// چهار شنبه, ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۱۵

فیلم Mulan اکران سینمایی را رها کرد و با قیمت زیاد از دیزنی پلاس پخش می‌شود

شرکت دیزنی اعلام کرد که نه‌تنها هیچ برنامه‌ای برای اکران فیلم Mulan در اکثر کشورها ندارد، بلکه پخش خانگی آن را در تاریخ ۴ سپتامبر با قیمتی دیده‌نشده تا به امروز کلید می‌زند؛ ۳۰ دلار به‌علاوه‌ی هزینه‌ی اشتراک!

فیلم Mulan با دریافت ۳۰ دلار علاوه‌بر هزینه‌ی عادی اشتراک دیزنی پلاس پخش می‌شود. تازه مخاطب صرفا برای ساعاتی محدود به آن دسترسی دارد و عملا فیلم را اجاره کرده است

«مولان» در تاریخ ۴ سپتامبر سال ۲۰۲۰ میلادی (جمعه، ۱۴ شهریور سال ۱۳۹۹ خورشیدی) از شبکه‌ی دیزنی پلاس پخش خواهد شد. اما برخلاف همه‌ی محتواهای این شبکه که فقط با داشتن اشتراک دیزنی پلاس به آن‌ها دسترسی می‌یابید، «مولان» افزون بر هزینه‌ی اشتراک، ۳۰ دلار هم از مخاطب دریافت می‌کند و تازه تنها فقط برای مدتی محدود در دسترس او قرار دارد. در حقیقت اگر شخصی مشترک دیزنی پلاس است، باید ۳۰ دلار پرداخت کند و اگر شخصی مشترک شبکه‌ی اینترنتی/استریم‌محور مورد بحث نیست و می‌خواهد این فیلم لایواکشن را ببیند، باید نزدیک به ۴۰ دلار پول بدهد. هر دو نفر هم صرفا فیلم را اجاره کرده‌اند و پس از گذشتن مدت‌زمانی محدود، آن را از دست می‌دهند. این یعنی مثلا اگر پس از ۴۸ ساعت گذشتن از زمان خرید، بخواهید «مولان» را مجددا در دیزنی پلاس ببینید، باید دوباره ۳۰ دلار پرداخت کنید. همه‌ی موارد گفته‌شده هم وقتی عجیب‌تر به نظر می‌رسند که بدانیم تا امروز هیچ فیلمی با قیمتی بالاتر از ۲۰ دلار به بازار اجاره‌ی خانگی نرفته است. چه برسد به آن که علاوه‌بر ۳۰ دلار، از مخاطب اشتراک یک شبکه‌ی آنلاین را هم بخواهد.

اخبار سینما و تلویزیون نشان می‌دهند که دیزنی فقط برای اینکه فیلم نام‌برده ضرر مالی ندهد، تقریبا نیاز به ۴۰۰ میلیون دلار دارد. ولی تا امروز هیچ فیلم سینمایی مستقیما عرضه‌شده در بازار خانگی نتوانسته درآمد خود را به بالاتر از ۲۵۰ میلیون دلار برساند. پس احتمالا دیزنی قیمت‌گذاری سنگین را به‌عنوان راه‌حلی برای سودآوری فیلم می‌شناسد. هرچند عده‌ای هم باور دارند که این قیمت زیاد، اتفاقا میزان خرید مخاطبان را هم کاهش می‌دهد و ضرر احتمالی را تشدید می‌کند.

فیلم Mulan که تا امروز ۳ بار تأخیر خورده بود، ظاهرا دیگر تأخیر نمی‌خورد. چون فیلم در اکثر سنیماها اکران نمی‌شود و فقط در تعدادی محدود از سالن‌های پخش کشورهایی روی پرده می‌رود که اولا مردم آن‌ها هنوز توانایی دسترسی به دیزنی پلاس را ندارند و ثانیا به اندازه‌ی کافی برای بازگشایی سینماها امن شده‌اند. البته همه خوب می‌دانند که این‌ها بیشتر جملاتی برای کاهش عصبانیت سالن‌های پخش فیلم از چنین تصمیمی هستند. تازه اگر «مولان» به طرز عجیب‌وغریبی سودآور شود، اصلا بعید نیست که دیزنی به عرضه‌ی دیگر فیلم‌های مورد انتظار خود به همین شکل هم فکر کند. حتی فردی شناخته‌شده و آگاه از برنامه‌های شرکت در رابطه با اوضاع فعلی می‌گوید:

اکنون هیچ‌چیز مشخص نیست و ما اصلا نمی‌دانیم که کدام فیلم را در چه زمانی و به چه شکلی عرضه می‌کنیم. از طرفی فراهم کردن بستر انجام این کار انقدر هزینه‌بر بوده است که بتوانم با اطمینان بگویم «مولان» تنها فیلم دیزنی نیست که سینماها را پشت سر می‌گذارد و به این شکل اکران می‌شود.

دختر چینی در حال شمشیر زدن در فیلم مولان

انیمیشن کلاسیک «مولان» به‌عنوان یک اثر خاص و محبوب، نسل‌های متفاوتی از مخاطبان را با خود همراه کرد و به همین دلیل سالن‌های سینما به‌شدت به بهتر کردن وضعیت مالی ترسناک خود به کمک فیلم همه‌پسند ساخته‌شده از روی آن امیدوار بودند؛ فیلمی که شاید می‌توانست مثل «شیرشاه» و «علاء الدين» به فروشی بالاتر از یک میلیارد دلار برسد. اما اکنون دیگر چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد و فیلم با تصمیمی عجیب و شوکه‌کننده سراغ اکران خانگی رفته است.

اگر «مولان» شکست مالی سختی بخورد، دیزنی این حرکت یک‌باره را با اشاره به رشد دیزنی پلاس در گزارش‌های مالی توجیه خواهد کرد. ولی رسانه‌ها می‌پرسند که اگر «مولان» سودآوری حداقلی را داشته باشد و صرفا ضرر ندهد، قدم بعدی چه خواهد بود؟ آیا مثلا دیزنی فیلم «بلک ویدو» مورد انتظار دنیای سینمایی مارول را ناگهان با قیمت ۵۰ دلار و به روش مشابه اکران خانگی می‌کند؟ ویروس کرونا/کووید 19 هرگونه پیش‌بینی درباره‌ی چنین اتفاقاتی را ناممکن کرده است.


منبع The Verge
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده