نویسنده: فریده صالحی
// یکشنبه, ۲ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۳۱

واکنش منتقدان به فیلم Sound of Metal - صدای متال

فیلم صدای متال (Sound of Metal)، با بازی ریز احمد اخیرا در سینماهای ایالات متحده به نمایش درآمد و توانست نمرات خیلی خوبی را از منتقدان مطرح سرتاسر جهان بگیرد.

فیلم Sound of Metal یا در زبان فارسی «صدای متال» یکی از جدیدترین آثار درام شرکت آمازون استودیوز (Amazon Studios) است که به‌دست نویسنده و کارگردان هنرمند و بااستعدادی به نام دِریِس ماردر ساخته شده است. این هنرمند یک کارگردان و نویسنده شناخته شده نیست و با همین فیلم صدای متال به‌صورت حرفه‌ای پا به عرصه کارگردانی و نویسندگی گذاشته است که توانسته نتیجه خوبی را هم از آن بگیرد. در فیلم صدای متال، بازیگران هنرمند و بااستعدادی مانند ریز احمد در نقش روبن استون، اولیویا کوک در نقش لو، پاول راچی در نقش جو، لورن ریدلاف در نقش داین و متیو امالریک در نقش ریچارد برگر و غیره حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند. فیلم صدای متال در اسکار 2021 برنده جایزه شد. 

فیلم صدای متال در تاریخ ۶ سپتامبر (۱۶ شهریور) در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو، برای اولین‌بار به نمایش درآمد. علاوه‌بر این هم این اثر در تاریخ ۲۰ نوامبر (۳۰ آبان) در سینماهای سرتاسر ایالات متحده به نمایش درآمد. لازم به ذکر است که سازندگان این اثر قصد دارند که این فیلم را در تاریخ ۴ دسامبر (۱۴ آذر) در سرویس استریم آمازون پرایم هم برای مشترکان پخش کنند. تا به این لحظه این اثر درام امتیاز ۸۲ را از بین ۲۱ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. نگارش فیلمنامه این اثر برعهده خود دریس ماردر و آبراهام ماردر بوده است. این دو هنرمند فیلمنامه این اثر را براساس داستانی که خود دریس ماردر و درک سیانفرس مطرح کرده بودند، نوشتند.

در بحث تهیه‌کنندگی این اثر هم برت هاملینک، ساشا بن هاروچه، بیل بنز و کتی بنز فعالیت کرده بودند. این فیلم به‌طور کلی نقدهای مختلفی دریافت کرد که اکثر آن‌ها در بخش رو به بالا و متوسط قرار داشتند. منتقدان در نقدهای خود تا حد زیادی بازی بازیگران، خصوصا ریز احمد را مورد تحسین قرار دادند. آن‌ها معتقد بودند که این فیلم توانسته تجربه جدیدی از جامعه افراد ناشنوا را در اختیار مخاطبان قرار دهد؛ این فیلم بدون اینکه بخواهد ناشنوایی را رمانتیکی کند، باعث می‌شود تا ما نسبت به تغییرات اجتناب ناپذیر و غیرقابل پیشبینی، یک پذیرشی را به‌دست بیاوریم. سایت متاکریتیک هم علامت «Must-See» را به آن داده که تماشای آن را الزامی عنوان کرده است. از طرف دیگر هم ۸۴ منتقد سایت راتن تومیتوز هم که این اثر درام را تماشا کرده بودند، نظرات مختلف و متفاوتی درباره آن داشتند و امتیاز کلی ۹۶ درصد را برای آن ثبت کرده‌اند.

از آن‌جا که مدتی است فیلم Sound of Metal در سینماهای سرتاسر آمریکا به نمایش درآمده، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم Sound of Metal از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

روبن (با بازی ریز احمد) که یک درامر سبک پانک-متال دوره‌گرد محسوب می‌شود، در طی یک شب پر از هیجان که آدرنالین زیادی را در بدن خودش ایجاد می‌کند، کم کم متوجه می‌شود که دارد شنوایی خود را از دست می‌دهد. زمانی‌که یک متخصص به او می‌گوید که وضعیت او به‌سرعت بدتر خواهد شد، او تصور می‌کند که حرفه موسیقی و همچنین زندگی او دیگر به پایان رسیده است. هم‌گروهی و نامزد روبن یعنی لو (با بازی اولیویا کوک)، او را به یک مرکز ترک اعتیاد که برای افراد ناشنوا ساخته شده است، می‌برد؛ زیرا او در گذشته تجربه اعتیاد به هروئین را داشت و در حال بهبودی بود. لو قصد داشت تا با این کار، از برگشت روبن به اعتیاد جلوگیری کند و در وفق دادن او با این وضعیت جدید، کمک کند. اما بعد از اینکه روبن به همان شکلی که هست، با آغوش باز توسط این جامعه پذیرفته می‌شود، مجبور می‌شود که بین آرامش خود و همچنین تمایلی که به بازگرداندن زندگی سابقش دارد، یکی را انتخاب کند.

ریز احمد به همراه یک هدفون در فیلم Sound of Metal

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم Sound of Metal بیندازیم:

کلینت ورثینگتون | کانسیکوئنس آو ساوند

۹۱ از ۱۰۰

Sound of Metal یک فیلم درباره از دست دادن و اندوه است؛ اینکه وقتی زندگی ما به‌طور غیرقابل کنترلی دچار تغییر می‌شود، ما چه کاری با خودمان می‌کنیم.

وندی آید | اسکرین دیلی

۹۰ از ۱۰۰

این فیلم به‌طرز فوق‌العاده‌ای توانست کارگردان را وارد عرصه سینما کند... اثری که از رسانه سینما در کامل‌ترین حد خود استفاده می‌کند؛ چه از نظر بصری و چه از نظر شنیداری.

بری هرتز | گلوب اند میل

۸۸ از ۱۰۰

یک فیلمی که کاملا برای تماشا در خانه طراحی و ساخته شده است. خصوصا اگر شما بتوانید با بهترین هدفون‌هایی که دارید، آن را تماشا کنید.

جان دفور | هالیوود ریپورتر

۸۰ از ۱۰۰

یک فیلم درباره شروع ناگهانی ناشنوایی که توجه خیلی زیادی به ویژگی‌های شخصیت خود دارد.

ریز احمد به همراه پاول راچی در فیلم Sound of Metal

درک اسمیت | مجله اسلنت

۷۵ از ۱۰۰

فیلم دریس ماردر با ضرورت و البته مهربانی خیلی زیاد، نشان می‌دهد که یک سری از اتفاقات گذشته چقدر می‌تواند فریبنده باشد و ما را در خودش غرق کند.

دیوید فیر | رولینگ استون

۷۰ از ۱۰۰

فیلم Sound of Metal اهمیت غوطه‌ور شدن شما را در این دنیای بدون هیایو درک می‌کند. برای همین هم یک نمایش جذاب ساخته تا شما را درون آن راهنمایی کند؛ شاید بتوان گفت که قدرت واقعی او، فقط قدرت مشاهده آن است.

اوون گلیبرمن | ورایتی

۵۰ از ۱۰۰

فیلم صدای متال دو ساعت و ۱۰ دقیقه است و سرعت آن درست همانند سرعت یک حلزون است. البته نه به خاطر اینکه «هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد». بلکه به این خاطر که ماردر نمی‌تواند به سرعت فضای نمایشی را با آن چیزی که رخ می‌دهد، پر کند. او یک فیلم درباره ناشنوایی ساخته است؛ چیزی که در آنِ واحد هم تجربه‌ای است و هم کمی سردرگم کننده است.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Sound of Metal نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را اثری خیلی عالی و جذاب بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده