نویسنده: رضا علمی
// جمعه, ۷ دی ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۳۱

فیلم Black Mirror: Bandersnatch پنج پایان‌بندی و بی‌نهایت احتمالات دارد

فیلم Black Mirror: Bandersnatch سرویس استریم نتفلیکس دارای پنج‌ پایان‌بندی متفاوت است و حق انتخاب بیشماری در اختیار بینندگان قرار می‌دهد.

مدت زیادی است که شایعات فراوانی در مورد فصل پنجم سریال Black Mirror (آینه سیاه) منتشر می‌شود و مدتی پیش خبرهایی فاش شد که در واقع فصل پنجم این سریال قرار است یک فیلم کامل و بلند باشد. در ادامه طبق اخبار سایت و اپلیکیشن سرویس استریم نتفلیکس، مشخص شد که این فیلم قرار است Black Mirror: Bandersnatch (آینه سیاه: بندراسنچ) نام داشته باشد و به نظر از آنچه انتظار می‌رفت بسیار طولانی‌تر خواهد بود و در واقع مدت زمان فیلم به انتخابات بینندگان برمی‌گردد. سایت بلومبرگ پیش‌تر در گزارشی در این رابطه با عنوان «ماجراجویی خاص خودتان را انتخاب کنید»، به فیلمی تعاملی از مجموعهٔ Black Mirror اشاره کرده بود. فیلم Black Mirror: Bandersnatch داستانی تعاملی دارد و اینتراکتیو است و هر بیننده می‌تواند پایان‌بندی مورد علاقهٔ خود را انتخاب کند که به نظر در مجموع پنج پایان‌بندی مختلف برای آن در نظر گرفته شده است.

طبق گزارش سایت وِرایتی، فیلم Black Mirror: Bandersnatch جمعه پخش خود را از طریق سرویس استریم Netflix آغاز کرده است و تاکنون پنج پایان‌بندی مختلف داشته است و البته بیش از یک تريليون احتمالات برای آن در نظر گرفته شده است و هر کسی می‌تواند با تصمیماتی جزئی، نسخهٔ مخصوص خود را داشته باشد، اما در مورد پایان‌بندی کلی این موضوع صدق نمی‌کند. بیش از یک تريليون احتمال عددی عجیب است، اما باید بدین نکته اشاره داشته باشیم که همهٔ این احتمالات و تغییراتی که می‌توانید اعمال کنید، ضروری و آنچنان بااهمیت نیستند. بسیاری از تغییرات تنها جزئیات کوچکی در داستان را عوض می‌کنند، اما برخی تغییرات مهم‌تر هستند. به‌عنوان مثال از تغییرات ساده و نه چندان مهم می‌توان به انتخاب نوع صبحانهٔ (برند دانهٔ غلات/سرآل) شخصیت اصلی داستان اشاره کرد که در همان ابتدای فیلم می‌توان تغییرش داد.

کارلا اینگلبرکت، مدیر و مسئول بخش تولیدات خلاقانهٔ سرویس استریم نتفلیکس در مورد قرار دادن این جزئیات نه چندان بااهمیت در فیلم Black Mirror: Bandersnatch چنین گفت:

این تصمیمات کوچک سبب می‌شوند که بیننده انتخابی درست در همان اوایل فیلم داشته باشد و با روند کلی کار آشنا شود و پس از مدتی با آن احساس راحتی کند.

بسته به گزینه‌هایی که بینندگان در فیلم Black Mirror: Bandersnatch انتخاب می‌کنند، مدت زمان فیلم می‌تواند ۴۰ دقیقه تا ۹۰ دقیقه باشد و این میانگین کنونی است که از آمار اولیه به دست آمده است. روایت داستانی به شکلی است که بینندگان می‌توانند تنها بخش‌های اصلی و مهم را انتخاب کنند یا به کل از روایت اصلی داستان تا حد زیادی دست بکشند و به جزئیات کم‌اهمیت همچون مثالی که در بالا زده شد بپردازند. البته اگر انتخاب بینندگان از حدی در زمینهٔ بی‌‌ربطی به داستان اصلی فراتر برود و چیزی از داستان اصلی فیلم Black Mirror: Bandersnatch باقی نماند، در آن زمان فیلم به شخصیت شما گزینه‌ای اجباری می‌دهد و به شما اجازه می‌دهد یک یا دو مرحله به عقب برگردید و مسیر متفاوتی را انتخاب کنید.

Black Mirror: Bandersnatch

طبیعتاً با چنین ویژگی‌هایی که در فیلم Black Mirror: Bandersnatch گنجانده شده است، در همهٔ دستگاه‌ها نمی‌توان آن را به‌راحتی تماشا کرد و اگر دستگاه قدیمی باشد، باید با این ویژگی‌ها خداحافظی کنید. برخی تلویزیون‌های اسمارت قدیمی که اپلیکیشن نتفلیکس روی آن‌ها دیگر آپدیت دریافت نمی‌کند، این ویژگی را نخواهند داشت و در کل باید گفت برای داشتن حق انتخاب، باید به تکنولوژی جدید هم دسترسی داشته باشید. البته اگر تلویزیون شما قدیمی باشد، زیاد نگران نباشید و می‌توانید فیلم تعاملی Black Mirror: Bandersnatch را از گوگل کروم یا اپل تی‌وی مشاهده کنید.   

تاد یلین، معاون بخش تولید سرویس استریم نتفلیکس در این رابطه گفت:

تقریباً هر کدام از مشتریان سرویس استریم نتفلیکس وسیله‌ای دارند که از طریق آن بتوانند فیلم Black Mirror: Bandersnatch را تماشا کنند.

در چهار فصل پخش‌شده از سریال آنتولوژی Black Mirror، اثر چارلی بروکر، با اپیزودهای متفاوتی مواجه شدیم که برخی بسیار سیاه و تلخ بودند و برخی نیز پایان‌بندی متعادل و گاه روشنی داشتند و همین موضوع سبب متفاوت بودن این سریال و ایجاد بحث‌های فراوان راجع به آن در فضای مجازی شد؛ فضایی که یکی از سوژه‌های این سریال بود. در فصل اول سریال Black Mirror که از شبکهٔ ۴ بریتانیا پخش شد، داستان‌هایی بی‌رحمانه، خشن و گاه مالیخولیایی را شاهد بودیم که در بستر دنیای مبتنی بر تکنولوژی روایت می‌شد، اما در فصل‌های بعدی کمی فضای کلی اثر تلطیف شد و دلیل این موضوع هم پخش شدن فصل‌های دوم، سوم و چهارم از سرویس استریم نتفلیکس بود که معمولاً پایان‌بندی روشن‌تری داشتند و تاریکی مطلق فصل ابتدایی کمتر شده بود. اپیزودهایی همچون San Junipero و USS Callister، تلخی اکثر اپیزودهای این مجموعه را تغییر دادند و از سوی طرفداران نیز با استقبال بسیار زیادی همراه شدند و این دو اپیزود جوایز زیادی را نیز از آن خود کردند. البته برخی طرفداران نیز مخالفت خود را با چنین تغییراتی اعلام کردند و گفتند چنین داستان‌هایی این مجموعه را از مسیر اصلی‌اش دور می‌کند.

فیلم Black Mirror: Bandersnatch تاکنون پنج پایان‌بندی مختلف داشته است و البته بیش از یک تريليون احتمالات برای آن در نظر گرفته شده است و هر کسی می‌تواند با تصمیماتی جزئی، نسخهٔ مخصوص خود را داشته باشد

تصمیم به استفاده از ایدهٔ داستان تعاملی در فصل جدید سریال Black Mirror به چند دلیل گرفته شده است. از آنجایی که این سریال از پایه در مورد تکنولوژی و آینده است، مورد خوبی برای روایت تعاملی و اینتراکتیو است و تماشاچی خود را بخشی از آنچه تماشا می‌کند به حساب می‌آورد. این سریال همواره بحث‌برانگیز بوده است و خیلی‌ها تکنولوژی را امری مفید و لازم می‌دانند و خیلی‌ها افراط در آن را دردسرساز برمی‌شمارند.

فیلم Black Mirror: Bandersnatch داستان یک برنامه نویس جوان را روایت می‌کند که قصد دارد تا یک رمان فانتزی را به یک بازی ویدئویی تبدیل کند. در ادامه خیلی زود دنیای مجازی و واقعیت با یکدیگر ترکیب می‌شود که تریلر به‌تازگی پخش‌شده، بخش‌هایی از اتفاقات این قسمت را نمایش می‌دهد، اما نتفلیکس در این تریلر تأیید نکرد که این اثر قرار است یک فیلم تعاملی باشد یا اینکه قرار است تنها به‌عنوان اولین فیلم مجموعه فیلم Black Mirror معرفی شود. همچنین گفته می‌شود که خشونت این فیلم بسیار بالا است. دیوید اسلید که چهره شناخته شده‌ای در سریال Black Mirror است، به‌عنوان کارگردان این پروژه معرفی شده است. او پیش از این کارگردانی قسمت پنجم فصل چهارم این سریال را که Metalhead (متال‌هد) نام داشت، بر عهده داشته و در خارج از این مجموعه، او کارگردانی سریال‌های تحسین شده بسیاری از جمله سریال Breaking Bad (بریکینگ بد)، سریال Hannibal (هانیبال) و سریال American Gods (خدایان آمریکایی) را نیز در کارنامه خود داشته است.

سریال Black Mirror توسط کمپانی اندمول شاین یو کی (Endemol Shine UK) تهیه و تولید شده و چارلی بروکر وظیفهٔ ساخت آن را بر عهده داشته است. در فصل چهارم سریال Black Mirror بازیگرانی چون جسی پلمونس، کریستین میلیوتی، جیمی سیمپسون، ماکیلا کوئل، بیلی مگنوسن (بازیگران قسمت اول)، اوون تیگ، رزمری دویت، برنا هاردینگ (بازیگران قسمت دوم)، آنتونی ولش، آندره‌آ ریسبرو، کرن سونیا ساوار، آندرو گوور، کلر راشبروک (بازیگران قسمت سوم)، جورجینا کمپبل، جو کوئل (بازیگران قسمت چهارم)، مکسین پیک (بازیگر قسمت پنجم)، داگلاس هاج و لتیتیا رایت (بازیگران قسمت ششم) حضور داشتند و به ایفای نقش پرداختند.


منبع Comicbook
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده