// سه شنبه, ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۳۰

کنت برانا: در طول چهل سال فعالیت سینمایی هیچ فیلم‌نامه‌ای را به اندازه Tenet نخواندم

کنت چارلز برانا، بازیگر و کارگردان شناخته‌شده‌ی ایرلندی می‌گوید که از نظر احساسی باو دارد هر روز هنگام همکاری با کریستوفر نولان در مسیر ساخت فیلم Tenet در حقیقت داشت یک پازل سخت و هوشمندانه را حل می‌کرد.

«تنت» همزمان با یدک کشیدن لقب پرخرج‌ترین فیلم اورجینال یازده سال اخیر هیچ ستاره‌ی واقعا پول‌سازی را درون گروه بازیگرهای خود ندارد و کریستوفر نولان برای ساخت آن غالبا با نقش‌آفرین‌هایی همکاری کرده است که هرگز در یکی از فیلم‌های او حضور به هم نرسانند. در این بین تنها مایکل کین و کنت برانا بازیگرهایی به شمار می‌روند که پیش‌تر با کارگردان بریتانیایی همکاری داشتند؛ کین در تمامی فیلم‌های بلند او از زمان اکران Batman Begins و کنت برانا در «دانکرک».

البته آن‌ها باتوجه‌به تفاوت میزان بزرگی نقش کاراکتری که در فیلم Tenet اجرا می‌کنند، شرایط بسیار متفاوتی را در پشت صحنه‌ی ساخت اثر تجربه کرده‌اند. به‌گونه‌ای که مایکل کین تنها چند صفحه از فیلم‌نامه را خواند و کنت برانا توانست بارها وارد اتاق دربسته شود و نسخه‌ی کامل آن را از ابتدا تا انتها مطالعه کند. وی به‌تازگی در مصاحبه با مجله‌ی توتال فیلم، اطلاعاتی در این‌باره منتشر کرده است.

کریستوفر نولان

کنت برانا: درصدی از مخاطب‌ها فکر می‌کنند پس از تماشای تریلرهای فیلم Tenet آن را نسبتا می‌شناسند. ولی واقعیت این است که حتی وقتی خود آن را تماشا کنید، این فیلم بارها متفاوت با انتظارات شما داستان‌گویی خویش را ادامه می‌دهد. کریستوفر نولان که پیش‌تر هم به وسیله‌ی فیلم‌هایی مانند «شوالیه تاریکی» (The Dark Knight) چنین کاری را کرده بود، با «تنت» برخی چرخ‌های ماشین‌های آشنای سینمایی را از ابتدا می‌سازد. به همین خاطر شما به تریلرها نگاه می‌کنید و می‌گویید مثل برخی فیلم‌های «جیمز باند»، آن مرد با لهجه‌ی روسی که برانا نقش او را بازی کرده است، آنتاگونیست قصه به شمار می‌آید. حقیقت اما چیزی نیست جز آن که حتی من که بارها و بارها فیلم‌نامه را خواندم، نمی‌توانم با قطعیت به چنین نتیجه‌ای درباره‌ی او برسم.

برای اجرای درست این شخصیت بارها و بارها به گفت‌وگو با کریس نولان پرداختم و پاسخ‌های مفصل و پرحوصله‌ی او را شنیدم. بدون اغراق می‌گویم تا امروز در طول چهل سال فعالیت سینمایی انقدر درگیر و جذب یک فیلم‌نامه نشده بودم و آن را به تعداد بارهای بسیار زیاد نخواندم. احساس می‌کنم موقع ساخت این اثر هر روز داشتم برای حل یک پازل هوشمندانه می‌جنگیدم.

البته اشتباه نکنید و به این نتیجه نرسید که «تنت» از شما انتظارات پایه‌ای مشخص‌شده دارد و می‌گوید اگر فلان اطلاعات خاص را درون ذهن نداشته باشید، نمی‌توانید من را بفهمید! فیلم برای انواع‌واقسام تماشاگرها ساخته شده است و در عین حال، همه را به چالش می‌کشد. طرح تغییر یافتن جریان زمان در داستان اثر انقدر نقش به‌خصوصی خواهد داشت که احتمالا پس از یک بار تماشای کامل فیلم هم به شناخت ۱۰۰ درصدی از آن نمی‌رسید. ولی پیچش‌های داستانی فیلم‌نامه‌ی «تنت» فقط برای سورپرایز کردن مخاطب آفریده نشده‌اند. بلکه ضعف درک تماشاگر از شخصیت‌پردازی انواع‌واقسام کاراکترها را چندین و چند بار به رخ او می‌کشند؛ تا بهتر و دقیق‌تر به تماشا ادامه بدهد.

«تنت» همچنان مشغول مبارزه برای رسیدن به اکران در تاریخ هفدهم ژوئیه سال جاری میلادی (جمعه، ۲۷ تیرماه) است. هرچند که باتوجه‌به خطر همه‌گیری ویروس کرونا/کووید 19 هنوز نمی‌توان بدون ذره‌ای شک گفت در همین زمان روی پرده‌های نقره‌ای می‌رود.


منبع Slash Film
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده