نویسنده: آریا بهپور
// پنجشنبه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۰۶

بازگشایی سینماهای بریتانیا تا دو هفته دیگر با آثاری مثل Inception و Star Wars

هم‌زمان با کاهش خطرات ناشی از ویروس کرونا، تعداد زیادی از سینماهای اروپا به‌زودی با فیلم‌های محبوبی از سال‌های گذشته آغاز به کار می‌کنند.

این روزها شاهد انتشار اخبار زیادی از بازگشایی سالن‌های سینما در کشورهای مختلف هستیم و با کاهش مشکلات ایجادشده توسط ویروس کرونا، کم‌کم بازار فعالیت‌های هنری هم یک‌بار دیگر داغ خواهد شد. دراین‌میان به‌نظر می‌رسد بیشتر شرکت‌های حاضر در صنعت سینما ترجیح می‌دهند روزهای ابتدایی بازگشایی سالن‌های خود را با فیلم‌هایی نه‌چندان جدید پشت‌ سر بگذارند و در اروپا هم اوضاع به همین شکل خواهد بود.

شرکت ویو (Vue) که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های دارنده‌ی سالن‌های سینما است و حدود ۲۰۰۰ پرده‌ی سینما در نقاط مختلف دنیا در اختیار دارد، از تاریخ ۴ ژوئیه (۱۴ تیر) درهای سالن‌های سینمای خود را در بریتانیا به‌روی مردم باز می‌کند و اولین آثاری که نمایش خواهد داد هم عبارت‌اند از نسخه‎ی 4K فیلم جنگ ستارگان: امپراتوری ضربه می‌زند (Star Wars: The Empire Strikes Back) و آثاری از کریستوفر نولان مثل فیلم تلقین (Inception)؛ فیلم‌هایی که قرار است سالن‌ها را برای نمایش آثار جدیدتر مثل فیلم تنت (Tenet) گرم کنند که در تاریخ ۳۱ ژوئیه (۱۰ مرداد) روی پرده‌ی سینماها خواهد آمد.

البته پیش از این قرار بود تنت زودتر نمایش داده شود، ولی چند روز قبل خبر تأخیر دو هفته‌ای آن اعلام شد؛ موضوعی که تیم ریچاردز، رئیس شرکت ویو در مورد آن می‌گوید:

همه تا آخرین لحظات منتظر نهایی شدن تاریخ اکران فیلم تنت بودند تا برنامه‌ریزی‌های لازم را برای آن انجام دهند و به‌دلیل شرایط خاصی که در آن به‌سر می‌بریم، این تأخیر خیلی هم چیز عجیبی نبود و البته در ابتدا قرار بود اکران فیلم تا تاریخ ۷ اوت (۱۷ مرداد) عقب بیافتد.

اکنون ۳۱ ژوئیه را می‌توان تاریخی مناسب دانست که دیگر تغییر نخواهد کرد و کارهای مربوط‌به بازاریابی و تبلیغات فیلم هم در حال انجام است. سایر استودیوها هم تاریخ نمایش آثار خود را باتوجه‌به این فیلم تنظیم خواهند کرد و برخلاف حالت قبلی که روزهای نمایش بین فیلم‌های مختلف خیلی به یکدیگر نزدیک بود و اجازه‌ی استراحت و نفس کشیدن به مخاطبان نمی‌داد، اکنون بین ژوئیه تا کریسمس با زمان‌بندی نمایش بهتری برای فیلم‌ها طرف هستیم و بین آثار مختلف فاصله‌ی مناسبی ایجاد می‌شود.

بعد از سینماهای ویو هم نوبت به سینماهای زنجیره‌ای معروف دیگری مثل Cineworld و Picturehouse می‌رسد که قرار است از تاریخ ۱۰ ژوئیه (۲۰ تیر) کار خود را در آمریکا و بریتانیا آغاز کنند. البته ویو نیز از همان ابتدا کار خود را با تمام سالن‌هایش شروع نخواهد کرد و در روزهای اول ۸۰٪ سالن‌های این شرکت در بریتانیا با حضور ۵۰۰۰ کارمند آغاز به فعالیت می‌کنند که ۷۲ پردیس سینمایی از بین ۹۱ پردیس این شرکت در بریتانیا را شامل می‌شوند و پس از آن کم‌کم نوبت به سایر سالن‌ها می‌رسد.

ویو پیش از این در بعضی کشورها اقدام به بازگشایی سالن‌های خود کرده بود و ۴۱ پردیس سینمایی این شرکت در حال حاضر مشغول به فعالیت هستند، از جمله تمام سالن‌های واقع در دانمارک و هلند و همین‌طور نیمی از سالن‌های آلمان؛ سالن‌هایی که از یک طرف استقبال خوبی از آثار قبلی نولان کرده‌اند و از طرف دیگر به‌گفته‌ی ریچاردز اثری مثل فیلم زنان کوچک (Little Women) این پتانسیل را از خود نشان داده که در کشور دانمارک به سطح فروشی مثل دوران قبل از کرونا برسد.

نمایش جنگ ستارگان بعد از ویروس کرونا

همان‌طور که پیش از این اشاره شد، اپیزود پنجم جنگ ستارگان محصول ۱۹۸۰ یکی از فیلم‌های افتتاحیه‌ی پس از کاهش همه‌گیری کووید 19 خواهد بود؛ نسخه‌ای 4K که برای اولین‌بار قرار است فیلمی از سه‌گانه‌ی کلاسیک جنگ ستارگان را با کیفیت UHD بر پرده‌ی سینماها ببرد. از طرف دیگر هم به مناسبت ۱۰ سالگی فیلم تلقین، این اثر محبوب نولان به نمایش درخواهد آمد.

ولی ریچاردز هم مثل خیلی از اهالی سینما عقیده دارد که این فیلم تنت خواهد بود که یک‌بار دیگر باعث شلوغی سالن‌های سینما مثل قدیم خواهد شد. البته این فیلم تنها اثر بزرگی نیست که در آینده‌ی نزدیک از راه می‌رسد و پیش از آن فیلم Unhinged با بازی راسل کرو از ۱۰ ژوئیه در سینماهای آمریکا نمایش داده خواهد شد و پس از آن نوبت به فیلم مولان (Mulan) می‌رسد که اکران آن از ۲۴ ژوئیه (۳ مرداد) شروع می‌شود و انیمیشن The SpongeBob Movie: Sponge on the Run نیز هم‌زمان با تنت اکران خواهد شد.

به عقیده‌ی ریچاردز، فروش فیلم‌ها می‌تواند به دوران قبل از کرونا برگردد، ولی از راه‌هایی متفاوت. قرار است فیلم‌های مختلف زمان طولانی‌تری را روی پرده‌ی سینماها باقی بمانند و تماشاگران بتوانند با خیال راحت به‌سراغ سأنس‌های دلخواه خود بروند و همه‌ی تمرکز سالن‌ها روی آخر هفته‌های شلوغ نباشد. این موضوع باعث می‌شود عوامل سالن‌ها هم فشار کاری کمتری را تحمل کنند و شلوغی آخر هفته‌ی سالن‌ها بین روزهای دیگر تقسیم شود.

البته هنوز قوانین نهایی سالن‌های سینما منتشر نشده و پروتکل‌های آن به‌طور کامل مشخص نیست و باید توسط دولت تأیید شود. تا پیش از این صحبت‌هایی از رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی ۲ متری بین صندلی‌های سینما بوده، ولی ریچاردز امیدوار است این فاصله کاهش پیدا کند. او که خود نقش مشاور را در بخش نمایشی وزارت دیجیتال، فرهنگ، رسانه و ورزش بریتانیا ایفا می‌کند، در این مورد می‌گوید:

ما می‌توانیم با فاصله‌ی ۱.۵ متری بین صندلی‌ها کار خود را پیش ببریم ولی اگر این فاصله به ۲ متر برسد، اوضاع خیلی سخت می‌شود. در حال حاضر انتظار داریم که تا پیش از بازگشایی سینماها فاصله‌ی موردنظر کاهش پیدا کند.

بازگشایی سینماها در کشورهای مختلف پس از کاهش همه‌گیری کرونا اتفاق ساده‌ای نخواهد بود و مدت‌ها طول می‌کشد تا شرایط به حالت عادی برگردد. چه این کشورها در اروپا واقع شده باشند و چه ایران که قرار است سالن‌های سینما از ابتدای تیرماه آغاز به کار کنند.


منبع Variety
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده