نویسنده: فریده صالحی
// شنبه, ۹ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۳۱

واکنش منتقدان به فیلم Stillwater - مرداب

فیلم مرداب (Stillwater) بعد از تأخیر و حذف شدن از برنامه اکران، بالاخره در سینماها نمایش داده شد اما نتوانست میانگین امتیازات خیلی بالایی را از منتقدان مطرح بگیرد.

فیلم Stillwater یا در زبان فارسی «مرداب» یکی از جدیدترین آثار درام، دلهره‌آور و جنایی شرکت فوکس فیچرز (Focus Features) است که به‌دست کارگردان، بازیگر و نویسنده بااستعدادی به نام تام مک‌کارتی ساخته شده است. از جمله آثار این فیلمساز محبوب می‌توان به فیلم Timmy Failure: Mistakes Were Made (تیمی فیلیر: اشتباهاتی صورت گرفته است)، فیلم Christopher Robin (کریستوفر رابین)، فیلم Spotlight (اسپات‌لایت)، فیلم The Cobbler (پینه‌دوز)، فیلم Million Dollar Arm (دست میلیون دلاری)، فیلم Win Win (بازی برد-برد)، فیلم The Visitor (بازدید کننده) و فیلم The Station Agent (مامور ایستگاه) و غیره اشاره کرد. در فیلم مرداب، بازیگران هنرمند و بااستعدادی مانند مت دیمون در نقش بیل بیکر، ابیگیل برسلین در نقش الیسون بیکر، کامیل کاتین در نقش ورجینی، لیلو سیاواد در نقش مایا و دیانا داناگن در نقش شارون حضور داشتند و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم مرداب در تاریخ ۸ ژوئیه ۲۰۲۱ (۱۷ تیر ۱۴۰۰) در جشنواره سالانه‌ی کن که در فرانسه برگزار می‌شود، برای اولین‌بار به نمایش درآمد. شرکت فوکس فیچرز برنامه‌ریزی کرده بود که این اثر را تاریخ ۳۰ ژوئیه (۸ مرداد) در سینماها به نمایش در بیاورد. البته قرار بود که پیش از این، فیلم مرداب در سینماها اکران شود اما پاندمی کرونا باعث شد نمایش آن به تأخیر بیفتد. تا به این لحظه این اثر جنایی امتیاز ۶۰ را از بین ۳۷ بررسی فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. نگارش فیلمنامه این اثر برعهده خود تام مک‌کارتی، مارکس هینچی، توماس بیدگین و نوئی دبری بوده است. از طرف دیگر هم خود تام مک‌کارتی، استیو گولین، جاناتان کینگ و لیزا چیسین نقش تهیه‌کنندگان این اثر را داشتند. این فیلم به‌طور کلی بررسی‌های متنوعی را از منتقدان گرفت که اکثر آن‌ها هم در بخش روبه‌بالا و متوسط قرار دارند.

اکثر منتقدان از مضامین هوشمندانه، بازی قدرتمند بازیگران و قدرتی که در خود فیلم وجود داشت، تحسین کردند و آن‌ها را دوست داشتند؛ اما از طرف دیگر هم معتقد بودند که این فیلم خیلی هم بی‌نقص نیست. از طرف دیگر هم ۱۱۶ منتقد سایت راتن تومیتوز هم که این اثر درام را تماشا کرده بودند، نظرات مختلف و متفاوتی درباره آن داشتند و امتیاز کلی ۷۴ درصد را برای آن ثبت کرده‌اند. از آن‌جا که اخیرا فیلم Stillwater در سینماهای ایالات متحده نمایش داده شده است، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه بررسی فیلم و سریال، نظرات و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر بررسی فیلم Stillwater از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

بیل یک آمریکایی خشن از اوکلاهما است که در یک دکل نفتی کار می‌کند. او به مارسی می‌رود تا از دخترش دیدن کند؛ دختری که ارتباط کمی با پدرش دارد و به‌خاطر قتلی که مرتکب نشده، زندانی شده است. بیل که با موانع زبان گفت‌وگو، تفاوت‌های فرهنگی و یک سیستم پیچیده حقوقی مواجهه شده است، مجبور است یک زندگی جدید در فرانسه برای خودش بسازد. او مأموریت شخصی‌ای برای خودش انتخاب کرده که دخترش را از این جرم تبرئه کند.

مت دیمون در فیلم Stillwater در خیابان کلاه به سر دارد

حال بیایید با هم نگاهی به بررسی‌های منتشر شده از فیلم Stillwater بیندازیم:

مایک لاسل | سان فرانسیسکو کرونیکل

۱۰۰ از ۱۰۰

مخاطبان در پایان فیلم حس می‌کنند واقعا جای دیگری بودند، افرادی را در این مکان ملاقات کردند و تجربه‌هایی داشتند که دانش آن‌ها افزایش داده است. نمی‌توانید چیزی بیشتر از این از یک فیلم بخواهید.

ریچارد روپر | شیکاگو سان تایمز

۸۸ از ۱۰۰

حتی زمانی‌که داستان دارد به پایان خود نزدیک می‌شود، مت دیمون همچنان نقش خود را محکم در دست نگه می‌دارد و روی صفحه‌نمایش فرمان می‌دهد.

پیتر دبروژ | ورایتی

۸۰ از ۱۰۰

بیشتر شگفتی این فیلم به این خاطر است که خیلی قابل پیشبینی و واضح نیست.

مارک کندی | اسوسیتد پرس

۷۵ از ۱۰۰

نقش بیل، نقش سختی برای اجرا بود اما مت دیمون موفق به انجام این کار شد. او یک شخصیت نقص‌دار اما دلسوز را خلق کرد که همین موضوع ایفای آن را دو چندان سخت می‌کرد؛ زیرا او در ظاهر احساسات کمی از خود نشان می‌دهد.

مت دیمون در حال صحبت با ابیگیل برسلین در زندان در فیلم Stillwater

جو مورگنسترن | وال استریت ژورنال

۷۰ از ۱۰۰

مت دیمون در یک نقش محوری و اصلی، یک جذابیت غم‌انگیزی را به مردی بخشید که تصور می‌کرد هیچوقت چنین چیزی را در وجودش نداشت.

تیم گریرسون | اسکرین دیلی

۶۰ از ۱۰۰

احساس واقعی در این داستان وجود دارد؛ علاوه‌بر آن، یک میل واقعی برای به چالش کشیدن انتظارات تماشاگران هم وجود دارد که قابل ستایش است.

برایان لوری | سی ان ان

۵۰ از ۱۰۰

فیلم مرداب با بازی چشمگیر مت دیمون، به شکل‌های بسیار ناامیده‌کننده‌ای، انتظارات ما را از بین می‌برد و آن‌ها را عملی نمی‌کند.

سورن اندرسن | سیاتل تایمز

۵۰ از ۱۰۰

فیلم Stillwater در بیشتر مدت زمان خود، در تلاش است که روی شخصیت‌های اصلی خود بررسی دقیقی را انجام دهد. تقریبا نزدیک پایان داستان است که ناگهان از این مسیر خارج می‌شود و راه دیگری را در پیش می‌گیرد.

پیتر بردشاو | گاردین

۲۰ از ۱۰۰

این فیلم، اثری فراموش شدنی است: یک درام آشفته که لحن و تن آن به خوبی رعایت نشده است و بازیگران آن عملکرد بدی دارند؛ کارگردانی آن نامطمئن است و به‌صورت کلی نامفهوم است. این فیلم راحت در براکت آثار خیلی بد قرار می‌گیرد.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Stillwater نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را اثری متوسط و نسبتا سرگرم‌کننده بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، ما هم آن را به شما دوستان خوبی زومجی پیشنهاد می‌کنیم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده