نویسنده: فریده صالحی
// جمعه, ۲۳ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۰۰

واکنش منتقدان به فیلم Proxima - پروکسیما

فیلم درام و فرانسوی پروکسیما (Proxima) با بازی اوا گرین اخیرا برای یک سری از منتقدان به نمایش درآمد و توانست نمرات خیلی خوبی را از منتقدان مطرح سرتاسر جهان به‌دست بیاورد.

فیلم Proxima یا در زبان فارسی «پروکسیما» یکی از جدیدترین آثار درام و اکشن شرکت ورتیکال اینترتینمنت (Vertical Entertainment) است که به‌دست نویسنده و کارگردان هنرمند و بااستعدادی به نام آلیس وینکور ساخته شده است. از جمله آثار این کارگردان می‌توان به فیلم Mustang (اسب وحشی)، فیلم Disorder (اختلال) که با نام Maryland‎ (مریلند) هم شناخته می‌شود، فیلم Augustine (آگوستین)، فیلم Ordinary People (مردم معمولی)، فیلم Home (خانه) و غیره اشاره کرد. در فیلم پروکسیما، بازیگران هنرمند و بااستعدادی مانند اوا گرین در نقش سارا، زلی بولان لمه در نقش استلا، مت دیلون در نقش مایک، لارس ایدینگر در نقش توماس، زاندرا هولر در نقش وندی و الکسی فاتیو در نقش آنتون و غیره حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم پروکسیما در تاریخ ۷ سپتامبر (۱۷ شهریور ۱۳۹۹) در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو، به نمایش درآمد. لازم به ذکر است که سازندگان این اثر در نظر دارند که فیلم پروکسیما را در تاریخ ۲۷ نوامبر (۷ آذر) در سینماهای کشور فرانسه به نمایش در بیاورند. تا به این لحظه این اثر درام امتیاز ۷۱ را از بین ۱۹ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. نگارش فیلمنامه این اثر برعهده خود آلیس وینکور و ژان-استفانه برون بوده است. در بحث تهیه کنندگی این اثر هم ایزابل مدلاین و امیلی تیسنه فعالیت کرده بودند. جالب است بدانید که این فیلم در چندین محوطه تمرینی واقعی آژانس فضایی اروپا فیلم‌برداری شده است. این فیلم به‌طور کلی نقدهای مختلفی دریافت کرد که اکثر آن‌ها در بخش رو به بالا و متوسط قرار داشتند. منتقدان در نقدهای خود این اثر را مورد تحسین قرار دادند و معتقد بودند که این فیلم برخی اوقات ضعف‌هایی دارد اما در کل دارای اهداف ارزشمندی است و ایفای نقش قدرتمند بازیگران هم همه چیز را حل می‌کند. از طرف دیگر هم ۸۷ منتقد سایت راتن تومیتوز هم که این اثر اکشن را تماشا کرده بودند، نظرات مختلف و متفاوتی درباره آن داشتند و امتیاز کلی ۸۳ درصد را برای آن ثبت کرده‌اند.

از آن‌جا که مدتی است فیلم Proxima برای منتقدان به نمایش درآمده، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم Proxima از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

در این فیلم ما شاهد این هستیم که یک فضانورد، خودش را برای یک مأموریت یک ساله آماده می‌کند که در ایستگاه فضایی بین‌المللی قرار دارد.

اوا گرین در نقش سارا و زلی بولان لمه در نقش استلا در فیلم Proxima

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم Proxima بیندازیم:

فیونوالا هالیگن | اسکرین دیلی

۱۰۰ از ۱۰۰

یک فیلم قابل‌توجه، جاه‌طلبانه و کاملا چشمگیر، ساخته یک کارگردان فرانسوی جوان که کنترل کامل این کشتی را خودش در اختیار داشت.

سامانتا نلسون | پالیگان

۸۵ از ۱۰۰

در سریال Penny Dreadful (داستان عامه‌پسند)، اوا گرین نشان داد که توانایی جابه‌جایی بین دو شخصیت را دارد که یکی از آن‌ها ظاهرا اعتماد‌به‌نفس زیادی دارد و دیگری کاملا شکنجه شده است. همین توانایی به‌صورت کامل و تمام صفحه در فیلم پروکسیما نشان داده می‌شود.

سارا مریکن | سینِویو

۸۰ از ۱۰۰

 این فیلم یک ترکیب آتشین از جاه‌طلبی، عشق مادر و دختری، توانمندسازی زنان و رویاهای کودکی است. در این فیلم جاذبه‌های هر کدام از این موارد به‌طرز هوشمندانه و استادانه‌ای نشان داده شده است؛ درست مانند سیاره‌هایی که در بوم فضا قرار دارند و به‌صورت هماهنگ به دور خورشید می‌چرخند.

کیت اربلند | ایندی وایر

۷۵ از ۱۰۰

داستان درام این اثر در قسمت‌های پایانی به یک سطح رضایت‌بخشی می‌رسند. با اینکه وینکور و گرین اتفاقات شگفت‌انگیز را به سمت مخاطب پرتاب نمی‌کنند، اما می‌توان گفت که سطح ارزش احساسی فیلم پروکسیما خیلی بالاتر از حد انتظار است.

جرد مباراک | فیلم استیج

۷۵ از ۱۰۰

فیلم پروکسیما یک اثر بسیار آرام و قابل تامل است که حول محور شخصیت‌های خاصی می‌چرخد که بالاتر از سطح طرح کلی داستان قرار دارند.

اوا گرین به همراه مت دیلون در فیلم Proxima

مت فیچرهولم | راجر ایبرت

۶۳ از ۱۰۰

بخش زیادی از این فیلم فوق‌العاده خوب ساخته شده است. همین موضوع باعث می‌شود که حرکت ناگهانی آن در بیست دقیقه پایانی داستان و احساسات برآورده شدن آرزوها، کمی حس ناامیدی به مخاطب بدهد.

اندی هاول | Film Threat

۶۰ از ۱۰۰

حتی اگر شما خیلی هم برای شخصیت‌های درون این فیلم اهمیت قائل نباشید، اما باز هم آن جنبه‌ای از فیلم که «داخل زندگی یک فضانورد را نمایش می‌دهد»، تا پایان داستان جذاب و درگیر کننده است.

جیک کول | مجله اسلنت

۵۰ از ۱۰۰

این فیلم دوباره به سراغ همان موضوع قدیمی و تکراری می‌رود؛ برقراری یک تعادل بین تعهدات مادرانه و آرزوهای شغلی که یک زن برای خودش دارد.

جنت کتسولیس | نیویورک پست

۴۰ از ۱۰۰

فیلم Proxima مدام بین مسائل مادرانه و کیهانی، چیزهای قابل لمس و غیرقابل درک در حال جابه‌جایی است؛ همین موارد باعث می‌شود که کل فیلم درست همانند قهرمان اصلی داستان احساس ناآرامی داشته باشد.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Proxima نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را اثری عالی، جذاب و سرگرم‌کننده بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده