// شنبه, ۲۲ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۳۱

بزرگترین زنجیره سینمایی جهان: ممکن است کل پول ما در ماه آینده به پایان برسد

زنجیره‌ی سینمایی AMC که بیشترین تعداد سینماها تمام زنجیره‌های سینمایی جهان را دارد، عملا در آستانه‌ی ورشکستگی کامل قرار گرفته است.

زنجیره‌ی سینمایی AMC می‌گوید که تصمیم برادران وارنر برای پخش آنلاین همه‌ی فیلم‌های خود در سال ۲۰۲۱ میلادی، بزرگ‌ترین ضربه‌ی مالی را به سینماها زد

بزرگ‌ترین زنجیره‌ی سینمایی جهان که در صورت از بین رفتن آن احتمالا صنعت/هنر سینما واقعا برای همیشه تغییر می‌کند، هشدار جدی و نهایی را به همگان داد: «کل پول ما در اوایل سال ۲۰۲۱ میلادی به پایان می‌رسد؛ شاید قبل از آن که نخستین ماه سال ۲۰۲۱ پایان یابد. وقتی هیچ پولی به سینماها تزریق نمی‌شود و هیچ فیلم بزرگی به‌صورت کامل سراغ اکران سینمایی نمی‌رود، عملا ما قرار نیست آن‌چنان پول جدیدی دریافت کنیم. سرمایه‌های مالی فعلی AMC نیز شاید فقط تا آخر ژانویه دوام بیاورند».

AMC که زیر فشار مالی بسیار سنگین است، به‌تازگی ۱۰۰ میلیون دلار دیگر هم قرض گرفت تا چند هفته بیشتر باز بماند. ولی تیم مدیریت این زنجیره‌ی سینمایی می‌گوید که اگر قرار است سینماهای AMC به فعالیت ادامه بدهند، نیاز به گرفتن ۷۵۰ میلیون دلار سرمایه‌ی بیشتر دارند. تاخیرهای بیشتر و بیشتر تاریخ اکران فیلم‌ها و رفتن بسیاری از آن‌ها به شبکه‌های آنلاین نیز وضعیت مالی سینماها را سخت‌تر می‌کند. AMC در این‌باره می‌گوید: «وقتی تعداد پرشماری از فیلم‌های سال ۲۰۲۱ هم به سرعت تأخیر می‌خورند و خیلی از آن‌ها خبر رفتن به سراغ اکران آنلاین را اعلام می‌کنند، کل ارزش ما پایین می‌آید و حتی کسب سرمایه‌های مالی جدید از سوی سرمایه‌گذارهای متفاوت نیز به مراتب دشوارتر از قبل می‌شود».

مدیر سینماهای AMC باور دارد که یکی از جدی‌ترین ضربات واردشده بر پیکره‌ی سینماها را باید تصمیم وارنر برای پخش آنلاین کل فیلم‌های خود در سال ۲۰۲۱ میلادی دانست؛ تصمیمی که پس از انتقاد بسیار تند کریستوفر نولان از وارنر، به‌تازگی توسط جیمز گان، دنی ویلنوو، جاد اپتاو، انجمن کارگردان‌های آمریکا، شرکت فیلم‌سازی لجندری و چندین و چند فرد و گروه پراهمیت دیگر هم به تندی زیر سؤال رفته است.

صندلی های خالی و نورپردازی سینما در دوران کرونا

مشکل این‌جا است که سینماها نمی‌دانند در آینده چه اتفاقی رخ می‌دهد؛ پس نمی‌توانند حتی موقع قرض گرفتن پول، موفقیت در آینده را برای سرمایه‌گذار تضمین کنند. آیا واقعا برادران وارنر فقط در سال ۲۰۲۱ با این روش به فکر افزایش تعداد مخاطبان شبکه HBO Max است؟ آیا دیگر استودیوها هم به‌صورت کامل به چنین روشی رو می‌آورند؟ آیا وقتی مردم می‌توانند در خانه به تماشای فیلم‌های جدید و پرخرج بپردازند، تجربه‌ی سینمایی را فراموش می‌کنند و سینماها را دور می‌اندازند؟ هیچ‌چیز مشخص نیست. البته دیزنی با اینکه بعضی از آثار خود را فقط از دیزنی پلاس و بعضی از آثار خود را به‌صورت همزمان در سینماها و دیزنی پلاس پخش خواهد کرد، همچنان به اکران سینمایی اختصاصی آثار اصلی مثل فیلم «بلک ویدو» وفادار می‌ماند.

صنعت سینما در سال ۲۰۲۰ میلادی بیشتر از ۳۲ میلیارد دلار ضرر کرد. بیشترین فشار هم به سالن‌های سینما می‌آید که آینده‌ی آن‌ها هر روز ناامیدکننده‌تر از قبل به نظر می‌رسد؛ سینماهایی که اکنون حتی اگر واکسن‌ها به سرعت وضعیت جهان را بهبود ببخشند، فرصت اکران کامل بسیاری از آثار احتمالا پرفروش ۲۰۲۱ مثل «ماتریکس 4» را از دست داده‌اند.


منبع Variety
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده