نویسنده: رضا علمی
// دوشنبه, ۷ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۳۲

مت ریوز تهیه کننده فیلم علمی تخیلی جدید نتفلیکس خواهد بود

مت ریوز، کارگردان فیلم War for the Planet of the Apes (جنگ سیاره میمون‌ها)، تهیه‌کنندگی فیلم علمی تخیلی جدید سرویس استریم نتفلیکس را بر عهده خواهد داشت.

پروژه علمی تخیلی آینده سرویس استریم نتفلیکس، فیلم Life Sentence (محکوم به زندگی) خواهد بود و مت ریوز، کارگردان و فیلمنامه‌نویس آمریکایی، قرار است تهیه‌کنندگی این فیلم را بر عهده داشته باشد. مت ریوز در پی امضای توافق‌نامه‌ای با نتفلیکس، پذیرفته است هر فیلمی که توسط شرکت فیلمسازی شخصی وی با نام 6th & Idaho ساخته شود، ابتدا در سرویس استریم نتفلیکس قرار بگیرد. این قرارداد به این معنی است که دیگر کمپانی فاکس (Fox) حق پخش محصولات شرکت فیلمسازی ریوز را در اختیار نخواهد داشت. نتفلیکس اخیراً ساخت پروژه‌های علمی تخیلی را به‌صورت جدی در دستور کار قرار داده است و گاهی موفقیت و در اکثر موارد شکست را با هم تجربه می‌کند.

نویسندهٔ داستان کوتاه Life Sentence، متیو بیکر است و نتفلیکس فیلم جدید را بر اساس همین داستان خواهد ساخت. داستان Life Sentence در مورد مردی است که در دنیایی زندگی می‌کند که در آن مجرمان به‌جای زندانی شدن، تحت شستشوی مغزی قرار می‌گیرند و حافظهٔ آن‌ها پاک می‌شود. قهرمان داستان در تلاش برای رسیدن به خاطرات و زندگی گذشته خود و پیش از شروع این اتفاقات است. متیو بیکر پیش‌تر نیز دیگر داستان خود را به شبکه FX فروخته بود و نوآ هاولی آن را تبدیل به مجموعهٔ تلویزیونی علمی تخیلی، درام و ترسناک Legion (لژیون) کرد. وی همچنین نویسندهٔ داستان کوتاه The Appearance (حضور) بوده و حق امتیاز ساخت فیلم این داستان را به Makeready فروخته است که البته این فیلم نیز قرار است در نهایت توسط نتفلیکس پخش شود.

matt reeves

طبق گزارش سایت دِدلاین، داستان کوتاه Life Sentence متیو بیکر به سرویس استریم نتفلیکس فروخته شده است و شرکت فیلمسازی شخصی مت ریوز، یعنی 6th & Idaho وظیفهٔ تولید این فیلم را بر عهده خواهد داشت. این اولین همکاری استودیوی فیلمسازی مت ریوز با نتفلیکس پس از جدایی ریوز از فاکس است. استودیوهای زیادی همچون آمازون (Amazon Studios)، یونیورسال پیکچرز (Universal Pictures) و برادران وارنر (Warner Bros) خواهان خرید داستان کوتاه متیو بیکر بودند و گویا وی داستان خود را به قیمتی گزاف به نتفلیکس فروخته است. حتی شرکت اپل (Apple) خواهان خرید امتیاز داستان کوتاه Life Sentence بود و قصد داشت این داستان را در قالب یک مجموعهٔ تلویزیونی تولید کند، اما در نهایت تصمیم متیو بیکر فروختن امتیاز این داستان به نتفلیکس در جهت ساخته شدن فیلمی سینمایی بود.

داستان Life Sentence در مورد مردی است که در دنیایی زندگی می‌کند که در آن مجرمان به‌جای زندانی شدن، تحت شستشوی مغزی قرار می‌گیرند و حافظهٔ آن‌ها پاک می‌شود. قهرمان داستان در تلاش برای رسیدن به خاطرات و زندگی گذشته خود است

این‌طور که مشخص است هالیوود امید زیادی به موفقیت داستان‌های کوتاه متیو بیکر بسته است و می‌خواهد آن‌ها را نه به مجموعه فیلم، که هر کدام را تنها به یک فیلم تبدیل کند. به‌جز برخی نام‌های بزرگ همیشگی، فیلم‌های علمی تخیلی خوب و باکیفیتی ساخته نمی‌شود و تعداد آن‌ها هم زیاد نیست. نتفلیکس در این زمینه سرمایه‌گذاری خوبی انجام داده است و به نظر قصد دارد با آزمون و خطا سرانجام جای پای خود را در این ژانر محکم کند. لازم به گفتن نیست که همیشه سرمایه‌گذاری زیاد به معنای موفقیت نیست؛ فیلم علمی تخیلی، فانتزی و جنایی Bright (درخشان) نتفلیکس از همان آزمون و خطاهایی بود که امیدوار بودیم این سرویس از شکست آن درس گرفته باشد. دیوید آیر بودجهٔ ۹۰ میلیون دلاری از نتفلیکس گرفت و می‌توان گفت تنها این پول را هدر داد؛ با فیلمی که با انتقاد شدید منتقدان همراه بود. البته گویا فیلم Bright با وجود کیفیت نازل خود، میلیون‌ها نفر را در همان روزهای نخست انتشارش جذب خود کرد؛ تا جایی که بلافاصله دستور ساخت قسمت دوم آن نیز صادر شده است. ویل اسمیت، جوئل اجرتون، نومی راپاس، لوسی فرای، ادگار رامیرز، کنت چوی، آیک بارینهولتز، برد ویلیام هنکه، داون اولیویری، الکس مراز، مت آلفردا، انریکه مورچیانو و جی هرناندس، از جمله بازیگرانی هستند که در فیلم Bright حضور داشتند و به ایفای نقش پرداختند. نتفلیکس همچنین سعی کرد وارد دنیای مجموعه فیلم‌های مطرح شود و با هزینهٔ ۵۰ میلیون دلاری، تهیه‌کنندگی و پخش فیلم Cloverfield: Paradox (کلاورفیلد: تناقض) را متحمل شد و از قضا این فیلم نیز تبدیل به یکی از فیلم‌های ناموفق نتفلیکس شد و می‌توان آن را ضعیف‌ترین فیلم مجموعهٔ کلاورفیلد لقب داد.  

شاید سرانجام با ساخت فیلم Life Sentence، نتفلیکس طعم موفقیت را نیز بچشد. پلتفرم بزرگ نتفلیکس می‌خواهد انتخاب اولیه بینندگان برای تماشای آثار علمی تخیلی باشد، اما اگر با همین رویه ادامه دهد و همچنان فیلم‌های معمولی و کمتر از معمولی بسازد، هیچ شانسی برای موفقیت در این ژانر نخواهد داشت. استفاده از تجربیات کارگردانی همچون مت ریوز مطمئناً به بهتر شدن فیلم‌های علمی تخیلی آتی نتفلیکس کمک فراوانی خواهد کرد. مت ریوز سابقه‌ٔ کارگردانی فیلم‌های Cloverfield (کلاورفیلد)، Let Me In (بگذار وارد شوم) و Dawn of the Planet of the Apes (طلوع سیاره میمون‌ها) را در کارنامه دارد. آخرین فیلمی که از مت ریوز به روی پردهٔ سینما اکران شد، فیلم War for the Planet of the Apes (جنگ سیاره میمون‌ها) بود که در این فیلم بازیگرانی همچون اندی سرکیس، وودی هارلسون، استیو زان، جودی گریر، مایکل ادمتویت، تای اولسون، آلساندرو جولیانی، سارا کنینگ، چاد روک، گابریل چاواریا و آمیا میلر حضور داشتند و به ایفای نقش پرداختند. این فیلم با بودجهٔ ۱۵۰ میلیون دلاری، حدود ۴۹۰ میلیون دلار در گیشه فروش داشت.

 


منبع Screenrant
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده