نویسنده: آریا بهپور
// جمعه, ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۲۲

دلیل لغو تولید فیلم BioShock از زبان کارگردان آن

گور وربینسکی، کارگردان دزدان دریایی کارائیب قرار بود فیلم سینمایی بایوشاک را تولید کند، ولی این قضیه به جایی نرسید و او به‌تازگی دلیل آن را توضیح داده است.

سال‌ها قبل قرار بود گور وربینسکی فیلمی براساس بازی بایوشاک (BioShock) کارگردانی کند، ولی این قضیه خیلی زود به بن‌بست رسید و او به‌تازگی صحبت‌هایی در این زمینه کرده است.

بعد از انتشار بازی بایوشاک توسط 2K Games، اخباری در مورد تولید فیلم سینمایی آن منتشر شد و داستان جذاب بازی باعث شده بود انتظارات از فیلم آن به اوج برسد. اولین کارگردانی که برای تولید این اثر برگرفته از بازی کن لوین انتخاب شده بود هم گور وربینسکی، کارگردان فیلم دزدان دریایی کارائیب (Pirates of the Caribbean) بود که مذاکرات خود را با یونیورسال آغاز کرد، ولی این ماجرا خیلی زود به پایان رسید و وربینسکی در گفت‌وگوی اخیر خود از این گفته که همکاری با یونیورسال از همان ابتدا وارد مسیری شد که پایان خوشی نداشت.

وربینسکی که چند سال قبل هم در مورد عدم توافق خود با سران یونیورسال در مورد رده‌بندی سنی فیلم بایوشاک صحبت کرده بود، در مورد جلسه خود با آن‌ها می‌گوید: «وضعیت عجیبی بود. اولین جلسه ملاقات با مسئولان یونیورسال را پشت‌سر می‌گذاشتیم و من گفتم: «آقایان، این فیلم بودجه ۲۰۰ میلیون دلاری نیاز دارد و رده‌بندی سنی آن هم باید R باشد.» و ناگهان اتاق در سکوت فرو رفت. بعد از آن هم مدیربرنامه‌هایم گفت: «چرا این‌طوری صحبت کردی؟» و من هم گفتم فیلم به شکل دیگری نمی‌تواند ساخته شود.»

مدیربرنامه‌های وربینسکی که از عجله او برای مطرح کردن درخواستش متعجب شده بود، به او گفته بود: «چرا وقتی هنوز فیلم وارد مرحله تولید نشده، شانس ساخته شدن آن را به‌طور کامل نابود کردی؟» ولی وربینسکی که سعی داشته از همان ابتدای راه با مسئولان یونیورسال اتمام حجت کند، در مورد آن روزها می‌گوید: «آن جلسه زمانی برگزار شده بود که حتی فیلمنامه‌ای هم برای پروژه آماده نشده بود. ولی من می‌خواستم همه‌چیز خیلی مشخص و شفاف پیش برود و فکر می‌کردم سران شرکت هم واکنش‌هایی عادی خواهند داشت؛ یا می‌گویند خیلی هم خوب است یا در مورد آن بحث و گفت‌وگو می‌کنند. ولی آن‌ها از پیشنهاد من ترسیدند و زیر بار تولید فیلم بایوشاک با بودجه بالا و رده‌بندی R نرفتند (این رده‌بندی به مخاطبان زیر ۱۷ سال اجازه تماشای فیلم را بدون یک فرد بزرگتر نمی‌دهد).»

شهر رپچر در بازی BioShock

وربینسکی فیلم واچمن (Watchmen) را یکی از دلایل ترس یونیورسال از تولید پروژه‌ای پُرهزینه با این رده‌بندی سنی می‌داند و از این می‌گوید که آن‌ها نگران بودند که شکست تجاری واچمن، گریبان‌گیر بایوشاک شود و بنابراین ترجیح می‌دادند در صورت بالا رفتن هزینه‌های تولید فیلم، رده‌بندی سنی PG-13 برای آن در نظر گرفته شود تا مخاطبان بیشتری را جذب کند. وربینسکی که خیلی دوست داشته فیلم بایوشاک را کارگردانی کند، در مورد این موضوع می‌گوید:

«فکر می‌کنم بایوشاک یکی از معدود بازی‌های ویدیویی است که واقعاً داستان خوبی دارد؛ داستانی ادیپی با روایتی عالی که به‌نوعی راوی نامعتبر هم دارد. بخشی مثل سقوط هواپیما هم با آن عظمت خود شروع جذابی را برای ورود به دنیای بازی رقم می‌زند و اجرای سینمایی صحنه‌هایی مثل آن نیازمند کار زیادی بود. باید استوری‌بردهای متعددی برای فیلم تهیه می‌کردیم و مراحل پیش‌تولید مفصلی هم احتیاج داشت و برنامه‌هایی هم برای استفاده از بخش‌هایی از پایان‌های مختلف بازی داشتیم. اگر بازی را تجربه کرده باشید، در جریان هستید که هم پایان ناراحت‌کننده داشت و هم پایان امیدبخش و ما می‌خواستیم در فیلم کاری کنیم که مخاطب با تماشای آن، حس هر دو پایان را درکنار هم تجربه کند. من هرگز از اکشن و صحنه‌های عظیم بدون داستان خوب لذت نمی‌برم و بایوشاک تمام این‌ها را درکنار یکدیگر داشت.»

پیش‌از این کن لوین هم فروش نه‌چندان خوب فیلم واچمن را دلیلی بر دلسرد شدن یونیورسال از تولید یک اثر عظیم با رده‌بندی سنی بالا براساس بایوشاک دانسته و از این گفته بود که بعد از عدم توافق وربینسکی برای تولید بایوشاک با رده‌بندی سنی پایین‌تر، یونیورسال به سراغ کارگردان دیگری رفت که او هم با پروژه به جایی نرسید؛ کارگردانی که کسی نبود جز خوان کارلوس فرسنادیو، سازنده فیلم ۲۸ هفته بعد (28Weeks Later). درنهایت هم سران تیک تو اینتراکتیو (Take-Two Interactive) به لوین گفته بودند اگر از پروژه رضایت ندارد، می‌تواند دستور توقف آن را بدهد و او هم این کار را انجام داد.

سال گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه یونیورسال یک‌بار دیگر به فکر تولید فیلم بایوشاک افتاده، ولی از آن زمان به بعد خبر خاصی از این پروژه نشنیده‌ایم و مشخص نیست که فیلم چه سرانجامی پیدا کرده است.


منبع GameSpot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده