نویسنده: فریده صالحی
// یکشنبه, ۲۵ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۰۰

واکنش منتقدان به فیلم The Last Duel

فیلم آخرین دوئل (The Last Duel) اثر جدید ریدلی اسکات با بازی مت دیمون مدتی پیش در سینماها نمایش داده شد و میانگین نمره نسبتا خوبی را از منتقدان مطرح جهانی گرفت.

فیلم The Last Duel یا در زبان فارسی «آخرین دوئل» یکی از جدیدترین آثار اکشن، درام و تاریخی استودیوی قرن بیستم است که به‌دست کارگردان و تهیه‌کننده بااستعداد و بسیار محبوبی به‌نام ریدلی اسکات ساخته شده است. از جمله آثار این فیلمساز می‌توان به فیلم All the Money in the World (تمام پول‌های جهان)، فیلم Alien: Covenant (بیگانه: کاوننت)، فیلم The Martian (مریخی)، فیلم Exodus: Gods and Kings (خروج: خدایان و پادشاهان)، فیلم The Counselor (مشاور)، فیلم Prometheus (پرومتئوس) اشاره کرد.

در فیلم آخرین دوئل، بازیگران هنرمند و بااستعدادی مانند مت دیمون در نقش سر ژان ده کاروژ، آدام درایور در نقش ژاکس له گریس، جودی کومر در نقش مارگریت ده کاروژ، بن افلک در نقش کنت پیر دالنکان، هریت والتر در نقش نیکول ده بوکارد، ناتانیل پارکر در نقش سر رابرت ده تیبوویل، سم هیزلدین در نقش تومین دو بوی، مایکل مک‌الهاتون در نقش برنارد لاتور، الکس لاتر در نقش پادشاه چارلز ششم و مارتون سوکاس در نقش کرسپین و غیره حضور داشتند و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

عنوان فیلم The Last Duel /آخرین دوئل روی صفحه‌ای مشکی رنگ

فیلم آخرین دوئل در تاریخ ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۱ (۱۹ شهریور ۱۴۰۰) در جشنواره فیلم ونیز که قدیمی‌ترین جشنواره فیلم در جهان و یکی از بزرگ‌ترین جشنواره‌های سینمایی جهان محسوب می‌شود، برای اولین‌بار به نمایش درآمد. بعد هم به‌صورت عمومی در تاریخ ۱۵ اکتبر (۲۳ مهر) در سینماهای ایالات متحده و انگلستان نمایش داده شد. تا به این لحظه این اثر اکشن امتیاز ۶۸ را از بین ۴۵ بررسی فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. نگارش فیلمنامه این اثر برعهده نیکول هولوفسنر، بن افلک و مت دیمون بوده است. این هنرمندان فیلمنامه خود را برساس رمان اریک ییگر به نام The Last Duel: A True Story of Trial by Combat in Medieval France نوشته بودند.

از طرف دیگر هم خود ریدلی اسکات، کوین جی. والش، جنیفر فاکس، نیکول هولوفسنر، مت دیمون و بن افلک نقش تهیه‌کنندگان این اثر را داشتند. این فیلم به‌طور کلی بررسی‌های متنوعی را از منتقدان گرفت که اکثر آن‌ها هم در بخش روبه‌بالا و متوسط قرار دارند. اکثر منتقدانی که این اثر درام را تماشا کرده بودند، نقدها و نظرات مثبتی را برایش ثبت کردند و بیشتر از هر چیزی به تحسین بازیگران برای هنرنمایی فوق‌العاده‌شان پرداختند.

از طرف دیگر هم ۱۷۱ منتقد سایت راتن تومیتوز هم که این اثر تاریخی را تماشا کرده بودند، نظرات مختلف و متفاوتی درباره آن داشتند و امتیاز کلی ۸۷ درصد را برای آن ثبت کرده‌اند. از آن‌جایی که اخیرا فیلم The Last Duel در سینماهای ایالات متحده نمایش داده شده است، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه بررسی فیلم و سریال، نظرات و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر بررسی فیلم The Last Duel از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

این فیلم که براساس رویدادهای واقعی ساخته شده، فرضیات و تصورات خیلی قدیمی‌ای را که درباره آخرین دوئل فرانسه وجود داشت، مورد بررسی قرار می‌دهد؛ دوئلی که بین دو دوست و بعد رقیب تلخ به نام ژان ده کاروژ و ژاکس له گریس برگزار شده بود. کاروژ یک شوالیه محترم است که برای شجاعت و مهارتش در میدان نبرد، شهرت زیادی دارد. له گریس هم یک سرباز نورمن است که هوش و فصاحت زیادی دارد؛ ویژگی‌هایی که او را به تحسین‌شده‌ترین اشراف دربار تبدیل کرده است. وقتی همسر کاروژ به نام مارگریت به‌طرز وحشیانه‌ای توسط له گریس مورد تهاجم قرار گرفت (اتهامی که له گریس اصلا زیر بار آن نمی‌رفت)، از سکوت کردن خودداری کرد. مارگریت پا پیش گذاشت تا مهاجم خود را متهم کند؛ اقدامی شجاعانه و معترضانه که زندگی او را به خطر انداخت. بعد از آن نبردی برگزار شد تا محاکمه را بین آن‌ها انجام دهد؛ یک دوئل طاقت‌فرسا و مرگبار که سرنوشت هر سه‌ی آن‌ها را به خدا می‌سپارد.

جودی کومر سوار اسب در فیلم آخرین دوئل به کارگردانی ریدلی اسکات

حال بیایید با هم نگاهی به بررسی‌های منتشر شده از فیلم The Last Duel بیندازیم:

مایک لاسل | سان فرانسیسکو کرونیکل

۱۰۰ از ۱۰۰

آخرین دوئل، به کارگردانی ریدلی اسکات، ذره‌ای از مزه‌ی زندگی در قرن ۱۴ در کشور فرانسه را به ما می‌چشاند. این احساس آنقدر واقعی و بزرگ است که حس می‌کنیم دقیقا همانجا حضور داریم؛ در جایی که در عین ناامیدکننده بودن و بیگانگی، انسانی و آشنا هم است.

می عبدلباکی | اسکرین رنت

۷۰ از ۱۰۰

داستانی درباره قدرت و تنفر از زن که ظاهر افتخار را به خود گرفته است. این فیلم اثری جذاب، درگیرکننده و برخی اوقات هم خنده‌دار است که با وجود عدم تعادل روایی، موضوعات خود را حسابی در بر می‌گیرد و بیان می‌کند.

آشر لوبرتو | The Wrap

۶۵ از ۱۰۰

ریدلی اسکات با کمک مت دیمون، بن افلک و نیکول هولوفسنر، نویسندگان خود کتاب غیرداستانی اریک ییگر را از سال ۲۰۰۴ اقتباس کرده است. او در این اثر یک افسانه قرون وسطایی را آنقدر پیچ و تاب می‌دهد که به یک خط داستانی وحشتناک، عجیب و غریب، زیبا و البته متناقض تبدیل می‌شود.

اوون گلیبرمن | ورایتی

۶۰ از ۱۰۰

با وجود صحنه‌های کوتاه و اکشنی که اینجا و آن‌جا قرار داده شده، فیلم The Last Duel به طرز جذابی پیچیده به‌نظر می‌رسد و برخی اوقات هم برخلاف آثار قرون وسطایی آبکی دیگر، سرگرم‌کننده می‌شود.

بن افلک با موهایی بلوند در فیلم The Last Duel

مارک فینی | بوستون گلوب

۵۰ از ۱۰۰

بهترین چیزی که درباره فیلم آخرین دوئل وجود دارد، ظاهر بسیار جذاب آن است؛ آن هم به‌لطف داریوش والسکی، فیلمبردار همیشگی اسکات.

جاناتان رامنی | گاردین

۴۰ از ۱۰۰

یک تیم بازیگری پر ستاره و ظاهر بسیار جذاب آن‌ها هم نمی‌تواند این اثر حماسی و قرون وسطایی ریدلی اسکات را نجات دهد.

جانی اولکسینسکی | نیویورک پست

۲۵ از ۱۰۰

تمیز کردن اجاق گاز خیلی لذت‌بخش‌تر از این است که شنبه شب خود را با تماشای چنین فیلمی سپری کنید.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم The Last Duel نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را اثری خوب و سرگرم‌کننده بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، ما هم آن را به شما دوستان خوبی زومجی پیشنهاد می‌کنیم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده