نویسنده: فریده صالحی
// دوشنبه, ۱۰ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۳۰

واکنش منتقدان به فیلم Superintelligence - فراهوش

فیلم فراهوش (Superintelligence)، با بازی ملیسا مک‌کارتی اخیرا به نمایش درآمده است اما نتوانسته امتیازات خیلی خوب و بالایی را از منتقدان مطرح جهانی بگیرد.

فیلم Superintelligence یا در زبان فارسی «فراهوش» یکی از جدیدترین آثار اکشن و کمدی شرکت وارنر براز پیکچرز (Warner Bros. Pictures) است که به‌دست بازیگر، کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده بااستعدادی به‌نام بن فالکون ساخته شده است. از جمله آثار این هنرمند ماهر و بااستعداد می‌توان به فیلم Can You Ever Forgive Me? (هرگز می‌توانی مرا ببخشی؟)، فیلم The Happytime Murders (قتل در ساعات خوش)، فیلم Life of the Party (پایه مهمانی)، فیلم The Boss (رئیس)، فیلم Tammy (تمی) و غیره اشاره کرد. در فیلم فراهوش، بازیگران هنرمند و بااستعدادی مانند ملیسا مک‌کارتی در نقش کارول پیترز، جیمز کوردن در نقش خودش و صداپیشه شخصیت فراهوش، بابی کاناوله در نقش عشق کارول، برایان تایری هنری در نقش دنیس (بهترین دوست کارول)، جین اسمارت در نقش رئیس جمهور موناهان، سم ریچاردسون در نقش مامور جان داناهیو، بن فالکون در نقش چارلز کویپر و مایکل بیچ در نقش ژنرال ساول گومز و غیره حضور داشتند و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

در ابتدا قرار بود فیلم فراهوش در تاریخ ۲۵ دسامبر (۴ دی) در سینماهای سرتاسر ایالات متحده، برای اولین‌بار به نمایش در بیاید. بعد از آن این تاریخ به ۲۰ دسامبر (۲۹ آذر) تغییر پیدا کرد. سرانجام قرار بر این شد که اثر در تاریخ ۲۶ نوامبر (۶ آذر)، به‌صورت دیجیتالی برای مشترکان سرویس استریم اچ‌بی‌او مکس، توسط شرکت برادران وارنر به نمایش در بیاید. تا به این لحظه این اثر کمدی امتیاز ۴۱ را از بین ۱۵ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. نگارش فیلمنامه این اثر استیو مالوری بوده است. در بحث تهیه‌کنندگی این اثر هم خود بن فالکون، ملیسا مک‌کارتی و راب کووان فعالیت کرده بودند. این فیلم به‌طور کلی نقدهای مختلفی دریافت کرد که همه آن‌ها در بخش متوسط و رو به پایین قرار داشتند. از طرف دیگر هم ۳۸ منتقد سایت راتن تومیتوز هم که این اثر اکشن را تماشا کرده بودند، نظرات مختلف و متفاوتی درباره آن داشتند و امتیاز کلی ۳۲ درصد را برای آن ثبت کرده‌اند.

از آن‌جا که مدتی است فیلم Superintelligence در سرویس استریم اچ‌بی‌او مکس نمایش داده شده است، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم Superintelligence از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

تا حالا هیچ اتفاق خارق‌العاده‌ای برای کارول پیترز (با بازی ملیسا مک‌کارتی) رخ نداده است. بنابراین زمانی که متوجه شد که تلویزیون، تلفن و مایکروویو او در حال صحبت کردن هستند، فکر کرد که کسی دارد سربه‌سرش می‌گذارد؛ یا اینکه دارد عقلش را از دست می‌دهد. در حقیقت، اتفاقی که رخ داد این بود که اولین فراهوش دنیا، کارول را انتخاب کرده بود تا زندگی او را مشاهده کند و سرانجام هم کنترل آن را در دست بگیرد... البته نقشه بزرگتر و شوم‌تری هم داشت که همه چیز را تحت کنترل خودش بگیرد. حالا شرایط به‌گونه‌ای شده که کارول، آخرین شانس بشریت برای بقا محسوب می‌شود؛ پیش از اینکه این هوش مصنوعی با یک نگرش خاص، تصمیم بگیرد که همه چیز را از بین ببرد.

ملیسا مک‌کارتی و بابی کاناواله در فیلم Superintelligence

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم Superintelligence بیندازیم:

مایک لاسل | سان فرانسیسکو کرونیکل

۷۵ از ۱۰۰

این فیلم یک سری از اتفاقات لذت‌بخش و همچنین برخوردهای جالب را بین شخصیت اصلی داستان و کاراکترهای دیگر را به ما نشان می‌دهد؛ خصوصا ارتباط بین کارول و نامزد سابق او با بازی بابی کاناوله.

جو لیدون | ورایتی

۶۰ از ۱۰۰

برخی از صحنه‌های خنده‌دار این اثر واقعا خنده‌دار هستند و به‌صورت کلی می‌توان گفت که این فیلم لذت‌بخش و سرگرم‌کننده است. همین امر هم باعث شده تا پخش فیلم فراهوش در سرویس استریم، بهترین انتخاب سازندگان باشد.

مارک اولسن | لس آنجلس تایمز

۶۰ از ۱۰۰

هایلایت و نکته مثبت بزرگ این فیلم، ارتباط ساده و آرامش‌بخشی است که بین مک‌کارتی و کاناوله وجود دارد و شیمی بین آنها عالی است.

استیفن ویتی | اسکرین دیلی

۵۰ از ۱۰۰

علی رغم تلاش مداوم و گرمای خیلی زیاد ستاره اصلی فیلم یعنی ملیسا مک‌کارتی، داستان‌های این اثر که به سختی به یکدیگر چسبانده شده‌اند، در همان لحظات ابتدایی فیلم از هم جدا می‌شوند.

ملیسا مک‌کارتی و هوش مصنوعی در فیلم Superintelligence

کرین جیمز | هالیوود ریپورتر

۴۰ از ۱۰۰

تیم بازیگری این فیلم پر از هنرمندان خارق‌العاده است؛ کسانی که تمام تلاش خود را می‌کنند تا یک فیلمنامه و سبک مسخره را نجات دهند.

جاش اسپیگل | اسلش فیلم

۴۰ از ۱۰۰

این فیلم نه توانسته یک اثر خنده‌دار باشد و نه دراماتیک.

آلونسو دورالده | The Wrap

۳۰ از ۱۰۰

در فیلم Superintelligence، یک انسان معمولی باید یک هوش مصنوعی با درک بالا را متقاعد کند که بشریت را از بین نبرد. از شانس خوب همه ما، خوشبختانه این اثر به‌عنوان یک مدرک موثق مبنی بر توجیه ادامه حیات ما ثبت نشده است.

کریستی لمیر | راجر ایبرت

۱۲ از ۱۰۰

افسوس که همه چیز در فیلم فراهوش مشکل دارد. کلا همه چیز با یک فرض اشتباه درباره فیلمنامه استیو مالوری آغاز می‌شود.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Superintelligence نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را اثری متوسط و نسبتا سرگرم کننده بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده