// سه شنبه, ۷ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۹

گزارش باکس آفیس: Pacific Rim: Uprising به صدرنشینی پلنگ سیاه پایان داد

در گزارش باکس آفیس این هفته درباره فیلم Pacific Rim: Uprising و دیگر پرفروش‌ترین فیلم‌های هفته صحبت می‌کنیم.

گزارش باکس آفیس این هفته را با «حاشیه‌ی اقیانوس آرام: طغیان» (Pacific Rim: Uprising)، محصول یونیورسال و لجندری شروع می‌کنیم که اکرانش را طوری شروع کرد تا آن را «گم‌شده در فضا»ی نسل خودش بدانیم. فیلم «گم‌شده در فضا» (Lost in Space)، محصول ۱۹۹۸ کارش را با کسب حدود ۲۰ میلیون دلار شروع کرد و این‌گونه با تصاحب جایگاه اول جدول، به صدرنشینی ۱۵ هفته‌ای «تایتانیک» (Titanic) پایان داد. درآمدی که چندان قابل‌قبول نبود، اما حداقل از آن به عنوان فیلمی که بالاخره به فرمانروایی فیلم عاشقانه‌ی جیمز کامرون پایان داد یاد می‌شود. خب، این هفته چنین اتفاقی در رابطه با «طغیان» هم تکرار شد. «طغیان» اگرچه موفق شد با کسب ۲۸ میلیون دلار به صدرنشینی چند هفته‌ای «بلک پنتر» (Black Panther) پایان بدهد و این شاید در نگاه اول خبر از عملکرد فوق‌العاده این فیلم بدهد، اما این اکران از لحاظ مبلغی که به دست آمده به زور در محدوده‌ی «خیلی خوب» قرار می‌گیرد. البته با اینکه این رقم در مقایسه با اکران ۳۷ میلیون دلاری قسمت اول «حاشیه‌ی اقیانوس آرام» در سال ۲۰۱۳ بد به نظر می‌رسد، اما نباید فراموش کنیم که «طغیان» تاکنون عملکرد خیلی خوبی را از خود در کشورهای خارجی نشان داده است. ساخته‌ی استیون دِنایت ۱۵۰ و نیم میلیون دلار به عنوان اکران جهانی‌اش فروخت که شامل ۲۸ میلیون دلار از آمریکای شمالی و ۶۵ میلیون دلار از چین می‌شود. در مقایسه‌ قسمت اول به کارگردانی گیرمو دل‌تورو که با ۱۹۰ میلیون دلار بودجه تهیه شده بود ۴۱۱ میلیون دلار از سرتاسر دنیا به دست آورد. بله، البته که وضعیت تبلیغات دهان به دهان فیلم در چین بهتر از آمریکای شمالی نیست، اما این موضوع شاید روی آینده‌ی فیلم تاثیرگذار باشد، ولی چیزی از اهمیت افتتاحیه‌ی بزرگ فیلم کم نمی‌کند. مخصوصا با توجه به اینکه «طغیان» فقط به این دلیل هم‌اکنون وجود خارجی دارد که قسمت اول از مرز ۱۰۰ میلیون دلار فروش در بازار چین عبور کرد. آن هم در دورانی که چنین درآمدی از چین چیزی نبود که یک روز در میان شاهدش باشیم.

با تمام اینها «طغیان» با اینکه با ۱۵۰ میلیون دلار بودجه خرج کمتری نسبت به قسمت اول برداشته، اما کماکان راه زیادی برای تبدیل شدن به یک موفقیت بزرگ را در پیش دارد. با این حال نباید فراموش کنیم که «طغیان» نه تنها «بلک پنتر» را از تخت پادشاهی‌اش بر باکس آفیس پایین کشید، بلکه بعد از «بلک پنتر»، در جایگاه دوم بهترین افتتاحیه‌ی یک فیلم هالیوودی در چین در سال ۲۰۱۸ قرار می‌گیرد که البته بازیگر سیاه‌پوستی به اسم جان بویگا را به عنوان ستاره‌ی اصلی‌اش دارد. اول این اتفاق به این معنی است که «بلک پنتر» توسط مجموعه پرخرج دیگری پایین کشیده شد که از قضا یک بازیگر سیاه‌پوست را در نقش اصلی‌اش دارد و روندی را که با پلنگ سیاه شروع شده بود زنده نگه می‌دارد و دوم اینکه صحبت‌های استودیوهای هالیوودی در رابطه با اینکه مخاطبان خارجی، مخصوصا چینی‌ها با بازیگران سیاه‌پوست مشکل دارند تا حدودی باید فراموش شوند. چین شاید به‌طرز دیوانه‌واری برای «بلک پنتر» یا «حاشیه‌ی اقیانوس آرام» سر و دست نشکسته باشد، اما به وضوح مشخص است که بازیگران سیاه‌پوستشان مردم را از خرید بلیت آنها در آخرهفته‌ی افتتاحیه فراری نداده است. حالا فقط باید صبر کنیم و ببینم «طغیان» در آینده چه جور اکرانی را تجربه خواهد کرد. در یک نگاه تحلیلگران فروش خانگی نهایی ۷۵ تا ۸۰ میلیون دلاری «طغیان» را پیش‌بینی می‌کنند. همچنین فروش فیلم در چین هم می‌تواند به چیزی دور و اطراف ۱۰۰ تا ۱۳۰ میلیون دلار برسد. نکته‌ی جالب ماجرا این است که اگر «بازیکن شماره یک آماده» (Ready Player One) افتتاحیه‌ای کمتر از ۲۸ میلیون دلار داشته باشد (که اصلا اتفاق خوبی نیست)، آن‌وقت «بلک پنتر»، «پنجاه طیف آزادی» (Fifty Shades Freed)، «چین‌خوردگی در زمان» (A Wrinkle in Time)، «حاشیه‌ی اقیانوس آرام: طغیان» و «موذی: آخرین کلید» (Insidious: The Last Key) پنج افتتاحیه برتر سال ۲۰۱۸ تا این لحظه نام خواهند گرفت.

thank you for your service

دومین تازه‌اکران هفته اما «جزیره‌ی سگ‌ها» (Isle of Dogs)، ساخته‌ی وس اندرسون است که در ۲۷ سینما روی پرده رفت. محصول فاکس سرچ‌لایت که با نقدهای بسیار مثبتی روبه‌رو شده یک میلیون و ۵۷۰ هزار دلار به عنوان افتتاحیه کسب کرد که به معنی میانگین سینما به سینمای خیلی قوی ۵۸ هزار و ۱۴۸ دلار است و شروع امیدوارکننده‌ای برای این فیلم محسوب می‌شود. سومین اکران جدید این هفته انیمیشن «شرلوک نومز» (Sherlock Gnomes)، محصول ام‌جی‌ام و پارامونت است که دنباله‌ی «نومئو و ژولیت» (Gnomeo and Juliet) است که توسط والت دیزنی پخش شده بود. آن فیلم کارش را با ۲۵ میلیون دلار افتتاحیه آغاز کرد و به ۹۹ میلیون دلار فروش خانگی دست پیدا کرد. رقمی که به معنای متولد شدن یک مجموعه جدید نبود. فیلم اول نقدهای ضعیفی دریافت کرد و آن‌قدر فراموش‌شدنی بود که به نظر می‌رسد حتی بچه‌هایی که آن را در سینما تماشا کرده بودند هم به ندرت به خاطرش می‌آورند. پس تعجبی ندارد که «شرلوک نومز» که جانی دپ و چیوتل اجیفور را به عنوان صداپیشگان شرلوک هولمز و دکتر واتسون دارد به کسب ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار در جریان آخرهفته‌ی افتتاحیه‌اش بسنده کرد. تازه‌اکران بعدی «پُل، فرستاده‌ی مسیح» (Paul, Apostle of Christ)، محصول سونی است که در یک هزار و ۴۷۳ سینما روی پرده رفت و با «فقط می‌تونم تصورشو کنم» (I Only Can Imagine) که فیلم دینی دیگری است که از هفته‌ی گذشته روی پرده است شاخ به شاخ شد. اگرچه سونی زمانی پادشاه تک و تنهای درام‌های دینی بود، اما حالا به نظر می‌رسد که لاینزگیت این جایگاه را به دست آورده است. بنابراین این فیلم ۵ میلیون دلار در جریان آخرهفته‌ی افتتاحیه‌‌اش کسب کرد. رقمی که اگرچه با توجه به بودجه‌ی ۵ میلیون دلاری این فیلم قابل‌قبول به نظر می‌رسد، اما در حقیقت به هیچ‌وجه نتیجه‌ی خوبی نیست و نشان می‌دهد که استقبال مردم از «فقط می‌تونم تصورشو کنم» هم چیزی بیشتر از یک استثنا نبوده است. 

دیگر تازه‌اکران هفته «خورشید نیمه‌شب» (Midnight Sun) است که از لحاظ داستانش که به دختر جوانی که نمی‌تواند از خانه بیرون برود و با پسر همسایه آشنا می‌شود یک‌جورهایی حکم تکرارِ «همه‌چیز، همه‌چیز» (Everything, Everything) از سال گذشته را دارد. اما اگر آن فیلم به خاطر منبع اقتباس پرطرفدارش یا انتخاب آماندلا استنبرگ که آن را به فیلم قابل‌توجه‌ای برای جامعه‌ی آماری سیاه‌پوستان تبدیل می‌کرد بهره می‌برد، این یکی اشامل چنین ویژگی‌هایی نمی‌شود. حتی با وجود فالوئرهای ۱۷ میلیونی ایستاگرام و ۷ میلیونی توئیتر بلا تورن و انتخاب پاتریک شوراتزنگر، پسر آرنولد خودمان به عنوان بازیگران اصلی فیلم، باز معلوم شد که هیچکدام از این تبلیغات‌های رسانه‌ای مفت و مجانی کمکی به فیلم نکرده است. تمام اینها به‌علاوه‌ی دوام غیرمنتظره‌ی «عشقم برای همیشه» (Forever My Girl) باعث شد تا افتتاحیه‌ی ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار دلاری «خورشید نیمه‌شب» چندان غافلگیرکننده هم نباشد. شاید این فیلم هم در ادامه مورد استقبال قرار بگیرد، اما در اینکه کارش را با قدرت شروع نکرده شکی نیست. آخرین تازه‌اکران مهم هفته «دیوانه» (Unsane)، جدیدترین فیلم استیون سودربرگ است که تمامش بر اثر یک تجربه‌گرایی با دوربین تلفن آیفون فیلمبرداری شده است. این فیلم با توجه به اینکه بودجه‌اش توسط پیش‌فروش‌های خارجی از همین حالا بازگشته، هنوز هیچی نشده از ماموریتش سربلند بیرون آمده است. بنابراین افتتاحیه‌ی ۳ میلیون و ۸۵۸ هزار دلاری آن برای چنین فیلمی قابل‌قبول است.

thank you for your service

در زمینه‌ی فیلم‌های قدیمی جدول از «بلک پنتر» شروع می‌کنیم که ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار دیگر (۳۷ درصد افت فروش) در ششمین هفته‌ی اکرانش کسب کرد و به درآمد خانگی جدید ۶۳۰ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار دست پیدا کرد. این رقم به این معنی است که «بلک پنتر» رسما فروش ۶۲۳ میلیون دلاری «اونجرز» (Avengers) را پشت سر گذاشته است. راستی، این فیلم از مجموع درآمد خانگی ۶۱۹ میلیون دلاری «جنگ ستارگان: آخرین جدای» (Star Wars: The Last Jedi) هم عبور کرده است. این اتفاق به این معنی است که «بلک پنتر» نه تنها هم‌اکنون در جایگاه پنجم پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ آمریکای شمالی قرار می‌گیرد، بلکه این فیلم بدون احتساب نرخ تورم در جایگاه اول پرفروش‌ترین فیلم ابرقهرمانی تاریخ گیشه‌ی خانگی هم جای می‌گیرد. تا یادم نرفته بگویم که فروش هفته‌ی ششم «بلک پنتر»، آن را پشت سر «یخ‌زده» (Frozen) با ۱۹ و نیم میلیون دلار، «تایتانیک» با ۲۵ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار و «آواتار» (Avatar) با ۳۴ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار در جایگاه چهارم بهترین درآمدهای هفته‌ی ششم تاریخ قرار می‌دهد. ساخته‌ی رایان کوگلر هم‌اکنون در رده‌ی چهلم بیشترین بلیت‌های فروخته‌شده‌ی تاریخ گیشه‌ی خانگی جای دارد. در بین فیلم‌های ابرقهرمانی، درآمد ۶۳۰ میلیون و ۹۰۰ هزار دلاری «بلک پنتر»، آن را با احتساب نرخ تورم پشت سر «مرد عنکبوتی» (۴۰۳ میلیون دلار ۲۰۰۲ / ۶۳۸ میلیون دلار امروز)، «شوالیه‌ی تاریکی» (۵۳۴ میلیون دلار ۲۰۰۸ / ۶۸۴ میلیون دلار امروز) و «اونجرز» (۶۲۳ میلیون دلار ۲۰۱۲ / ۷۰۵ میلیون دلار امروز) در جایگاه چهارم پرفروش‌ترین فیلم‌های ابرقهرمانی آمریکای شمالی قرار می‌دهد. تحلیلگران فکر می‌کنند «بلک پنتر» احتمالا از مجموع درآمد «مرد عنکبوتی» (با احتساب نرخ تورم) عبور خواهد کرد و بعد از آن، رسیدن یا نرسیدنش به فیلم کریس نولان قابل‌پیش‌بینی نیست. اگرچه عبور از مرز ۷۰۰ میلیون دلار برای «بلک پنتر» غیرممکن به نظر می‌رسد، اما نباید فراموش کنیم که این فیلم نه تنها از همان روز اول خوش‌بینانه‌ترین انتظارات‌مان را یکی پس از دیگری زیر پا گذاشته، بلکه اگر «بازیکن شماره یک آماده» مورد استقبال قرار نگیرد، راه زیادی تا «رمپیج» (Rampage) باقی است. بنابراین در حال حاضر هیچ چیزی برای «بلک پنتر» غیرممکن به نظر نمی‌رسد. هر اتفاقی بیافتد احتمالا تا وقتی که «اونجرز: جنگ اینفینیتی» (Avengers: Infinity War) اکرانش را تا یک ماه آینده شروع کند، «بلک پنتر» کماکان روی پرده خواهد ماند.

در زمینه‌ی فروش جهانی، «بلک پنتر» این هفته از «مرد آهنی ۳» (Iron Man 3) عبور کرد تا سومین فیلم ابرقهرمانی پرفروش گیشه‌ی جهانی لقب بگیرد. این فیلم پشت سر «اونجرز: دوران اولتران» (یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار) و «اونجرز» (یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار) در جایگاه سوم پرفروش‌ترین فیلم‌های ابرقهرمانی دنیا قرار دارد و رسما پرفروش‌ترین فیلم ابرقهرمانی مستقل گیشه‌ی جهانی محسوب می‌شود. این فیلم با یک میلیارد و ۲۳۷ میلیون دلاری که از سرتاسر دنیا به دست آورده، «سریع و خشن ۸» (The Fate of the Furious) با یک میلیارد و ۲۳۶ میلیون دلار را پشت سر گذاشته تا به پرفروش‌ترین فیلمی که توسط یک کارگردان سیاه‌پوست ساخته شده تبدیل شود. «بلک پنتر» تا هفته‌ی بعد «دیو و دلبر» (Beauty and the Beast) با یک میلیارد و ۲۶۳ میلیون دلار را پشت سر خواهد گذاشت و عبور از درآمد یک میلیارد و ۲۷۶ میلیون دلاری «یخ‌زده» نیز دور از دسترس نیست. هم‌اکنون «بلک پنتر» این شانس را دارد تا به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار فروش جهانی هم برسد. مخصوصا با توجه به اینکه هنوز حداقل ۵۰ میلیون دلار دیگر هم جا دارد که از آمریکای شمالی کسب کند. با این حال این فیلم باید عبور از درآمد یک میلیارد و ۳۳۰ میلیون دلاری «جنگ ستارگان: آخرین جدای» و درآمد یک میلیارد و ۳۴۰ میلیون دلاری «هری پاتر و یادگاران مرگبار قسمت دوم» را از ذهنش بیرون کند. اگر تمام اینها اتفاق بیافتد «بلک پنتر» خودش را در جایگاه دهم پرفروش‌ترین فیلم‌های گیشه‌ی جهانی و جایگاه سوم پرفروش‌ترین فیلم‌های گیشه‌ی خانگی پیدا خواهد کرد. همه‌ی اینها قبل از این است که «اونجرز: جنگ اینفینیتی» ماه آینده از راه برسد و مهر خودش را در کتاب‌های تاریخ بر جای بگذارد.

Black Panther

در جایگاه سوم جدول به «فقط می‌تونم تصورشو کنم» (I Only Can Imagine) برمی‌خوریم که ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار در دومین هفته‌ی اکرانش کسب کرد. این درام دینی که با دوام تحسین‌برانگیزی جلو می‌رود تا حالا به درآمد ۱۰ روزه‌ی ۳۸ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار دست پیدا کرده است. بنابراین تحلیلگران فروش خانگی نهایی ۶۰ تا ۷۰ میلیون دلاری‌اش را پیش‌بینی می‌کنند. «توم ریدر» (Tomb Raider)، محصول ام‌جی‌ام و برادران وارنر در دومین هفته‌ی اکرانش با ۵۶ درصد افت فروش در آمریکای شمالی روبه‌رو شد و ۱۰ میلیون و ۴۳۰ هزار دلار فروخت تا به درآمد ۱۰ روزه‌ی نه چندان قابل‌افتخار ۴۱ میلیون و ۷۴۸ هزار دلار دست پیدا کند. اگرچه وضعیت این فیلم به شکلی است که احتمالا به زور و زحمت خودش را به ۵۵ تا ۶۰ میلیون دلار فروش خانگی خواهد رساند، اما شرایطش در کشورهای خارجی خیلی بهتر است. جدیدترین فیلم آلیسیا ویکاندر که با ۹۴ میلیون دلار بودجه تهیه شده تاکنون ۱۷۰ میلیون دلار از کشورهای خارجی که شامل ۶۹ میلیون دلار از چین می‌شود کسب کرده است. رقمی که مجموع فروش جهانی آن را به ۲۱۱ میلیون دلار می‌رساند. این رقم از همین حالا آن را بالاتر از «توم ریدر: گهواره‌ی حیات» (‌Tomb Raider: The Cradle of Life) با ۱۵۶ میلیون دلار فروش قرار می‌دهد و احتمالا به این معنی است که این فیلم قرار است درآمد ۲۷۴ میلیون دلاری قسمت اول «توم ریدر» را نیز پشت سر بگذارد. اگر فیلم با سقوط غیرمنتظره‌ای روبه‌رو نشود، می‌تواند به ۳۰۰ میلیون دلار فروش جهانی دست پیدا کند. البته در اینکه «توم ریدر» از فروش ۵۶ میلیون دلاری خانگی و فروش ۲۴۰ میلیون دلاری جهانی «فرقه‌ی اساسین» (Assassin’s Creed) عبور خواهد کرد شکی نیست. «چین‌خوردگی در زمان» (A Wrinkle in Time) هشت میلیون دلار دیگر در سومین هفته‌ی اکرانش کسب کرد و به ۷۳ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار فروش ۱۷ روزه و ۸۸ میلیون دلار فروش جهانی دست پیدا کرد. خبر خوب این است که این فیلم حداقل از «جان کارتر» (John Carter) با ۷۲ میلیون دلار فروش عبور کرده و «رنجر تنها» (The Lone Ranger)‌ با ۸۸ میلیون دلار فروش را نیز تا پایان اکرانش پشت سر خواهد گذاشت. خبر بهتر این است که فیلم عاشقانه‌ی «با عشق، سایمون» (Love, Simon) هفت میلیون و ۸۸۰ هزار دلار دیگر در دومین هفته‌ی اکرانش به دست آورد و به ۲۳ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار فروش خانگی دست پیدا کرد. رقمی که اگرچه برای این فیلم ۱۷ میلیون دلاری فوق‌العاده نیست، اما تحلیلگران امیدوارند که تبلیغات دهان به دهان قوی فیلم به دوام آوردن آن در جدول در طول ماه آینده کمک کند.

کمدی «شب بازی» (Game Night) به ۶۰ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار فروش خانگی از ۱۷ میلیون دلار افتتاحیه دست پیدا کرد. این فیلم تا حالا ۹۴ میلیون دلار در دنیا فروخته که ۳/۵ برابر افتتاحیه‌اش و ۲/۵ برابر بودجه‌اش است. «پیتر خرگوشه» (Peter Rabbit) تعدادی از سینماهایش را از دست داد و با ۵۱ درصد افت فروش مواجه شد، اما با این حال ۲ و نیم میلیون دلار کسب کرد و مجموع فروش خانگی‌اش را به ۱۰۶ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار و مجموع فروش جهانی‌اش را به ۱۵۰ میلیون دلار از ۵۰ میلیون دلار بودجه رساند. «گنجشک سرخ» (Red Sparrow) دو میلیون و ۲۴۰ هزار دلار دیگر کسب کرد و به درآمد خانگی ناامیدکننده‌ی ۴۴ میلیون دلار دست پیدا کرد. ولی با این حال فیلمِ ۶۹ میلیون دلاری جنیفر لارنس به درآمد جهانی قابل‌قبول ۱۱۲ میلیون دلار دست پیدا کرده است. «غریبه‌ها: شکار در شب» (The Strangers: Prey at Night) بعد از ۱۷ روزی که از اکرانش می‌گذرد ۲۲ میلیون دلار از ۵ میلیون دلار بودجه دست پیدا کرده است. «آرزوی مرگ» (Death Wish) بالاخره مرز ۳۰ میلیون دلار فروش را پشت سر گذاشت تا بودجه‌ی ۳۰ میلیونی‌اش را برگرداند که اصلا خوب نیست. استودیوی ام‌جی‌ام با وجود «آرزوی مرگ»، «توم ریدر» و «شرلوک نومز» سال ۲۰۱۸ را خوب شروع نکرده است. «جومانجی: به جنگل خوش آمدید» (Jumanji) تاکنون ۴۰۱ میلیون و ۵۷۳ هزار دلار از گیشه‌ی خانگی و ۹۴۲ میلیون دلار از گیشه‌ی جهانی به دست آورده است. این فیلم آن‌قدر روی پرده‌ها باقی خواهد ماند که «مرد عنکبوتی» (۴۰۳ میلیون دلار) را پشت سر گذاشته و به پرفروش‌ترین فیلم خانگی سونی تبدیل شود. «بزرگ‌ترین شومن» (The Greatest Showman) تاکنون ۱۷۰ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار کسب کرده که آن را بالاتر از «شیکاگو» (۱۷۰ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار) به سومین موزیکال پرفروش آمریکای شمالی و پشت سر «لینکلن» (۱۸۲ میلیون دلار) به دومین فیلم پرفروشی تبدیل می‌کند که هیچ‌وقت در جایگاهی بالاتر از سوم جای نگرفته است. بالاخره «پنجاه طیف آزادی» از مرز ۱۰۰ میلیون دلار فروش خانگی عبور کرد تا به سومین فیلم سال ۲۰۱۸ بعد از «بلک پنتر» و «پیتر خرگوشه»‌ تبدیل شود که موفق به انجام این کار شده است.

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

 

ردیففیلمفروش این هفته
۱Pacific Rim Uprising۲۸ میلیون دلار
۲Black Panther۱۶/۶ میلیون دلار
۳I Can Only Imagine۱۳/۸ میلیون دلار
۴Sherlock Gnomes۱۰/۶ میلیون دلار
۵Tomb Raider۱۰/۴ میلیون دلار
۶A Wrinkle in Time۸ میلیون دلار
۷Love, Simon۷/۸ میلیون دلار
۸Paul, Apostle of Christ۵ میلیون دلار
۹Game Night۴/۱ میلیون دلار
۱۰Midnight Sun۴/۱ میلیون دلار

نگاهی به برخی از تازه‌اکران‌‌های این هفته:

حاشیه‌ی اقیانوس آرام: طغیان

Pacific Rim Uprising

وقتی گیرمو دل‌تورو را نداری باید انتظار هر اتفاق بدی را داشته باشی! قسمت اول «حاشیه‌ی اقیانوس آرام» در تابستان ۲۰۱۳ به ۴۱۱ میلیون دلار فروش جهانی دست پیدا کرد. اگرچه فیلم با کسب فقط ۱۰۱ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار از آمریکای شمالی از لحاظ فروش در گیشه‌ی خانگی با استقبال ضعیفی روبه‌رو شد، اما فیلم آن‌قدر در آنسوی آب‌ها مورد توجه قرار گرفت که ساخت دنباله‌اش چراغ سبز بگیرد. گیرمو دل‌تورو به عنوان کارگردان قسمت اول از سال ۲۰۱۲ در حال کار روی دنباله بود و در سال ۲۰۱۴ فاش کرد که در حال نگارش فیلمنامه با زک پن است. پس اگرچه دل‌تورو امیدوار بود که روی صندلی کارگردانی «طغیان» بنشیند، ولی این پروژه به دلیل درگیری‌های بین لجندری پیکچرز و ناشر جدیدشان یونیورسال متوقف شد و همین باعث شد تا دل‌تورو از پروژه جدا شود تا استیون دنایت که به خاطر کار روی سریال‌هایی مثل «بافی قاتل خون‌آشام» (Buffy the Vampire Slayer)، «اسمال‌ویل» (Smallvill) و «دردویل» (Daredevil) شناخته می‌شود جایگزینش شود.انتخابی که ظاهرا خیلی برای فیلم گران تمام شده است. چرا که اکثر منتقدان باور دارند یکی از بزرگ‌ترین کمبودهای «طغیان»، دانشی است که دل‌تورو از وحشت کیهانی به قسمت اول آورده بود. چیزی که جای خالی‌اش در اینجا حس می‌شود. جای آن وحشت را فیلمی گرفته که بیشتر از اینکه منتقل‌کننده‌ی ترس درگیری روبات‌های غول‌پیکرها با هیولاهای غول‌پیکرتر روی آسمان‌خراش‌ها باشد، شبیه نبرد بچگانه‌ی چهارتا ابرقهرمان با هیولاهای پلاستیکی است! اما در مقابل عده‌ای از منتقدان نیز باور دارند که «طغیان» همان چیزِ هیجان‌انگیزی است که از چنین خط داستانی دیوانه‌واری انتظار می‌رود.

تاشا رابینسون از وِرج که از فیلم راضی است می‌نویسد: «"طغیان" برای آن دسته از تماشاگرانی که هنوز با تخریب‌های کامپیوتری ذوق می‌کنند و از تماشای درگیری روبات‌های غول‌آسای واقع‌گرایانه هیجان‌زده می‌شوند از لحاظ اندازه بزرگ‌تر است و خلاقانه و با عشق به ژانر اولد اسکولِ کایجو به اجرا در آمده است. اگرچه فیلم هر از گاهی ادای توجه کردن به کاراکترهایی با شخصیت و فردیت منحصربه‌فرد را در می‌آورد، اما نویسندگان خیلی زود تمام این چیزها را فراموش می‌کنند و هیولاها و روبات‌ها را در نبردهای بزرگشان به جان یکدیگر می‌اندازند». جیمز براردینلی از ریل‌ویوز که دو ستاره به فیلم داده می‌آورد: «تماشاگرانی که انتظارات پایین اما معقولی از فیلم دارند احتمالا از چیزی که "حاشیه‌ی اقیانوس آرام: طغیان" ارائه می‌کند راضی می‌شوند. فیلم ادعای خاصی ندارد. با دنباله‌ای طرفیم که مخصوصا برای مخاطبان غیرآمریکایی‌ای ساخته شده که هنوز از جلوه‌های کامپیوتری افراطی خسته نشده‌‌اند. فیلمی که درست مثل همه‌ی دنباله‌های غیرضروری از ترکیب "هرچه بزرگ‌تر بهتر" با "مقدار بیشتری از همان چیزهایی که قبلا دیده بودیم" ساخته شده است. متاسفانه تمام ظرافت‌هایی که "حاشیه‌ی اقیانوس" را به فیلم دوست‌داشتنی‌ای تبدیل کرده بود در لابه‌لای هرج و مرج فیلم جدید گم‌ شده است». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۴۴ است.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده