// پنجشنبه, ۱ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۵۴

واکنش نویسندگان و شورانر سریال Game of Thrones به انتقادات واردشده بر فصل هفتم

فصل هفتم «بازی تاج و تخت» با همه‌ی سکانس‌های جذاب و لحظات هیجان‌انگیزش، به غلط یا درست، انتقادات به خصوصی را دریافت کرد که بالاخره سازندگان سریال به آن‌ها پاسخ داده‌اند. همراه زومجی باشید.

چه در دنیای سینما و چه در مدیوم تلویزیون، همواره هنگام پخش فیلم‌های چندقسمتی، سریال‌های تلویزیونی یا به عبارت دقیق‌تر، تمام آثاری که ما نه در زمانی مشخص که برای چندین و چند سال با آن‌ها همراه می‌شویم، می‌توان مخاطبانی را یافت که آثار مورد نظر را پس از گذر مدتی چندساله از آغازشان، فاصله‌گرفته از ارزش‌های حقیقی‌شان می‌دانند. بینندگانی که معتقد به افت این محصولات در طول زمان، پایان‌بندی بد و خالی از رضایت‌بخشی آن‌ها، ضعف‌شان در حفظ اعتبار مجموعه و مواردی از این دست هستند. تا جایی که در اکثر مواقع، این اصلا وابسته به کیفیت بالا یا پایین سریال/فیلم مورد نظر هم نیست و کم‌وبیش، همه‌ی تولیدکنندگان آثار بلندمدت با توجه به تفاوت سلیقه‌ی برخی تماشاگران، با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ اتفاقی که طرفداران سریال Game of Thrones با توجه به بعضی واکنش‌های دیده‌شده در زمان روی آنتن رفتن فصل هفتم، به خوبی با آن آشنایی دارند.

Game of Thrones

(از این‌جا به بعد خبر، بخش‌هایی از داستان هفت فصل آغازین سریال Game of Thrones را اسپویل می‌کند)

وقتی فصل هفتم «بازی تاج و تخت» توسط شبکه‌ی HBO به دست طرفداران رسید، هم به عنوان سنگین‌ترین فصل از نظر دیوانه‌وار بودن پروسه‌ی تولید برای سازندگان معرفی شد و هم تحسین‌های زیادی را به دست آورد. فصلی که از قضا با هفت اپیزود، کوتاه‌ترین فصل تاریخ سریال هم به حساب می‌آمد و در عین حال، تصویرکننده‌ی حجم بسیار بالایی از وقایع گوناگون و مهم در دنیای «نغمه‌ای از یخ و آتش» (A Song of Ice and Fire) بود؛ از شکل‌گیری عشق جان اسنو نسبت به دنریس تارگرین و اتحاد سرسی لنیستر با یورون گریجوی تا همراه شدن دوباره‌ی آریا و سانسا و کشته شدن لیتل‌فینگر توسط‌شان و فرو ریختن دیوار. تازه همه‌ی این‌ها، تنها بخشی از رخدادهای پراهمیت و کلیدی داستان سریال بودند که تماشاگران لابه‌لای دقایق فصل هفتم آن‌ها را شناختند. همان فصلی که جان تارگرین در آن از فرزند حرام‌زاده‌ی ادارد استارک، به فرزند خلف لیانا استارک و پدرش ریگار تارگرین، تبدیل شد.

برایان کاگمن (یکی از نویسندگان سریال): ما برای ساخت فصل قبلی، تصمیمی گرفتیم که باید با آن کنار می‌آمدیم. شما می‌توانید در خانه‌تان بنشینید و با خودتان حساب کنید که چه‌قدر طول می‌کشد که ما یک شخصیت را از مکانی به مکان دیگر برسانیم. یا اصولا برای قایق‌سواری از نقطه‌ی A به نقطه‌ی ‌B در نقشه‌ی وستروس، به چه مدت‌زمانی احتیاج دارید. این، دقیقا همان چیزی است که هویت حقیقی آن اعتراض‌ها را نشان می‌دهد. همیشه مسئله‌ای وجود دارد که همه بخواهند بر پایه‌ی آن نقدهای‌شان را سر و شکل بدهند و با این حال، فکر می‌کنم اعتراض خشونت‌آمیز برخی افراد به این موضوع، از اکثر نقدهای دیگر منصفانه‌تر بود. پس آن را می‌پذیرم.

Game of Thrones

هرچه که مخاطبانی بسیار، مشغول لذت بردن از این داستان‌گویی بودند، همان‌قدر هم می‌شد دسته‌ای از دنبال‌کنندگان اثر را یافت که به سرعت بالای روایت داستان در فصل هفتم، به شکلی خستگی‌ناپذیر اعتراض می‌کردند. نقطه‌ی اوج اعتراض‌های آن‌ها هم در همان جایی بود که دیوید بنیاف و دی. بی. وایس، مجبور به جابه‌جا کردن تعدادی از پروتاگونیست‌های داستان در طول و عرض نقشه‌ی وستروس به سریع‌ترین حالت ممکن شدند و برخلاف فصل‌های قبلی که در آن‌ها رسیدن یک شخصیت از جایی به جای دیگر نزدیک به چند اپیزود طول می‌کشید، طی شدن چند صد کیلومتر توسط یک کاراکتر را در فاصله‌ای کوتاه‌تر، نشان مخاطبان دادند. همین موضوع هم با این که توجه خیلی از تماشاگران را اصلا به خودش جلب نمی‌کرد، ناگهان تبدیل شد به بزرگ‌ترین انتقاد گروهی از بینندگان که دیگر موقع توصیف فصل هفتم، به یاد چیزی جز «سرعت دویدن گندری» و غیرمنطقی بودن آن نمی‌افتادند! اعتراضی که البته هرگز آن‌قدر تعداد تاییدکنندگانش زیاد نشد که سازندگان بخواهند در لحظه به آن واکنش نشان دهند و در عین حال، همچنان هستند افرادی که با در نظر گرفتنش، تمام ارزش‌ها و جذابیت‌های هفتمین فصل این سریال فانتزی‌حماسی را زیر سوال می‌برند. به همین خاطر، مدتی قبل مجله‌ی معتبر اینترتینمنت ویکلی (Entertainment Weekly) سراغ شورانرها و نویسندگان سریال رفت و از آن‌ها درباره‌ی احساسات و واکنش‌شان نسبت به این موضوع سوال کرد. همین هم گفت‌وگوی کوتاه و جذابی را به وجود آورد که به تازگی منتشر شده است و علاوه بر پاسخ دادن به انتقادهای مورد اشاره، درباره‌ی عدم حضور چنین مواردی در فصل هشتم نیز، خیال سخت‌گیرترین طرفداران را راحت می‌کند. هرچند که قطعا بعد از پخش فصل هشتم هم مانند همیشه، اشخاصی محدود خواهند بود که دست‌آویز دیگری برای ابراز بی‌علاقگی‌شان نسبت به سریال بیابند.

دن وایس (یکی از شورانرهای اصلی سریال): ما اصولا با تعداد زیادی از این مدل اعتراضات مواجه نمی‌شویم. اگر کسی بگوید «من روشی را که شما برای انجام این کار انتخاب کردید، دوست ندارم»، من هرگز متوجه نخواهم شد که او نماینده‌ی چند درصد از جامعه‌ی مخاطبان است. حتی اگر این حرف‌ها وارد سطح اول موضوعات مطرح‌شده در اینترنت بشوند، باز هم نمی‌توان این را تشخیص داد. گاهی حرف یک درصد از مردم، می‌تواند برای ده دقیقه فرم بزرگ‌ترین موضوع مطرح‌شده در اینترنت را به خود بگیرد و همین هم کاری می‌کند که چند نفر بپذیرند که حرف مورد اشاره، نظر گروه بزرگ‌تری از یک درصد مخاطبان را یادآور می‌شود. اما همان‌طور که گفتم، هیج راهی برای فهمیدن درصد اشخاص موافق با یک نظر بیان‌شده وجود ندارد و من هم علاقه‌ای به یافتن راهی برای انجام این کار را در خود نمی‌بینم. چون اگر بخواهید بعد از خواندن هر واکنش مثبت و منفی، دنبال چنین چیزهایی بگردید، تنها خودتان را دیوانه می‌کنید.

Game of Thrones

علاوه بر تمامی این حرف‌ها، خوش‌بختانه دیو هیل، یکی از نویسندگان فصل هشتم، به تماشاگران اطمینان می‌دهد که حتی برای درصد محدودی از مخاطبان که به چنین مسائلی در فصل هفت اعتراض داشتند، چنین مواردی در فصل هشتم در عین شش‌قسمته بودن آن، آزاردهنده نمی‌شوند و اصلا راه‌شان را به دقایق آن، پیدا نخواهند کرد:

مطمئنا هیچ‌کس به دنبال وارد شدن ساده‌ترین شکل از نقد منفی هم بر اثرش نیست. ولی برای پایه‌ریزی رخدادهای فصل هشتم، [گاهی در فصل هفتم] ما مجبور به سرعت بخشیدن به داستان‌گویی در دل یک قسمت می‌شدیم. به همین دلیل ما در آن فصل، پرش‌های زمانی زیادی در دل برخی اپیزودها داشتیم که انگار تعداد زیادی از تماشاگران، نتوانستند آن‌ها را درک کنند. ما می‌توانستیم مثلا با استفاده از قرار دادن تیتر «سه هفته بعد» روی تصویر آغازین یک سکانس، از وقوع چنین چیزی جلوگیری کنیم. اما چنین کاری نکردیم. گاهی اوقات، هنگامی که مشغول چیدن تکه‌های پازل هستید، وادار به اندکی تقلب کردن می‌شوید. فارغ از همه‌ی این‌ها، [برای ساخت فصل هشت] ما تلاش کردیم که در اکثر مواقع، از این مناظر هم کاملا منطقی به نظر بیاییم.

در نخستین ساعات دوشنبه، ۲۶ فروردین سال ۱۳۹۸ شمسی، اولین اپیزود از فصل پایانی و شش‌قسمته‌ی Game of Thrones پخش خواهد شد. فصلی که یقینا امیدواریم در هر شش اپیزود آن، با برخی از بهترین فعالیت‌های به سرانجام‌رسیده در پروسه‌ی آفرینش سریال تا به امروز از سوی تک‌تک تولیدکنندگان، بازیگران، نویسندگان و کارگردان‌هایش روبه‌رو بشویم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده