نویسنده: عارف حسین پور
// چهار شنبه, ۳ دی ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۳۰

MGM، مالک مجموعه جیمز باند در آستانه فروش قرار دارد

شرکت MGM (مترو گلدوین میر)، مالک مجموعه‌های سینمایی بزرگی چون James Bond و Rocky و همچنین سریال‌هایی مانند Vikings در آستانه فروش قرار دارد.

شرکت مترو گلدوین میر یا همان MGM که به‌عنوان مالک مجموعه‌های معروفی چون «جیمز باند» شناخته می‌شود، قصد دارد استودیوی فیلمسازی خود را به همراه تمام مجموعه‌های سینمایی و تلویزیونی‌اش به فروش برساند. این شرکت که ساختمان اصلی آن در شهر بورلی هیلز در لس آنجلس واقع شده، در حال رایزنی با مشاوران مختلف است تا بتواند یک خریدار مناسب برای فرنچایزهای پرطرفدار خود پیدا کند.

ظاهرا دلیل اصلی فروش شرکت MGM تعطیلی سینماهای آمریکا و جهان به‌دلیل شیوع ویروس کرونا است. در پی این اتفاق، سرویس‌های استریم محتوا مخاطبان زیادی پیدا کردند و رشد قابل توجهی داشتند. اما شرکت‌هایی مانند MGM که درآمد عمده خود را از اکران فیلم در سینماها کسب می‌کردند، با مشکلات عدیده مالی مواجه شدند. به همین دلیل شرکت MGM از دو بانک سرمایه‌گذاری مورگان استنلی (Morgan Stanley) و لاین‌تری (LionTree) درخواست کرده تا مقدمات فروش شرکت را فراهم کنند. از لحظه انتشار این خبر تاکنون، مسئولان شرکت MGM واکنشی درباره آن نشان نداده‌اند.

البته فروش شرکت MGM برای افرادی که در سال‌های اخیر اخبار مربوط‌به این شرکت را دنبال می‌کردند، اتفاق غیرمنتظره‌ای نیست. مدت‌ها است که بحث فروش این شرکت مطرح شده و حتی چند بار هم تا مرز ورشکستگی پیش رفته است. واقعیت آن است که رقابت با غول‌های بزرگ صنعت سرگرمی به هیچ‌وجه کار راحتی نیست. استودیوهای بزرگ فیلمسازی یا به تصاحب شرکت‌های بزرگتر در حوزه تکنولوژی درآمده‌اند (مثل خریداری شرکت وارنر مدیا به‌وسیله AT&T) یا اینکه به‌طور جدی به عرصه استریم محتوا ورود کرده‌اند (مانند شرکت والت دیزنی که سرویس دیزنی پلاس را راه‌اندازی کرد) و از این طریق کسب درآمد می‌کنند. بازار سرویس‌های استریم به قدری داغ شده که حتی شرکت‌هایی مانند آمازون و اپل نیز از سرمایه‌گذاری در آن غافل نبوده‌اند. از سویی، شرکت نتفلیکس هم به‌عنوان بزرگ‌ترین بازیگر این حوزه، این روز‌ها شرایط مالی فوق‌العاده‌ای را تجربه می‌کند.

ساختمان کمپانی MGM

اما شرکت‌های کوچکتری مثل MGM با لاینزگیت با شروع همه‌گیری کرونا و تعطیل شدن سینماها، جایی برای نمایش فیلم‌های خود نداشتند و عملا درآمد آن‌ها به کمترین حد ممکن رسید. در چنین شرایطی این شرکت‌ها مجبور بودند که تاریخ اکران فیلم‌های خود را به تأخیر بیندازند؛ کاری که MGM در مورد تازه‌ترین شماره از مجموعه جیمز باند یعنی No Time to Die کرد.

شرکت انکورج کپیتال گروپ (Anchorage Capital Group) به‌عنوان بزرگ‌ترین سهام‌دار MGM شناخته می‌‌شود و در جریان فروش این شرکت نیز نقش مهمی خواهد داشت. دو شرکت اپل و آمازون قبلا تمایل خود را برای خرید MGM ابراز کرده بودند، اما کوین اولریش، مدیرعامل شرکت انکورج کپیتال که به‌عنوان رئیس هیئت مدیره MGM نیز شناخته می‌شود، ارزش این شرکت را حداقل ۷.۵ میلیارد دلار اعلام کرده بود که حتی برای اپل و آمازون هم رقم زیادی است. بنا به گزارش‌های مختلفی که وجود دارند، ارزش واقعی شرکت MGM با احتساب بدهی‌ها، برابر با ۵.۵ میلیارد دلار است و احتمالا با همین مبلغ نیز به فروش خواهد رسید.

مترو گلدوین میر یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های فیلمسازی به حساب می‌آید که حدود ۴۰۰۰ فیلم ساخته است. در میان فیلم‌های ساخته شده به‌وسیله این شرکت، علاوه‌بر مجموعه‌های James Bond و Rocky، نام آثار مطرحی چون Robocop و The Pink Panther و The Silence of the Lambs نیز دیده می‌شود. در یک دهه اخیر هم آثاری چون The Hobbit و Skyfall و Creed جزو پرفروش‌ترین فیلم‌های مترو گلدوین میر بوده‌اند. همچنین سریال‌های پرطرفداری را از این شرکت شاهد بوده‌ایم که از میان آن‌ها می‌توان به Fargo و The Handmaid’s Tale و Vikings اشاره کرد.

همان‌طور که گفتیم، هنوز معلوم نیست کدام شرکت اقدام به خرید MGM می‌کند. علاوه‌بر فیلم No Time to Die که قرار است در تاریخ ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ (۲ آوریل ۲۰۲۱) اکران شود، یکی از مهم‌ترین پروژه‌های در دست تولید MGM براساس رمان معروف The Water Dancer اثر تا-نهیسی کوتس ساخته می‌شود. اپرا وینفری و برد پیت هم در ساخت این فیلم مشارکت می‌کنند.


منبع Variety
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده