// پنجشنبه, ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۳۱

ناراحتی سینمادارها از تصمیم دیزنی برای پخش آنلاین فیلم Mulan

افراد کنترل‌کننده‌ی زنجیره‌های سینمایی کشورهای بزرگی مانند انگلستان که برخلاف آمریکا فرصت بازگشایی نسبتا امن و بدون مشکل را دارند، با تصمیم دیزنی راجع به پخش گران‌قیمت و غیرسینمایی «مولان» گیج‌ومنگ شده‌اند.

پیام سینمادارها واضح است: «وضعیت مالی سالن‌های پخش فیلم مخصوصا در کشورهایی چون انگلستان اسفناک شده است و عدم حمایت استودیوها فقط اوضاع را بدتر می‌کند». استودیوها شاید در ماه‌های اخیر میلیاردها دلار ضرر دیده باشند، ولی آن‌ها از این شرایط هم جان سالم به در می‌برند. برای نمونه دیزنی انقدر شرکت بزرگی است و انقدر درآمد دارد که با اتخاذ برخی تصمیمات نه‌چندان پسندیده اما محافظه‌کارانه، نهایتا تا چند سال بعد بتواند کاملا اتفاقات عجیب رخ‌داده در سال ۲۰۲۰ میلادی را فراموش کند. ولی سینماها از چنین مزایایی برخوردار نیستند.

ای ام سی که از شدت نیاز به توافقی عصبانی‌کننده برای دیگر سینماها تن می‌دهد، رسما اگر تا چند ماه دیگر پول کافی برای صاف کردن برخی از بدهی‌های خود را نداشته باشد، باید اعلام ورشکستگی کند. سینمارک که می‌خواست ۱۰۰ها سالن سینما در کانادا را بخرد و بزرگ‌تر از همیشه شود، اکنون با بهانه‌های قضایی آن قرارداد را نقض کرد. چرا؟ چون حتی برای زنده نگه داشتن قطعی همه‌ی سالن‌های فعلی خود هم پول کافی را ندارد.

دیزنی برای آرام کردن سرمایه‌گذاران خود تصمیم گرفته است که فیلم Mulan را با قیمتی رکوردشکنانه و بسیار زیاد به بازار خانگی بفرستد. حالا «مولان» کمتر از یک ماه دیگر، در هر کشوری که دیزنی پلاس پشتیبانی می‌کند، با قیمتی بین ۳۰ الی ۳۷ دلار (باتوجه‌به داشتن یا نداشتن اشتراک دیزنی پلاس از قبل) تحویل تماشاگرها داده می‌شود. «مولان» فقط در کشورهایی آن هم به شکل محدود اکران خواهد شد که مردم توانایی استفاده از دیزنی پلاس را ندارند و سالن‌های سینما نیز به اندازه‌ی کافی امن شده‌اند.

صندلی های قرمز سینما خالی ترسناک با راه پله سفید و سیاه

برای دیزنی همه‌چیز شاید شبیه یک قمار بزرگ باشد که در بدترین حالت ۲۰۰ میلیون دلار ضرر خالص و در بهترین حالت که احتمالا اتفاق نخواهد افتاد، ۲۰۰ میلیون دلار سود خالص را تقدیم شرکت می‌کند. ولی این مسئله برای سینماها اصلا یک بازی شوخی‌بردار نیست. ماجرا به قدری تلخ به نظر می‌رسد که دیزنی ساعاتی قبل، نامه‌ای را برای عذرخواهی از سالن‌های پخش فیلم به سران آن‌ها ارسال کرد. دیزنی در این نامه توضیح می‌دهد که باتوجه‌به ۳ بار تأخیر خوردن تاریخ اکران فیلم «مولان»، چاره‌ای جز انجام این کار نداشت. ولی سینماها چنین صحبت‌هایی را به‌سادگی نمی‌پذیرند. زیرا به‌شدت تحت فشار هستند. حتی ظاهرا رئیس یکی از مهم‌ترین زنجیره‌های سینمایی آمریکا در این‌باره می‌گوید: «روزی می‌رسد که سینماها فراموش نمی‌کنند کدام فیلم به آن‌ها اهمیت داد و کدام فیلم آن‌ها را رها کرد».

فیل کلپ، رئیس انجمن سینمادارهای انگلستان در توصیف وضعیت فعلی می‌نویسد:

وقتی بیشتر از همیشه استودیوها به سینماها و سینماها به استودیوها احتیاج دارند، «مولان» حتی حاضر نشد اکران سینمایی و خانگیِ همزمان را بپذیرد. اکنون فیلم باید در همه‌ی کشورهای ممکن از جمله بریتانیا در انحصار یک شبکه‌ی آنلاین/استریم‌محور باشد. وقتی که سینماها در وضعیت خوبی نیستند.

فیلم Mulan/مولان و ققنوس و شمشیر در مقابل کوهستان

سالن‌های پخش فیلم سینمایی اکنون عملا از ۲۶ آگست/اوت تا اواخر ماه سپتامبر، فقط «تنت» کریستوفر نولان را به‌عنوان یک فیلم پرخرج بزرگ دریافت می‌کنند. برای کسب شانس پخش یک فیلم بزرگ دیگر، سینماها باید منتظر روزهای آغازین اکتبر باشند و درباره‌ی تأخیر نخوردن آثار زمان‌بندی‌شده برای ۳ ماه پایانی سال جاری میلادی رویاپردازی کنند. کوین مارویک، رئیس زنجیره‌ی سینمایی اروپایی و در نوع خود مهم Picture House در واکنشی تند می‌گوید: «شاید وقتی دیزنی لطف کرد و تصمیم به توجه دوباره به سینماها (همان سالن‌هایی که در سال ۲۰۱۹ میلادی این شرکت را به رکوردشکنی چند میلیارد دلاری تاریخی در باکس آفیس رساندند) گرفت، بعضی از همکاران و کارمندهای من بی‌خانمان شده باشند.

با این وضعیت به‌زودی «مولان» و «تنت» سراغ نبرد ماندگاری می‌روند. استودیوها با تمام وجود آروزی موفقیت معجزه‌آمیز «مولان» را دارند تا کسب ۱۰۰ درصد سود ممکن و شریک نشدن با سالن‌های سینما را جشن بگیرند و سینمادارها تمام امید خود را به فیلم Tenet گره زده‌اند».

در پایان‌بندی این اطلاعات پراهمیت بیرون‌آمده از جدیدترین اخبار سینما و تلویزیون، یک نماینده‌ی انجمن سینماهای انگلستان هم در مصاحبه با هالیوود ریپورتر پیامی واضح و کوتاه را به دیزنی مخابره می‌کند:

وقتی یک فیلم پرخرج اورجینال حاضر به اکران سینمایی به سخت‌ترین و پرریسک‌ترین شکل ممکن شده است، شما فیلم اقتباسی خود با تضمین فروش بالاتر را به سینماها نمی‌دهید. شما حتی حاضر به پخش همزمان فیلم در دیزنی پلاس و سالن‌های سینما نبودید و می‌گویید مشکل از سالن‌های سینما است که احتمالا با این شرایط کنار نمی‌آمدند.

اگر انقدر همکارهای بدی هستیم، شاید بعد از ویروس کرونا/کووید 19 هم نباید با شما همکاری کنیم.


منبع THR
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده