نویسنده: افشین پیروزی
// پنجشنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۱۶

دیزنی رسما فاکس قرن بیستم را خریداری کرد

پس از مدت‌ها مذاکره، امروز کمپانی دیزنی رسما با پرداخت ۵۲ میلیارد دلار چند بخش بزرگ از کمپانی فاکس قرن 21 را خریداری کرد.

طی چند وقت اخیر مذاکرات زیادی بین کمپانی‌های دیزنی و فاکس قرن 21 پیرامون خرید استودیو‌های فیلم و سریال فاکس قرن 21 توسط Disney صورت گرفته است؛ مذاکراتی که از مدت‌ها پیش آغاز شدند، اما پس از مدتی خبر توقف آن‌ها منتشر شد. با این حال دیروز اعلام شد که احتمالا این قرارداد امروز نهایی می‌شود و حال در جدید‌ترین اخبار سینما، شاهد نهایی شدن این مذاکرات هستیم.

بر این اساس دیزنی با پرداخت مبلغی در حدود ۵۲ میلیارد دلار، از این پس مالک چند بخش بزرگ کمپانی فاکس قرن ۲۱ به شمار می‌رود. اولین بخش، استودیوی فیلم‌سازی این شرکت یعنی فاکس قرن بیستم است. دیزنی همچنین واحد تولید محصولات تلویزیونی این شرکت یعنی 20th Century Fox Television را نیز خریداری کرده و از این پس مالک شبکه‌های FX و National Geographic نیز خواهد بود. البته این توافق فقط به همینجا خلاصه نمی‌شود و دیزنی سهام کمپانی فاکس از شبکه‌های جهانی مثل Star TV و Sky را نیز خریداری کرده است. البته گفته می‌شود که دیزنی قصد دارد شبکه Sky را به صورت کامل نیز خریداری کند.

X-Men

کمپانی دیزنی همچنین پیش از این توافق، مالک ۳۰ درصد از سهام Hulu نیز بود و حال سهام فاکس از این شبکه را هم تصاحب کرده و سهم کلی‌اش به ۶۰ درصد رسیده است که همین مساله باعث می‌شود تا دیزنی بیش‌ترین سهم را از سهام کلی Hulu داشته باشد و کمپانی‌های کامکست با ۳۰ درصد و برادران وارنر هم با ۱۰ درصد از کل سهام، دیگر سهام‌داران Hulu محسوب می‌شوند. با اینکه دیزنی بخش‌های زیادی از کمپانی فاکس را خریداری کرده، اما این شرکت یک سری بخش‌ها را نیز واگذار نکرده است؛ از جمله این بخش‌ها می‌توان به شبکه‌ها و برند‌هایی چون Fox Sports ،Fox News و Fox Business اشاره کرد که کماکان تحت مالکیت فاکس هستند.

به‌علاوه دیزنی از این پس مالک حقوق ساخت فیلم بر اساس مجموعه‌هایی چون X-Men و Fantastic Four به شمار می‌رود و کاراکتر‌های این دو مجموعه دیگر منعی برای حضور در فیلم‌های مارول استودیو نخواهند داشت و مثلا می‌توانیم شاهد شخصیت‌هایی چون ولورین یا ددپول در دنیای سینمایی مارول باشیم. مجموعه‌های بزرگی مثل (Avatar)، بیگانه (Alien)، غارتگر (Predator)، سیاره میمون‌ها (Planet of the Apes)، کینگزمن (Kingsman) و جان سخت (Die Hard) نیز از این پس تحت مالکیت دیزنی خواهند بود و حقوق کامل سه‌گانه اصلی مجموعه Star Wars نیز به این کمپانی واگذار می‌شود. پیش از این فاکس حق انتشار آن‌ها را بر عهده داشت.

پیش از حاصل شدن این توافق، قرار بود باب ایگر، مدیرعامل دیزنی، در سال ۲۰۱۹ از این سمت کناره‌گیری کند، اما امروز اعلام شده که وی تا سال ۲۰۲۱ مدیرعامل دیزنی باقی خواهد ماند و هنوز مشخص نیست که چه کسی پس از وی عهده‌دار این سمت خواهد شد.

نظر شما در مورد حاصل شدن این توافق چیست؟


منبع the Verge
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده