// دوشنبه, ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۰۹

بهترین فیلم‌ های باکس آفیس: San Andreas با دواین جانسون، ویرانگر آغاز کرد

این هفته بالاخره فیلم ژانر فاجعه‌ای «سن‌ آندریس» نمایش موفقیت‌آمیزش را شروع کرد. از آن‌طرف، فیلم تازه‌ی کامرون کرو،  با حضور بردلی کوپر، اما استون و ریچل مک‌آدامز اصلا خوب ظاهر نشده است. در کنار این‌ها، نگاهی هم به ۱۰ فیلم برتر جدول می‌اندازیم. همراه زومجی باشید.

این هفته فیلم دیوانه‌وارِ «سن آندریس» روی پرده‌‌ی سینماها رفت که اگرچه در داخلش هزار جور خرابی و ویرانی اتفاق می‌افتد، اما خوشبختانه ظاهرا دواین جانسون و دیگران موفق شده‌اند جلوی فاجعه را از رسیدن به باکس آفیس بگیرند. دواین جانسون، یا همان راک خودمان، ثابت کرد که می‌تواند به تنهایی و با زور و بازوی خودش یک فیلم با عظمت را با افتتاحیه‌ایی ۵۳ میلیون دلاری در امریکا به ساحل موفقیت برساند. این فیلم که در ۳،۷۷۷ سالن نمایش دارد، تقریبا به طور میانگین از هر سینما ۱۴ هزار دلار درآمد کسب کرده است.

کمپانی برادران وارنر پیش‌بینی کرده بود که فیلم با ۴۰ میلیون دلار کارش را آغاز خواهد کرد. اما از قرار معلوم سران کمپانی به‌طرز شیرینی رو دست خورده‌اند. در این میان، ۴۴ درصد از این فروش متعلق به بلیت‌های سه‌بعدی فیلم است و البته با وجود میانگین نمره‌ی A منفی مخاطبان، به نظر می‌رسد پس‌لرزه‌های فاجعه‌ی جذاب «سن آندریس» تا هفته‌ها در باکس آفیس خانگی احساس خواهد شد. اما امریکا تنها جایی نبود که لرزش‌های حاصل از «سن آندریس» حس شد. در آن سوی آب‌ها نیز «سن آندریس» موفق شد از بین ۶۰ بازار خارجی، در ۵۵ عدد از آنها جایگاه اول فروش را بدست بیاورد و اکران بین‌المللی خود را با مجموع فروش ۶۰ میلیون دلار آغاز کند. روی هم رفته، مجموع فروش جهانی فیلم تا لحظه ۱۱۳.۲ میلیون دلار تخمین زده شده است.

San-Andreas-2015-Stills-Wallpapers

اما برنده‌ی واقعی در داستانِ فروشِ خوبِ «سن آندریس»، جانسون است. «سن آندریس» بهترین افتتاحیه‌ی او بیرون از دنیای مجموعه‌‌هایی مثل «سریع و خشمگین» و «جی.آی.جو» را ثبت می‌کند. سال پیش عملکرد ضعیف فیلم «هرکول» با بازی جانسون در نقش اصلی، این سوال را مطرح کرد که آیا او به تنهایی می‌تواند تبدیل به کانون جذابیت اصلی یک فیلم شود یا خیر. اما برادران وارنر برای «سن آندریس» او را تبدیل به تمرکز محوری کمپین تبلیغاتی فیلم کرد و خودِ جانسون هم بیشتر از حد معمولش برای پشتیبانی و شناساندن فیلم دست به کار شد. در نهایت همه‌ی این تلاش‌ها نه تنها برای او، بلکه برای کارگردان کار، براد پیتون هم به بار نشست. همکاری قبلی این دو نفر مربوط به فیلم «سفر ۲: جزیره‌ی اسرارآمیز» می‌شود که در فوریه‌ی سال ۲۰۱۲ کارش را به‌طرز غافلگیرکننده‌ای با ۲۷ میلیون دلار آغاز و با فروش خانگی ۱۰۳ میلیون و فروش جهانی ۳۳۵ میلیون به پایان رساند و به این ترتیب، همه‌چیز را برای پیروزی این فیلم آماده کرد.

sanandreasposternew_large

شاید «سن آندریس» از فاجعه فرار کرده باشد، اما در آن سوی غمناکِ تازه‌واردهای باکس آفیس، فیلم عاشقانه‌ی «آلوها» به محض ورود زیر آوار خودش مدفون شد! ساخته‌ی تازه‌ی کامرون کرو، اکرانش را با رقم نه چندان قابل‌ اعتنای ۱۰ میلیون دلار از ۲،۸۱۵ سینما آغاز کرد. جالب این است که اگر این ۱۰ میلیون دلار دوام بیاورد—که اصلا معلوم نیست-- «آلوها» افتتاحیه‌ی بهتری نسبت به فیلم قبلی کرو، «ما یک باغ‌وحش خریدیم» (۹.۳ میلیون دلار) خواهد داشت. اما از آنجایی که کرو و گروهش در بین ۱۰ فیلم برتر جدول، در رده‌ی ششم قرار گرفته‌اند، به نظر نمی‌رسد این مسئله بتواند مرهمی بر دردهایشان باشد.

فیلم موزیکال/کمدی «خوش کوک ۲» با اضافه کردن ۱۰۰ سینمای دیگر و فروشی ۱۴.۳ میلیون دلاری، در جایگاه دوم این هفته‌ی باکس آفیس قرار گرفت. مجموع فروش خانگی این فیلم تا این لحظه، ۱۴۷.۵ میلیون دلار است. از لحاظ بین‌المللی هم به نظر می‌رسد فیلم درحال دنبال کردن قسمت اول است. Pitch Perfect 2 نسبت به آمار فروش خانگی، تعریفی ندارد. این هفته، فروش جهانی این دنباله در ۴۶ منطقه، ۱۰.۴ میلیون دلار تخمین زده شد که مجموع فروش را به ۸۰.۷ میلیون دلار می‌رساند. فروش امریکا و جهانی فیلم روی هم رفته، ۲۲۸.۲ میلیون دلار است.

aloha-poster-2

«سرزمین‌فردا» بعد اینکه به‌طرز دردناکی با ۵۸.۲ درصد افت فروش نسبت به هفته‌ی قبل مواجه شد، ۱۳.۸ میلیون دلار فروخت و این هفته‌ در رده‌ی سوم جدول جای گرفت. در حال حاضر، مجموع فروش خانگی فیلم، ۶۳.۱ میلیون دلار است. فیلم در آن سوی آب‌ها در ۸۸ درصد از مناطقِ قابل‌دسترس اکران شده است. فقط برزیل و ژاپن باقی مانده‌اند که به معنی ۷۰ میلیون دلار فروش هستند. هم‌اکنون،  مجموع عملکرد «سرزمین‌فردا» در همین مناطق، ۱۳۳.۲ میلیون دلار است که می‌توان گفت برای فیلمی با چنین پیامِ امیدوارکننده‌ای، ناراحت‌کننده است.

«مد مکس: جاده‌ی خشم» با ۱۳.۶ میلیون دلار، درست پشت سر «سرزمین‌فردا» در جایگاه چهارم جای گرفته است. این فروش خبر از ۴۴.۷ درصد افت نسبت به هفته‌ی قبل می‌دهد. فیلم تاکنون در خانه، ۱۱۵ میلیون دلار فروخته. فروش جهانی این هفته‌ی «جاده‌ی خشم» از ۷۰ بازار، ۲۱.۶ میلیون دلار بوده است. مجموع فروش بین‌المللی فیلم ۱۶۵ میلیون دلار است و مجموع فروش جهانی فیلم هم روی مرز ۲۸۰ میلیون دلار است. (این هم برای کم کردن روی دختران آوازخوان Pitch Perfect 2 !)

در جایگاه پنجم این هفته نیز فیلمِ تکراری اما هنوز شگفت‌انگیزِ «اونجرز: دوران اولتران» با فروش خانگی ۱۰.۹ میلیون دلار قرار دارد. به این ترتیب، آمار فروش خانگی فیلم به ۴۲۷ میلیون دلار رسید. «دوران اولتران» در بازارهای خارجی هم ۱۷.۶ میلیون دلار دیگر به رقم ترسناک ۸۹۴.۲ میلیون دلار در ۹۱ منطقه اضافه کرد. تاکنون مجموع تمام فروش‌های این فیلم، ۱ میلیارد و ۳۲ میلیون دلار شده است.

همانند، «سرزمین‌فردا»، فیلم ترسناک «پولترگایست» نیز در هفته‌ی دومش ۶۵ درصد افت فروش داشت و با ۷.۸ میلیون دلار فروش، پایین‌تر از «آلوها» در رده‌ی هفتم جدول جای گرفت. مجموع فروش خانگی «پولترگایست» ۳۸.۲ میلیون دلار است.

 

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

 

ردیففیلمفروش این هفته
۱San Andreas۵۳.۲ میلیون دلار
۲َPitch Perfect 2۱۴.۸ میلیون دلار
۳Tomorrowland۱۳.۸ میلیون دلار
۴Mad Max: Fury Road۱۳.۶ میلیون دلار
۵Avengers: Age of Ultron۱۰.۹  میلیون دلار
۶Aloha۱۰ میلیون دلار
۷Poltergeist۷.۸ میلیون دلار
۸Far From The Maddening Crowd۱.۴ میلیون دلار
۹Hot Pursuit۱.۳ میلیون دلار
۱۰Home۱.۱ میلیون دلار

 

نگاهی به برخی فیلم‌های تازه‌اکرا‌ن‌شده‌ی این هفته:

San Andreas

san-andresaas

نه، اشتباه نکنید. دواین جانسون قرار نیست نقش سی. جی را بازی کند. این فیلم هیچ ربطی به «GTA: San Andreas» ندارد. اگر در این تابستان شلوغ یک چیز کم داشتیم، آن هم یک فیلم در ژانر فاجعه‌ای بود که با وجود «سن آندریس» باید آن را از فهرست‌مان خط بزنیم. نه، فکر کنم باز هم متوجه نشدید؛ «سن آندریس» فقط یک فیلم فاجعه‌ای ساده و معمولی نیست. دوستان سازنده‌ی فیلم دور هم نشسته‌اند و فکر کرده‌اند: چه می‌شد اگر گسل بدنام سن آندریس به حرکت می‌افتاد و سبب ایجاد یک زلزله‌ی ۹ ریشتری در کالیفرنیا می‌شد. از تریلر منتشر شده از فیلم مشخص است که دوستان‌مان به خراب شدن چهارتا خانه و آسمان‌خراش راضی نشده‌اند. تابستان است دیگر، فیلم هرچه بزرگ‌تر باشد، بهتر است. پس، چرا یک‌دفعه این زلزله را تبدیل به یک فاجعه‌ی طبیعی آخرالزمان‌گونه نکنیم. ظاهرا همه از این ایده، راضی بوده‌اند. تصویر بالا را که دارید، گروه جلوه‌‌های ویژه، زمین را مثل هندوانه قاچ داده‌اند!

اگر می‌پرسید، آیا این ایده در عمل تبدیل به فیلم دندان‌گیری شده است یا نه؟ باید بگویم، کم و بیش بله. اکثر منتقدان «سن آندریس» را به عنوان یک بلاک‌باستر جنون‌آمیز با یک عالمه جلوه‌های ویژه‌ی واقع‌گرایانه و عالی تحسین کرده‌اند. و البته برخی نیز از آن راضی نبوده‌اند. مایک لاسال از سایت سن‌فرانسیسکو کرانیکل در نقدش می‌آورد:«فیلم به ترتیب ترسناک، هیجان‌انگیز و مضحک می‌شود، اما «سن آندریس» در پایان شگفت‌انگیزتر از هرچیز دیگری است.» کریس ناشاویتای از اینترتینمنت ویکلی هم می‌‌آورد:«سن آندریس نشان می‌دهد بعضی اوقات این تخیل‌ها و اتفاقاتِ ساختگی می‌توانند حرف‌شان را به زیبایی بزنند. من نمی‌خواهم بگویم که سن آندریس فیلم فوق‌العاده‌ای است، نه، اما هرچقدر موانع احساسی فیلم سطحی است، اتفاقاتِ ساختگیش به چیزی واقعی اشاره می‌کنند: اینکه ما چقدر در برابر کنترل سیاره‌مان ناتوان هستیم. البته، مگر اینکه کسی مثل راک باشید!» امتیاز متاکریتیک فیلم تا این لحظه ۴۳ است.

 

Aloha

aloha

فکر می‌کنم برای هیجا‌ن‌زده شدن برای «آلوها» (به زبان هاوایی‌ یعنی عشق و آرامش) وجود نام‌هایی مثل بردلی کوپر، اِما استون، ریچل مک‌آدامز و بیل ماری در بین گروه بازیگران فیلم کافی باشد. بردلی کوپر نقش پیمان‌کار نظامی‌ به نام برایان گیل‌کرست را بازی می‌کند که در بازگشت به محل بزرگ‌ترین موفقیت‌های کاریش—برنامه‌ی فضایی امریکا در هانالولو—با معشوقه‌ی قدیمیش (ریچل مک‌آدامز) تجدید دیدار می‌کند و در همین حین، آهسته‌آهسته عاشق یک خلبان نیروی هوایی (اما استون) هم می‌شود. همه‌چیز نوید یک کمدی-رومانتیک دیدنی و فوق‌العاده را می‌دهد. اما متاسفانه ظاهرا ترکیب این نام‌ها به نتیجه‌ی درخشانی ختم نشده است و بهتر است هیجانتان را جای دیگری خرج کنید. پیتر تراویس از رولینگ استون که فیلم را دوست نداشته، می‌نویسد:«خیلی ناراحتم که باید اعلام کنم که آلوها یک فیلم آشفته، پر از داستان‌های گوناگونی است که برای یافتن صدایی واحد دست و پا می‌زنند.» جیمز برادینلی از ریل‌ویوز هم می‌آورد:«آلوها تا این لحظه بدترین فیلم کرو است. حتی الیزابت‌تاون را هم زیر سایه‌ی خودش قرار می‌دهد و این سوال را مطرح می‌کند که آیا این کارگردان استعدادش را گم کرده است؟» امتیاز متاکریتیک این فیلم تا این لحظه ۴۰ است.

گزارش باکس‌آفیس هفته‌ی پیش

منبع: Boxoffice Mojo

تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده