نویسنده: مسیح کریمی
// یکشنبه, ۲۲ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۲۷

توضیحات پیتر جکسون و کارگردان فیلم Mortal Engines در مورد زخم صورت هستر شاو

به‌تازگی پیتر جکسون و کارگردان فیلم Mortal Engines در مورد زخم روی صورت هستر شاو در فیلم توضیح داده‌اند.

اواسط این ماه بود که سومین و جدیدترین تریلر رسمی فیلم Mortal Engines (موتورهای فانی) منتشر شد. پیتر جکسون، کارگردان دو سه‌گانه فیلم The Lord of the Rings (ارباب حلقه‌ها) و فیلم The Hobbit (هابیت)، به‌‌عنوان تهیه کننده در این فیلم حضور دارد و کریستین ریورز که سال‌ها با پیتر جکسون برای ساخت جلوه‌های ویژه همکاری کرده بود، کارگردانی این فیلم آخر الزمانی را بر عهده داشته است. ریورز برای ساخت جلوه‌های ویژه فیلم King Kong (کینگ کونگ) برنده جایزه اسکار شده است. در فیلم Mortal Engines شهرهای بزرگ اروپا به ماشین‌های غول آسا و درنده تبدیل شده‌اند. با این حال، یک بخش این فیلم با انتقاد طرفداران کتاب آن مواجه شده است.

در کتاب Mortal Engines اثر فیلیپ ریو، هستر شاو شخصیتی توصیف شده که بخش زیادی از صورتش را یک زخم گسترده و غیر قابل پنهان پوشش داده است؛ با این حال، در اقتباس سینمایی Mortal Engines، زخم روی صورت هستر شاو بسیار ساده‌تر و کمتر است و در واقع به شکلی است که متناسب با سینمای هالیوودی باشد. همین تفاوت باعث شده است که بسیاری از خوانندگان و طرفداران کتاب به ظاهر شخصیت هستر شاو واکنش منفی نشان دهند. حال جکسون و ریورز در مصاحبه با EW به این انتقادها پاسخ داده‌اند. در ابتدا جکسون گفت:

من فکر می‌کنم که مردم تنها نیاز دارند تا فیلم را ببینند و امیدوار باشند که از تماشای فیلم لذت ببرند و پس از آن‌، آن‌ها ما را درک خواهند کرد که چرا این تصمیمات را گرفته‌ایم.

Peter Jackson

هرا هیلمار نقش هستر شاو را در فیلم Mortal Engines بر عهده دارد. این فیلم داستان گروهی از شورشی‌های جوان در شهر لندن به رهبری تام نتسورثی با بازی رابرت شیهان و یک فرد تحت تعقیب به‌نام آنا فنگ با بازی جیهائه، را روایت می‌کند که به دنبال متوقف کردن و نابودی تمامی شهرهای درنده در دنیا هستند. در کتاب، صورت هستر شاو به شکل بی رحمانه‌ای از بین رفته است. طبق این توصیف، این زخم باعث نابودی بینی او و چشم سمت راست صورتش شده است و همچنین بخش چپ لب او نیز کاملا صدمه دیده است. با این حال، در تریلرهای فیلم Mortal Engines، زخم صورت هستر شاو بسیار کوچک‌تر و کمتر است و تنها بخش کوچکی از صورت او در فیلم آسیب دیده است. همین موضوع باعث شده تا بسیاری از کاربران ردیت آن را ناامید کننده توصیف و حتی فیلم را تحریم کنند. ریورز در این رابطه توضیح داد:

این درست است که در کتاب به نظر می‌رسد که هستر زشت و ترسناک شده و بینی خود را از دست داده است و حتی شما در ذهن خود مجددا تصور می‌کنید که خب آره او زشت است، اما او واقعا زشت نیست. تام دیوانه‌وار عاشق او می‌شود و فیلم یک رسانه بصری است. شما با یک کتاب می‌توانید آنچه را که می‌خواهید انجام دهید و دوباره در ذهن خود آن را دوباره تصور کنید و تصویری را که در ذهن خودتان دارید در آن قرار دهید. اما زمانی که شما می‌خواهید این تصویر را در فیلم قرار دهید، دارید به آن عینیت می‌بخشید. شما باید چیزی را که واقعی می‌دانید، در فیلم قرار دهید و بنابراین زمانی که ما باید راهی را پیدا می‌کردیم تا به عشق تام و هستر اعتقاد پیدا کنیم، فقط یک تعادل را ایجاد کردیم و زخم هستر باید به اندازه‌ای می‌بود که تنها او فکر کند که زشت است و این فقط نمی‌توانست یک خراش کوچک باشد و من فکر می‌کنم که ما یک تعادل خوب را در مورد این زخم ایجاد کردیم.

Mortal Engines

این فیلمساز در ادامه تاکید کرد که طرفداران نباید از زخم هستر در فیلم خجالت زده شوند. ریورز گفت:

این موضوع همیشه وجود دارد و در هر صحنه فیلم یک زخم عمیق وجود دارد و احساس می‌شود که شما تنها متوجه آن خواهید شد که او چه صدمه‌ای دیده است. این مثل یک زخم چاقو نیست. او با چنین نیرویی مواجه شده و شکسته شده است و منتقدان از توصیف اولیه کتاب برای انتقاد استفاده می‌کنند، اما این یک اقتباس است.

جکسون اضافه کرد:

من فکر می‌کنم که اگر شما به معنای واقعی کلمه زخم را در کتاب در ذهن خود ساخته باشید، نمی‌توانید فیلم را با هیچ چیزی به‌جز با یک زخم گسترده تماشا کنید. به طریقی ما مجبور به ایجاد زخم بودیم و همانطور که کریستین گفت، این زخم باید به اندازه کافی شخصیت او را تحت تاثیر قرار دهد و متناسب با شخصیت واقعی او باشد، اما ما نمی‌خواستیم که این شخصیت را کاملا در این زخم غرق کنیم.

Christian Rivers Mortal Engines

ریورز نیز معتقد است که برخی از منتقدان پس از تماشای فیلم Mortal Engines نظر خود را تغییر خواهند داد. او گفت:

آن‌ها احتمالا نمی‌خواهند از فیلم تعریف کنند، اما آن‌ها در لحظه پیوند هستر و تام، دیگر انتقاد نخواهند کرد. شما در واقع نمی‌توانید به همان شکل واکنش نشان دهید، اما واقعیت این است که فیلم یک رسانه سینمایی است.

فیلم Mortal Engines قرار است در تاریخ ۱۴ دسامبر امسال (۲۳ آذر) اکران شود.


منبع EW
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده