نویسنده: فریده صالحی
// جمعه, ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۴۶

طرفداران، منطقی نبودن پوستر فیلم Skyscraper را از نظر علمی بررسی کردند

طرفداران اهل علم فیلم آسمان خراش (Skyscraper) پوستر جدید این اثر و صحنه پرش دواین جانسون را از نظر علمی مورد بررسی قرار داده و آن را غیر منطقی خوانده‌اند.

در جدیدترین اخبار سینما و تلویزیون، برخی از سینما دوستان و طرفداران هالیوود، جدیدترین پوستر فیلم Skyscraper (آسمان خراش) را که صحنه پرش دواین جانسون به سمت یک ساختمان را به تصویر می‌کشد، در صفحات توییتری خود زیر سوال برده و از نظر علمی آن را بررسی کرده‌اند. تا زمانی که فیلم‌ها هنوز به مرحله اکران نرسیدند و در فضای اینترنت مورد بحث قرار می‌گیرند، طرفداران عادت دارند که این آثار را از جهات مختلف مورد بررسی قرار دهند و واقع‌گرایی و صحت طرح فیلمنامه و داستان، صحنه‌های اکشن و دیگر نکته‌های جالب توجه آن را زیر ذره‌بین ببرند. یکی از آثاری که طرفداران تا به امروز آن را مورد بحث قرار دادند، فیلم Speed (سرعت) و صحنه پرش اتوبوس است. یکی از مواردی که طرفداران بسیاری به بحث درباره آن پرداخته بودند این بود که آیا اصلا یک اتوبوس در واقعیت می‌تواند از پل هوایی یک بزرگراه پرش انجام دهد یا خیر.

روز یکشنبه گذشته، در برنامه سوپر بول (The Super Bowl) ما شاهد پخش یک تیزر تبلیغاتی از فیلم آسمان خراش بودیم؛ یک اثر اکشن و هیجان‌انگیز که دواین جانسون ملقب به راک، در قالب نقش شخصیت اصلی آن ایفای نقش می‌کند. این فیلم برای اکران در ماه جولای سال جاری تنظیم شده است. کارگردانی و کار نوشتن فیلمنامه این فیلم نیز بر عهده راوسون مارشال تربر بوده است. او پیش از این سابقه کارگردانی آثاری چون فیلم DodgeBall: A True Underdog Story، فیلم We're The Millers (ما میلرها هستیم) و فیلم The Mysteries of Pittsburgh (اسرار پیتزبورگ)، را در کارنامه داشته است. 

فیلم Skyscraper داستان ویل فرد با بازی دواین جانسون را که مامور سابق FBI و رئیس سابق تیم نجات گروگان‌ها است، روایت می‌کند که در حال حاضر وظیفه رهبری تیم امنیتی برج‌ها را بر عهده دارد. او اکنون رئیس بخش امنیت بلندترین برج جهان در کشور چین شده است و باید امنیت این برج را تامین کند، اما او متوجه یک آتش سوزی بسیار بزرگ در این برج که قرار است ایمن‌ترین برج دنیا نیز باشد، می‌شود. او در ادامه متوجه می‌شود که این آتش‌سوزی عمدی بوده و علاوه بر اینکه او باید فرد یا گروهی را که مسئول این حادثه بوده پیدا و دستگیر کند، باید خانواده‌اش را که در داخل ساختمان حضور دارند و به دام افتاده‌اند، نجات دهد. 

یک صفحه فیسبوکی به نام The Mother of All Nerds تصویر تعدادی از شاهکارهای طرفداران را منتشر کرده است. طرفداران پوستری را مورد بررسی قرار دادند که در آن دواین جانسون در حال پریدن از روی یک دستگاه ساخت و ساز به سمت یک پنجره شکسته از یک ساختمان بلند، است که فاصله زیادی هم بین آنها وجود دارد. حال این طرفداران با بررسی‌های خود نشان دادند که رخ دادن این اتفاق تا حد بسیار زیادی غیرممکن است. حال ما در این پست تعدادی از توییت‌هایی را که طرفداران اهل علم در صفحه توییتر خود منتشر کردند برای شما جمع‌آوری کرده‌ایم که به شرح زیر است. در ابتدا این بحث توییتری را فردی به نام جیمز اسمایت به راه انداخت:

SKYSCRAPER

من به‌تازگی پرش دواین جانسون در پوستر فیلم آسمان خراش را بررسی کرده و با سه احتمال، موقعیت فرود آمدن آن را حدس زدم. خط قرمز مربوط به زمانی است که فرد از همانجایی که ایستاده، درجا پریده است؛ خط زرد مربوط به زمانی است که فرد در حال دویدن است و بدون از دست دادن انرژی خود با همان شدت و شتاب، تا پایین فرود می‌آید؛ خط سبز هم مربوط به فردی است که ماهیچه‌های پای خوبی داشته و قدرت بدنی او، او را به آن سمت هدایت می‌کند.

در پایان، دواین جانسون عزیز، هر مسیری را که انتخاب می‌کنی امیدوارم که روحت قرین رحمت باشد؛ زیرا تو در هر صورت می‌میری و به آن پنجره نمی‌رسی.

در پاسخ به توییت اسمایت، کاربر دیگری با نام New Year New Christian اینگونه درباره این پوستر نوشته است:

همانطور که در تصاویر مشاهده می‌کنید، من هم به نوبه خودم تحقیقاتی در این زمینه انجام دادم.

اصلا بیایید تصور کنیم که در بهترین حالت، هیچ پرشی قرار نیست در این وضعیت اتفاق بیفتد.

ما تنها می‌خوایم در حال حاضر مشخص کنیم که دواین جانسون برای رسیدن به مقصد خود باید سرعتی بالغ بر ۱۲.۷ متر بر ثانیه داشته باشد که به عبارتی می‌شود ۲۸.۴ مایل بر ساعت.

جالب است بدانید که بالاترین سرعت در جهان متعلق به یوسین بولت بوده که دارای سرعتی حدود ۲۷.۴ مایل بر ساعت است.

همچنین یک کاربر دیگر به نام گلن کلر هم در پاسخ به توییت اول منتشر شده، اینگونه نظر خود را در اینباره عنوان کرد:

افراد معمولی‌ای که خیلی در زمینه مهندسی سر رشته ندارند اغلب اوقات در انجام محاسبات خود دچار مشکل می‌شوند و تاثیر وزش باد را اصلا در محاسباتشان وارد نمی‌کنند؛ در صورتی که یک عنصر مهم در این قضیه است. حال من این فاکتور را در محاسبات خود اعمال کرده و با توجه به آن خط آبی را رسم کردم؛ همانطور که مشاهده می‌کنید، راک بعد سقوط با وزش باد برخاسته از آتش مواجه می‌شود که این باد او را به سمت بالا هدایت کرده و به سلامت به مقصدش می‌رساند.

شاید این طرفداران اینترنتی، نظریه‌های درستی را با توجه به قوانین فیزیک عنوان کرده باشند، اما نکته‌ای که در اینباره خیلی مهم محسوب می‌شود این است که در آثار اکشن و هیجان‌انگیز اینچنینی برخی از فاکتورها و تصورات مطابق چیزی نیست که در واقعیت وجود دارند. در کنار این مورد، دواین جانسون تا به امروز در آثار اکشن اینچنینی زیادی ایفای نقش کرده که به‌عنوان مثال می‌توان به سری فیلم Fast and Furious (سریع و خشن) اشاره کرد؛ مجموعه فیلمی که تقریبا همه قوانین فیزیک را نقض کرده و تنها از همان‌هایی استفاده می‌کند که در آن خط داستانی نیاز است. از طرف دیگر به نظر می‌رسد که بررسی‌های اینچنینی و زیر سوال بردن برخی موضوعات اصلا کار منصفانه‌ای نیست؛ آن هم با اثری که تنها ۵ ماه دیگر قرار است روی پرده سینماها به نمایش دربیاید. 

فیلم Skyscraper برای اکران در تاریخ ۱۳ جولای ۲۰۱۸ (۲۲ تیر ۱۳۹۷) برنامه‌ریزی شده است.


منبع Screenrant
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده