ژاپن به آن مبتلا می‌شوند، تهیه کند. داستان این فیلم براساس یک کتاب که با همین نام و توسط آیلین میوکو اسمیت و یوجین اسمیت منتشر شده، نوشته شده است.

این فیلم با اینکه مورد استقبال منتقدان قرار گرفت، اما برخی‌ها معتقد بودند که اثر جدید جانی دپ در عین دوست‌داشتنی و احساسی بودن، تا حدی حس بهم‌ریختگی را به مخاطب القا می‌کند. برخی دیگر هم اعتقاد داشتند که مستندِ ساخته شده از این واقعه، خیلی بهتر توانست رویدادهای واقعی را به تصویر بکشد.


جانی دپ و اورلاندو بلوم در فیلم Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl

۲- فیلم Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl

فیلم دزدان دریایی کارائیب: نفرین مروارید سیاه

خیلی هم دور از انتظار نبود که اولین قسمت از سری فیلم دزدان دریایی کارائیب، هم به چنین موفقیت بزرگی دست پیدا کند و هم جزو اولین موارد فهرست بهترین فیلم‌های جانی دپ قرار بگیرد. زیرا این اثر سبک کاملا متفاوتی داشت و با داستان قدرتمند، بازیگری بسیار جذاب و نقاط قوت دیگر توانست حسابی دل مردم و منتقدین را ببرد. این فیلم داستان یک دزد دریایی به نام جک اسپارو و آهنگری به نام ویل ترنر را نقل می‌کند که با کمک هم الیزابت سوان را از دست خدمه نفرین‌شده‌ی Black Pearl نجات می‌دهند. مقابل آنها فردی به نام هکتور باربوسا قرار دارد که کاپیتان کشتی مروارید سیاه به شمار می‌رود و زیر نور ماه، به اسکلتی نامرده تبدیل می‌شود.

با اینکه انتظارات سازندگان پایین بود، اما این فیلم توانست با فروش بسیار بالای خود به چهارمین اثر پرفروش سال ۲۰۰۳ تبدیل شود. خیلی‌ها اعتقاد دارند که جانی دپ بعد از سال‌ها ایفای نقش در فیلم‌های کالت، بالاخره توانست با این اثر، جایگاه خود را به‌عنوان یک هنرمند محبوب در باکس آفیس، کسب کند.


ویلم دفو در کنار دو سرباز دیگر در فیلم Platoon

۱- فیلم Platoon

فیلم جوخه

  • کارگردان: الیور استون
  • نویسنده: الیور استون
  • بازیگران: تام برنگر، ویلم دفو و چارلی شین
  • تاریخ اکران: ۱۹ دسامبر ۱۹۸۶
  • میانگین امتیازات Platoon در  IMDB: ۸.۱

اولین مورد از فهرست بهترین فیلم‌های جانی دپ یک اثر جنگی محسوب می‌شود که خود دپ در محوریت داستان قرار ندارد و جزو بازیگران اصلی نیست. جوخه اولین قسمت از سه گانه جنگ‌های ویتنامی است که توسط الیور استون کارگردانی شده است. بعد از آن فیلم Born on the Fourth of July (متولد چهارم جولای) و فیلم Heaven & Earth (بهشت و زمین) است که در این مجموعه قرار دارند. جالب است بدانید که داستان این فیلم جنگی، براساس تجربه‌های خود استون از دوران جنگ نوشته شده است.

ما در این مسیر داستان یک داوطلب ارتش آمریکا را دنبال می‌کنیم که درس و دانشگاه خود را رها می‌کند تا در ویتنام خدمت کند. وقتی او به میدان جنگ می‌رسد، متوجه می‌شود که همه چیز آنطور که فکر می‌کرد نیست؛ زیرا درگیری میان گروهبان نه‌تنها مبارزه مقابل دشمن را سخت می‌کند، بلکه سربازان جوخه را هم مقابل یکدیگر قرار می‌دهد. فیلم جوخه اولین اثر هالیوودی محسوب می‌شد که توسط یکی از سربازان جنگ ویتنام ساخته و نویسندگی شده است؛ اثری که توانست حسابی در باکس آفیس موفق باشد و از جنبه‌های مختلف مورد استقبال منتقدان قرار بگیرد.


پرسش‌های متداول

۱- بهترین فیلم های جانی دپ کدامند؟

از میان بهترین فیلم های جانی دپ می‌توان به فیلم Edward Scissorhands ، فیلم Dead Man ، فیلم Pirates of the Caribbean و فیلم Sleepy Hollow اشاره کرد. فهرست کامل ۲۵ فیلم برتر جانی دپ را می‌توانید در سایت زومجی مطالعه کنید.

۲- فیلم های جانی دپ در جوانی چه فیلم‌هایی هستند؟

جانی دپ در جوانی فیلم‌های محبوبی را بازی کرده است که از میان آن‌ها می‌توان به فیلم Arizona Dream، فیلم Benny & Joon و فیلم A Nightmare on Elm Street اشاره کرد. فهرست کامل ۲۵ فیلم برتر جانی دپ را می‌توانید در سایت زومجی مطالعه کنید.

۳- فیلم جانی دپ در سال 2020 چه فیلمی است؟

جانی دپ در سال 2020 در فیلم Minamata به ایفای نقش پرداخته که مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است.
منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده